Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 12:58
I alle debatter der elbilen er den som forurenser mest nevnes ikke hvor mye strøm som går med å produsere bensinen... Her det kun direkte utslipp fra bilen som diskuteres. Om man skal ta med Co2 utslippet i produksjon av strøm, så må man også ta med dette i produksjon av bensin/diesel. Argumentet mitt i slike diskusjoner med petrolheads er at man reduserer den lokale forurensningen i byene ved bruk av elbil. 

Uansett her er en kommentar til tidligere diskusjon her i tråden: Toyota Prius Plug In som forbruker snitt strøm i USA har et utslipp på 36 tonn Co2 i sinn levetid, en Nissan Leaf ligger på ca 15 tonn mens en gjennomsnittlig US bil ligger på hele 110 tonn!!!
Og selv har i disse relativt tydelige tallene er det noe rart. Ser man på hva som brukes for å lage en Nissan Leaf UTEN batteri ser det ut til å være mer enn en Prius som altså har 2 drivlinjer og mye mer enn en Honda Civic som er omtrent samme nivå i størrelse og luksusgrad. Den skjønner virkelig ikke jeg. Det kan ikke være mer energikrevende å lage en liten 120hp elmotor i en Leaf enn hele drivlinja i en Honda Civic. Resten av bilen må man anta er i praksis identisk. Seter, styring, hjuloppheng osv må være like energikrevende å bygge i en av Nissans fabrikker som i en av Honda sine?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Kjelli

Jeg mistenker at dette skyldes forskjellig materialbruk?

Anew

Produksjonen av Li-ion batterier er energikrevende. Derfor høyere utslipp ved produksjon av el-bil fremfor fossil/hybrid (som har mindre batteripakke).

Edit: for Tesla ser det nok enda styggere ut, siden det brukes så mye aluminium.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Cowboystrekk

Sitat fra: Anew på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:04
Produksjonen av Li-ion batterier er energikrevende. Derfor høyere utslipp ved produksjon av el-bil fremfor fossil/hybrid (som har mindre batteripakke).

Edit: for Tesla ser det nok enda styggere ut, siden det brukes så mye aluminium.
I første omgang er det ikke bra, men Tesla har jo lovet mye ift gjenvinning og har tilgang på "gratis" strøm via SolarCity så over noen generasjoner Teslaer så blir ikke regnestykket så ille allikevel :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Anew på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:04
Produksjonen av Li-ion batterier er energikrevende. Derfor høyere utslipp ved produksjon av el-bil fremfor fossil/hybrid (som har mindre batteripakke).

Edit: for Tesla ser det nok enda styggere ut, siden det brukes så mye aluminium.

Kommer an på hvordan du ser det. Aluminium er meget lett å resirkulere, og det resirkulerte produktet er likeverdig nytt (i motsetning til f.eks papir). Å resirkulere aluminium krever kun 5% av den energien som kreves til å lage nytt. Så når aluminiumen har blitt gjenvunnet noen ganger er den svært energieffektiv.

Aluminiumen i Model S består nok av en viss andel resirkulert materiale da dette gjerne blandes. Hvor mye må man evt. spørre Alcoa om.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Sitat fra: Anew på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:04
Produksjonen av Li-ion batterier er energikrevende. Derfor høyere utslipp ved produksjon av el-bil fremfor fossil/hybrid (som har mindre batteripakke).

Edit: for Tesla ser det nok enda styggere ut, siden det brukes så mye aluminium.
For å gjenta poenget mitt. Den artikkelen som er referert lenger opp med de fine grafene viser tydelig at bare Leaf når du trekker batteriet UT som et eget lilla segment har mye høyere energiforbruk enn tilsvarende moderat kompaktbil med forbrenningsmotor. Nøyaktig hva i en Leaf er det som er mer høyverdig materialbruk enn i en moderne Civic? De bruker omtrent samme mengde plast, skinn og stål. Ingen av de bruker utstrakt bruk av aluminium eller andre energikrevende materialer. Ved lesing på grafen ser det ut som den svarte delen for en Civic er 7-8 tonn CO2 mens for en Leaf er den svarte delen rundt 14-15 tonn CO2 altså omtrent dobbelt så mye.
Hmm ved nærmere ettersyn ser det ut som en Cadillac Escalade har samme produksjonsbaserte forbruk som en Smart Fortwo. Det kan virkelig ikke være sant, noe her er ekstremt feil, antagelig bruker de en gjennomsnittsverdi for bensinbiler og plutselig en mye høyere en for Hybridbiler. Jeg kan virkelig ikke tro at en Prius bruker nesten 30% mer CO2 i produksjon enn en Escalade, når man tilogmed tar ut batteriet fra utregningen for en Prius.
Sånne graverende feil tyder på at resten av undersøkelsen også baserer seg på latterlige generaliseringer og forenklinger.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

satheesh.net

Ikke helt norsk, men:

Elon Musk: Tesla Had Conversations With Apple
http://www.bloomberg.com/video/musk-a-sale-of-tesla-very-unlikely-Hfh13_sMQCC~x~HzbPKZ4w.html

Bloomberg TV: "Are you for sale?"
Elon Musk: "I think that is very unlikely."

::)

janmb

Samme artikkeln gjengitt på e24:

http://e24.no/bil/tesla-bekrefter-apple-samtaler/22776219

Godt gjort å få en overskrift til å fremstå så stikk motsatt som innholdet i selve artikkelen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kjelli

Sitat fra: Cobos på tirsdag 18. februar 2014, klokken 16:00
Sitat fra: Anew på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:04
Produksjonen av Li-ion batterier er energikrevende. Derfor høyere utslipp ved produksjon av el-bil fremfor fossil/hybrid (som har mindre batteripakke).

Edit: for Tesla ser det nok enda styggere ut, siden det brukes så mye aluminium.
For å gjenta poenget mitt. Den artikkelen som er referert lenger opp med de fine grafene viser tydelig at bare Leaf når du trekker batteriet UT som et eget lilla segment har mye høyere energiforbruk enn tilsvarende moderat kompaktbil med forbrenningsmotor. Nøyaktig hva i en Leaf er det som er mer høyverdig materialbruk enn i en moderne Civic? De bruker omtrent samme mengde plast, skinn og stål. Ingen av de bruker utstrakt bruk av aluminium eller andre energikrevende materialer. Ved lesing på grafen ser det ut som den svarte delen for en Civic er 7-8 tonn CO2 mens for en Leaf er den svarte delen rundt 14-15 tonn CO2 altså omtrent dobbelt så mye.
Hmm ved nærmere ettersyn ser det ut som en Cadillac Escalade har samme produksjonsbaserte forbruk som en Smart Fortwo. Det kan virkelig ikke være sant, noe her er ekstremt feil, antagelig bruker de en gjennomsnittsverdi for bensinbiler og plutselig en mye høyere en for Hybridbiler. Jeg kan virkelig ikke tro at en Prius bruker nesten 30% mer CO2 i produksjon enn en Escalade, når man tilogmed tar ut batteriet fra utregningen for en Prius.
Sånne graverende feil tyder på at resten av undersøkelsen også baserer seg på latterlige generaliseringer og forenklinger.

Cobos

Nå står det i teksten under grafen noen forbehold. Der han påpeker at han nok underestimerer for bensinbilene.
Selv om tallene ikke er supernøyaktige, så viser de poenget med forbruk vs produksjon veldig godt. Utfordringen er å  lage strømmen ren nok og ikke om en skal ha elbil eller ikke.

Kjell

DaX

#1284
Adressa.no | Skagenfondene dumper oljeaksjer

Norges største fondsforvaltningsselskap mener elektriske biler og solenergi vil dominere verden om 40 år, og bytter ut aksjer i olje med satsing på fornybar energi.
  ;D

itavisen.no | Tesla har vært i samtaler med Apple
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Oreo

Utrolig bra illustrasjon i den figuren Cato. Tror sannelig jeg skal printe den ut og henge den opp på kontoret.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cato76

Sitat fra: Cobos på tirsdag 18. februar 2014, klokken 16:00
Hmm ved nærmere ettersyn ser det ut som en Cadillac Escalade har samme produksjonsbaserte forbruk som en Smart Fortwo.
...
Sånne graverende feil tyder på at resten av undersøkelsen også baserer seg på latterlige generaliseringer og forenklinger.

Bare en liten tanke jeg fikk: Det kan jo ha noe med antall biler som produseres. Jeg kjenner ikke godt til Cadillac Escalade, men la oss si at det produseres 50.000 biler i året av denne, og Smart Fortwo produseres det 5.000 av. Vil en ikke få et høyere Co2 utslipp av et produkt som produseres i et fåtall? I motsetning til et produkt hvor en produserer flere enheter og effektiviteten er høyere (samlebånd). Vil en ikke da få et lavere utslipp?

Sitat fra: Oreo på fredag 21. februar 2014, klokken 12:28
Utrolig bra illustrasjon i den figuren Cato. Tror sannelig jeg skal printe den ut og henge den opp på kontoret.

Jeg har hatt den på kontoret en god stund. Har blitt brukt i noen diskusjoner...
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

OleT

Sitat fra: Anew på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:04
Produksjonen av Li-ion batterier er energikrevende. Derfor høyere utslipp ved produksjon av el-bil fremfor fossil/hybrid (som har mindre batteripakke).

Edit: for Tesla ser det nok enda styggere ut, siden det brukes så mye aluminium.

Jeg skulle gjerne sett noen tall på dette. For eksempel totalt strømforbruk på en batterifabrikk delt på antall batterier.

Aluminium krever mye energi å produsere fra bauxitt, og blir i svært stor grad resirkulert. Stål krever også en del energi å produsere fra råjern, men de fleste regnestykker glemmer at det også kreves mye energi for å fremstille råjern fra jernmalm. Og i motsetning til aluminium, KREVER råjernproduksjonen kull.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Tønsberg

Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA