Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Apropos forbikjøringsfelt - hvis du kjører sørover fra Stavanger på E39, så er det bare ett felt hver vei til du har kjørt over 40 minutter. Da kommer du til Saglandsbakken i Bjerkreim, som har to felt sørover, hvor da politiet står veldig ofte, samt at han som ligger først øker sin fart med 10km/t siden den bredere veien gjør farten mindre skummel.

Så her bør en vente til svingen etter bakken med å kjøre forbi....

https://www.dalane-tidende.no/fire-mistet-lappen-i-saglandsbakken/s/5-101-301668
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 17:01
Opplevde muligens en litt lignende situasjon for noen uker siden på E 39 i nærheten av Flekkefjord. Etter å ha ligget en god stund bak 2 biler som lå litt under fartsgrensen så starter et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke. De 2 bilene legger seg til høyre og jeg legger meg ut i venstre felt, og øker farten med ca 10 km/t. Når jeg har ca 2 sekunders avstand til bakerste bil ser jeg i speilet en bil som har tatt fart før forbikjøringsfeltet og kjører sikkert 40 - 50 km/t over fartsgrensen. Han starter å blinke med lysene når han er ca 3 sekunder bak meg og starter tuta og legger seg 1 meter ifra bakfangeren min.
Jeg kjørte på cc, og hadde vippet opp hendelen 2 hakk (10 km/t) og hadde selvfølgelig ikke noen planer om øke farten, eller legge meg inn igjen rett bak de 2 trege bilistene jeg holdt på å kjøre forbi.
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Kanskje det var samme Toyota-fører som sloss på E18 i videoen over? Det er tydeligvis noen som tror de har rett på venstrefeltet, og at alle andre må legge seg over hvis de har tenkt å kjøre fortere.
Heldigvis tok de lappen fra han.

Sunes det er helt grei kjøring av deg ettersom politiet gir deg en heftig bot om du hadde kjørt 20km over, og at de velger å prioritere forbikjøringsfelt "fordi der brytes fartsgrensen ofte". Synes Politiet og myndighetene burde sett gjennom fingrene overtredelser på 20km/t i slike felt.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. desember 2022, klokken 06:49
Opplevde muligens en litt lignende situasjon for noen uker siden på E 39 i nærheten av Flekkefjord. Etter å ha ligget en god stund bak 2 biler som lå litt under fartsgrensen så starter et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke. De 2 bilene legger seg til høyre og jeg legger meg ut i venstre felt, og øker farten med ca 10 km/t. Når jeg har ca 2 sekunders avstand til bakerste bil ser jeg i speilet en bil som har tatt fart før forbikjøringsfeltet og kjører sikkert 40 - 50 km/t over fartsgrensen. Han starter å blinke med lysene når han er ca 3 sekunder bak meg og starter tuta og legger seg 1 meter ifra bakfangeren min.
Jeg kjørte på cc, og hadde vippet opp hendelen 2 hakk (10 km/t) og hadde selvfølgelig ikke noen planer om øke farten, eller legge meg inn igjen rett bak de 2 trege bilistene jeg holdt på å kjøre forbi.
De to trege bilene økte farten noe slik at forbikjøringen tok lengre tid enn nødvendig, og pågikk til hele forbikjøringsfeltet var slutt idet det ble fletting og et kjørefelt igjen.
Mongoen lå en meter bak og tutet og blinket med lysene konstant i hele forbikjøringsfeltet på sikkert 2 km.
Kanskje det var samme Toyota-fører som sloss på E18 i videoen over? Det er tydeligvis noen som tror de har rett på venstrefeltet, og at alle andre må legge seg over hvis de har tenkt å kjøre fortere.

Sunes det er helt grei kjøring av deg ettersom politiet gir deg en heftig bot om du hadde kjørt 20km over, og at de velger å prioritere forbikjøringsfelt "fordi der brytes fartsgrensen ofte". Synes Politiet og myndighetene burde sett gjennom fingrene overtredelser på 20km/t i slike felt.

Iblant er livet tøft...Tenk å bli "sperret" bak en annen bil i venstre felt fordi bilen(e) foran ikke kjører raskt nok forbi bilene i høyre felt.....

Mulig politiet burde tenke nytt og istedenfor å bøtelegge heller dømme bilførere som ikke klarer å oppføre seg til å ta et sinnemestringskurs - selvfølgelig betalt av den berørte sjåføren selv. Å drive pengeinnsamling for staten er vel en aktivitet våre politikere burde ha enerett på - så da kan vi heller la politiet hjelpe folk til å begynne å oppføre seg.

Apache

Jeg lar meg ikke presse av andre idioter når jeg kjører forbi noen. Men når jeg har kjørt forbi s slipper jeg den fjompen som har problemer med høyrefoten bak meg.
Og i følge trafikkreglene (husker ikke paragraf) så har du ikke lov til å bryte fartsgrensen selv om du kjører forbi noen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. desember 2022, klokken 07:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. desember 2022, klokken 06:49

Iblant er livet tøft...Tenk å bli "sperret" bak en annen bil i venstre felt fordi bilen(e) foran ikke kjører raskt nok forbi bilene i høyre felt.....

Mulig politiet burde tenke nytt og istedenfor å bøtelegge heller dømme bilførere som ikke klarer å oppføre seg til å ta et sinnemestringskurs - selvfølgelig betalt av den berørte sjåføren selv. Å drive pengeinnsamling for staten er vel en aktivitet våre politikere burde ha enerett på - så da kan vi heller la politiet hjelpe folk til å begynne å oppføre seg.

Jeg tenker ikke først og fremst på en blinkende fyr bakfra når jeg mener en skal få lov til å kjøre 20km/t over grensen. Jeg tenker mer på at flest mulig av de 22 bilene som ligger bak han som, før dobbelfeltet, kjører i 73 km/t de siste 50 kilometerne. Du kan garantere at han øker farten til over 80 i dobbelfeltet. Jeg bruker ikke forbikjøringsfeltet til forbikjøringer, nettopp fordi de hver måned har fartskontroller her. Da er det bedre å smette forbi på andre steder, hvor pensjonisten har sakket farten igjen, og det føles helt feil.

geear

Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 19:59
Hvorfor skal jeg risikere å miste lappen ved å legge meg inn mellom de to bilene jeg er i ferd med å kjøre forbi? (Det hadde blitt for kort avstand til forrankjørende,  + et soleklart brudd på paragraf 3) I tillegg gjør den aggressive bilisten det totalt uaktuelt og uforsvarlig og skru av cc eller trykke på bremsepedalen ved å legge seg med en meters avstand. Dårlig forslag.
Dette er bare prinsippielt regelrytteri, "skal ikke jeg skal iallfall ikke du". Håper for alles del at du snarlig innser at du er like stor bidragsyter til å skape farlige situasjoner som han som lå på fangeren din. Dere burde begge vært fratatt førerkortene. Du kan mene hva du vil om andre og andres behov for sinnemestring, men det hjelper deg ingenting i det øyeblikket du har klart å heve adrenalinet til folk til nivå som gjør at de ender med å ta en hasardiøs forbikjøring på den ene eller andre siden av deg, bråstopper foran deg og går bak og drar til deg, og du ender opp i VG. Eventuelt at det faktisk skjer en ulykke.

For det første hadde politiet helt sikkert vært mer opptatt av han som suste forbi deg i 150 enn deg, og hvis du hadde blitt stanset hadde du forklart situasjonen, at du følte deg presset og at det oppstod en farlig situasjon på grunn av han bak, at du derfor måtte blinke og legge deg inn så skånsomt du kunne, så hadde du sannsynligvis høstet både forståelse og skryt for hensynsfull og aktpågivende trafikkavvikling og samhandling. Du hadde neppe behøvd å ligge der mer enn noen sekunder før han bak var forbi, og bilene du legger deg inn i mellom skal uansett gi deg rom. Du henviser til brudd på paragraf 3 i vegtrafikkloven ved å legge deg inn mellom to biler i høyrefila, men du tenker at du var helt i henhold med samme paragraf ved å blokkere venstrefila i to kilometer og skape farlige situasjoner der?

I området du snakker om er det EKSTREMT frusterende å være bilist om man kjører langt og/eller har dårlig tid, når biler foran kjører 20 km/t under fartsgrensa i alle svinger og så videre, der man fint kan ligge i fartsgrensa hele tiden. Det er vel tre forbikjøringsfelt på hele distansen fra Kristiansand før man kommer inn på motorveien i Sandnes, og da er det helt ekstremt egoistisk at du velger å blokkere hele det ene av disse forbikjøringsfeltene, i stedet for å la de som vil passere så trygt som mulig gjøre nettopp det, i stedet for å gjøre hasardiøse forbikjøringer. Og jeg vil påstå at i ni av ti tilfeller så øker de trege bilene farten med en gang man kommer inn på et sted med to felt i samme retning, så man MÅ være forberedt på å kjøre over fartsgrensa for å komme forbi, man må bidra i et samarbeid med de andre biliste for å få smidigst mulig trafikkavvikling.

Jejl

Når noen som du holder på å kjøre forbi øker farten, så tar forbikjøringen ganske en enkelt lengre tid, og det er bare amatørmessig å øke farten ytterligere(så lenge du har sikt til det) fordi du har en bak som presser.
Og det kalles ikke å blokkere venstrefeltet å kjøre forbi en annen bil så lenge du har høyere fart enn kjøretøyene i høyre felt. Du finner neppe en eneste kjøreskole som vil anbefale å legge deg inn mellom to biler som har kort avstand.
Og for å forklare situasjonen bedre: Den bakerste av de to bilene jeg kjørte forbi hadde høyere og økende fart i forhold til den forran og derfor minskende avstand mellom dem. I slike situasjoner er det totalt uforsvarlig å legge seg i mellom. Den hissige bilisten var ca 500 meter bak meg idet jeg startet forbikjøringen.

turfsurf

Sitat fra: Jejl på mandag 19. desember 2022, klokken 22:31
Regnestykket blir ca slik: 2000 meter i 88 km/t tar 92,33 sekunder, mens 78 km/t tar 81,81 sekunder. Legger du til 3+3 sekunders avstand til bilen forran idet forbikjøringsfeltet starter og avslutter+ 3 sekunders avstand mellom de to bilene. I tillegg har du tiden det tar å øke farten med 10 km/t, og da ender du opp med ca 2 km.
Dette regnestykket er foresten ikke riktig.

For det første bør man planlegge forbikjøringen slik at man har aksellerert opp i fart og har kneppet inn distansen til kanskje 1,5s i det forbikjøringsfeltet starter.

Man kan og legge seg inn ca 1.5s foran første bil, siden man har høyere fart. Da er total distanse mellom de 6 sekunder (i 78 km/t). Det er ca 130m. Med 2,8m/s høyere fart tar det ca 46 sekunder. Det blir vel da drøye 1100m i 88km/t. Men da sniler man seg altså forbi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

Mens mer enn 3 sekunders avstand mellom bilene (som det var i starten) gjør forbikjøringen lengre...
Dette aktuelle forbikjøringsfeltet starter med at det er en sidevei/påkjøringsrampe som kommer inn på E 39 og blir til høyre felt i kjørebanen. Selvfølgelig starter jeg forbikjøringen i samme stund som bakerste billist skifter felt over til høyre.
Har da ligget i 60 - 78 km/t bak dem en god stund. Cc på 78 km/t på slettene, som vippes opp til 88 km/t. Likevel tar forbikjøringen hele forbikjøringsfeltet pga økende fart på de to.
Og du kan ikke diktere hva som er forsvarlig avstand til forrankjørende ved starten og slutten av forbikjøringen, spesielt uten å vite føreforholdene. Legger meg som regel inn når jeg ser frontlyset i kupespeilet.

Svein_H

Sitat fra: Apache på tirsdag 20. desember 2022, klokken 08:03
(...) Og i følge trafikkreglene (husker ikke paragraf) så har du ikke lov til å bryte fartsgrensen selv om du kjører forbi noen.

Dette er vel det mest korrekte som er skrevet her det siste døgnet. Fartgrensen er maks tillatt hastighet under optimale forhold, og hvis du må bryte den for å kjøre forbi har du kjørt for fort. Trenger ingen egen paragraf for det. Noterer meg ellers at det er mange kreative tolkninger av lovteksten her inne, selv om teksten i seg selv burde være enkel å forstå for de som har kommet gjennom nåløyet og fått lappen. Det er også den som velger å foreta ulovlige/farlige forbikjøringer som faktisk skaper den farlige situasjonen, ikke den irriterende føreren foran som faktisk følger trafikkreglene.

Sånn, da har jeg kastet litt mer ved på bålet :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Lucifer-

Ikke at det er noen fasit, men jeg hadde tilfeldigvis oppkjøring på hengerlappen denne uka og diskutere en situasjon med sensor. Det var riktignok ikke en situasjon fra selve oppkjøringen, men fra en av kjøretimene tidligere.

Scenarioet er at man kommer ut i et påkjøringsfelt med henger og kommer ut litt foran et vogntog. Jeg kjørte med 80-henger denne dagen, og måtte opp i 88/89 for å komme ut på en komfortabel måte med nok avstand til vogntoget. Kjøreskolelæreren var enig i min vurdering, og det var også sensor.

Han mente det var mer i henhold til paragraf 3 å øke farten der, enn å måtte foreta en nedbremsing for å slippe vogntoget forbi. Så det kan være tydeligvis være mer hensynsfullt, aktpågivende og varsomt å øke farten noe.

Nå kjørte jeg riktignok en daff Octavia og ikke en Tesla. Hadde neppe hatt noe problem med å komme fort nok opp i fart til å kunne justere meg da :)

RJK

Tenker vi nå er så langt på siden av temaet, at en mod burde egentlig dra dette ut i en egen tråd. Og så kan vi pille oss tilbake til topic nå.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

snakkesalig

SitatTek.no har kontaktet Tesla Norge, som ikke ønsker å kommentere saken.

Det fikk meg til å tenke på at det er lenge siden vi har hørt fra Tesla-Roland? Etter litt googling viser det seg at han har byttet jobb.. :(

https://bilbransje24.no/nyheter/696174

Daniel_0007

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 11. januar 2023, klokken 14:56
SitatTek.no har kontaktet Tesla Norge, som ikke ønsker å kommentere saken.

Det fikk meg til å tenke på at det er lenge siden vi har hørt fra Tesla-Roland? Etter litt googling viser det seg at han har byttet jobb.. :(

https://bilbransje24.no/nyheter/696174

Tipper han blir arbeidsledig/omplassert snart, sjeldent jeg ser noen bruker de otto bilene, vy la jo nylig ned bildelings konseptet sitt for det var ikke lønnsomt
Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA