Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

BMW850

Denne linken ble lagt til på min FB side. Skal si mange er blitt miljøbevisste det siste halvåret. Tror jeg vet hva det bunner i ::)

http://www.oljekrisa.no/tesla%20batteripakke.htm
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Nå er vel ikke akkurat etterettelighet Jan Herdal har opparbeidet seg anerkjennelse for de siste årene :)

Teslanewbie

Roadster og s i gumball3000 , se fra 4.00min

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


tomrh

Sitat fra: BMW850 på lørdag 15. februar 2014, klokken 13:16
Denne linken ble lagt til på min FB side. Skal si mange er blitt miljøbevisste det siste halvåret. Tror jeg vet hva det bunner i ::)

http://www.oljekrisa.no/tesla%20batteripakke.htm
Ja, var en som delte det i min vennekrets også. Føler jeg bør ta til motmæle, men vet ikke om jeg orker å lese meg opp igjen - denne elbilhetsen tar bare aldri slutt. Noen som har noen ferdigtygde motargumenter jeg kan slenge inn i kommentarfeltet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sn0le

#1265
Virker som de har gjort en grundig jobb.
De har regnet med Co2-utslipp fra utvinning og raffinering av fossilt drivstoff.
Det som er problemet er at strømnettet i USA har en del kullkraft.

De regner f.eks i denne rapporten at en Prius har et totalt Co2-utslipp på 0,52 lbs/mile.
For El-biler har de brukt et gjennomsnittsutslipp for strømnettet på 0,46 lbs/mile.
Da er forskjellen i utslipp veldig lite, og det tar lengre tid å hente igjen det man har tapt i økt utslipp pga produksjon av batteripakken til elbilen.

MEN.....
Det er 23 stater i USA som har et lavere Co2-utslipp en US-average.
5 av de har mindre enn halvparten av utslippet til US-average.
Og de viser jo selv at US-average utslipp Co2/kWh har sunket med 8% fra 2010 til 2012.
Årsaken er at kullkraft gikk fra 45% til 37%, og gasskraft gikk fra 24% til 30,5%.

Så konklusjonen er jeg ikke uenig i.
At med strøm fra det Amerikanske strømnettet så tar det lang tid før man totalt slipper ut mindre Co2 totalt i løpet av xx antall mil.
Det er dog med dagens strøm-miks. (Eller egentlig tall fra 2012).
På 2 år sank Co2-utslipp pr kWh med 8%. Og det er vel rimelig å anta at det kommer til å bli bedre og bedre.
Bilene skal jo kjøre i 10-15 år.
Og hvis man får en reduksjon i Co2-utslipp på 5% annenhvert år så blir jo tallene bare bedre og bedre i favør El-bilene.
:)

Edit:
Kom på en liten sak.
I disse regnestykkene så velger de å sammenligne elbil mot Toyota Prius.
Og de bruker US average på CO2/kWh for å beregne utslipp på strømmen til elbilene.

SitatWhile there are 18 states where charging and driving the gas-powered Prius produces fewer emissions than the electric Leaf, the Leaf is still far more climate friendly than the average new gas-powered car in any state. The average new vehicle in 2012 got about 25 miles per gallon and produced more than 1 pound of CO2e for every mile driven, or twice the emissions of a Prius.

På side 5 står dette, og viser at en gjennomsnittlig amerikansk bil forurenser dobbelt så mye som Priusen.
Ergo, de sammenligner elbilene på skitten strøm kontra Prius, som gir et mye bedre resultat i favør fossilbilene med tanke på CO2.
Hvorfor ingen graf som viser elbil vs US average car?  ::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sjøhyene

Den ene tingen jeg reagerte på når jeg skummet kjapt igjennom var at de kun regner ut totalt CO2 forbruk ved 100k miles.
Problemet for elbiler er jo startup kostnaded i form av at det kreves mye energi for å lage batteriet. For det første vil jeg tro at snitt batteriet vil lever og være i bruk lenger enn 100k miles. For det andre er det vel også trolig sånn at batteriet kan brukes andre steder etter at man ikke lenger vil ha det i en bil.

Sånn at med andre forutsetninger mtp batteriets levetid vil elbiler generellt og ikke minst Tesla komme mye bedre ut. Sikkert ikke vanskelig å argumentere for et scenario der MS slår alt av hybrider til og med.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sn0le

Det er nok sant.
Samt at Co2-utslipp fra batteripakken kan reduseres ved resirkulering av materialer.
Har aldri sett offisielle tall på det, men Frederic Hauge snakket om 80-90% materialgjenvinning og 80-90% reduksjon av utslipp kontra å utvinne nye materialer.
Da vil tallene bli veldig annerledes.

Vancouver Observer sin rapport var vel målt over 200.000 miles, drøye 320.000 km.
Da vant Leafen udiskutabelt.
Men i Canada har de samme problemet med strømnettet, enkelte regioner har veldig skitten strøm.
Blir vel som i Europa, der noen land har veldig ren strøm (Norge bla) og andre land har mye kullkraft.
Så lenge kullkraft blir erstattet med gasskraft, vindkraft, vannkraft og solenergi over tid så synker Co2-utslipp pr kWh.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066


mecanica vergara

Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

sondell

Sitat fra: sn0le på mandag 17. februar 2014, klokken 10:27
Det er nok sant.
Samt at Co2-utslipp fra batteripakken kan reduseres ved resirkulering av materialer.
Har aldri sett offisielle tall på det, men Frederic Hauge snakket om 80-90% materialgjenvinning og 80-90% reduksjon av utslipp kontra å utvinne nye materialer.
Da vil tallene bli veldig annerledes.
Ja, blir jo lit rart å anta at vi graver ned batteriene når de er brukte og så produserer et helt nytt.
Når bilparken er lagt om til el, så blir det jo veeeeldig store gevinster når en legger om kraftproduksjon alternativt renser anleggene bedre. Både batteripakken og forbruket bidrar da til mindre og mindre utslipp.


VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Sitat fra: tomrh på mandag 17. februar 2014, klokken 08:56
Ja, var en som delte det i min vennekrets også. Føler jeg bør ta til motmæle, men vet ikke om jeg orker å lese meg opp igjen - denne elbilhetsen tar bare aldri slutt. Noen som har noen ferdigtygde motargumenter jeg kan slenge inn i kommentarfeltet?

Er vel egentlig bare å vise de tabellen på side 13 i den rapporten som det refereres til.
Den viser at å kjøre en Leaf i USA er mere miljøvennlig enn en gjennomsnittlig bil, uansett hvilken stat man kjører i.
Selv i stater som har godt over 90% kullkraft.
Hele rapporten viser bare at om du kjører en Prius så er den i mange stater et mere miljøvennlig alternativ enn en Nissan Leaf.
Sammenligner man derimot med en gjennomsnittlig bil i USA så er elbilen et bedre alternativ mtp CO2-utslipp, uansett hvor du bor.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cato76

I alle debatter der elbilen er den som forurenser mest nevnes ikke hvor mye strøm som går med å produsere bensinen... Her det kun direkte utslipp fra bilen som diskuteres. Om man skal ta med Co2 utslippet i produksjon av strøm, så må man også ta med dette i produksjon av bensin/diesel. Argumentet mitt i slike diskusjoner med petrolheads er at man reduserer den lokale forurensningen i byene ved bruk av elbil. 

Uansett her er en kommentar til tidligere diskusjon her i tråden: Toyota Prius Plug In som forbruker snitt strøm i USA har et utslipp på 36 tonn Co2 i sinn levetid, en Nissan Leaf ligger på ca 15 tonn mens en gjennomsnittlig US bil ligger på hele 110 tonn!!!

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA