Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

NegativeElectrode

#2700
NAF klinker til med advarsel mot Tesla (P85) på vinterføre, og sier piggdekk er et krav
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/NAF-Trenger-piggdekk-for-a-temme-Tesla-pa-vinterfore-7728164.html

At man ikke skal skru av antispinn på vinterføre burde være ganske innlysende, med mindre man vil leke seg på en parkeringsplass.

Redigert:
Har prøvekjørt P85+ en gang, samt S60. Syntes jeg hadde veldig fin kontroll over watttilførsel til motoren. Sammelignet med en vanlig turbomotor (150 hk++) så slipper man rykket når turboen slår inn. Har heller ikke opplevd det som noe stort problem, men elmotoren gir meg mer kontroll på tross av 3 ganger kreftene.

Redigert II
Stusser litt over denne setningen:
Bilen har bakhjulsdrift, 421 hester og et voldsomt dreiemoment som ifølge Korsvoll smeller til med full kraft bare du er nær gasspedalen.

Hadde det vært slik ville det vel vært umulig å ligge i kø med Tesla uten å havne i baken på bilen foran.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Cobos

Hva blir det neste, NAF anbefaler alle Ferrari eiere å ikke kjøre rundt med sommerdekk på norsk vinterføre! En P85 spinner godt på tørr asfalt med vanlige sommerdekk og sommerføre, og det med ESP og antispinn. Naturligvis skrur du ikke av hjelpemidlene på vinteren, dette føles nesten som de anbefaler oss å kjøre med øynene åpne også...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Lokführer

Det jeg har erfart er at man ikke kan skru av ESP, dermed tillater bilen bare en viss vinkel av skrens før ESP retter bilen opp.
Null problem å kjøre uten Traction Control, men jeg lar den selvsagt stå på.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Fush

Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

ArneS

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 02. oktober 2014, klokken 12:53
NAF klinker til med advarsel mot Tesla (P85) på vinterføre, og sier piggdekk er et krav
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/NAF-Trenger-piggdekk-for-a-temme-Tesla-pa-vinterfore-7728164.html

At man ikke skal skru av antispinn på vinterføre burde være ganske innlysende, med mindre man vil leke seg på en parkeringsplass.

Redigert:
Har prøvekjørt P85+ en gang, samt S60. Syntes jeg hadde veldig fin kontroll over watttilførsel til motoren. Sammelignet med en vanlig turbomotor (150 hk++) så slipper man rykket når turboen slår inn. Har heller ikke opplevd det som noe stort problem, men elmotoren gir meg mer kontroll på tross av 3 ganger kreftene.

Redigert II
Stusser litt over denne setningen:
Bilen har bakhjulsdrift, 421 hester og et voldsomt dreiemoment som ifølge Korsvoll smeller til med full kraft bare du er nær gasspedalen.

Hadde det vært slik ville det vel vært umulig å ligge i kø med Tesla uten å havne i baken på bilen foran.

En kan jo lure på hvilken agenda Hr. Korsvoll har. Her er en av artiklene der han var med på å kåre Årets Bil:

"Norge har et jurymedlem, redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor.

Han fordelte stemmene sine slik:
BMW i3 (8 poeng).
Skoda Octavia (6 poeng).
Mazda 3 (4 poeng).
Citroën C4 Picasso (2 poeng).
Mercedes Benz S-klasse (2 poeng).
Peugeot 308 (2 poeng).
Tesla Model S (1 poeng)."
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Philippo10

Sitat– Mange nye Tesla-eiere skal ut på glatte vinterveier for første gang. De bør absolutt trå forsiktig på gasspedalen til de blir kjent med bilen. På glatt vinterføre anbefaler jeg piggdekk på en Tesla, sier Rune Korsvoll, en av Norges mest erfarne biltestere.

En Tesla har mye kraft. Hvis man er litt for hard på gassen på vinterføre, oppstår det uforvarende hjulspinn og sladder som kan få katastrofale følger på en vanlig landevei. NAF anbefaler Tesla å utstyre bilen med en knapp for vinterkjøring som kutter halvparten av effekte

Vil dette være sant eller usant for erfarne T eiere?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Real EoN

Fullstendig på jordet, jeg har 25 000 km i en P85+ og jeg kunne klampe pedalen på snø/is uten å greie få hjulspinn med antispinn funksjonen på, MYE bedre enn noen annen eksosbil jeg har kjørt.

Dette er latterlig journalistikk !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

OleJA

Sitat fra: Philippo10 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 16:00
Sitat– Mange nye Tesla-eiere skal ut på glatte vinterveier for første gang. De bør absolutt trå forsiktig på gasspedalen til de blir kjent med bilen. På glatt vinterføre anbefaler jeg piggdekk på en Tesla, sier Rune Korsvoll, en av Norges mest erfarne biltestere.

En Tesla har mye kraft. Hvis man er litt for hard på gassen på vinterføre, oppstår det uforvarende hjulspinn og sladder som kan få katastrofale følger på en vanlig landevei. NAF anbefaler Tesla å utstyre bilen med en knapp for vinterkjøring som kutter halvparten av effekte

Vil dette være sant eller usant for erfarne T eiere?
Leser man hele artikkelen så kommer det vel frem at det er først dersom man skrur av ESP at bilen er 'farlig' på vinterføre. Det er jeg enig i - Bilen er vel mer eller mindre ukontrollerbare for 'normale' førere uten ESP. Men det er jo ingen fornuftig grunn til å kjøre uten denne på.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Lokführer

Sitat fra: OleJA på torsdag 02. oktober 2014, klokken 17:11
Sitat fra: Philippo10 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 16:00
Sitat– Mange nye Tesla-eiere skal ut på glatte vinterveier for første gang. De bør absolutt trå forsiktig på gasspedalen til de blir kjent med bilen. På glatt vinterføre anbefaler jeg piggdekk på en Tesla, sier Rune Korsvoll, en av Norges mest erfarne biltestere.

En Tesla har mye kraft. Hvis man er litt for hard på gassen på vinterføre, oppstår det uforvarende hjulspinn og sladder som kan få katastrofale følger på en vanlig landevei. NAF anbefaler Tesla å utstyre bilen med en knapp for vinterkjøring som kutter halvparten av effekte

Vil dette være sant eller usant for erfarne T eiere?
Leser man hele artikkelen så kommer det vel frem at det er først dersom man skrur av ESP at bilen er 'farlig' på vinterføre. Det er jeg enig i - Bilen er vel mer eller mindre ukontrollerbare for 'normale' førere uten ESP. Men det er jo ingen fornuftig grunn til å kjøre uten denne på.
Den eneste måten å skru av Esp, er å ta sikringen. Da mister man speedometer, esp, servostyring og diffbremsen. Altså, man spinner på innerhjulet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

RE

Sitat fra: Philippo10 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 16:00
Sitat– Mange nye Tesla-eiere skal ut på glatte vinterveier for første gang. De bør absolutt trå forsiktig på gasspedalen til de blir kjent med bilen. På glatt vinterføre anbefaler jeg piggdekk på en Tesla, sier Rune Korsvoll, en av Norges mest erfarne biltestere.

En Tesla har mye kraft. Hvis man er litt for hard på gassen på vinterføre, oppstår det uforvarende hjulspinn og sladder som kan få katastrofale følger på en vanlig landevei. NAF anbefaler Tesla å utstyre bilen med en knapp for vinterkjøring som kutter halvparten av effekte

Vil dette være sant eller usant for erfarne T eiere?
Det er tullprat. Prøvde Tesla'n min på glattkjøringsbane nylig, selv når jeg skrudde av tractionkontroll var bilen svært så lettkontrollert. Kunne klampe gassen i bånn uten at jeg fikk noe hjulspinn.
( Var dog en fra NAF som var _svært_ skeptisk til el-biler. Han liret av seg all skremselspropaganda han kunne komme på. "Elbiler er en dødsfelle" osv (med henvisning til at brannvesenet hadde fått en 2 cm tjukk manual om hvordan en Leaf skulle kappes opp ved en ulykke...). Han skulle iallefall _aldri_ ha noen elektrisk bil... )
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

NegativeElectrode

Dagens leksjon i internett er at det er svært effektiv plattform for å spre desinformasjon.

Jeg vet ikke helt hva som foregår i redaksjonene når de får nyss i kritikk mot Tesla, men de mister ihvertfall enhver kritisk sans mot klipp- og lim journalistikk. Teslas påståtte dårlige vinteregenskaper har ikke rot i virkeligheten, kilden (Korsvold) er helt klart negativt instilt til bilen (1 poeng til bilen som fikk 2. plass i Årets bil), og det fremgår ikke hvilke dekk bilen kjørte på. (Pirellidekekkene Tesla selger som vinterdekk er ikke noe for norske forhold, så det hadde vært greit å vite om det var disse som satt på testbilen)
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/her-er-aarets-bil-i-europa/a/10137575/

TV2 gjenbrukte til og med bilde fra fjorårets reportasje om Tesla på vinterføre som faktisk konkludert med at den duger svært godt på vinterføre. http://www.tv2.no/a/4175228 Man kan bli deprimert av mindre.

Hva skal man med såkalte uavhengige medier når de ukritisk kopierer slikt tøv av hverandre?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Car-El

HÆÆÆ?
Har denne Rune Korsvoll kjørt en Tesla? Eller har han bare sett på tallene og tenkt at dette er mye og dermed så er det farlig.
Mitt svar til dette (spørsmålet som aldri ble stilt) er: TULLING!

Min fru er en pisselendig bilfører og har ingen erfaring med "supersterke", store og tunge biler.  Car-El (vår Tesla) er skodd med piggfrievinterdekk fra Nokian. Hun har ingen problem. 0-grader, is med vann på, bakkestart og bremsing i unnabakker ned mot kryss. Hun klarer alt til topp karakter med Car-El. Greit at Car-El "har bare" 362hk og 440Nm. Det er fortsatt mye krefter. Selv på S60 er det mye krefter.
- Mange Tesla-eiere har gått fra en tradisjonell bil med langt lavere effekt, forhjulsdrift og lavere vekt. Overgangen blir stor på utfordrende, norsk vinterføre. Dette er oss. Kjørte før en Opel Astra med 150hk på cirka 1300kg og forhjulstrekk. En fin og sprek liten tass, som gikk ganske så bra. Så begge oss skulle vel ha jevnet hele Nord-Norge med å kjøre Car-El sist vinter på piggfrievinterdekk.
Bruker man ikke hodet til annet enn å gro hår på det, så blir kombinasjon av mye krefter og vanskelig føre alt annet enn suksess. Eller så kan jeg gjøre meg hatet av alle som bor sørafør i Norge ved å si at: "Denne artikkelen bekrefter at "søringene" kan ikke kjøre bil på vinteren."
Uansett så faller denne artikkelen innunder "finn-på-noe-negativt-om-Tesla Model S. Det-spiller-ingen-rolle-om-det-har-rot-i-virkeligheten".

Det eneste som irriterer meg mere enn at det skrives slike søppel artikkeler er at jeg kaster bort tid på å lese dem. Og at jeg bruker ennå mere tid og energi på å skrive min vrede over artikkelen i et forum, enn å bare la dette fare forbi. Så jeg vet ikke hvem som er den største tullingen. Denne "erfarne biltesteren" eller jeg.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

arnkl

Sitat fra: Car-El på torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:05
Min fru er en pisselendig bilfører ...

Du må vere temmeleg sikker på at ho ikkje vil finne på å forville seg inn på elbilforum. :)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Havebigfun

Hegnar henger hele tiden tett på Teslabølgen:

http://www.hegnar.no/bors/artikkel520238.ece

Her snakker man om model D- de får ikke med seg spissfindighetene ;)

satheesh.net

Definitivt OT, men fortsatt en Tesla i media: :P

Oslo-folk skal for en gangs skyld få lov til å være forbannet
http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-folk-skal-for-en-gangs-skyld-fa-lov-til-a-vare-forbannet-7729026.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA