Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

19quiz76

Lobbyistene vil tape denne - det beste alternativet vil tvinge seg fram ettersom kunnskapen øker i befolkningen. Seeing is believing - og e-Golf fikk 1.200 bestillinger første dag i markedet!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

CFM

Er det plass til Tesla på Norsk TV og i film her eller skulle vi hatt en egen tråd med slike?
Leo kjører Tesla i Typen til: Henriette Steenstrup
Direktelink til 06:45 - Hektisk mamma: tv.nrk.no
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Cowboystrekk

Da har jeg og sendt et svar til professoren. Husk stianroda t vi må påpeke at vi bidro med 4000,- i mva da vi kjøpte vinterhjulene :D
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Fikk svar fra han om at han var på reise, men skulle se på mailen når han kom tilbake...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sn0le

La inn et innlegg i diskusjonen på Adressa.no, men den ser ut til å være fjernet.
Det er i alle fall status når jeg ser på dashboardet i Disqus.

Her er i alle fall min kommentar:
SitatMye av denne kronikken består av antagelser og/eller feilinformasjon.

Det stemmer at eiere av elbiler har noen privilegier. De er midlertidige, og de er der for å få Ola Nordmann til å se på elbil som et godt alternativ til fossilbiler.
Gratis parkering gjelder også kun kommunale parkeringsplasser, private parkeringshus/parkeringsplasser sidestiller Elbiler med andre biler, mao alle må betale.
Det med kollektivfeltet skjønner jeg er omstridt, men her er det fritt frem for lokale myndigheter å fjerne denne muligheten.

Subsidiert bilbruk?
Bruker man denne logikken så får norske flypassasjerer subsidiert drikkingen og røyingen sin da de kjøper taxfreevarer for mange milliarder i året.
(TRN omsatte for 3,41 milliarder på Norske flyplasser i 2010). Fravær av avgifter er ikke subsidie.
Den Norske stat har valgt å gi et momsfritak for elbiler for at det skal være flere som kjøper elbil.
Hvis Nissan Leaf ble 25% dyrere så vil salgstallene gå ned.
Årsavgiften er ikke null. Det burde en Professor i Samfunnsøkonomi vite. Ja, den er ikke på
veldig mange kronene, men den er altså ikke Kr 0,-

At elbilbrukere kjøper elbil i tillegg til eksisterende bil kan i mange tilfeller stemme.
Men er det sikkert at de ville holdt seg til kun en bil da?
Kanskje mange kjøpte en elbil istedenfor en til fossilbil, og dermed uansett ville hatt 2 biler?
Selv venter jeg på en Tesla Model S. Vi har 2 biler. Den største bilen vår blir solgt.
Jeg sitter da igjen med en Elbil og samboers lille pendlerbil, ikke med 2 fossilbiler og en elbil.

Elbilbrukere bruker trolig kollektivtransport minde enn andre bilbrukere skrives det.
Dette er en antagelse. Det som er fakta er at kollektivtilbudet utenfor Oslogryta er dårlige.
Jeg kommer Nordfra, og der er kollektivtransport veldig begrenset. Bor utenfor Oslo, og selv her er kollektivtilbudet nesten latterlig.
Det tar meg 15 minutter å kjøre til jobb, og 50-60 minutter å ta toget. Skulle jeg rukket barnehage og så ta kollektivtransport til/fra jobb måtte jeg ha redusert stillingen min med 10-15%.

Kullkraft brukes som et argument for at elbiler ikke er miljøvennlige.
Her må man tenke langsiktig. Hvis strømmen primært kommer fra fornybar energi så forurenser en elbil utrolig lite. På sikt vil fornybar energi ta over for kullkraft og gasskraft.
I USA sank Co2-utslipp pr kWh med 8% fra 2010 til 2012, mye pga en nedgang i andel kullkraft.
I Tyskland er ca 25% av den produserte strømmen fra fornybare kilder.
Og det ville vært enda større andel fornybar energi om ikke klimakvotene var så billige at det fremdeles lønner seg å lage strøm fra kull. Målet til Tyskland er å ha 100% fornybar energi innen 2050.
En annen ting er at vi fokuserer på at elbilene bruker skitten strøm importert fra Europa, men det blir glemt at stømmen vi lader elbiler med er akkurat samme strømmen som går
til komfyren, vaskemaskinen, oppvaskmaskinen, varmtvannstanken, varmepumpa osv vi har i husene våre. En Tesla Model S vil forbruke ca 5.000 kWh pr år om den kjøres 20.000 km.
Det er 1/4 av strømforbruket til en gjennomsnittlig Norsk husholdning. Men det er da ingen
som påpeker at Norske husholdninger fører til masse Co2-utslipp i Europa siden vi importerer strøm?
Det blir også glemt at når man står på bensinstasjonen og fyller diesel så er det ikke slik at dieselen kommer seg på magisk vis fra bunnen av Nordsjøen og til dieselpumpa uten betydelige Co2-utslipp.
Ingen nevner de utrolige mengdene med gasskraft og elektrisk energi som brukes pr år på raffineriene for å produsere bensinen og dieselen vår.

Jeg er hverken forsker hos SSB eller Professor i Samfunnsøkonomi, men selv jeg ser at dette
"enkle" regnestykket er helt på viddene.
Eksempelet baserer seg på et beregnet tap på 48.000,- pr år for det offentlige. Hvorav 30.000,- er gratis parkering på Aker Brygge og 10.500,- er tap av inntekter i bomring, veiavgift og moms på drivstoff.
Hvis man skal se litt på salgstall for de siste 12 mnd så er 3/4 av totalt ca 10.000 solgte Nissan Leaf solgt utenfor Oslo, Asker og Bærum.
Av totalt ca 2.200 solgte Tesla Model S er 2/3 solgt utenfor Oslo, Asker og Bærum.
Det betyr at kun en liten del av de solgt elbilene vil spare 8.000,- pr år i bomring.
I tillegg så vil ca halvparten av pengene man henter inn på bompasseringer i Oslo gå til
drift/administrering av bomringen. Det offentlige taper dermed mindre penger enn det bilistene betaler.
Og 2/3 av "regnestykket" til Bjart Holtsmark baserer seg på gratis parkering på Aker Brygge.
Er det slik at den gjennomsnittlige elbileier parkerer på Aker Brygge?
Vil jo være merkelig når en stor andel av elbilene som selges i Norge er eid av personer som
bor lengre unna Aker Brygge enn bilen kan klare uten å måtte lades.
Og spart Co2-utslipp i Bjarts regnestykke er om man bruker en Nissan Leaf istedenfor en Toyota Prius. Siden en Prius er en hybridbil med veldig lavt utslipp så blir jo spart Co2-utslipp
veldig lite, kun 0,6 tonn i året.
I mitt eget tilfelle så bytter jeg ut en stor dieselbil som slipper ut ca 5 tonn Co2 pr år med en elbil som i beste fall slipper ut 0 tonn Co2 pr år, avhengig av hvor ren strømmen er.
Så Bjart Holtsmark har da valgt å sammenligne med en av de bilene som slipper ut minst Co2 pr km for å lage minst mulig forskjell mellom fossilbil og elbil, og bruker parkering på Aker Brygge og bomring fra Sandvika til Oslo for å få inntektstapet for det offentlige så høyt som mulig. Hvorfor det? Selv mora mi skjønner at dette ikke henger på greip.

Når det gjelder moms på drivstoff, så betaler elbileierne moms og elavgift på strøm de lader med hjemme.
Det er vanskelig å anslå hvor mye de offentlige ladestasjonene brukes.
Men her skal jeg komme med en antagelse. :)
Hvor mange bilister tror du orker å bruke gratis lading som primær lading til sin elbil når man lader mellom 10-15 km rekkevidde pr time?
En "full tank" på en Tesla Model S kan ta opptil 36 timer når man skal lade fra 0% til 100% på
en vanlig stikkontakt. Med en strømpris på ca 80 øre/kWh ink nettleie så må bilen altså stå i
36 timer for å spare 100kr i strøm.
Det er derfor rimelig å anta at elbiler hovedsaklig lades hjemme hos eier, eller på hurtigladestasjoner der man betaler for strømmen man bruker.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Oreo

s13 i papirutgaven av Dagens Næringsliv. Midt på bildet!
Det er vel en av de grønnfolierte Stavanger Taxiene vil jeg tro (til opplysning artikkelen har ingenting med Tesla å gjøre forøvrig)?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

turfsurf

Sitat fra: P85_Norway på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:07
Sitat fra: Lacaixxa på tirsdag 25. februar 2014, klokken 18:23
Bilnorge.no med artikkel om Rinspeed sin foredling av Tesla. Mulig jeg styrer unna denne fargekombien...
Den bakfangern var jo ikke så gale. Kommer nok en del slike på markedet etter hvert.

Med unntak av fargen likte jeg deres variant av fronten godt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)


fonberg

Sitat fra: Birger på tirsdag 25. februar 2014, klokken 22:04
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:04
Sitat fra: fonberg på tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:16
Sitat fra: rene på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:53
Litt enklere å lese den her:
http://www.adressa.no/meninger/kronikker/article9214153.ece

Takk :)
Mange gode tilsvar, for en gang skyld dominerer seriøse elbilforkjempere kommentarfeltet :)

Ja, flott respondert!!

Siden denne professoren gikk til angrep også på Zero og Bellona i kronikken, så tipset jeg disse om kronikken. Zero sitt tilsvar til kronikken er å les i Adressa i dag.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Philip Marlowe

Jeg vet at dette en tråd for norske medier, men pytt, pytt, det er jo bare 200 hundre år siden at Danmark og Norge var samme kongerike og Sverige vår felles fiende.

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2214327/smarte-bilister-har-fundet-en-genvej-til-luksusklassen/

Her ser det ut som man er redd for at Tesla vil ødelegge for salget av luksusbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

gbzdoc


Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 27. februar 2014, klokken 19:19
Jeg vet at dette en tråd for norske medier, men pytt, pytt, det er jo bare 200 hundre år siden at Danmark og Norge var samme kongerike og Sverige vår felles fiende.

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2214327/smarte-bilister-har-fundet-en-genvej-til-luksusklassen/

Her ser det ut som man er redd for at Tesla vil ødelegge for salget av luksusbiler.

Hva f... har dette med Tesla å gjøre??? Sammenlikner med 2007, året FØR finanskrisen slo inn over Eutopa. Doh!

Philip Marlowe

Tja, jeg ble ikke irritert over vinklingen av denne artikkelen. De danskene som kjøpte luksusbiler i 2007, vil vel bytte dem ut snart. Denne artikkelen er jo god reklame for Tesla og vi skal ikke se bort i fra at mange av disse potensielle kundene velger Tesla.   :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

gbzdoc

Poenget er jo bare at de lager en sammenheng som overhodet ikke eksisterer. Merkeligste artikkelen jeg har lest på lenge! :D

Havebigfun

Fra Danmark rett over til Tyskland:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/tesla-plant-gigantische-batteriefabrik-a-955904.html
og
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/analyse-warum-deutschland-teslas-batteriefabrik-fuerchten-sollte-a-956031.html

Her får Elon kred for sin teft- og det er en nokså klar inrømmelse av at tyskerne er parkert når det gjelder konkurrenter til TMS i noen år fremover bla. pga batteriteknologien.
Gigafactory befester denne posisjonen nokså sterk.   
God lesning for tvilerne- men de finner man knapt her 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA