Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Øggen på onsdag 09. april 2014, klokken 07:14
Lokal avis

http://www.nyttiuka.no/default.aspx?menu=617&id=55046

"Det ble faktisk solgt utrolige 2.813 elbiler i mars"

Veldig, veldig feil og direkte misvisende. Selv om Tesla har en absurd spiker i registreringstempoet sitt akkurat den måneden sier jo det ingen verdens ting om salg eller andel av elbiler. Det er jo fortsatt langt, langt ifra 20% som kjøper elbil som nybil. Det reelle tallet er nok fortsatt ensifret, og lavt ensifret også.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cato76

Sitat fra: janmb på onsdag 09. april 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Øggen på onsdag 09. april 2014, klokken 07:14
Lokal avis

http://www.nyttiuka.no/default.aspx?menu=617&id=55046

"Det ble faktisk solgt utrolige 2.813 elbiler i mars"absurd spiker i registreringstempoet sitt akkurat den måneden sier jo det ingen verdens ting om salg eller andel av elbiler. Det

Veldig, veldig feil og direkte misvisende. Selv om Tesla har en er jo fortsatt langt, langt ifra 20% som kjøper elbil som nybil. Det reelle tallet er nok fortsatt ensifret, og lavt ensifret også.

Totalt ble det registrert 3048 elbiler (nye og bruktimporterte) i Mars.
Det ble registrert totalt 13 861 biler (nye og bruktimporterte) i mars.
Så andelen elbiler blir da 22%! Tesla Model S står alene for 10,77% :o

http://ofvas.no/bilsalget/bilsalget_2014/bilsalget_i_mars/

http://www.gronnbil.no/nyheter/elbilsalget-i-mars-slo-alle-rekorder-article380-239.html
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

janmb

Sitat fra: Cato76 på onsdag 09. april 2014, klokken 10:59
Totalt ble det registrert 3048 elbiler (nye og bruktimporterte) i Mars.
Det ble registrert totalt 13 861 biler (nye og bruktimporterte) i mars.
Så andelen elbiler blir da 22%! Tesla Model S står alene for 10,77% :o

Ingen bestrider det. Men det har ikke noe med salgstall å gjøre, og langt viktigere: Det gir ingen indikasjon på andelen elbiler som kjøpes i forhold til bensinbiler i det store bildet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på onsdag 09. april 2014, klokken 12:59
Men det har ikke noe med salgstall å gjøre
Hvorfor er man så opptatt av semantikken her?

Jeg har ikke noe i mot at man kaller registrerte biler som salg. Jeg synes det er vel så riktig som å omtale bestillinger som salg.

Bestillinger kan kanselleres, det er først når bilen leveres ut den blir betalt og kjøpet fullført.

janmb

Sitat fra: krister461 på onsdag 09. april 2014, klokken 15:43
Hvorfor er man så opptatt av semantikken her?

Det er ikke å pirke på semantikk som er problemet. Ei heller har jeg noe problem med å se at mange betrakter registrering/overlevering som fullbyrdelsen av et salg. Null stress.

Problemet er hva disse statistikkene/påstandene brukes til / forsøker å fremstille, og da er begrepet salgstall litt problematisk. Hovedsaken er at man bruker ekstreme tall fra en spesifikk måned til å male et bilde av at dette er representativt for det gjennomsnittlige tempoet bilen selger i. Det er dette budskapet mange bevisst eller ubevisst formidler - noe som utgjør grov vranglære overfor allmuen og gir motstanderne ekstra vann på mølla.

Derfor er det langt bedre å bruke reservasjonstidspunkt som "salg" - ettersom dette ville være mye mer representativt for det de faktisk prøver å uttrykke.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

DaX

http://www.rbnett.no/forbruker/bilogmotor/article9484109.ece

"– Tesla er helt sikkert en spennende bil. Og veldig innovativ. Jeg forstår godt at mange vil kjøre Tesla. De er jo også en smule rimeligere på forbruk enn en Lamborghini."

Keep telling yourself that
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Real EoN

Der var den Lamboen jeg havna bak her en dag ja, kan bekrefte at Tesla holder greit følge et godt stykke opp på km/t skalaen  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: DaX på onsdag 09. april 2014, klokken 22:48
http://www.rbnett.no/forbruker/bilogmotor/article9484109.ece

"– Tesla er helt sikkert en spennende bil. Og veldig innovativ. Jeg forstår godt at mange vil kjøre Tesla. De er jo også en smule rimeligere på forbruk enn en Lamborghini."

Keep telling yourself that
Antakelig selger han for å kjøpe seg Tesla  ;D
Spøk til side - Lamboen er en helt annen bil. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha begge i garasjen (både S85 og en Gallardo.) Fortsatt pen lyd i den bilen, selv om bilen i artikkelen begynner å bli veldig gammel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net


Ludvig

Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

Muffinman

"Model E kan være klar for salg i 2015".

Det er vel i overkant mye å håpe på at man i det hele tatt får mulighet til å reservere i løpet av neste år...

Cobos

Muffin: At de åpner bestillingsmuligheten for Model E i løpet av 2015 er vel ikke så usannsynlig...

Når det gjelder Dinside artikkelen om prisras på elbiler henger vel det sammen med hva en sammenligner med og hvor godt forhandleren tar seg betalt. MiEV er relativt tilsvarende i størrelse og bruksområde som Mitsubishi Spacestar, deres lille 4 dørs ICE bil. Den starter på 110k-til 150k avhengig av motor. Da sier det seg selv at selger du den til 260k så er det rom for mye verditap.
Noe tilsvarende med Leaf vs Ice Golf, der er Leaf relativt likt priset som en tilsvarende utstyrt Golf, men der kan du gråimportere og spare 70k og dermed slår jo det beina under bruktprisen.
Ser man derimot på Tesla sin prising er den i praksis lik over hele verden, minus et bekvemmelighetspåslag som gjør det uaktuelt å gråimportere. Sammenlignet med tilsvarende biler er den tildels latterlig god deal, og da er det naturlig at den holder seg bedre i pris.

Er det bare jeg som tenker sånn eller tenkte også andre at MiEV til 260k var klart overpriset?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Thomas Parsli

Sitat fra: Cobos på torsdag 10. april 2014, klokken 15:08
Er det bare jeg som tenker sånn eller tenkte også andre at MiEV til 260k var klart overpriset?

MiEV var like overpriset som Peugeot 106EL som kom nesten ti år tidligere -også den kosten 260.000,-!
Noen som beviser at uten konkurranse kan man forlange nesten hva som helst...

Nissan Leaf har vært overpriset i flere år (50-70.000 billigere i andre europeiske land), men Nissan klarte å melke markedet i halvannet år.
Man kan vel si at det først var i 2014 prisene på elbiler ble fornuftig i Norge.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. april 2014, klokken 14:29
"Model E kan være klar for salg i 2015".

Det er vel i overkant mye å håpe på at man i det hele tatt får mulighet til å reservere i løpet av neste år...

Dette er en påstand jeg stadig ser dukke opp i forskjellige media. Tipper det er en forveksling mellom "neste model" (X) og "neste generasjon" (E).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Chlangum

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA