Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

geear

Helt sykt at slike ting kan skje. En god grunn til å ikke forsøke å være politi og heller passe sine/våre egne saker, kommer noen klistra på bakfangeren så slipper jeg de heller forbi enn å holde på min "rett" eller brake checke, faktisk selv om det er biler foran som holder igjen farten og jeg ville kjørt fortere selv. Bedre å la de rabiate gå og ha kontrollen forover i stedet for å få noen i bakenden. Sannsynligvis en grunn til at folk gjør som de gjør, enten det er rus eller noe psykisk.

Jejl

Opplevde muligens en litt lignende situasjon for noen uker siden på E 39 i nærheten av Flekkefjord. Etter å ha ligget en god stund bak 2 biler som lå litt under fartsgrensen så starter et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke. De 2 bilene legger seg til høyre og jeg legger meg ut i venstre felt, og øker farten med ca 10 km/t. Når jeg har ca 2 sekunders avstand til bakerste bil ser jeg i speilet en bil som har tatt fart før forbikjøringsfeltet og kjører sikkert 40 - 50 km/t over fartsgrensen. Han starter å blinke med lysene når han er ca 3 sekunder bak meg og starter tuta og legger seg 1 meter ifra bakfangeren min.
Jeg kjørte på cc, og hadde vippet opp hendelen 2 hakk (10 km/t) og hadde selvfølgelig ikke noen planer om øke farten, eller legge meg inn igjen rett bak de 2 trege bilistene jeg holdt på å kjøre forbi.
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Kanskje det var samme Toyota-fører som sloss på E18 i videoen over? Det er tydeligvis noen som tror de har rett på venstrefeltet, og at alle andre må legge seg over hvis de har tenkt å kjøre fortere.
Heldigvis tok de lappen fra han.

geear

#7682
Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 17:01
Opplevde muligens en litt lignende situasjon for noen uker siden på E 39 i nærheten av Flekkefjord. Etter å ha ligget en god stund bak 2 biler som lå litt under fartsgrensen så starter et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke. De 2 bilene legger seg til høyre og jeg legger meg ut i venstre felt, og øker farten med ca 10 km/t. Når jeg har ca 2 sekunders avstand til bakerste bil ser jeg i speilet en bil som har tatt fart før forbikjøringsfeltet og kjører sikkert 40 - 50 km/t over fartsgrensen. Han starter å blinke med lysene når han er ca 3 sekunder bak meg og starter tuta og legger seg 1 meter ifra bakfangeren min.
Jeg kjørte på cc, og hadde vippet opp hendelen 2 hakk (10 km/t) og hadde selvfølgelig ikke noen planer om øke farten, eller legge meg inn igjen rett bak de 2 trege bilistene jeg holdt på å kjøre forbi.
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Kanskje det var samme Toyota-fører som sloss på E18 i videoen over? Det er tydeligvis noen som tror de har rett på venstrefeltet, og at alle andre må legge seg over hvis de har tenkt å kjøre fortere.
Heldigvis tok de lappen fra han.

Det er nettopp slik oppførsel som gjør at slike ting som i videoen skjer. Hvor mye hadde det kostet deg å legge deg inn mellom de to bilene, slippe ham forbi og legge deg ut igjen i din fart, i stedet for å være politi for andre som du ikke vet noe som helst om? Worst case kunne han vært rusa og kjørt deg og dine av veien, og tatt livet av noen. Da hjelper det lite å holde på prinsippene.

Har opplevd veldig lik oppførsel i kø inn på motorveien ved Sandnes, ute på skuldra med blinkende lys, og slapp heldigvis forbi, men ringte politiet for å informere om en som var på tuppa, viste seg at han hadde ringt politiet og informert de om at han var på vei til sykehuset med fødende kone i bilen.

Jejl

#7683
Hvorfor skal jeg risikere å miste lappen ved å legge meg inn mellom de to bilene jeg er i ferd med å kjøre forbi? (Det hadde blitt for kort avstand til forrankjørende,  + et soleklart brudd på paragraf 3) I tillegg gjør den aggressive bilisten det totalt uaktuelt og uforsvarlig og skru av cc eller trykke på bremsepedalen ved å legge seg med en meters avstand. Dårlig forslag.

k1

Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 17:01
Opplevde muligens en litt lignende situasjon for noen uker siden på E 39 i nærheten av Flekkefjord. Etter å ha ligget en god stund bak 2 biler som lå litt under fartsgrensen så starter et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke. De 2 bilene legger seg til høyre og jeg legger meg ut i venstre felt, og øker farten med ca 10 km/t. Når jeg har ca 2 sekunders avstand til bakerste bil ser jeg i speilet en bil som har tatt fart før forbikjøringsfeltet og kjører sikkert 40 - 50 km/t over fartsgrensen. Han starter å blinke med lysene når han er ca 3 sekunder bak meg og starter tuta og legger seg 1 meter ifra bakfangeren min.
Jeg kjørte på cc, og hadde vippet opp hendelen 2 hakk (10 km/t) og hadde selvfølgelig ikke noen planer om øke farten, eller legge meg inn igjen rett bak de 2 trege bilistene jeg holdt på å kjøre forbi.
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Kanskje det var samme Toyota-fører som sloss på E18 i videoen over? Det er tydeligvis noen som tror de har rett på venstrefeltet, og at alle andre må legge seg over hvis de har tenkt å kjøre fortere.
Heldigvis tok de lappen fra han.

Seriøst? Du blokkerte hele forbikjøringsfeltet i 2 km for å snile deg forbi 2 biler?? Jeeez..  :-1:

RJK

#7685
Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 17:01
Opplevde muligens en litt lignende situasjon for noen uker siden på E 39 i nærheten av Flekkefjord. Etter å ha ligget en god stund bak 2 biler som lå litt under fartsgrensen så starter et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke. De 2 bilene legger seg til høyre og jeg legger meg ut i venstre felt, og øker farten med ca 10 km/t. Når jeg har ca 2 sekunders avstand til bakerste bil ser jeg i speilet en bil som har tatt fart før forbikjøringsfeltet og kjører sikkert 40 - 50 km/t over fartsgrensen. Han starter å blinke med lysene når han er ca 3 sekunder bak meg og starter tuta og legger seg 1 meter ifra bakfangeren min.
Jeg kjørte på cc, og hadde vippet opp hendelen 2 hakk (10 km/t) og hadde selvfølgelig ikke noen planer om øke farten, eller legge meg inn igjen rett bak de 2 trege bilistene jeg holdt på å kjøre forbi.
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Kanskje det var samme Toyota-fører som sloss på E18 i videoen over? Det er tydeligvis noen som tror de har rett på venstrefeltet, og at alle andre må legge seg over hvis de har tenkt å kjøre fortere.
Heldigvis tok de lappen fra han.

Er det nødsituasjon, sett på nødblink for å vise det. Å bare tute og blinke med lysene, ville jeg og gitt en lang f.en i om jeg hadde begynt på en forbikjøring og en tilsynelatende fartsidiot tror jeg lar meg presse.

Jeg hadde vel uansett lagt venstrefoten på bremsepedalen for å akkurat få det til å tenne, uten noe nedbremsing, for å fortelle at jeg vet hen ligger der.

Må sies at om jeg ser det kommer en bak før jeg har lagt meg ut, så ville jeg selvsagt sluppet forbi vedkommende først, men ikke om vedkommende først kommer i fart etter at jeg er lagt meg ut og startet forbikjøringen.

Men jeg ville nok sannsynligvis hatt litt større fartsdifferanse til de jeg holdt på å passere, for at det skal ha særlig hensikt om ikke de foran er jojo-kjørere.

Idiotien er jo at disse utvidede feltene ofte ikke er lengre enn at man knapr rekker å passere 2 biler før man må inn i køen igjen, og vente på neste., om man har mange trege bilister foran seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jejl

Sitat fra: k1 på mandag 19. desember 2022, klokken 20:16
Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 17:01
Opplevde muligens en litt lignende situasjon for noen uker siden på E 39 i nærheten av Flekkefjord. Etter å ha ligget en god stund bak 2 biler som lå litt under fartsgrensen så starter et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke. De 2 bilene legger seg til høyre og jeg legger meg ut i venstre felt, og øker farten med ca 10 km/t. Når jeg har ca 2 sekunders avstand til bakerste bil ser jeg i speilet en bil som har tatt fart før forbikjøringsfeltet og kjører sikkert 40 - 50 km/t over fartsgrensen. Han starter å blinke med lysene når han er ca 3 sekunder bak meg og starter tuta og legger seg 1 meter ifra bakfangeren min.
Jeg kjørte på cc, og hadde vippet opp hendelen 2 hakk (10 km/t) og hadde selvfølgelig ikke noen planer om øke farten, eller legge meg inn igjen rett bak de 2 trege bilistene jeg holdt på å kjøre forbi.
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Kanskje det var samme Toyota-fører som sloss på E18 i videoen over? Det er tydeligvis noen som tror de har rett på venstrefeltet, og at alle andre må legge seg over hvis de har tenkt å kjøre fortere.
Heldigvis tok de lappen fra han.

Seriøst? Du blokkerte hele forbikjøringsfeltet i 2 km for å snile deg forbi 2 biler?? Jeeez..  :-1:
Du hadde latt deg presse til å kjøre uforsvarlig fort? Glad i fartsbøter?

turfsurf

Sitat fra: k1 på mandag 19. desember 2022, klokken 20:16
Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 17:01
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Heldigvis tok de lappen fra han.

Seriøst? Du blokkerte hele forbikjøringsfeltet i 2 km for å snile deg forbi 2 biler?? Jeeez..  :-1:
Må si meg helt enig her. Bruker man 2 km på å komme forbi, da kan man bare la være.

Ekstremt egoistisk å skulle være den ene som skal komme forbi fordi man nekter å øke farten ved forbikjøring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 21:17
Sitat fra: k1 på mandag 19. desember 2022, klokken 20:16
Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 17:01
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Heldigvis tok de lappen fra han.

Seriøst? Du blokkerte hele forbikjøringsfeltet i 2 km for å snile deg forbi 2 biler?? Jeeez..  :-1:
Må si meg helt enig her. Bruker man 2 km på å komme forbi, da kan man bare la være.

Ekstremt egoistisk å skulle være den ene som skal komme forbi fordi man nekter å øke farten ved forbikjøring.
Jeg hadde som sagt økt farten med 10 km/t.
Det egoistiske er tvert imot å la seg presse til å kjøre uforsvarlig fort, og således utsette andre for fare.
Og til de som tror de sparer tid ved å legge seg med en meters avstand:
En sjelden gang opplever jeg det her i nærheten, i en 60 sone på en lang strekning der forbikjøring ikke er mulig. Da slipper jeg gassen og seiler fra 63 til 25 km/t til jeg skal ta høyresving legge fremme. Gratulerer med 15 tapte sekunder.
Har forresten ca 600  000, 100% skadefrie kilometer på veien i både bil, lastebil og motorsykkel.

turfsurf

Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 21:38

En sjelden gang opplever jeg det her i nærheten, i en 60 sone på en lang strekning der forbikjøring ikke er mulig. Da slipper jeg gassen og seiler fra 63 til 25 km/t til jeg skal ta høyresving legge fremme. Gratulerer med 15 tapte sekunder.
Har forresten ca 600  000, 100% skadefrie kilometer på veien i både bil, lastebil og motorsykkel.
Spiller jo ingen rolle hva du har økt farten med, eller hvor få sekunder man sparer. Ligger du foran andre uten å ha noen andre foran deg er du ett irritasjonsmoment i trafikken og skaper farlige situasjoner.

Og pissekonkuranser kan vi vel slutte med, har 300k på MC, 1,2M i bil og ukjent antall km i traktor. Uten at det gir meg mere eller mindre rett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 22:08
Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 21:38

En sjelden gang opplever jeg det her i nærheten, i en 60 sone på en lang strekning der forbikjøring ikke er mulig. Da slipper jeg gassen og seiler fra 63 til 25 km/t til jeg skal ta høyresving legge fremme. Gratulerer med 15 tapte sekunder.
Har forresten ca 600  000, 100% skadefrie kilometer på veien i både bil, lastebil og motorsykkel.
Spiller jo ingen rolle hva du har økt farten med, eller hvor få sekunder man sparer. Ligger du foran andre uten å ha noen andre foran deg er du ett irritasjonsmoment i trafikken og skaper farlige situasjoner.

Og pissekonkuranser kan vi vel slutte med, har 300k på MC, 1,2M i bil og ukjent antall km i traktor. Uten at det gir meg mere eller mindre rett.
Ingen bør ha det så travelt at man skal jage på folk som allerede holder på med en forbikjøring. Vedkommende har mest sannsynlig intensjon om å legge seg inn til høyre når forbikjøringen er over.

Og hvor kommer 2 km fra? eneste jeg fikk med meg var at vedkommende la seg 10 km/t over de som kjørte saktere. Igjen, synes det er noen som har glemt hva fartsgrenser betyr, og det å ta hensyn. Det betyr ikke bare at den som presser på bakfra skal slippes forbi uansett hvordan situasjonen er, så lenge vedkommende som ligger foran ikke er den største sinken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jejl

#7691
Hvis du skal kjøre forbi 2 stk som kjører i 78 km/t så trenger du ca 2000 meter dersom du kjører i 88 km/t.
Regnestykket blir ca slik: 2000 meter i 88 km/t tar 92,33 sekunder, mens 78 km/t tar 81,81 sekunder. Legger du til 3+3 sekunders avstand til bilen forran idet forbikjøringsfeltet starter og avslutter+ 3 sekunders avstand mellom de to bilene. I tillegg har du tiden det tar å øke farten med 10 km/t, og da ender du opp med ca 2 km.
Det er sjelden jeg ser at noen kommer forbi særlig flere enn 2 biler i slike korte forbikjøringsfelt uten å kjøre langt over fartsgrensen.
Og lar du deg presse til å kjøre fortere fordi du har en bil tett bak er du en amatør i trafikken, og avbryter du en forbikjøring av samme grunn når forbikjøringen er godt i gang er du en enda større amatør. Sistnevnte situasjon har jeg forresten aldri noensinne observert i et slikt forbikjøringsfelt etter 600 000 kjørte km.
Forøvrig så er det ikke sikkert at forbikjøringsfeltet var akkurat 2 km langt.


Jejl

#7692
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 22:08
Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 21:38

En sjelden gang opplever jeg det her i nærheten, i en 60 sone på en lang strekning der forbikjøring ikke er mulig. Da slipper jeg gassen og seiler fra 63 til 25 km/t til jeg skal ta høyresving legge fremme. Gratulerer med 15 tapte sekunder.
Har forresten ca 600  000, 100% skadefrie kilometer på veien i både bil, lastebil og motorsykkel.
Spiller jo ingen rolle hva du har økt farten med, eller hvor få sekunder man sparer. Ligger du foran andre uten å ha noen andre foran deg er du ett irritasjonsmoment i trafikken og skaper farlige situasjoner.

Og pissekonkuranser kan vi vel slutte med, har 300k på MC, 1,2M i bil og ukjent antall km i traktor. Uten at det gir meg mere eller mindre rett.
Dersom du irriterer deg over noen som holder på med en forbikjøring, så har du et alvorlig sinnemestrings-problem. Har opplevd flere ganger på autobahn trailere som bruker over 10 minutter på å kjøre forbi en annen trailer. Hisser meg ikke opp for det, selv om jeg pleier å ha cc på 177 km/t, og helst skulle foretrukket å kjøre i den farten.
Og å senke farten uten å bruke bremsene forran et kryss vil jeg anbefale alle som har en bil en meter bak seg å gjøre.
Gevinsten er færre påkjørseler bakfra, og han bak vil forstå at han bare taper tid på å ligge for nære.

turfsurf

Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 22:52
Dersom du irriterer deg over noen som holder på med en forbikjøring, så har du et alvorlig sinnemestrings-problem. Har opplevd flere ganger på autobahn trailere som bruker over 10 minutter på å kjøre forbi en annen trailer. Hisser meg ikke opp for det, selv om jeg pleier å ha cc på 177 km/t, og helst skulle foretrukket å kjøre i den farten.
Og å senke farten uten å bruke bremsene forran et kryss vil jeg anbefale alle som har en bil en meter bak seg å gjøre.
Å irritere seg er ikke det samme som å ha ett sinnemestringsproblem. Men jeg ser hva den oppførselen som du forfekter fremprovoserer blant mange som har ett sinnemestringsproblem. Det er mange "Toyotaførere", og selv om den slags oppførsel ikke er akseptabel, så er det heller ikke greit å fremprovosere det.

Jeg er heller ikke den som legger seg tett opp til bilen foran i ett forbikjøringsfelt. Såpass glad er er jeg i sikkerheten min. Men ja, jeg kan godt blinke med lysene hvis noen finner ut at de skal bruke akkurat hele forbikjøringsfeltet på å komme forbi, når det er ti andre som gjerne skulle forbi, og kunne gjort det  ved å øke fart litt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 22:31
Hvis du skal kjøre forbi 2 stk som kjører i 78 km/t så trenger du ca 2000 meter dersom du kjører i 88 km/t.
Regnestykket blir ca slik: 2000 meter i 88 km/t tar 92,33 sekunder, mens 78 km/t tar 81,81 sekunder. Legger du til 3+3 sekunders avstand til bilen forran idet forbikjøringsfeltet starter og avslutter+ 3 sekunders avstand mellom de to bilene. I tillegg har du tiden det tar å øke farten med 10 km/t, og da ender du opp med ca 2 km.
Det er sjelden jeg ser at noen kommer forbi særlig flere enn 2 biler i slike korte forbikjøringsfelt uten å kjøre langt over fartsgrensen.
Hvis du bruker tid på å akselerere etter forbikjøringsfeltet har startet ligger du for tett opptil bilen foran, og starter forbikjøringen for sent. Du kan starte å akselerere før forbikjøringsfeltet, og ha den farten du tenker å ha under forbikjøringen når forbikjøringsfeltet starter.

Og bare det at du synes ett forbikjøringsfelt på 2km er kort sier sitt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA