Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 31. mai 2014, klokken 11:34
Så lenge bilen er i konstant hastighet så har ikke vekta så mye å si. Da er det luftmotstand som er det avgjørende - selv i norge.
Men bykjøring blir motsatt.

Massen, for å bruke riktig begrep, er ikke veldig signifikant ved bykjøring heller, ettersom man regenerer. Virkningsgraden er såpass god at selv bykjøring blir rimelig energieffektivt.

Vil faktisk tro en TMS går billigere i ren bykjøring enn en Leaf.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hyperstress

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 14:11
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 31. mai 2014, klokken 11:34
Så lenge bilen er i konstant hastighet så har ikke vekta så mye å si. Da er det luftmotstand som er det avgjørende - selv i norge.
Men bykjøring blir motsatt.

Massen, for å bruke riktig begrep, er ikke veldig signifikant ved bykjøring heller, ettersom man regenerer. Virkningsgraden er såpass god at selv bykjøring blir rimelig energieffektivt.

Vil faktisk tro en TMS går billigere i ren bykjøring enn en Leaf.

Enig.
Men massen vil fortsatt ha mer å si enn luftmotstand ved bykjøring.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sjøhyene

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 14:11
Massen, for å bruke riktig begrep, er ikke veldig signifikant ved bykjøring heller, ettersom man regenerer. Virkningsgraden er såpass god at selv bykjøring blir rimelig energieffektivt.

Vil faktisk tro en TMS går billigere i ren bykjøring enn en Leaf.

Har fundert på dette selv. Er jo sånn at høyere masse både gir høyere rullefriksjon i tillegg til at man "mister" mer bevegelses energi hver gang man svinger.
Usikker på hvor mye disse tingene har og si, så hadde vært interessant å sett en test på dette.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Griffel

#1998
Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 14:11
Massen, for å bruke riktig begrep,
Siden alt kan diskuteres her.
Massen har betydning for tap som følger av akselerasjon, og høyde endringer.
Vekt (tyngde) har betydning for rullemotstand.
Siden rullemotstanden nok koster vesentlig mer energi enn tapene med bakker opp og ned og akselerasjon/retardasjon, er det nok vekten (tyngden) som har størst betydning.
Dessuten siden rullemotstanden er større enn luftmotstanden ved byhastigheter og en ved bykjøring nok bremser og akselererer mer enn på landeveien, betyr både vekt (tyngde) og masse relativt mer i by enn på landeveien.

Ser en derimot på det energiforbruket i absolutte tall betyr vekt (tyngde) omtrent det samme i by som på landevei, røft regnet 30Wh/mil for en ekstra masse på 100kg omregnet til tyngde 9819N (Oslo), uavhengig av hastighet. Mens massen direkte altså bidrar med beskjedne tap som følger av tap i regenerering.

Nå er jo vekt (tyngde) en direkte følge av masse og gravitasjon altså mxg. g varierer jo litt avhengig av hvor vi er på jorden men om en en setter g=9,8m/s2 blir feilen langt under 1%, men i Oslo er vi nærmere 9,819 enn 9,8. (For de som har planer om en tur til Kuala Lumpur er massen det samme der som i Oslo, men vekten (tyngden) er litt mindre 9766N)

Svinger: en mister egentlig ikke helt direkte bevegelsenergi som følge av at en svinger, men det det er nok noe tap i den sammenhengen som ekstra varme i dekkene sammenlignet med å kjøre rett fram, men under normal kjøring er nok dette mindre enn usikkerheten rundt faktoren for rullemotstand som gjerne regnes til 0,01, men som i praksis nok variere ganske mye med både dekk og underlag. (NAF test i år, med tanke på rullemotstand hadde det dårligste dekket 6% høyere rullemotstand enn det beste)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 14:11
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 31. mai 2014, klokken 11:34
Så lenge bilen er i konstant hastighet så har ikke vekta så mye å si. Da er det luftmotstand som er det avgjørende - selv i norge.
Men bykjøring blir motsatt.

Massen, for å bruke riktig begrep, er ikke veldig signifikant ved bykjøring heller, ettersom man regenerer. Virkningsgraden er såpass god at selv bykjøring blir rimelig energieffektivt.

Vil faktisk tro en TMS går billigere i ren bykjøring enn en Leaf.
Det er jo rart at Tesla faktisk bruker mer energi enn Leaf om den er bedre både i fart og i byen.  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Geirr

"Fra Audi til Tesla": http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fra-Audi-til-Tesla-3133060.html#.U5CryhZmsrh

"Mens det fortsatt er bånn gass i Tesla-salget fra butikken langs Fjøsangerveien, opplever andre merkeforhandlere i nabolaget kraftig salgssvikt."
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

jkirkebo

Sitat fra: SKH på torsdag 05. juni 2014, klokken 19:47
"Fra Audi til Tesla": http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fra-Audi-til-Tesla-3133060.html#.U5CryhZmsrh

"Mens det fortsatt er bånn gass i Tesla-salget fra butikken langs Fjøsangerveien, opplever andre merkeforhandlere i nabolaget kraftig salgssvikt."

Linker til betalingsartikler er nok lite interessant for de fleste av oss ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Geirr

^  Sorry, var ikke klar over at det var for abonnenter....hovedbudskapet var i alle fall:

"Mens det fortsatt er bånn gass i Tesla-salget fra butikken langs Fjøsangerveien, opplever andre merkeforhandlere i nabolaget kraftig salgssvikt.

....

I årets fem første måneder har Ford solgt 41 prosent færre biler i Hordaland enn i samme periode i fjor. Tallene for Volvo og Audi er henholdsvis 23 prosent og 18 prosent ned. Alle disse merkene har utsalgssteder i Bergens «bilgate», langs Fjøsangerveien."
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

arnkl

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. juni 2014, klokken 20:52
Sitat fra: SKH på torsdag 05. juni 2014, klokken 19:47
"Fra Audi til Tesla": http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fra-Audi-til-Tesla-3133060.html#.U5CryhZmsrh

"Mens det fortsatt er bånn gass i Tesla-salget fra butikken langs Fjøsangerveien, opplever andre merkeforhandlere i nabolaget kraftig salgssvikt."

Linker til betalingsartikler er nok lite interessant for de fleste av oss ;)
Artikkelen var såpass interessant at eg tar sjansen på å pådra meg BT's vrede ved å sitere den fult ut  :-X

Sitat fra: Bergens Tidende
Fra Audi til Tesla

Mens det fortsatt er bånn gass i Tesla-salget fra butikken langs Fjøsangerveien, opplever andre merkeforhandlere i nabolaget kraftig salgssvikt.

Arne Colliander, Håkon Glatved-Prahl
Publisert: 05.jun. 2014 18:38 Oppdatert: 05.jun. 2014 19:44

I årets fem første måneder har Ford solgt 41 prosent færre biler i Hordaland enn i samme periode i fjor. Tallene for Volvo og Audi er henholdsvis 23 prosent og 18 prosent ned. Alle disse merkene har utsalgssteder i Bergens «bilgate», langs Fjøsangerveien.
Forlot Audi

Jon Arne Hammersmark er en av dem som har forlatt Audi.

- Jeg har byttet min Audi A4 stasjonsvogn i en Tesla, og angrer ikke, sier han.

Hammersmark var en av de første i Bergen som fikk en Tesla på gaten.

- For fire år siden leste jeg at en slik bil skulle komme. Da bestemte jeg meg for Tesla, sier Hammersmark, som har den som firmabil.
Enda en elbil

Nå er familien på jakt etter elbil nummer to.

- Jeg er strålende fornøyd, og vi kommer ikke til å gå tilbake til bensinbiler, sier han.

- Vi ser at mange av kundene våre tidligere har kjørt Audi eller Volvo, sier daglig leder Joar Sæter Tenfjord i Tesla Bergen.
Leier ut til konkurrent

Merkeforhandlerne Kverneland, Frydenbø og Møller holder alle til like i nærheten av den knapt ett år gamle Tesla-butikken. Den populære elbilmodellen selges til overmål i samme bygg som Volvo. Det er et paradoks at Tesla leier lokaler av Frydenbø.

Salgssjef Stig Inge Olsen hos Audi-forhandleren Møller Bil Minde innrømmer at de merker konkurransen fra Tesla.

- Jeg tror likevel at vår salgsnedgang skyldes flere forhold enn Tesla. Audi har hatt få nyheter i år, og det gir mindre oppmerksomhet. Neste år har vi imidlertid flere nyheter, og da er jeg sikker på at Audi-salget tar seg opp igjen, sier han.

- Bilen har fortsatt nyhetens interesse. Uten avgiftsfordelene ville salget heller aldri ha vært så bra. Når bilen har vært på markedet stund til, tror jeg det blir solgt færre Teslaer, sier Stig Inge Olsen.
- Tar markedsandeler

Den aller nærmeste naboen til Tesla, Frydenbø, selger Volvo, som ikke kan tilby kundene elbiler.

- Elbilene, og spesielt gjerne Tesla, tar helt klart markedsandeler fra oss. Om det er det tette naboskapet til Tesla som gjør at vi mister kunder, er likevel ikke godt å si, sier daglig leder Kenneth Dahle ved Frydenbø Minde og Bergen Vest.

- Vi regnet ikke med at Tesla-salget ville ta så kraftig av. Samtidig er våre salgstall i tråd med importørens forventninger. Vi så for oss en utflating etter godt Volvo-salg de siste årene, sier Dahle.

Volvo var tidligere på tredjeplass på merkestatistikken for Hordaland, men er nå nede på sjette.

Ford har hatt aller størst salgsnedgang de fem første månedene i år. Fire av ti bilkjøpere av personbiler er borte.

- Noe av svikten blir kompensert av en kraftig oppgang i varebilsalget vårt, men vi merker selvsagt at elbilbølgen skyller over oss, sier administrerende direktør Kenneth Tveit i Kverneland Bergen
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Cobos

Hva er det NAF og motor har imot Tesla?
De har test av elektriske biler som den store greia i dette nummeret og klarer da å teste i3, e-up, Zoe og Leaf mot hverandre. Jeg kan sånn sett forstå at rent praktisk i små gater er ikke Model S veldig godt egnet. Men for å gjøre det komplett, noen sider senere tester de biler som gir den ekslusive følelsen, sportlige kjøreegenskaper og følelse av luksus. Prisene her er fra 547k til 669k for de testede utgavene som er A5 2.0 TDI, IS 300h, 320i GT og C180. Heller ikke her mener de det passer med en Model S, her er jo både pris og kundegrunnlag typisk de samme som kjøper Model S.

Jeg merker jeg begynner å irritere meg over dette og vurderer sterkt mitt NAF medlemskap. Er det bare meg som er sær eller er det andre som har sett dette?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Muffinman

Hehe, husker jeg vurderte å melde meg inn i NAF for et par tiår siden, og undersøkte litt hva de hadde utrettet og hva de stod for.

Jeg konkluderte med at det var en av de mest tannløse interesseorganisasjonene jeg hadde sett og meldte meg ikke inn, og har ikke angret enda.

Havebigfun

Jeg skal ikke ta NAF i forsvar men jeg synes det var brukbare betraktninger av direktøren i NAF Stig Skjøstad rundt elektromobilitet på side 11 og og en nøktern beregning av hva elbilproduksjonen forårsaker av CO2 utslipp i forhold til fossilbiler.
Når man ikke forventer mye gleder man seg over de små endringer man kan spore.
Jeg synes imidlertid også det er underlig med manglende TMS-omtale i det aktuelle bladet. 

tomrh

Sitat fra: Cobos på torsdag 05. juni 2014, klokken 22:40
Jeg merker jeg begynner å irritere meg over dette og vurderer sterkt mitt NAF medlemskap. Er det bare meg som er sær eller er det andre som har sett dette?

Cobos
Meldte meg ut av NAF og sa opp abonnementet på Dine Penger for en tid siden. Som elbil-eier har jeg liten nytte av NAF, og DP ønsker at jeg heller skal spare hundrelapper på strøm og bank framfor å spare titusener på elbil.  >:( Ut med dem!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

satheesh.net

Rekordsalg: Tror vi har 50.000 elbiler på veien rundt påske
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/rekordsalg-tror-vi-har-50-000-elbiler-paa-veien-rundt-paaske/a/23222937/

"Salget av elbiler går til himmels. I mai var mer enn en av ti solgte biler i Norge en elbil."

RunarBT

Sitat fra: arnkl på torsdag 05. juni 2014, klokken 21:13
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. juni 2014, klokken 20:52
Sitat fra: SKH på torsdag 05. juni 2014, klokken 19:47
"Fra Audi til Tesla": http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fra-Audi-til-Tesla-3133060.html#.U5CryhZmsrh

"Mens det fortsatt er bånn gass i Tesla-salget fra butikken langs Fjøsangerveien, opplever andre merkeforhandlere i nabolaget kraftig salgssvikt."

Linker til betalingsartikler er nok lite interessant for de fleste av oss ;)
Artikkelen var såpass interessant at eg tar sjansen på å pådra meg BT's vrede ved å sitere den fult ut  :-X

Sitat fra: Bergens Tidende
Fra Audi til Tesla

Mens det fortsatt er bånn gass i Tesla-salget fra butikken langs Fjøsangerveien, opplever andre merkeforhandlere i nabolaget kraftig salgssvikt.

Arne Colliander, Håkon Glatved-Prahl
Publisert: 05.jun. 2014 18:38 Oppdatert: 05.jun. 2014 19:44

I årets fem første måneder har Ford solgt 41 prosent færre biler i Hordaland enn i samme periode i fjor. Tallene for Volvo og Audi er henholdsvis 23 prosent og 18 prosent ned. Alle disse merkene har utsalgssteder i Bergens «bilgate», langs Fjøsangerveien.
Forlot Audi

Jon Arne Hammersmark er en av dem som har forlatt Audi.

- Jeg har byttet min Audi A4 stasjonsvogn i en Tesla, og angrer ikke, sier han.

Hammersmark var en av de første i Bergen som fikk en Tesla på gaten.

- For fire år siden leste jeg at en slik bil skulle komme. Da bestemte jeg meg for Tesla, sier Hammersmark, som har den som firmabil.
Enda en elbil

Nå er familien på jakt etter elbil nummer to.

- Jeg er strålende fornøyd, og vi kommer ikke til å gå tilbake til bensinbiler, sier han.

- Vi ser at mange av kundene våre tidligere har kjørt Audi eller Volvo, sier daglig leder Joar Sæter Tenfjord i Tesla Bergen.
Leier ut til konkurrent

Merkeforhandlerne Kverneland, Frydenbø og Møller holder alle til like i nærheten av den knapt ett år gamle Tesla-butikken. Den populære elbilmodellen selges til overmål i samme bygg som Volvo. Det er et paradoks at Tesla leier lokaler av Frydenbø.

Salgssjef Stig Inge Olsen hos Audi-forhandleren Møller Bil Minde innrømmer at de merker konkurransen fra Tesla.

- Jeg tror likevel at vår salgsnedgang skyldes flere forhold enn Tesla. Audi har hatt få nyheter i år, og det gir mindre oppmerksomhet. Neste år har vi imidlertid flere nyheter, og da er jeg sikker på at Audi-salget tar seg opp igjen, sier han.

- Bilen har fortsatt nyhetens interesse. Uten avgiftsfordelene ville salget heller aldri ha vært så bra. Når bilen har vært på markedet stund til, tror jeg det blir solgt færre Teslaer, sier Stig Inge Olsen.
- Tar markedsandeler

Den aller nærmeste naboen til Tesla, Frydenbø, selger Volvo, som ikke kan tilby kundene elbiler.

- Elbilene, og spesielt gjerne Tesla, tar helt klart markedsandeler fra oss. Om det er det tette naboskapet til Tesla som gjør at vi mister kunder, er likevel ikke godt å si, sier daglig leder Kenneth Dahle ved Frydenbø Minde og Bergen Vest.

- Vi regnet ikke med at Tesla-salget ville ta så kraftig av. Samtidig er våre salgstall i tråd med importørens forventninger. Vi så for oss en utflating etter godt Volvo-salg de siste årene, sier Dahle.

Volvo var tidligere på tredjeplass på merkestatistikken for Hordaland, men er nå nede på sjette.

Ford har hatt aller størst salgsnedgang de fem første månedene i år. Fire av ti bilkjøpere av personbiler er borte.

- Noe av svikten blir kompensert av en kraftig oppgang i varebilsalget vårt, men vi merker selvsagt at elbilbølgen skyller over oss, sier administrerende direktør Kenneth Tveit i Kverneland Bergen

Leser veldig mykje "tro og håp" mellom linjene her fra alle forhandlerne. De bør være bekymret, det kan bli artig å ta frem denne artikkelen igjen om 5-10år når en ser at tesla gjer det bra fortsatt og ikkje dette slår til; "..tror jeg det blir solgt færre Teslaer" etter at de har "vært på markedet stund til".

Og at de fortsatt om 5-10 år seie det same som Volvo I artikkelen. "Vi regnet ikke med at Tesla-salget ville ta så kraftig av."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA