Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: sindrej på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:37
Ref den årets bil:

SitatKorsvoll begrunner sin høyeste poengsum til BMW blant annet med at dette er den mest spennende elektriske bilen på markedet hittil. Den er bygget fra grunnen som en elektrisk bil, med nye og lette materialer og ny teknologi. I tillegg ser den bra ut, og har fine praktiske løsninger. I Norge ble det solgt mer enn 2000 BMW i3 før bilen kom til forhandlerne.

Veldig rar begrunnelse.  Kan noen si meg hva som gjør en i3 mer spennende enn en TMS ?  TMS er bygget fra grunnen med lette materialer (riktignok ikke carbon) og ny teknologi.  De færreste vil vel mene en i3 ser BEDRE ut enn en TMS, og TMS kan ta flere passesjerer og mer bagasje enn i3.  Den kan kjøre lenger, og den går vesentlig bedre.  ENESTE TMS ikke banker i3 på er vel prisen.

Så hvordan Korsvoll kan da gi TMS 1 poeng, men full pott til i3 med denne begrunnelsen fremstår som SVÆRT suspekt mener nå jeg.  NAF har jeg forøvrig meldt meg ut fra for lenge siden, siden de i mine øyne ikke gjør en døyt for billistene her i Norge.
Det rare er jo at sammenlignet med en e-up som ikke har masse fancy dyre noe materialer så er e-up'en LETTERE. Riktignok er i3 lengre og bredere, men e-up har 4 dører og 4 seter, ikke 2+2 dører og 4 seter. +-10L samme størrelse bagasjerom. Rekkevidden er hakket bedre på i3, men det krever et noe større batteri. Ytelsen er dog en god del bedre på i3. Gitt at startprisen på e-up er omtrent 75-80% av i3 klarer jeg ikke å se hva som er så fantastisk med i3. For den type bruk som biler i denne klassen legger opp til virker det som e-up er den logiske løsningen... Og hvordan da den får 8 poeng mens Model S får 1 skjønner jeg virkelig ikke.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

pberg

Der er jo i grunnen rart at noen kjøper BMW 1-serie i steden for Fiat Punto også....
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Cobos

Sitat fra: pberg på torsdag 06. mars 2014, klokken 00:29
Der er jo i grunnen rart at noen kjøper BMW 1-serie i steden for Fiat Punto også....
Jeg mistenker at du misforstod meg. Jeg sier ikke at en i3 eller 1-serie ikke er mer "premium" enn en Fiat Punto. Det jeg derimot finner rart er hvordan bruk av skjermer istedet for dashboard, bruk av plastikkarosseri osv er så fantastisk nyskapende, når Model S har skjermen allerede og den store vektbesparelsen BMW har realisert er kanskje 50kg.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Det fine med at biler i større grad er direkte på nett er muligheten for mer effektiv varsling av kontroller.

Baksiden av medaljen er selvsagt at tilgjengelig informasjon også lett kan misbrukes av myndigheter.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Leif1

Noen som har lest siste utgave av Autofil?
Skal visst være et stykke der om erfaringer med Tesla over et års tid.
Konvertitt fra S til X

ElViz55


Sitat fra: Leif1 på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:05
Noen som har lest siste utgave av Autofil?
Skal visst være et stykke der om erfaringer med Tesla over et års tid.

Jepp, kjøpte det, og leste det i går, grei lesing, men ikke moe jeg ikke viste fra før....


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

pberg

Jeg synes fremdeles at poengent med at du betaler MVA på elsykler er ganske vesentlig. Det er 0% på El-biler, -motorsykler og -mopeder, men ikke på el-sykler, som er det i særklasse mest miljøvennlige, sunne og lavterskeltilbudet som finnes. For jobbreiser i over gangavstand, og under ca en mil er det det et supert alternativ til å stå å stange i samme køen som alle de andre.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Foleson

Sitat fra: Jærbuen på fredag 07. mars 2014, klokken 08:59
Jaja.....

http://www.aftenbladet.no/meninger/Elbil-reglene-okonomisk-frakjort-3371075.html

Med 2 x tidligere Shell-sjefer som skriver en kommentar, hvor mange dårlige regnestykker og ulogiske slutninger kan du forvente? En hel del.

Når det er sagt så er jeg enig i at moms på elsykler er tull, men disse to klovnene sin agenda ved å påpeke dette er jo ikke å gjøre andre fornuftige fremkomstmidler billigere ved å fjerne moms på disse, men å gjøre elbiler dyrere.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

turfsurf

Sitat fra: Foleson på fredag 07. mars 2014, klokken 10:16
Med 2 x tidligere Shell-sjefer som skriver en kommentar, hvor mange dårlige regnestykker og ulogiske slutninger kan du forvente? En hel del.

Når det er sagt så er jeg enig i at moms på elsykler er tull

For ikke å snakke om vanlige sykler (enda mere miljøvennlig). Og hva med joggesko, Segway, sparkstøtting, sparkesykkel osv? Kan dra den der ganske langt, selv om jeg som ihuga syklist skulle ønske det var sånn...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Leif1

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2777795.ece

Har egentlig ingenting med Tesla å gjøre, derimot drivstoff på andre alternativer.
Leser mellom linjene her at olje blir stadig mer kostbar å fremstille.
Hvilket betyr at investeringen vår vil kaste mer og mer av seg ettersom alternativet blir
stadig dyrere.

20 kroner literen innen 2 år? Noen bedre?   ;D
Konvertitt fra S til X

Jejl

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Foleson på fredag 07. mars 2014, klokken 10:16
Med 2 x tidligere Shell-sjefer som skriver en kommentar, hvor mange dårlige regnestykker og ulogiske slutninger kan du forvente? En hel del.

Når det er sagt så er jeg enig i at moms på elsykler er tull

For ikke å snakke om vanlige sykler (enda mere miljøvennlig). Og hva med joggesko, Segway, sparkstøtting, sparkesykkel osv? Kan dra den der ganske langt, selv om jeg som ihuga syklist skulle ønske det var sånn...
Det var en som regnet på miljøvennligheten til sykkel vs elsykkel. Han fant faktisk ut at elsykkel var mest miljøvennlig (litt avhengig av hva syklisten spiser).

pberg

Poenget mitt er at terskelen for å bruke elsykkel til jobbreiser er mye lavere enn for å bruke vanlig sykkel. Og det er jobbreiser som spiser mest kilometer pr. år i rushtrafikken. Og det er rushtrafikken som er det største problemet miljømessig. Tusenvis av biler i kø er ikke gunstig, uansett hvilket drivstoff de går på.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA