Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Jejl på fredag 07. mars 2014, klokken 11:02
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:37

For ikke å snakke om vanlige sykler (enda mere miljøvennlig). Og hva med joggesko, Segway, sparkstøtting, sparkesykkel osv? Kan dra den der ganske langt, selv om jeg som ihuga syklist skulle ønske det var sånn...
Det var en som regnet på miljøvennligheten til sykkel vs elsykkel. Han fant faktisk ut at elsykkel var mest miljøvennlig (litt avhengig av hva syklisten spiser).

Tror man kan vinkle det litt som man vil. Hvis man sykler i stedet for el-sykkel, så vil man komme i bedre form og få bedre helse, og dermed få mindre belastning på sykehus og mindre energibehov der osv.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sjøhyene

Sitat fra: Leif1 på fredag 07. mars 2014, klokken 10:46
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2777795.ece

Har egentlig ingenting med Tesla å gjøre, derimot drivstoff på andre alternativer.
Leser mellom linjene her at olje blir stadig mer kostbar å fremstille.
Hvilket betyr at investeringen vår vil kaste mer og mer av seg ettersom alternativet blir
stadig dyrere.

20 kroner literen innen 2 år? Noen bedre?   ;D

Men er vel også sånn at prisene på forskjellige energi kilder pleier å følge hverandre. Så dyrere olje gir dyrere strøm, i snitt hvis alt annet er likt. Det dyr olje gjør er at det gir større insentiver til å forske på alternative energi kilder. Noe som er spennende og bra for verden men ikke så bra for et olje avhengig norge som kun tenker kortsiktig profit.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

turfsurf

Sitat fra: pberg på fredag 07. mars 2014, klokken 11:25
Poenget mitt er at terskelen for å bruke elsykkel til jobbreiser er mye lavere enn for å bruke vanlig sykkel.
Stemmer nok det. Selv ser jeg på jobbsykling som ett bidrag til bedre helse, el-sykkel vil bare redusere den effekten.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Teslanewbie

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. mars 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Jejl på fredag 07. mars 2014, klokken 11:02
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:37

For ikke å snakke om vanlige sykler (enda mere miljøvennlig). Og hva med joggesko, Segway, sparkstøtting, sparkesykkel osv? Kan dra den der ganske langt, selv om jeg som ihuga syklist skulle ønske det var sånn...
Det var en som regnet på miljøvennligheten til sykkel vs elsykkel. Han fant faktisk ut at elsykkel var mest miljøvennlig (litt avhengig av hva syklisten spiser).

Tror man kan vinkle det litt som man vil. Hvis man sykler i stedet for el-sykkel, så vil man komme i bedre form og få bedre helse, og dermed få mindre belastning på sykehus og mindre energibehov der osv.

Hvis du krasjer med sykkel er det ikke bra for helsen  :o
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

arnkl

Sitat fra: pberg på fredag 07. mars 2014, klokken 09:58
Jeg synes fremdeles at poengent med at du betaler MVA på elsykler er ganske vesentlig. Det er 0% på El-biler, -motorsykler og -mopeder, men ikke på el-sykler, som er det i særklasse mest miljøvennlige, sunne og lavterskeltilbudet som finnes. For jobbreiser i over gangavstand, og under ca en mil er det det et supert alternativ til å stå å stange i samme køen som alle de andre.

Poenget med mva-fritaket til elbilar er ikkje å belønne miljøvennlege transportmiddel, men å betre elbilen konkurransekraft mot alternativet, som er fossilbil. Om ein tek vekk mva frå el-sykkel, så vil det ikkje føre til at el-sykkelen ersattar eit miljømessig verre alternativ. Ergo har det ingen hensikt å fjerne mva på el-syklar.

Mva på elbilar kan (gradvis) innførast, når og viss det ikkje i vesentleg grad forringar konkurransekrafta mot fossilbilar. Rimelege elbilar kan nok alt i dag kunne konkurrere sjølv med mva, i alle fall med redusert sats. Men Tesla Model S er nok for dei fleste på grensen av kva ein kan strekke seg til, og salet vil nok falle dramatisk viss mva blir innført i dag.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

AndersinOslo

En ting kritikerne glemmer er at Norge nå er det landet i verden som drar frem utviklingen av elbiler. Tesla hadde faktisk ikke klart seg uten alle bestillingene fra Norge. Hvis du tar vekk ca 25% av omsetning deres, og kanskje mer på roadsteren, så ville de fremstått mer som passe vellykket fremfor suksess. Hadde slått dramatisk ut på børskursen og dermed deres evne til å finansiere utviklingen.

Noe av det samme er det med leaf, og trillingene. Og uten suksessen til leaf, ville vi neppe sett VAG på banen med elbiler. De tør ikke la være.

Tidlig omsetning er utrolig verdifullt for produkter, gir investorene tro på produktet og dermed tilgang til kapital.

Så landet som uanstrengt bruker 7000 millioner på mislykket co2 fangst, mye mer på elektrifisering av Nordsjøen og veldig mye mer på støtte til kvotehandel, regnskogfond, skal bare være stolte av å ha fått fart på et elbilmarked i verden. Uten nevneverdige kostnader for Norge.

Så kjør elbil og vær stolt av det.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Sjøhyene

Sitat fra: AndersinOslo på fredag 07. mars 2014, klokken 12:48
En ting kritikerne glemmer er at Norge nå er det landet i verden som drar frem utviklingen av elbiler. Tesla hadde faktisk ikke klart seg uten alle bestillingene fra Norge. Hvis du tar vekk ca 25% av omsetning deres, og kanskje mer på roadsteren, så ville de fremstått mer som passe vellykket fremfor suksess. Hadde slått dramatisk ut på børskursen og dermed deres evne til å finansiere utviklingen.

Noe av det samme er det med leaf, og trillingene. Og uten suksessen til leaf, ville vi neppe sett VAG på banen med elbiler. De tør ikke la være.

Tidlig omsetning er utrolig verdifullt for produkter, gir investorene tro på produktet og dermed tilgang til kapital.

Så landet som uanstrengt bruker 7000 millioner på mislykket co2 fangst, mye mer på elektrifisering av Nordsjøen og veldig mye mer på støtte til kvotehandel, regnskogfond, skal bare være stolte av å ha fått fart på et elbilmarked i verden. Uten nevneverdige kostnader for Norge.

Så kjør elbil og vær stolt av det.

Veldig sant. Sparer kanskje ikke mye CO2 isolert sett, men poenget er at norge har bidratt skikkelig med å få snøballen til å begynne å rulle. Sånn at over tid vil det relativt sett fremstå som en veldig kostnads effektiv investering i miljøet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OleJA

#1402
Kanskje en smule OT: 'Statens pensjonsfond utland' (Oljefondet) har hatt en  ~0.4% eierandel i TSLA fra før 2012. Denne har hatt en verdiøkning på ca 700MNOK, bla takket være suksessen som Model S har hatt i Norge.

Fordelt på ca 2500 registrerte Model S pr. dd., så blir dette 280.000,- pr solgte bil. Så dette dekker inn Mva fritaket som Tesla får.  ::)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sigurdi

#1404
Norske stat subsidierer olje bransjen med store verdier, merkelig at dette ikke blir tatt opp.
Er bare småpenger so blir brukt på elbiler.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10029476
http://www.hegnar.no/bors/article746630.ece
http://www.wwf.no/?35365
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

pberg

SitatStemmer nok det. Selv ser jeg på jobbsykling som ett bidrag til bedre helse, el-sykkel vil bare redusere den effekten.

Ja, hvis alternativet er sykkel eller el-sykkel. Men hvis alternativet er bil, så gir elsykkelen et helsemessig bidrag. Du må jo bevege føttene for å få hjelp, dersom du da ikke har en ulovlig uregistrert el-moped som ser ut som en sykkel...

Leste om en som mente at han fikk veldig mye bra restitusjonstrening med elsykkelen til jobbtransport, og kunne ta hardere i på sine vanlige treningsøkter. Det førte til merkbart redusert kroppsvekt for han i hvert fall.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

jkirkebo

Sitat fra: AndersinOslo på fredag 07. mars 2014, klokken 12:48
En ting kritikerne glemmer er at Norge nå er det landet i verden som drar frem utviklingen av elbiler. Tesla hadde faktisk ikke klart seg uten alle bestillingene fra Norge. Hvis du tar vekk ca 25% av omsetning deres, og kanskje mer på roadsteren, så ville de fremstått mer som passe vellykket fremfor suksess. Hadde slått dramatisk ut på børskursen og dermed deres evne til å finansiere utviklingen.

Noe av det samme er det med leaf, og trillingene. Og uten suksessen til leaf, ville vi neppe sett VAG på banen med elbiler. De tør ikke la være.

Du legger nok for stor vekt på Norges rolle i dette, vi tar ikke unna mer enn litt over 5% av verdens elbilproduksjon. Muligens så mye som 15% av Teslas produksjon i år, men de kunne fint fått solgt dette andre steder. Kina blir garantert et langt større marked for Tesla enn Norge, Bejing har den Tesla-butikken med størst trafikk i hele verden...

Av Leaf selges det vel like mange på en måned i USA som på et halvår i Norge. I Japan tror jeg det går ennå flere.

Men signaleffekten av såpass høy elbilandel av nybilsalget er selvsagt stor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.



getor


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA