Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Epleskreller

Artikkelen kan vel konkludere med at om man kjører Tromsø-Oslo mye, da er ikke en Model S 60 å foretrekke.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

brynjar

Det eneste artikkelen egentlig sier er vel at Tromsø - Oslo MED BIL i ett strekk er fryktelig langt.

Alle fornuftige mennesker tar tog eller fly når man skal så langt. Unntaket er selvsagt bilferie, men da har man jo allverdens av tid.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

fonberg

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:53
Sitat fra: TrondW på tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:42Ladetid på 60 minutter for hver lading på SC hørtes mye ut. Stemmer dette? Kona var ikke veldig fornøyd med dette....et kjøpsargument jeg har solgt inn er jo nettopp å kunne kjøre til svigermor i nordpå og til Alpene om sommeren......
Nei, det stemmer ikke, om man har en 85 kWh Model S. Da er 30 minutter er riktigere.

Der journalisten brukte 9 timer ville en 85 kWh Model S bruke 3-4 timer (etter superladeren på Klett er operativ, slik at man slipper å semihurtiglade i Trondheim).

30 minutter ladetid pr. SC kan jeg bekrefte.

Sist jeg kjørte hjem fra østlandet (Asker - Malvik, ca. 58 mil), ladet jeg min S85 i 10 minutter på Elverum SC, og deretter 25 minutter på Alvdal. Da startet jeg med bare 75% batteri i Asker, så med fulladet bil fra start hadde det holdt med stoppen på Alvdal på de 58 milene. Såpass pause vil jeg uansett ha på en såpass lang tur (spise, strekke på beina og gå på do).

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: Leif1 på mandag 15. desember 2014, klokken 23:41
Ole Henriksen, er du her?
Du må være den mest tålmodige mann på planeten, som gidder å diskutere med ignorantene i de kommentarfeltene....
Kanskje det er et pseudonym ;) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

drinden

Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....

Jeg lurer på om han har kjørt med vindu åpent og varme på maks for å maksimere energiforbruket.
Ser på det ene bildet (riktignok når han lader) at han har tempratur på 25,5 grader og setevarmen på 3. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt bruk for det...

se bilde hos Aftenposten

kjølholdt

han er sikkert KJØPT OG BETALT av fossilmafiaen, ihvertfall deilig å tro det ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Lokführer

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:38
han er sikkert KJØPT OG BETALT av fossilmafiaen, ihvertfall deilig å tro det ;-)
Eller Spetalen?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Oreo

Sitat fra: drinden på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:12
Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....

Jeg lurer på om han har kjørt med vindu åpent og varme på maks for å maksimere energiforbruket.
Ser på det ene bildet (riktignok når han lader) at han har tempratur på 25,5 grader og setevarmen på 3. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt bruk for det...

se bilde hos Aftenposten
Skal ikke se bort ifra at han har ladet til 100% hver gang, bare fordi han trodde han måtte. I og med at han kjørte en 60kW så hadde han nok litt mindre fleksibilitet mtp. SOC.
Ser samme artikkelen er på trykk i dagens Adresseavisen.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Erazor

«Dette kan gi bråstopp i salget av Tesla»

Sak fra Hegnar.no om hvordan Tesla-salget kan påvirkes av valutakursene.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel529687.ece

satheesh.net

Nå kan du hurtiglade elbilen på McDonalds
"En Big Mac og strøm, takk!"

http://www.dinside.no/931997/naa-kan-du-hurtiglade-elbilen-paa-mcdonalds

"Renault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding."

NegativeElectrode

Sitat fra: Erazor på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:33
«Dette kan gi bråstopp i salget av Tesla»

Sak fra Hegnar.no om hvordan Tesla-salget kan påvirkes av valutakursene.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel529687.ece

Så Tesla er det eneste bilmerket som påvirkes av dollar/kronekurs da eller? Tulleartikkel i en tulleavis
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_bilmerkers_produksjonsland#USA
https://no.wikipedia.org/wiki/BMW_X5
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Muffinman

Kanskje ikke så tullete som ved første øyekast. Siden Model S ikke er underlagt avgifter i Norge vil hele kjøpesummen påvirkes av valutasvingninger. En fossilbil i samme prisklasse hvor kjøpesummen består av 50% avgifter vil bare påvirkes halvparten så mye. Og i høyere prisleier kan vel avgiftene gjerne utgjøre en større andel.

NegativeElectrode

Sant nok, men mva kommer vel på toppen av innkjøpssum.

Jeg synes allikevel artikkelen er sterkt farget av en bias mot Tesla, og en vil ikke nødvendigvis forsøke å ta inn hele endringen i kurs som prisøkning. Som Tesla Norge sier så er verdikjeden mer kompleks, og selv en elbil-produsent kan få reduserte utgifter som følge av lav oljepris. Kronekursen er jo ofte omvendt proporsjonal med oljeprisen...

For forbrukere som er våkne (og vi som har bekreftet bestilling inne) kan det være taktisk bra om det blir en prisoppgang. Mulig det kan gi en liten boost på bestillinger nå de nærmeste ukene. For de som skal selge vil det også kunne være positivt.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Muffinman

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 16. desember 2014, klokken 15:54
Sant nok, men mva kommer vel på toppen av innkjøpssum.
Nei, det er ingen avgifter på elbil. Men ellers ikke uenig.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:20
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 16. desember 2014, klokken 15:54
Sant nok, men mva kommer vel på toppen av innkjøpssum.
Nei, det er ingen avgifter på elbil. Men ellers ikke uenig.
Tror poenget var at mva på fossilbiler øker i takt med valutasvekkelsen, da den er pris i kroner ganger 0,25, og ikke en fast sum.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA