Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

sn0le

Statoil Retail hadde jo gitt en forumbruker her inne noen tall.

Trur livssyklusutslipp for Diesel var oppgitt til 3,1kg CO2 pr liter.
Selve forbrenningen gir 2,6kg, så det betyr produksjonen fører til 20% ekstra utslipp.
Regner med dette er et tall som er best-case.
Husker ikke tallet for Bensin i farta.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Epleskreller

Sitat fra: sn0le på mandag 13. oktober 2014, klokken 23:53
Statoil Retail hadde jo gitt en forumbruker her inne noen tall.

Statoil retail er vel egentlig bare en kiosk-kjede som også selger drivstoff.  De er ikke endel av Statoil ASA.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OddB

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 13. oktober 2014, klokken 23:26
Mener tallet man opererer med for en fossilbil av Teslas størrelse (eks. MB S-klasse) er 7,5 tonn, og at Tesla har ca dobbelt avtrykk. Altså 15 tonn i minus ved 0 km. Deretter er det bare å bruke tall fra carma.org for å finne medgått CO2 pr kWh strømforbruk i aktuell region (regn med ~10-20% overførings- og ladetap avhengig av hvor strømmen kommer fra).
Tilsvarende på fossil;
Vanskelig å si spesifikt ettersom drivstoffprodusentene ikke er pliktige å oppgi varedeklarasjon (av uforståelige grunner), men utregninger jeg har sett omforenes rundt 1,5kWh pr liter drivstoff i tillegg til CO2 som slippes ut av eksosrøret.
Go Excel ;)
Hvis det stemmer at en Tesla ligger på det dobbelte  av eksosbiler i samme vektklasse  er Elon Musk tatt i løgn
Han sa i Stavanger  at den hadde samme fotavtrykket som en vanlig bil, kg for kg.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

19quiz76

Hm.. Må være en misforståelse - sliker på at han ikke mente eksklusive batteriet? Har flere steder sett 75 kg CO2 pr kWh kapasitet som avtrykk for denne typen batterier..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Jejl

Han sa klart og tydelig at produksjonen av model s hadde samme co2-utslipp som en tilsvarende fossilbil med samme vekt. Han svarte på spørsmål fra Stavanger Aftenblad om hva man skal si til elbilmotstandere som mener at det er så forurensende å produsere elbiler. Du finner sikkert intervjuet på Stavanger Aftenblad sine sider.

snurrehue

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:01
Hm.. Må være en misforståelse - sliker på at han ikke mente eksklusive batteriet? Har flere steder sett 75 kg CO2 pr kWh kapasitet som avtrykk for denne typen batterier..

Da er det jo i tilfelle et "pynte på sannheten"-utsagn. Det er jo ikke noen overraskelse at Model S (eller elbiler generelt) forurenser mer tidlig i deres liv, mens de over livsløpet totalt sett er bedre enn fossilbrennende alternativer.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:13
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:01
Hm.. Må være en misforståelse - sliker på at han ikke mente eksklusive batteriet? Har flere steder sett 75 kg CO2 pr kWh kapasitet som avtrykk for denne typen batterier..

Da er det jo i tilfelle et "pynte på sannheten"-utsagn. Det er jo ikke noen overraskelse at Model S (eller elbiler generelt) forurenser mer tidlig i deres liv, mens de over livsløpet totalt sett er bedre enn fossilbrennende alternativer.
Hvor er uavhengig dokumentasjon som kan påvise at elbiler generelt forurenser mer under produksjon?

TÛV analyserte Soul EV vs Soul diesel fra produksjon til opphugging, og dette er ikke basert på norsk vannkraft...
http://www.elbilfakta.no/hjem/kia-soul-ev-earns-whole-life-environmental-certificate/

Mr.Hansen

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:29
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:13
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:01
Hm.. Må være en misforståelse - sliker på at han ikke mente eksklusive batteriet? Har flere steder sett 75 kg CO2 pr kWh kapasitet som avtrykk for denne typen batterier..

Da er det jo i tilfelle et "pynte på sannheten"-utsagn. Det er jo ikke noen overraskelse at Model S (eller elbiler generelt) forurenser mer tidlig i deres liv, mens de over livsløpet totalt sett er bedre enn fossilbrennende alternativer.
Hvor er uavhengig dokumentasjon som kan påvise at elbiler generelt forurenser mer under produksjon?

TÛV analyserte Soul EV vs Soul diesel fra produksjon til opphugging, og dette er ikke basert på norsk vannkraft...
http://www.elbilfakta.no/hjem/kia-soul-ev-earns-whole-life-environmental-certificate/

Svar på spm er Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles

Har også lagt ut en ny fakta innlegg på Elbilfakta
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Birger

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:29
Hvor er uavhengig dokumentasjon som kan påvise at elbiler generelt forurenser mer under produksjon?

TÛV analyserte Soul EV vs Soul diesel fra produksjon til opphugging, og dette er ikke basert på norsk vannkraft...
http://www.elbilfakta.no/hjem/kia-soul-ev-earns-whole-life-environmental-certificate/

Du kan også sjekke Renaults analyse av Fluence bensin/diesel og el versjon.
Referanse finnes på denne siden: http://www.elbil.no/wiki/Debattere_elbil

Uansett kraftmiks kommer El Fluence best ut med tanke på CO2.

Dette er tydeligvis egentlig ment som en intern rapport med tanke på at den er merket "Confidential". Det vil uansett altid være advokater for det ene og andre argumentet , også innad i et konsern.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:46
Hvor er uavhengig dokumentasjon som kan påvise at elbiler generelt forurenser mer under produksjon?

TÛV analyserte Soul EV vs Soul diesel fra produksjon til opphugging, og dette er ikke basert på norsk vannkraft...
http://www.elbilfakta.no/hjem/kia-soul-ev-earns-whole-life-environmental-certificate/

Svar på spm er Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles

Har også lagt ut en ny fakta innlegg på Elbilfakta

Den var drøy. Nesten som "42".

Ett innspill vil jeg si. Jeg tviler sterkt på at de har parametrene for alle produsenter.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Mr.Hansen

Sitat fra: Birger på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:57
Sitat
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:46
Hvor er uavhengig dokumentasjon som kan påvise at elbiler generelt forurenser mer under produksjon?

TÛV analyserte Soul EV vs Soul diesel fra produksjon til opphugging, og dette er ikke basert på norsk vannkraft...
http://www.elbilfakta.no/hjem/kia-soul-ev-earns-whole-life-environmental-certificate/

Svar på spm er Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles

Har også lagt ut en ny fakta innlegg på Elbilfakta

Den var drøy. Nesten som "42".

Ett innspill vil jeg si. Jeg tviler sterkt på at de har parametrene for alle produsenter.

Jeg hente den fra Do electric cars cause more or less climate pollution than gasoline cars?

Sitat
The study I used to determine the climate pollution from building vehicles is "Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles" from the Journal of Industrial Ecology. I picked this study for two main reasons.

1)    It is an in-depth and "transparent" life cycle inventory. That means all their data and assumptions are public and available for download on their website.

2)    It does not seem to have a bias towards electric vehicles. It has the highest CO2 values for production of electric vehicles and batteries of any study I looked at. In addition it was used to attack electric vehicles as good climate policy by a prominent climate delayer writing in the oil-friendly Wall Street Journal.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

VigdisA

#2816
Sukk, hørte på radio Norge i bilen i sted, og der var temaet "skal vi gi skattelette til de som trener". Folk ringer inn og programleder argumenterer mot, uansett hva den som ringer inn sier. Så kommer det fra PL: "jamen hva med Tesla da, som hadde kostet 1,1 mill om den hadde vært fossil og hett jaguar - er det rettferdig at staten subsidierer dem? "

Jeg hadde aldri kjøpt en jaguar til 1,1 mill
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

LA-Thing

Sitat fra: Car-El på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:47
Sitat fra: VigdisA på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:26
Jeg hadde aldri kjøpt en jaguar til 1,1 mill

Nei, æ vil heller ikke kjøre rundt i en billig-Jaguar.  :P

P.S. http://www.ecoscore.be/en/how-calculate-co2-emission-level-fuel-consumption

Oops, da ligger min gamle DoubleSix på 390g CO2/km selv med fininnstilt fordeler og overhalte dyser. Hvor langt må jeg kjøre Tesla'n for å gå i null tro....
Drammen, Tesla Model S #2510

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA