Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

TorAtle

Sitat fra: Oreo på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:12
Samkjørt med DN også?
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/09/16/0528/forsker--elbiler-m-subsidieres-annerledes
Virker som de går til angrep mot Tesla. Store elbiler er fy å subsidiere, mens små (søte/stygge) er OK.
Forsåvidt har han et poeng i at en engangssum i subsidier ikke trenger å være så dumt. Men vet ikke helt om jeg er enig i det da. I Frankrike førte det jo bare til at mange Leaf'er ble solgt med subsidie og så eksportert til Norge.
Det er selvsagt ikke størrelsen på elbilen, men hvor mye den subsidieres. Artikkelen har mange gode poenger. En engangssum hadde vært fornuftig (istedenfor nullmoms). Bompengefritak bør også avvikles da det stimulerer til å kjøre fremfor å bruke kollektiv.
2014 BMW i3

Espen Hugaas Andersen

Engangsssum gir ikke mening. For å ikke torpedere elbilsatsningen måtte summen være så høy at den ikke spilte noen rolle. Man kan ikke legge opp til at elbiler skal kun være bybil eller bil nr 2/3. Elbiler med lang rekkevidde må være oppnåelige for folk flest.

Men jeg er enig i at bompenger og parkering burde sees på. Jeg tenker at man kunne legge opp til at det var mulig å kreve inn bompenger fra elbil, men kun om man også innførte rushtidssatser, og kun i periodene der rushtidssatsene gjaldt. Da ville vi hindret at elbilister ble oppfordret til å kjøre i problematisk tidsperioder.

Parkering kunne man gjøre noe lignende med. Altså man må betale mellom kl 06:00 og 16:00 på hverdager, ellers er det gratis.

Og når kollektivfeltet blir fullt burde man legge opp til at elbiler med 2+ personer kan kjøre der. Når det så blir fullt igjen kan man øke til 3+ personer, og så 4+ personer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:38
Det er selvsagt ikke størrelsen på elbilen, men hvor mye den subsidieres. Artikkelen har mange gode poenger. En engangssum hadde vært fornuftig (istedenfor nullmoms). Bompengefritak bør også avvikles da det stimulerer til å kjøre fremfor å bruke kollektiv.

Her er jeg ikke enig. Hensikten med mva- og bompenge-fritakene er å gjøre det mulig for elbilene å konkurrere positivt mot fossilbilene og derved øke salget slik at bilfabrikantene få initiativ til å utvikle batterier og batteribiler. Høyt salg i bla. Norge har vært med på å gi Tesla muligheten til å kunne bygge GF'en, som igjen vil redusere prisene - og tilgangen på - batterier, og derved igjen batteribiler, da spesielt batteribiler som kan erstatte de forurensende bilene.

Ved å bytte ut mva fritaket og erstatte det med ett fast engangsbeløp (da antagelig tilpasset mva beløpet på f.eks. en Leaf, så vil dette bremse salget på de større og dyrere elbilene - da spesielt Tesla som er nettopp de som ser ut til å gjøre mest for å oppnå hensikten med fritaket.

Dersom problemet egentlig er (som det ser ut til å være) at misunnelsen setter inn når man får "P+" og soltak "på blå resept", så er en bedre løsing at selve bilen og batteriet har mva fritak, men at man måtte betale mva for ekstrautstyret. Da "subsidieres" elbilen, ikke "luksusutstyr". Mener egentlig ikke at dette er en god løsing, men ett mulig kompromiss for å stoppe kjeften på de som spiller på misunnelsen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Det er ennå snakk om INSENTIVER. Dem er ikke evigvarende og det ser stygt ut for at dem faller bort iløpet av 2015. Uansett hva politikere lover så er ingenting annet vedtatt og skrevet ned. Elbil nummer 50000 vil bli registrert i 2015 og da har denne persjon/firma blitt en syndebukk som ødela godene våre. Og det skulle da bare mangle. Det var aldrig meningen at disse insentivene skulle vare evig. Det var bare for å få solgt inn elbil på det norske markede.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:51
Men jeg er enig i at bompenger og parkering burde sees på. Jeg tenker at man kunne legge opp til at det var mulig å kreve inn bompenger fra elbil, men kun om man også innførte rushtidssatser, og kun i periodene der rushtidssatsene gjaldt. Da ville vi hindret at elbilister ble oppfordret til å kjøre i problematisk tidsperioder.

Parkering kunne man gjøre noe lignende med. Altså man må betale mellom kl 06:00 og 16:00 på hverdager, ellers er det gratis.

Forsåvidt bedre dette enn forslaget om engangsbeløp, men henger fortsatt ikke helt med her. Disse fordelene er her for å få folk til å kjøpe elbiler istedet for fossilene, og om man ikke får fordelene når man har behov for dem så er jo for mange verdien av disse fordelene borte.  Men klart, på den annen side så vet man jo at dette er fordeler som relativt snart blir borte, og ikke fordeler man lengre kan kalkulere med å få så stor glede av i lang tid dersom man vurdere kjøpe av elbil i dag. Så om det ikke kommer helt klare løfter fra politikerne om at disse fordelen vil fortsette en god stund til, så har de kanskje alt utspilt sin rolle?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Car-El på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:58
Det er ennå snakk om INSENTIVER. Dem er ikke evigvarende og det ser stygt ut for at dem faller bort iløpet av 2015. Uansett hva politikere lover så er ingenting annet vedtatt og skrevet ned. Elbil nummer 50000 vil bli registrert i 2015 og da har denne persjon/firma blitt en syndebukk som ødela godene våre. Og det skulle da bare mangle. Det var aldrig meningen at disse insentivene skulle vare evig. Det var bare for å få solgt inn elbil på det norske markede.


Du har så klart rett i det meste du sier her, men var 50.000 ett ambisiøst nok mål, eller burde dette utvides? Da de opprettet disse incentivene så regnet jo alle med at 2017 kom før 50.000, og det hører med i klimaforliket at de når målet var nådd skulle man vurdere veien videre, ikke nødvendigvis bare droppe alle intensiver automatisk.  Ja, før eller siden tar det helt klart slutt, men det er ikke noen automatikk i at det skjer verken neste år eller i 2017.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:15
Sitat fra: Car-El på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:58
Det er ennå snakk om INSENTIVER. Dem er ikke evigvarende og det ser stygt ut for at dem faller bort iløpet av 2015. Uansett hva politikere lover så er ingenting annet vedtatt og skrevet ned. Elbil nummer 50000 vil bli registrert i 2015 og da har denne persjon/firma blitt en syndebukk som ødela godene våre. Og det skulle da bare mangle. Det var aldrig meningen at disse insentivene skulle vare evig. Det var bare for å få solgt inn elbil på det norske markede.

Det er et vitkig moment som må vurderes før man legger på avgifter. Det bør egentlig gå lang nok tid til å se at batterienes levetid virkelig er så god at elbiljøpere ikke løper en for stor risiko for merutgifter og verditap. Dette vil vel ta minst 5 år fra i dag, kanskje 8.
Du har så klart rett i det meste du sier her, men var 50.000 ett ambisiøst nok mål, eller burde dette utvides? Da de opprettet disse incentivene så regnet jo alle med at 2017 kom før 50.000, og det hører med i klimaforliket at de når målet var nådd skulle man vurdere veien videre, ikke nødvendigvis bare droppe alle intensiver automatisk.  Ja, før eller siden tar det helt klart slutt, men det er ikke noen automatikk i at det skjer verken neste år eller i 2017.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Foleson

#2557
BT gjengir dette tøvet også. http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Forsker---Elbiler-ma-subsidieres-annerledes-3198649.html

At man gjengir tall fra Spetalen og snakker om tilskudd og subsidier er nok til at jeg ikke gidder å ta en slik "forsker" seriøst. Når Bård Nordheim tar det så langt som å si at man kunne betalt kollektivreisende penger for det man "subsidierer" elbilister med betyr at han faktisk synest å tro at disse fantasipengene eksisterer. Sannehten er at med avgiftsbelagte elbiler så hadde det kun vært et fåtall Teslaer i Norge og i stedet hadde de fleste kjøpt andre biler enten i samme prisklasse eller langt lavere. Men som Spetalen så tror han at dette er faktiske penger.

Han er vel godt betalt av First House for å bruke forskertittelen sin til å fronte gamle løgner.

Jeg lurer på hvor pokker dette tilskuddet mitt som Tesla-eier er.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

MGI

Jeg skjønner ikke at folk tar seg så nær av disse overskriftene. Det er faktisk galskap å "sponse" oss i stedet for kollektivtransporten. Vi vet at våre goder tar slutt snart. Det er en kalkulert risiko vi bedriver. Desto flere som får Tesla, desto mer syting er det i dette forumet.

Å sitte i en kollektiv runkering for å rakke ned på Spetalen er like håpløst som enkelte av regnestykkene hans og de som sitter og disser elbilen i kommentarfeltene under artiklene om han. Den dagen noen på et anonymt forum får bedre avkastning på sine investeringer enn det Spetalen får, så skal jeg begynne å lytte.
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

VigdisA

Det virker ikke som dette tar noen ende - uten Tesla hadde det ikke blitt noe race for å selge elbil, og kanskje ikke så fort tilgjengelig andre elbiler heller.
Hadde vært spennende å følge pengestrømmen tilbake til hvem som pusher alle disse artiklene.
Er litt redd for at gamle løgner kan bli kjente "sannheter" om vi ikke gjør noe drastisk snart..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

VigdisA


Sitat fra: MGI på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:46
Jeg skjønner ikke at folk tar seg så nær av disse overskriftene. Det er faktisk galskap å "sponse" oss i stedet for kollektivtransporten. Vi vet at våre goder tar slutt snart. Det er en kalkulert risiko vi bedriver. Desto flere som får Tesla, desto mer syting er det i dette forumet
Det er nok mange nye elbilister blant Teslaeiere som ikke har vært med på dette kjøret med media før - jeg var selv en som trodde på de mange argumentene før, men ser nå hvor lett enkelte av disse kan plukkes fra hverandre. Det er det nok flere og flere som ser etterhvert som det blir flere elbilister.
Undersøkelsen til elbilforeningen viste at det var bare noen prosent (14?) som droppet kollektivt til fordel for elbil. Burde heller fokusere på det. Kan gjerne forbedre kollektivtilbudet, men bør heller fokusere på å få flere bilister over på el fremfor å sette elbilister og kollektivreisende opp mot hverandre.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

cra

Sitat fra: MGI på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:46
Jeg skjønner ikke at folk tar seg så nær av disse overskriftene. Det er faktisk galskap å "sponse" oss i stedet for kollektivtransporten. Vi vet at våre goder tar slutt snart. Det er en kalkulert risiko vi bedriver. Desto flere som får Tesla, desto mer syting er det i dette forumet.

Hvilken kollektivtransport? Det skal mye mere "sponsing" til enn de pengene staten "taper" på Tesla og alle de andre til samen før kollektivtilbudet kan benyttes av "alle". Personlig har jeg hatt liten/ingen nytte av de fleste incentivene, men spart stort på drivstoff. Møre og Romsdal har ingen kollektivfelter, og der jeg ferdes er det lite bompenger. Jeg har riktignok spart litt på ferge innimellom, og en og annen gratisparkering har det blitt, men jeg kan ikke si at fjerning av incentivene vil medføre store forandringer for min del. Den "sponsingen" jeg har hatt igjenfor er mva-fritaket som har gjort at både Leaf og Tesla har kommet innenfor rekkevidde, og jeg kan nå selge dieselbilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Havebigfun

samme sak også i NRK 2 aktuelt kl 20.15

Det som er interessant i de siste dagers oppslag er at vi den ene dagen blir fremstillt som kjøtthuer som kjøper biler uten å ta hensyn til det store forventede verdifallet for deretter å bli fremstillt som snyltere på samfunnets ressurser pga omfattende "subsidering" av elbiler.
Neste er at vi har 15 år på oss hvis vi skal unngå "klimakatastrofen".
Virker som om journalistene har blitt komplette "gangsynsagnostikere", ettersom de åpenbart ikke klarer å sette ting i perspektiv lenger :(

Car-El

Det som irriterer meg er at det er "Tesla-ditt" og "Tesla-datt". Hva med Nissan Leaf, VW e-Up! og e-Golf. Dem selger et større antall biler enn Tesla. Dette gir lengere kø i kollektivfeltene, mere i "subsidier", flere som får gratis ferge og stopper veiutbygging med å ikke betale bompenger.

Har fått en forståelse av at elbil er synonymt med Tesla og at Tesla er det bare snyltere, egoister og selvopptatte som kjøper og kjører.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA