Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle


janmb

#1877
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/endrer-ikke-bilavgiftene-tross-stort-inntektstap/a/10123267/

Det dummeste med hele diskusjonen er at 9 av 10 diskuterer ut ifra en vedtatt sannhet om at statens inntekter fra bilavgifter eller balansen i statsbudsjettet for den del må ligge fast. DET ER INGEN SELVFØLGE.

Det er ikke gitt at staten må ta inn et kunstig vedtatt aksiom av et inntektsnivå fra bilavgifter i det hele tatt. Det er heller ikke noen selvfølge at statsbudsjettet skal gå med akkurat så eller så mange milliarder overskudd hvert år heller. Inntektsbortfallet elbiler utgjør er i denne sammenhengen knapt målbar.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleJA

Lønnsadelen kjører elbil:

Gjennomsnittlig bruttoinntekt i 2012 for dem som eide elbil ved utgangen av 2013 var i underkant av 900.000 kroner. Til sammenligning var bruttoinntekten for dem som eide bensin- og dieselbiler registrert i 2000 eller senere i underkant av 500.000 kroner»


http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/05/14/Elbil/lnnsadelen-kjrer-elbil

Siden de aller fleste av elbilene som ruller på norske veier er under ett år gamle, så er vel dette en like sensasjonell oppdagelse som at 'Lønnsadelen kjøper nybil'
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

janmb

Ja, resultatsammenheng vs. årsakssammenheng er noe herk  ;D

Dessverre, bevisst eller ei, bidrar jo media i stor grad til vranglære/fordumming av befolkningen på statistikkforståelse når de i så stor grad driver spekulativ/tabloid dekning av alt mulig og bruker statistikk så feil som det bare går an.

Det evig tilbakevendende tema her er at virkeligheten er generelt langt mer nøktern og kjedelig enn sensasjonsnivået avisene ønsker seg.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

tho

Journalister kan egentlig nada. Ikke tall, ikke statistikk og ikke teknikk. Likevel kan de sette agendaen i samfunnet. Trist men sant. Vi får bare gjøre vår plikt å påpeke kunnskapløsheten der en kan  :-\
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

hma

#1881
Bellona, Sønnico, Salto og Tesla kjører stuntprosjekt og bygger type2-ladere fra Trondheim til Nordkapp. Deretter blir det installasjoner sørover til Lindesnes. Ladepunktene skal være i drift innen 19. mai!
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9672585.ece

Vi kan følge opp med detaljer rundt lokasjoner i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14385.0.html
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Cobos

Sitat fra: DaX på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:13
http://www.nrk.no/norge/siv-jensen-har-fatt-elbil-sjokk-1.11717261
nrk.no | Finansministeren har fått elbil-sjokk
Vi snakker om finansministeren fra partiet som mener at alle bilavgifter skal bort altså at statens inntekter skal reduseres med 21 milliarder og ikke 3-4? Eller var det bare relevant når de var i opposisjon.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Anew

Vi snakker om finansministeren som, på tross av "elbilsjokket", har fått over 2 milliarder mer enn budsjettert å rutte med i RNB. Jeg tror nok Finansdepartementet tar reduksjonen i denne inntektsposten med knusende ro.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

janmb

Sitat fra: Anew på onsdag 14. mai 2014, klokken 18:52
Vi snakker om finansministeren som, på tross av "elbilsjokket", har fått over 2 milliarder mer enn budsjettert å rutte med i RNB. Jeg tror nok Finansdepartementet tar reduksjonen i denne inntektsposten med knusende ro.

Definitivt. Folk må innse at det ikke er noen selvfølge at hverken inntekter fra bilavgifter spesifikt eller balansen i statsbudsjettet generelt nødvendigvis skal være den samme som alltid før.

Det er hverken det minste overraskende, galt, eller grunnlag for endringer at et vedtatt avgiftsfritak faktisk koster staten i form av reduserte inntekter. Det er jo for svingende hele poenget!
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OddB

#1886
Det selges ca 6mrd liter bensin og diesel i Norge pr år  Ved å øke CO2-avgiften på drivstoff med 50 øre/liter har Siv løst "problemet" og i samme slengen økt insentivene til å bytte til elbil :-)

En varslet avgiftsøkning på 1 kr/l hvert år i 20 år framover hadde vært noe :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

laumb

Problemet da er jo at transportnæringen, som enda ikke har noe fullgodt alternativ ville måte øke prisene, som igjen fører til økte priser på mat og andre Handelsvarer.

Vil vi det?

Alternativet er tap av norske arbeidsplasser da utenlandske vogntog vil bli enda hyppigere brukt med drivstoff kjøpt over grensa.

Vil vi det?

19quiz76

Tidligere hadde man avgiftsfri diesel for bl.a. næringsdrivende, burde være mulig å differensiere tilsvarende med dagens teknologi. Det er privatbilismen man vil til livs.

Hørte innslag på NRK alltid nyheter ca kl 09.15 i dag (15.5), der var Transport-Økonomisk Institutt skeptisk til Zeros forslag om samkjøringsfelt på E18 inn fra Asker. Her skulle elbiler, tungtransport og kompiskjørere dele på plassen. De mente det ikke ville være mulig å allokere et felt for dette pga lav kapasitet, men da kan de vel ikke ha tatt med i beregningen at det presumptivt vil bli færre biler på veien totalt? Njål Berge(?) fra TØI virket ikke veldig oppdatert på temaet, famlet veldig i svarene da han ble spurt hva løsningen i så fall skulle være.

http://radio.nrk.no/direkte/alltid_nyheter#start=09:03:00
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Leif1

Utdrag fra en avis som en bilinteressert kollega kom med.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA