Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »


Mr.Hansen

Problemet Hr. Hegnar og spetalen ikke helt forstår er at det blir aldri noen gang solgt 50.000 stk Tesla Model S i Norge hvis prisen var 1,4 mil.

Men det de er ute etter er å komme i media, og det klarer de hvis noen gidder å svare på dette.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

OddB

Problemet er at de ikke har sett det "store bildet"
Det har ikke slått herrene å fundere litt over HVORFOR vi har det avgiftsregimet vi har for elbiler i Norge ??
Akkurat på dette området er Norge en VINNER i verdenssammenheng.
( Så kan vi skamme oss i stillhet over alle de områdene vi er tapere med viten og vilje. )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

den12mann

Sitat fra: Mr.Hansen på søndag 02. mars 2014, klokken 23:23
Problemet Hr. Hegnar og spetalen ikke helt forstår er at det blir aldri noen gang solgt 50.000 stk Tesla Model S i Norge hvis prisen var 1,4 mil.

Men det de er ute etter er å komme i media, og det klarer de hvis noen gidder å svare på dette.

En annen ting er hvorfor de velger å regne med 50000 Tesla. Fritaket fra myndighetene er opptil 50000 biler, ok. Men det kjører jo allerede flere tusen andre elbiler rundt som "spiser av" kvoten.

OddB

Dette er bare en "avledningsmanøver"
Det er en nærmest total enighet blant norske partier om at elbiler og redusert utslipp av klimagass er en bra ting. På samme måte som redusert forbruk av tobakk og alkohol er en bra ting.
Å diskutere disse fiktive regnestykkene med disse folkene har ingen hensikt.  Vri heller fokus mot de  problemene en fortsatt avhengighet av fossilt brensel vil skape, både for klimaet og ikke minst for verdensøkonomien. Det er DET dette handler om.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Bare en ting jeg lurer på... Dersom det altså er slik at fravær av en avgift er en "skatteutgift", hvor høye skatteutgifter har da Norge på å ikke doble avgiftene for fossiler? :O
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Det er faktisk en grei måte å balansere avgiftspolitikken på.
Hvis målet er å ha en "fast inntekt" fra biltrafikken kan man gradvis øke avgiftene for begge grupper biler slik at sluttsummen blir konstant men elbilene alltid vil ha en fordel
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

janmb

Sitat fra: Amoss på mandag 03. mars 2014, klokken 00:15
Bare en ting jeg lurer på... Dersom det altså er slik at fravær av en avgift er en "skatteutgift", hvor høye skatteutgifter har da Norge på å ikke doble avgiftene for fossiler? :O

Det er helt greit å betrakte fravær av inntekt som en utgift.

Problemet er at man naivt og feilaktig legger til grunn at avgiftsfgritaket kunne i sin helhet vært inndrevet dersom avgift ble lagt til.

Avgift eller ei, kjøpekraften til bilkjøpere endrer seg ikke avhengig av avgiftsnivået. Ergo har ikke de som kjøper Tesla uten avgift i di fleste tilfeller hverken mulighet eller ønske om å kjøpe samme bil om den hadde kostet det dobbelte.

Derfor er det veldig viktig å få frem at tapet man snakker om er totalt fiktivt og at det ikke handler om penger man kunne valgt å inndrive og brukt til andre formål.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: Amoss på mandag 03. mars 2014, klokken 00:15
Bare en ting jeg lurer på... Dersom det altså er slik at fravær av en avgift er en "skatteutgift", hvor høye skatteutgifter har da Norge på å ikke doble avgiftene for fossiler? :O

For ikke å snakke om å subsidiere vann på flaske, i stedet for å ha samme avgifter som på sprit.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ronny

Jeg ser at en Yaris har ca 1/10 del av en panameras avgift, betyr det at den er subsidiert? ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

sn0le

Ifølge Hegnar og Spetalen så fører lavutslippsbiler som f.eks Toyota Prius også til masse tap for staten.
Tenk hvor mye inntekter de går glipp av i form av mindre CO2-avgifter for disse bilene.

::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øggen

Av ren dårlig samvittighet sa jeg til de på Lefdal idag at jeg ville betale gammel pris på 70" tv tilbudet.
Vil jo ikke lure staten for moms og slik.

Chlangum

http://mobil.tv2.no/underholdning/broom/308-akkurat-kaaret-til-aarets-bil-i-europa-4185857.html

Synes det var en litt rar uttalelse at det skal mye til for en amerikansk bil å ta denne prisen.  Sikkert velfortjent seier til Peugeot men hadde Model S tatt prisen hvis det hadde vært en europeisk bil?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

K

Golf GTE får ca 15 000 i engangsavgift, selv om den kan kjøres som en vanlig bensinbil om man ikke gidder å lade. Skatteunndragelse!  ;)

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41911

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA