Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Johnny

Den verste glatta, er den man ikke kan se. :(
TMS og eGolf.

Teslanewbie

Sitat fra: Johnny på mandag 22. desember 2014, klokken 08:55
Den verste glatta, er den man ikke kan se. :(

Piggdekk hadde nok  Vært en fordel for denne føreren ... og jeg som skiftet nettopp fra pigg til piggfritt...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Jeg har angret som en hund på at jeg kjøpte piggdekk helt siden jeg fikk bilen for litt over ett år siden.
Vanligvis så har en jo "aldri" bruk for piggene og de bråker noe infernalsk.

Nå i det siste har vi derimot hatt en 6-7 dager der jeg har priset meg lykkelig for at jeg har piggene..
I går forbarmet jeg meg over en hyggelig dame som stod bom fast med en Tesla med piggfritt i en isdekt busslomme.
Nødblinken stod på så jeg svingte av veien for å høre hva som var problemet (forventet DU-havari  :P).
I det jeg parkerte så kjente jeg at det var sååååpeglatt.
Det ble fort klart at det ikke var mulig å flytte på Teslaen hennes da den bare spant seg nærmere autovernet ved den minste bevegelse, i et par sekunder så sklei faktisk bilen mens vi stod utenfor og spekulerte så hun måtte sette seg inn og låse alle fire hjulene for å holde den.
Redningen ble en bråkjekk kar i en Suzuki Baleno med slepetau.  ;D

På slikt føre så blir marginene litt større med pigg, og "heldigvis" for meg så har det vært slike veier ofte så langt i vinter. (Så slipper jeg å angre såååå mye på dekkvalget)  ;D

Cowboystrekk

Piggdekk er noe herk foruten "den ene gangen" som dukker opp av og til. Noe som kan være ei grei erstatning for piggdekk er faktisk autosock. Ubrukelig på snø og tørr is, MEN den bryter vannhinna på våt is og gir langt bedre grep for piggfridekk som mister nesten all funksjon på våt is. De er kjappe å sette på i tillegg i motsetning til kjetting.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på mandag 22. desember 2014, klokken 09:34
Jeg har angret som en hund på at jeg kjøpte pigg
I går forbarmet jeg meg over en hyggelig dame som stod bom fast med en Tesla med piggfritt i en isdekt busslomme.
Hvilke dekk hadde stakkaren? Har jo litt å si om det var kontinentale eller nordiske piggfrie dekk :)
Det har vært tynt islag på veiene i nabolaget her (før det nå kom en del snø). Med R2 går bilen på skinner. Ser antispinn-lampen blinker en del, men kommer frem over alt helt uten problemer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 22. desember 2014, klokken 09:43
Piggdekk er noe herk foruten "den ene gangen" som dukker opp av og til. Noe som kan være ei grei erstatning for piggdekk er faktisk autosock. Ubrukelig på snø og tørr is, MEN den bryter vannhinna på våt is og gir langt bedre grep for piggfridekk som mister nesten all funksjon på våt is. De er kjappe å sette på i tillegg i motsetning til kjetting.
Den ene gangen har vært normalen her på sørlandet i ganske mange dager i år.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Muffinman

#3306
Brede har rett i at det har vært noen dager med ekstremt glatt føre i området på enkelte strekninger. Selv opplevde jeg å skli baklengs nesten uten kontroll i en bakke som var så slakk at det "nesten var flatt". Var nesten helt sjanseløs på flatmark også, og greide heldigvis å lure meg en omvei hvor det var mindre isete + strødd. Har R2, de foran fra i fjor og de bak fra i høst. R2 er knallgode dekk som virker svært bra på det meste, også de fleste typer is. Men la oss ikke lure oss selv til å tro at de takler alt, det kan straffe seg en dag. For min egen del har jeg kjørt tilsammen 32.000km på R2 med TMS og rundt 10.000 med Saab 9-3 på R2 før dagen kom, og det var en svært ubehagelig opplevelse.

Pigg vil ikke være et alternativ for min del. I høst ville det medført 13.000km  på bar vei før isen kom, og da er jeg ikke så sikker på at piggene ville vært nyttige. Kjetting kan også være vanskelig da man ikke oppdager at man trenger den før det er i ferd med å gå til skogs...

EDIT: Beskrivelse av føret er kanskje på sin plass. Opprinnelig is som var strødd, men slått om til 5-6 plussgrader og pøsregn. Samtidig var bakken så kald at regnet frøs opp over strøsanden, og da ble det glætt...

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på mandag 22. desember 2014, klokken 10:18
R2 er knallgode dekk som virker svært bra på det meste, også de fleste typer is. Men la oss ikke lure oss selv til å tro at de takler alt, det kan straffe seg en dag.
På ren holke er det bare piggdekk som gjelder. Det var en slik dag i Oslo i fjor vinter hvor strøbilen ikke hadde vært i bakken utenfor hos oss, og strøkassen var ikke fylt siden i fjor vinter. Da lot jeg bilen stå.
Is med vann oppå er det bare piggdekk som fikser, og slik var det en dag i Oslo i fjor.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Angrer ikke på piggdekka. Det er det eneste som får meg til å kjøre roligere. (piggsparing)

Brede

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. desember 2014, klokken 10:13
Sitat fra: Brede på mandag 22. desember 2014, klokken 09:34
Jeg har angret som en hund på at jeg kjøpte pigg
I går forbarmet jeg meg over en hyggelig dame som stod bom fast med en Tesla med piggfritt i en isdekt busslomme.
Hvilke dekk hadde stakkaren? Har jo litt å si om det var kontinentale eller nordiske piggfrie dekk :)
Det har vært tynt islag på veiene i nabolaget her (før det nå kom en del snø). Med R2 går bilen på skinner. Ser antispinn-lampen blinker en del, men kommer frem over alt helt uten problemer.

Bilen hennes stod på R2.  ;)
Det skal sies at jeg kjente jeg var på grensen selv med Hakka 8 så glatt var det, så jeg tviler uansett ikke på at R2 er blandt det beste en får av piggfritt. Er det glatt nok så hjelper det vel ikke hva slags dekk en har, da får en håpe at hodet sier stopp før bilen gjør det.  :-\

Erazor

Bergensavisen har publisert en bildeserie med tvilsomme parkeringer. Ikke uventet var det en Tesla som havnet på forsiden (men greit nok, vil si det er relativt tvilsomt å parkere rett foran bensinpumpene.)

«– Teslaen måtte blokkere for alt og alle
Sjekk 400 andre tvilsomme parkeringer.»


http://www.ba.no/motormagasinet/article4047739.ece

Mr.Hansen

Sitat fra: Erazor på mandag 22. desember 2014, klokken 11:46
Bergensavisen har publisert en bildeserie med tvilsomme parkeringer. Ikke uventet var det en Tesla som havnet på forsiden (men greit nok, vil si det er relativt tvilsomt å parkere rett foran bensinpumpene.)

«– Teslaen måtte blokkere for alt og alle
Sjekk 400 andre tvilsomme parkeringer.»


http://www.ba.no/motormagasinet/article4047739.ece

Selvfølgelig må det være lov og kjøpe pølse på pølsebua selv med en Tesla. Hvorfor tror du vi er der.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

HåkonE

Ja, og eksosbiler sperrer aldri pumpene? Ikke at jeg forsvarer det, men er litt usikker på hvor mange den Tesla``en egentlig blokkerer for. Både pumpe til venstre og til høyre er ikke i bruk.

Fra TV2 i dag. De samme "ekspertene" i kommentarfeltet er på``n igjen.  ;D

Over halvparten vil ikke kjøpe bensin- eller dieselbil igjen

http://www.tv2.no/2014/12/22/broom/elbil/6337718

Muffinman

Kommentarfeltene, ja. Jeg fatter ikke hvor enkelte har kondisen fra. Samme evige repetisjoner titallsvis av ganger under hver eneste artikkel, år etter år. Kanskje det ikke er mennesker men avanserte spamboter som står bak.

Brede

Sitat fra: Muffinman på mandag 22. desember 2014, klokken 16:01
Kommentarfeltene, ja. Jeg fatter ikke hvor enkelte har kondisen fra. Samme evige repetisjoner titallsvis av ganger under hver eneste artikkel, år etter år. Kanskje det ikke er mennesker men avanserte spamboter som står bak.

Enkelte av disse synes jeg oppriktig litt synd i..
Det er jo tydelig at de lever livet sitt i disse kommentarfeltene og får næring av oppmerksomhet, og en får desidert mest oppmerksomhet av å være negativ og usakelig.
Ingen liker en positiv debatant med faktabaserte argumenter..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA