Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Tuxedo

Foreløpig vet vi svært lite om hva som har skjedd; det trenger ikke å ha noe som helst med stillegående bil å gjøre.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ArneS

Ny oppdatering på TV2: "SISTE: Jenta (9) ble ikke påkjørt, opplyser Ullevål sykehus.

– Hun segnet opp ved siden av bilen, sier medievakt Hedda Holth til TV 2 mandag morgen, som ikke kan utdype saken ytterligere.

Politiet har foreløpig ikke bekreftet disse opplysningene."
http://www.tv2.no/2015/01/20/nyheter/6473135
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Øyvind.h

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 20. januar 2015, klokken 22:32
Foreløpig vet vi svært lite om hva som har skjedd; det trenger ikke å ha noe som helst med stillegående bil å gjøre.
Og barn blir påkjørt av selv de mest bråkete biler/anleggsmaskiner uten at lyden hjalp (fordi barn blir så oppslukt av det de holder på med.)
På den annen side - ta en trikketur over jernbanetorget. Hjelper lite at trikken støyer når "alle" går med hodetelefoner og blikket ned i bakken.

Nei lyd på elbiler vil bare hjelpe i noen ytterst få tilfeller. Det er langt bedre at folk blir vant til at biler er lydløse (og at det derfor kreves et snev av årvåkenhet når man sjangler rundt i gata).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eldanz

Helt enig!
Sett i en ryggelyspære som lager lyd.
Det har vært tilgjengelig lenge.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:12
Nei lyd på elbiler vil bare hjelpe i noen ytterst få tilfeller. Det er langt bedre at folk blir vant til at biler er lydløse (og at det derfor kreves et snev av årvåkenhet når man sjangler rundt i gata).

At mange fotgjengere er surrete er jeg enig i, men du kan rett og slett ikke kreve at barn er så oppmerksomme som du tydeligvis ønsker. Så om det redder livet til noen få synes en slags ekstralyd er en liten pris å betale. Eller ødelegger det stilen din?

Du krever at folk skal venne seg til "lydløse biler". Man kan like gjerne snu på det: Førere av "lydløse biler" bør være ytterst aktsomme i sin kjøring.

Jeg har en mistanke om at ikke veldig mange tenker på den biten.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

NegativeElectrode

Nyere Teslaer kan også dektere "hindringer" rundt seg, noe som kan brukes til å varsle både sjåfør, fotgjengere og syklister. Systemet trenger kun å være aktivt i lave hastigheter.

Jeg vet ikke hva kostnaden på en sensor/radar-løsning er, men dersom den ikke er (for) høy burde den bli standard på elbilene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: RuneW på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:40
At mange fotgjengere er surrete er jeg enig i, men du kan rett og slett ikke kreve at barn er så oppmerksomme som du tydeligvis ønsker. Så om det redder livet til noen få synes en slags ekstralyd er en liten pris å betale. Eller ødelegger det stilen din?

Du krever at folk skal venne seg til "lydløse biler". Man kan like gjerne snu på det: Førere av "lydløse biler" bør være ytterst aktsomme i sin kjøring.
At bilførerne er klar over at de i lav hastighet er lydløse tar jeg som en så stor selvfølge at jeg ikke gadd å nevne det en gang.

At bilføreren er ekstra oppmerksom rundt barn er også en så stor selvfølge at jeg ikke gidder kommentere påstanden om ødelagt stil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Ut ifra et sikkerhetsperspektiv så burde virkelig Tesla og andre elbiler hatt lyder (er glad for kravet fra EU som kommer etterhvert), spesielt i lav fart da de er nær sagt umulig å høre for fotgjengere. Har flere ganger hatt personer som har syklet\gått etc foran meg uten å ane at jeg er der, for så å skvette til når de ser bilen rett bak seg. Flere ganger har noen f.eks gått på siden av vegen for så å krysse den uten å se seg bak da de ikke hørte meg, venner\bekjente av meg med elbiler\hybrider har også opplevd dette flere ganger. Sikkerhet trumfer alltid estetikk (teit motorlyd) i min verden.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thomas Parsli

Vår 2012-modelle Leaf piper ved lave hastigheter, ingen tar notis (men det vekker datteren min om morgene når jeg rygger ut av parkeringsplassen).

Hadde "pipeknapp" på Peugeoten (P106 EL), den pep 3-4 ganger så høyt men ingen reagerte spesielt på den heller.

Når jeg ser hvor mange som går bak lastebiler som rygger (med lys og pipelyd) uten å ense at de holder på å bli påkjørt tror jeg slik "varsling" ikke fungerer på de som trenger det mest.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Oggen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:18


Når jeg ser hvor mange som går bak lastebiler som rygger (med lys og pipelyd) uten å ense at de holder på å bli påkjørt tror jeg slik "varsling" ikke fungerer på de som trenger det mest.

Thomas

Helt enig.
Det må vel være "isbil lyden" for at barn (evt voksne) skal reagere. Men skuffelsen blir vel også lett å venne seg til.

HåkonE


Thor2014

Sitat fra: Oggen på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:25
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:18


Når jeg ser hvor mange som går bak lastebiler som rygger (med lys og pipelyd) uten å ense at de holder på å bli påkjørt tror jeg slik "varsling" ikke fungerer på de som trenger det mest.

Thomas

Helt enig.
Det må vel være "isbil lyden" for at barn (evt voksne) skal reagere. Men skuffelsen blir vel også lett å venne seg til.
Du har tydeligvis ikke lært barna at når isbilen ringer med bjella, så er den tom for is....

cra

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:35
Du har tydeligvis ikke lært barna at når isbilen ringer med bjella, så er den tom for is....

Det har jeg! (Men fruen ble ikke særlig imponert da hun oppdaget det ved at en av ungene kommenterte at "åh, nå er isbilen tom for is igjen") ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Krishell

Man får ryggelys pærer og separate bokser med diverse lyder. En kameraet hadde pære med Tarzan skrik :D

NegativeElectrode

Musk telling it like it is. Dette er nok uvant for aksjemarkedet, men forhåpentligvis bra på lang sikt
http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/01/23/216315/en-setning-kostet-tesla-sjefen-36-milliarder-kroner
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA