Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Car-El

Hvis dere ikke klarer å se at drosjen er en del av kollektivtrafikken...   Da e det lite æ kan hjelpe med for å få dere til å forstå det. Og det er ikke min feil!

Æ kan ikke se noen grunn til at elbiler skal få kjøre i kollektivfeltet. Og æ gleder mæ til det punktet i insentivene fjernes. Og ikke kom med det tåpelige argumenter med rekkevidde. Kjøp en elbil med nok rekkevidde. JA DEM FINNES!

Hilsen meg, drosjeeier og eier av en TMS.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

19quiz76

Incentivet ble opprinnelig skapt for å demme opp for flere ting, ikke bare rekkevidde. Selv om Tms har rekkevidde, i tillegg til alt annet den er overlegen tradisjonelle elbiler på, men det er vanskelig for myndighetene å lage regler som gjelder for bare visse typer elbiler.

Btw; litt vanlig høflighet skader ikke, også i et diskusjonsforum ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

Ser poenget med drosjer i kollektivfeltet, men kun drosjer med elmotor burde hatt tilgang. Disse dieseldrevne kreftbrakkene burde ikke hatt plass der, eller noen annen sted i byer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesla-man

Drosje har etter min mening ingenting i kollektivfeltet å gjøre.  At de er der har til nå ikke vært et problem, men i den grad det begynner å bli trangt og noen må bort, så er det absolutt legitimt å se på om drosjene skal ut først. 

Å leie seg bil og sjåfør for å komme forbi køen har ingenting med kollektivitet (i forstanden 'sambruk') å gjøre. 
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Karkris

Enig. Kun drosjer med elmotor eller kankje også hybrid ( mange Prius som går) i kollektivfeltet. Men problemet er som jeg har forstått det når kødannelse når kjøretøy fra kollektivfeltet skal inn på normalfelt? Har kollektivfeltet forkjørsrett for å komme inn på normalfeltet? 1600 kjøretøy på to timer. Gjennomsnitt en bil pr 5.sek. Er kapasiteten oppbrukt da? Uansett må dette kunne reguleres lokalt av vegvesenet.
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. august 2014, klokken 07:48
Ser poenget med drosjer i kollektivfeltet, men kun drosjer med elmotor burde hatt tilgang. Disse dieseldrevne kreftbrakkene burde ikke hatt plass der, eller noen annen sted i byer :)

I teorien enig, men tilbudet av elbiler som egner seg som drosje har så langt vært litt lite :p  Men når Model X - som etter min mening bør kunne egne seg mye bedre som drosje enn Model S - får noen år på baken så er det absolutt noe man burde vurdere ja :)

Om noen år vil kanskje Model X bli like kjent som "Oslo drosjen" slik Checker er kjent som "the Yellow cab" i statene og de klassiske "London Taxi"'ene. Det er lov å drømme, er det ikke? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tesla-man

Jeg ukependler til Oslo og kjører innover på E18 sørfra på det verst tenkelige tidspunktet; mandag morgen.  Ofte står køen mer eller mindre bom stille helt fra Asker.  I kollektivfeltet er det flyt, bortsett fra de største påkjøringene. Der står ICE'ene å trøkker for å komme inn i neste felt. Mange drøyer å flette inn til tross for muligheter, men kjører så langt det er lovlig og gjerne litt til. Så tør de ikke lengre, og stopper omtrent helt opp for å vente på en åpning.  Alle andre bak blir dermed hindret, inklusive bussen som kanskje står bak en rekke med El biler som han irriterer seg over sperrer, mens årsaken er klusset ved påkjøringene.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Brede

Oj! Trodde jeg var kommet inn på Tesla i norske medier-tråden jeg..  ::)

Car-El

Hadde skrevet et lengere svar her. Slettet alt da æ leste gjennom og tenkte "Her må æ legge bånd på mæ skjøl for å ikkje støte folk som ikkje har evnen til å tenke."

Griffel

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 16. august 2014, klokken 08:03
Drosje har etter min mening ingenting i kollektivfeltet å gjøre.  At de er der har til nå ikke vært et problem, men i den grad det begynner å bli trangt og noen må bort, så er det absolutt legitimt å se på om drosjene skal ut først. 

Å leie seg bil og sjåfør for å komme forbi køen har ingenting med kollektivitet (i forstanden 'sambruk') å gjøre.
Klart drosjer er en del av kollektivtrafikken. Hvordan skulle jeg ellers komme meg til toget, med oppakning og et rimlig tidsforbruk?

"Å leie seg bil og sjåfør for å komme forbi køen har ingenting med kollektivitet (i forstanden 'sambruk') å gjøre."
er nok relativt lite sammelignet tilbringertjenesten til og fra hjem <-> kollektivknutepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 16. august 2014, klokken 08:03

Men å kjøpe seg en elbil for å "snike" seg forbi kø er legitimt. Det du skriver her kaller jeg for egoisme!

Muffinman

Jeg kaller det å sette ting i perspektiv ;)

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Thor2014

Sitat fra: Car-El på lørdag 16. august 2014, klokken 10:27
Hadde skrevet et lengere svar her. Slettet alt da æ leste gjennom og tenkte "Her må æ legge bånd på mæ skjøl for å ikkje støte folk som ikkje har evnen til å tenke."

Kanskje på tide å gå litt i seg selv?
Forsøk å reflektere på hvorfor verden ikke alltid er enig med deg, men faktisk kan ha andre meninger.

Jeg synes vi legger tema dødt nå og evnt åpner en ny tråd om meninger rundt tema.

Råde

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 16. august 2014, klokken 11:12
Sitat fra: Car-El på lørdag 16. august 2014, klokken 10:27

Kanskje på tide å gå litt i seg selv?
Forsøk å reflektere på hvorfor verden ikke alltid er enig med deg, men faktisk kan ha andre meninger

Den kan jeg med glede sende tilbake!

Når ble et kollektivfelt plutselig et el-bil felt? En slik tanke harmonerer dårlig med ønsket om en elbil-revolusjon, for da er vel målet at alle biler skal gå på el? Hvem kjører i vanlige feltet da?

Jeg støtter car-el i at drosjene har livets rett i kollektivfelter. På de tidspunktene som det er kø ellers kan man vel tenke seg at en del drosjer er fulle (ikke bare en person) av pasienter til behandling osv.

Jeg synes moderasjonen skal gå andre veien enn det du insinuerer, Thor2014!
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA