Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:51
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:44
Et lade alternativ med 22kWh maks hastighet kan aldri bli standard rett og slett fordi det er alt for tregt. Må mye nærmere 100kWh før det har livets rett. Ganske sikker på at det bare er en mellom løsning nå i startet som om 5 år neppe blir brukt i det hele tatt.
Javel.  Det er allerede raskt nok for meg i mange situasjoner? Og pluggen er allerede vedtatt standard :) Den støtter vel opptil 43kW AC, så det er fortsatt mer å gå på.
Men som rekkevidde-forlenger gjør den allerede nytten for meg.

joa, men tenker mer på standarder som er ment å fungere tilnærmet som en bensinstasjon gjør for fossiler. Å stå 1 time for å få kvart tank kommer aldri til å bli akseptert av folk flest. 1 time for halv tank fortsatt neppe bra nok, men så klart hadde jo vært stor forbedring.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

krister461

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:37
Sitat fra: krister461 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:21
Tja. Hun kommer fra Bergen og jobber i Oslo, så det er nok fjellet mellom disse byene hun snakker om. :)
Hardangervidden er jo enda et problem...
Tja, Gol - Bergen bør jo gå fint over vidden. Menmen, nok om det. ;)

krister461

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:51
Javel.  Det er allerede raskt nok for meg i mange situasjoner? Og pluggen er allerede vedtatt standard :) Den støtter vel opptil 43kW AC, så det er fortsatt mer å gå på.
Men som rekkevidde-forlenger gjør den allerede nytten for meg. 11kW derimot gjør ikke nytten.
Om 11kW ikke gjør nytten, mens 22kW er raskt nok for deg så er jo dobbeltladeren perfekt for deg.

Jeg for min del har ikke så fintfølende behov. Langlading gjør jeg der jeg sover. Da klarer jeg meg fint med 3,7kW og har nok rekkevidde til å dekke 98% av dagene i året. De siste 2% av året er jeg på langtur og da vil jeg ha raskest mulig lading og helst langt mer enn både 11kW eller 22kW. De få gangene jeg må basere meg på AC-lading på langtur får jeg heller overleve med 11kW da jeg for min del forventer jeg at det blir svært sjeldent. :)

Bent

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:44
Et lade alternativ med 22kWh maks hastighet kan aldri bli standard rett og slett fordi det er alt for tregt. Må mye nærmere 100kWh før det har livets rett. Ganske sikker på at det bare er en mellom løsning nå i startet som om 5 år neppe blir brukt i det hele tatt.
Det spørs helt på situasjonen du er i. Hvis du kjører et sted for å overvære et teaterstykke, eller en kinofilm, eller ta et restaurant-besøk, eller handle inn for uken, eller gjennomføre noen jobbmøter, eller hvasomhelst annet som kan finne på å ta 1-2+ timer så er 22kW helt perfekt å plugge bilen i mens du holder på med ditt. Og siden 22kW er så lett og billig å bare installere hvorsomhelst så er det faktisk godt mulig at de finnes i tilstrekkelig antall nettopp på teateret, kinoen, restauranten, handlesenteret osv.

100kW-lading er ren hastverkslading som åpenbart har sine bruksområder, men for de aller fleste tilfeller er man godt hjulpet med 3-8kW for hjemmelading (om natten) og 22kW for bortelading (mens man holder på med ett eller annet).
Tesla Roadster, 25Mm

snurrehue

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:58
Å stå 1 time for å få kvart tank kommer aldri til å bli akseptert av folk flest.

Enig. En time lading for halvannen time med kjøring er litt drøyt.

Øyvind.h

Sitat fra: krister461 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:32
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:51
Javel.  Det er allerede raskt nok for meg i mange situasjoner? Og pluggen er allerede vedtatt standard :) Den støtter vel opptil 43kW AC, så det er fortsatt mer å gå på.
Men som rekkevidde-forlenger gjør den allerede nytten for meg. 11kW derimot gjør ikke nytten.
Om 11kW ikke gjør nytten, mens 22kW er raskt nok for deg så er jo dobbeltladeren perfekt for deg.

Jeg for min del har ikke så fintfølende behov. Langlading gjør jeg der jeg sover. Da klarer jeg meg fint med 3,7kW og har nok rekkevidde til å dekke 98% av dagene i året. De siste 2% av året er jeg på langtur og da vil jeg ha raskest mulig lading og helst langt mer enn både 11kW eller 22kW. De få gangene jeg må basere meg på AC-lading på langtur får jeg heller overleve med 11kW da jeg for min del forventer jeg at det blir svært sjeldent. :)
I den aller første posten er påpekte jeg at 22kW er genialt som en rekkevidde-forlenger på strekninger hvor man beveger seg i grenseland. Dvs turer på 40 mil som normalt innebærer en pause på rundt 30 min for mat/toalett etc.
Da fungerer 22kW helt fint.

Hva man gjør på natten eller på turer hvor man skal frem uten stopp/kortest mulig stopp er irrelevant.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#1251
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:54
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:58
Å stå 1 time for å få kvart tank kommer aldri til å bli akseptert av folk flest.

Enig. En time lading for halvannen time med kjøring er litt drøyt.
22kW er selvfølgelig ikke ideelt for lange turer på 80-100 mil. Men det som trigget diskusjonen nå var en tur på snaut 40 mil. På en slik tur tar jeg normalt pause underveis på rundt 30 min. Og på 30 min bygges en komfortabel buffer.
En time lading gir det fort 5-7 timer kjøring, ikke halvannen. For du starter ikke med tomt batteri.

Dette var siste OT fra meg for denne gang :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:21
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:54
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:58
Å stå 1 time for å få kvart tank kommer aldri til å bli akseptert av folk flest.

Enig. En time lading for halvannen time med kjøring er litt drøyt.
22kW er selvfølgelig ikke ideelt for lange turer på 80-100 mil. Men det som trigget diskusjonen nå var en tur på snaut 40 mil. På en slik tur tar jeg normalt pause underveis på rundt 30 min. Og på 30 min bygges en komfortabel buffer.
En time lading gir det fort 5-7 timer kjøring, ikke halvannen. For du starter ikke med tomt batteri.

Dette var siste OT fra meg for denne gang :)
En time lading gir 5 timer kjøring på 22kW-lading? :o
Elbilist

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:21
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:54
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:58
Å stå 1 time for å få kvart tank kommer aldri til å bli akseptert av folk flest.

Enig. En time lading for halvannen time med kjøring er litt drøyt.
22kW er selvfølgelig ikke ideelt for lange turer på 80-100 mil. Men det som trigget diskusjonen nå var en tur på snaut 40 mil. På en slik tur tar jeg normalt pause underveis på rundt 30 min. Og på 30 min bygges en komfortabel buffer.
En time lading gir det fort 5-7 timer kjøring, ikke halvannen. For du starter ikke med tomt batteri.

Dette var siste OT fra meg for denne gang :)
En time lading gir 5 timer kjøring på 22kW-lading? :o
Les innlegget en gang til  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kjelli

Øyvind.h: "En time lading gir det fort 5-7 timer kjøring, ikke halvannen. For du starter ikke med tomt batteri. " er ikke lett å forstå. Hva mener du?

Kjell

Øyvind.h

Sitat fra: Kjelli på onsdag 12. februar 2014, klokken 08:36
Øyvind.h: "En time lading gir det fort 5-7 timer kjøring, ikke halvannen. For du starter ikke med tomt batteri. " er ikke lett å forstå. Hva mener du?

Kjell
Kort fortalt:
Når du skal på langtur så starter du normalt med fullt batteri (om du trenger full rekkevidde). Derav setningen "for du starter ikke med tomt batteri". I anslaget på 5-7 timers kjøretur har jeg sett hele turen under ett, dvs. all kjøring du kan gjøre med fullt batteri pluss strømmen du får fylt på etter 30-60min på et 22kW punkt.

Skal jeg kjøre 40 mil med snitthastighet 75km/t har jeg kommet ca 23 mil etter 3 timer. Etter ca 2,5-3 timer pleier jeg alltid å ta en pause. Ved forbruk på ca 200Wh/km er bilens rekkevidde ca 40 mil. Med 17 mil igjen er bufferen bare 30km, noe som ikke er tilstrekkelig med barn i bilen, fare for hendelser etc.

I løpet av 30 minutters pause som jeg ville tatt uavhengig av ladebehov har jeg fylt på 50km ca. Da er bufferen oppe på 80km. Det er et komfortabelt nivå.
Flere av turene jeg har behov for å ta er på rundt 40 mil, noe som er i grenseland for bilens rekkevidde. Samtidig er turens lengde av en slik art at en god pause på veien er nødvendig. Da er 22kW perfekt som rekkeviddeforlenger, både fordi det er raskt nok. Og fordi 22kW er så billig og enkelt å etablere at det vil dukke opp i stort monn mange plasser.

Var det oppklarende?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cdabel

Se det lyset der borte, langt, langt vekke?  Det er "Topic´en" på denne tråden.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Havebigfun

Sitat fra: cdabel på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:44
Se det lyset der borte, langt, langt vekke?  Det er "Topic´en" på denne tråden.
Enig- det hadde vært fint om vi kunne sammle linker i denne tråden og diskutere ymse i andre :)

Anders Heibø

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:59
Sitat fra: bjoris på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:52
Ingen problem med 2 km igjen og det var kaldt ombord kan nok diskuteres:)
Regner med det var 2km igjen i displayet, og da har han fortsatt 20-30 reelle km igjen :) Men det kan han kanskje presisere selv her på forumet?
Men det er alt for liten margin til at det er komfortabelt. Lunsj/dobesøk/benstrekk ved et 22kW punkt et eller annet sted på ruten hadde løftet bufferen til å være komfortabel.
Og ettersom vi sikkert aldri vil få full SC dekning i Norge er dette et svært godt eksempel på at dobbeltlader er et müst.

Stort sett 18 grader i bilen men på vei opp til Haukeli var jeg litt tvilende til om det ville gå så jeg hadde varme helt av i perioder.. Jeg snakket med journalisten før avreise fra Skagerak Arena for å få fokus på lading i indre Telemark og lovet en oppdatering på hvordan turen hadde gått. Det selger så klart ikke hvis det ikke er litt spenning og dramatikk så allerede ved Seljestad bestemte jeg meg for at jeg skulle ha 1-5 km rekkevidde igjen på Typical Range. Jeg kjørte i perioder litt mer på for å holde rekkevidden nede og rett før jeg kom hjem fyrte jeg opp full varme for å komme ned til 2 km rekkevidde igjen. Totalt forbruk var 74,6kWh så jeg hadde en del å gå på men når jeg sier at det ikke er en tur jeg ikke vil ta igjen uten mulighet for å lade litt håper jeg noen langs E139 satser på besøkende kunder som kjører el-bil.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA