Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

mj

Det vil vel si at omtrent 90% av alle solgte Teslaer befinner seg utenfor Asker og Bærum. Burde vel da heller avkrefte myten om at det bare er ''rikfolk'' som kjøper Tesla.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 05. januar 2015, klokken 22:30
Om 85D på finn.no
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/01/05/215160/tesla-med-4x4-na-kan-du-snike-i-koen
"Innstegsprisen med firehjulsdrift er 613.000 kroner - da med 85 kWh-motoren på 380 hk" :o
Journalister har idag vel knapt avsluttet ungdomsskolen.

HåkonE



Griffel

#3366
Sitat fra: Messel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:30
Teslas firehjulstrekker knuser superbilene

Aftenposten:
Sitat
firehjulsdrevne versjonen av Model S yter vanvittige 1140 Nm. Det er dobbelt så mye som den nevnte Ferrari-en. Man må lete blant de råeste tuningbilene for å finne maken til dreiemoment.
Nok en gang viser en at sammenligning av dreimoment er meningsløs. Spesielt når en sammenligner ulike motorteknologier.

En standard elektromotor som leverer 1000Nm kan gjerne være på 20kW, og en annen standard elektromotor med samme moment kan være på 650kW.
Du kan også kjøpe standard elektromotorer på 600kW som leverer nær 30000Nm, altså 25 ganger det som aftenposten kaller vanvittig. Momentet er tilgjenglig fra 0 omdr. til normturtall for elektromotoren mens bensin motoren har det i et begrenset turtallsområde og er mer avhengig av gear. Hva motoren har av moment er derfor ganske uten interesse. Spørsmålet er hvordan dette omdanes til skyv fra drivhjulene via gearing.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jazzwheel

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:54
Nok en gang viser en at sammenligning av dreimoment er meningsløs. Spesielt når en sammenligner ulike motorteknologier.

At Ola Nordmann ikke nøyaktig skjønner relasjonen mellom hk og Nm er vel ikke en bombe - det er gjennomgående selv på dette forumet :)

Dennis

Bare å se på alle som tror den diesel bilen sin er så bra fordi den har 400-500nm i moment. Men flytter seg likevel ikke fortere til 100 enn hva samme bil med bensinmotor gjør med halvparten av momentet og like mange hk.

Må se på effektkurver ++ hjelper lite med masse moment når man bare har det fra 1600-2200 rpm slik som mange diesel biler har hvis motoren ikke kun skal brukes innafor der.


cairnz

#3369
Det har vel litt med at mange folk ikke vet at hk (hestekrefter) bare er et uttrykk for kraft (Nm) ved en gitt omdreining (5252 rpm).

Dermed har man de morsomme utregningen som at en P85 med 600Nm kun yter 6,85hk hvis motoren spinner rundt med 60rpm (en gang i sekundet), mens hvis den spinner med 600 rpm (ti ganger i sekundet), så er ytt effekt 68,5hk. Så kommer jo spørsmålet om man måler i metriske hestekrefter eller engelske? For metriske hestekrefter er tallet 5180, ikke 5252.

Det mest riktige og anbefalte er jo å måle effekt i SI-enheten (Watt). Og det vet vi jo at bilen allerede gjør.
Elbilist

Griffel

#3370
Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:17
Dermed har man de morsomme utregningen som at en P85 med 600Nm kun yter 6,85hk hvis motoren spinner rundt med 60rpm (en gang i sekundet), mens hvis den spinner med 600 rpm (ti ganger i sekundet), så er ytt effekt 68,5hk.
Det mest riktige og anbefalte er jo å måle effekt i SI-enheten (Watt). Og det vet vi jo at bilen allerede gjør.
600Nm ved 60rpm = 3,77kW, 600Nm ved 600rpm = 37,7kW,  600Nm ved 5000rpm = 314kW
1kW=1,3410hp=1,3596ps

Effekt=moment * vinkelhastighet, 1 omdreining = 2*pi
Moment i Nm, vinkelhastighet i 1/sek.

Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:17
Det har vel litt med at mange folk ikke vet at hk (hestekrefter) bare er et uttrykk for kraft (Nm) ved en gitt omdreining (5252 rpm).
Her er det noe feil, så det er bra mange ikke vet det.

Redigert 15:37
Etter litt googling fant jeg at du kan regne om momet i "foot pound" til "hp" på den måten, men da må altså moment i "Nm" konverteres til "ft lbf" først. Nå er forøvrig hverken Nm eller hestekraft et utrykk for kraft.
Uheldigvis er Nm både moment og arbeid, og må ikke forveksles, hp er derimot en effekt betegnelse.
(engelsk:(horse)power og tysk:(peferd)starke er oversatt feilaktig til norsk: kraft )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dennis

#3371
Er vel lb/ft og hk som krysser hverandre ved 5252 rpm? Og er vel også litt forskjell om det er metrisk hp også  :P
Med nm vil vel kw/nm krysse hverandre ved 9549rpm?

jazzwheel

Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:17
Det har vel litt med at mange folk ikke vet at hk (hestekrefter) bare er et uttrykk for kraft (Nm) ved en gitt omdreining (5252 rpm).

Dermed har man de morsomme utregningen som at en P85 med 600Nm kun yter 6,85hk hvis motoren spinner rundt med 60rpm (en gang i sekundet), mens hvis den spinner med 600 rpm (ti ganger i sekundet), så er ytt effekt 68,5hk. Så kommer jo spørsmålet om man måler i metriske hestekrefter eller engelske? For metriske hestekrefter er tallet 5180, ikke 5252.

Det mest riktige og anbefalte er jo å måle effekt i SI-enheten (Watt). Og det vet vi jo at bilen allerede gjør.

Du blander ft-lb og Newton, ellers helt riktig :)

Geir44

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:54
Nok en gang viser en at sammenligning av dreimoment er meningsløs. Spesielt når en sammenligner ulike motorteknologier.

At Ola Nordmann ikke nøyaktig skjønner relasjonen mellom hk og Nm er vel ikke en bombe - det er gjennomgående selv på dette forumet :)

Ingen skjønner det der.

Griffel

#3374
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:38
Er vel lb/ft og hk som krysser hverandre ved 5252 rpm? Og er vel også litt forskjell om det er metrisk hp også  :P
Med nm vil vel kw/nm krysse hverandre ved 9549rpm?
Når jeg først har startet med rettinger:
lb/ft lbf*ft (det er vesentlig forskjell på divisjon og multiplikasjon), nm Nm, hk hp siden du bruker 5252 (ps og hk er de metriske), kwkW .

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:42
Du blander ft-lb og Newton, ellers helt riktig :)
ikke helt riktig siden det hk som altså er metriske hestekrefter. så derfor er hp og hk er også blandet.
N = newton. Enheter oppkalt etter personer skrives med en (1) stor bokstav, evt. med liten bokstav når det skrives helt ut.



Sitat fra: Geir44 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:44
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:02
At Ola Nordmann ikke nøyaktig skjønner relasjonen mellom hk og Nm er vel ikke en bombe - det er gjennomgående selv på dette forumet :)

Ingen skjønner det der.
Det burde være rimelig rett fram:
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:44
Effekt=moment * vinkelhastighet,
vinkel: 1 omdreining = 2*pi
Moment i Nm, vinkelhastighet i 1/sek.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA