Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Avh

Sitat fra: BMW850 på lørdag 08. juli 2017, klokken 19:43
What to say?  8)  https://www.dn.no/nyheter/2017/07/07/1600/Finans/shortet-tesla-for-tidlig
Bare en ting å si til Sissener: Batterier mann, batterier. 
Som mange andre forstår ikke shorteren Sissener hvor alle andre skal få batteriene fra.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Knut Røe

Sitat fra: Avh på søndag 09. juli 2017, klokken 16:02
Sitat fra: BMW850 på lørdag 08. juli 2017, klokken 19:43
What to say?  8)  https://www.dn.no/nyheter/2017/07/07/1600/Finans/shortet-tesla-for-tidlig
Bare en ting å si til Sissener: Batterier mann, batterier. 
Som mange andre forstår ikke shorteren Sissener hvor alle andre skal få batteriene fra.
Vet du hva: De kan bare kjøpe dem, som de kjøper alle andre ting som en bil består av!
Utrolig, ikke sant? Tesla bygget sin egen fabrikk fordi ingen ville ta imot deres gigantiske ordre og ta risikoen med det, de hadde ikke noe andre valg enn å gjøre det selv.
Fabrikker for batterier bygges over hele verden, og størst er selvsagt økningen i Kina. Kina ruinerte lønnsomheten for vestlig produksjon av solcellepaneler, og det vil gå samme veien for batterier etterhvert. Det er stort sett "diehard" Tesla fans som finner dette som et problem, hvor skal de få batteriene fra. I løpet av noen år er det stor sannsynlighet for at verden flommer over av batterier, og da er plutselig Teslas konkurransefordel borte. Du kan jo regne litt på hva global etterspørsel etter batterier er, og hvor lite marked BEV egentlig er. Inntil videre hvertfall, per nå er jo BEV ofte 2 til 3 ganger dyrere enn tilsvarende ICE bil.

Øyvind.h

#5435
Sitat fra: Avh på søndag 09. juli 2017, klokken 16:02
Sitat fra: BMW850 på lørdag 08. juli 2017, klokken 19:43
What to say?  8)  https://www.dn.no/nyheter/2017/07/07/1600/Finans/shortet-tesla-for-tidlig
Bare en ting å si til Sissener: Batterier mann, batterier. 
Som mange andre forstår ikke shorteren Sissener hvor alle andre skal få batteriene fra.

Ja flere sliter med tilgang til batterier. Og ikke minst - mtp hvor stor kostnad batteriet utgjør av bilens kost blir marginer utfordring når så stor del av foredlingen gjøres av andre.

Men Tesla er langt mer enn batterier. Sissener tror tilsynelatende Tesla er en bilprodusent. Han forstår antakelig ikke økosystemet eller bredden.

For øvrig er linkens tittel korrekt. Han shortet alt for tidlig. Antakelig godt under 300. Dvs kurs og rente på shorten gjør at dette har vært et solid tap forløpig, såfremt han ikke har utvidet posisjonen kraftig på vei opp for å snitte opp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

#5436
SitatInntil videre hvertfall, per nå er jo BEV ofte 2 til 3 ganger dyrere enn tilsvarende ICE bil.
Stemmer dette lenger?
Ifølge pushevs.com har nok Hyundai god margin på Ioniq og stor rabatt. I tillegg til spanske støtteordninger blir de 3 Ioniq-variantene like dyre. Elbilen er vel 50% dyrere enn bensinmodellen før rabatten.
http://pushevs.com/2017/07/06/hyundai-ioniq-lineup-summer-discounts-spain/

Knut Røe

En Golf i Tyskland starter på 17k euro.
AE starter på 35k euro.
Rent økonomisk vil ikke et AE kjøp gi mening da, selv om du kan trekke fra 4280 euro etter hva jeg kan se, der hjelper jo ganske mye.

Avh

Sitat fra: tiger``n på søndag 09. juli 2017, klokken 17:11
Sitat fra: Avh på søndag 09. juli 2017, klokken 16:02
Sitat fra: BMW850 på lørdag 08. juli 2017, klokken 19:43
What to say?  8)  https://www.dn.no/nyheter/2017/07/07/1600/Finans/shortet-tesla-for-tidlig
Bare en ting å si til Sissener: Batterier mann, batterier. 
Som mange andre forstår ikke shorteren Sissener hvor alle andre skal få batteriene fra.
Vet du hva: De kan bare kjøpe dem, som de kjøper alle andre ting som en bil består av!
Utrolig, ikke sant? Tesla bygget sin egen fabrikk fordi ingen ville ta imot deres gigantiske ordre og ta risikoen med det, de hadde ikke noe andre valg enn å gjøre det selv.
Fabrikker for batterier bygges over hele verden, og størst er selvsagt økningen i Kina. Kina ruinerte lønnsomheten for vestlig produksjon av solcellepaneler, og det vil gå samme veien for batterier etterhvert. Det er stort sett "diehard" Tesla fans som finner dette som et problem, hvor skal de få batteriene fra. I løpet av noen år er det stor sannsynlighet for at verden flommer over av batterier, og da er plutselig Teslas konkurransefordel borte. Du kan jo regne litt på hva global etterspørsel etter batterier er, og hvor lite marked BEV egentlig er. Inntil videre hvertfall, per nå er jo BEV ofte 2 til 3 ganger dyrere enn tilsvarende ICE bil.
For noe sprøyt du skriver her. Tesla gjorde ikke dette alene. Panasonic gikk sammen med Tesla om Gigafactory 1. Det er selvsagt ikke nok batterier PR i dag til alle andre bilprodusenter. Mao det er ikke bare å kjøpe. Hvor er batteriene til f.eks Volvo? Tror du det bare er å ringe Varta?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Knut Røe

Varta er vel ikke noe stort merke internasjonalt.
Batterier er ikke så spesielt som mange tror, det er en helt vanlig internasjonal handelsvare.
Du kan se grafen her så har faktisk Panasonic tapt markedsandeler selv om de har jobbet med Tesla: http://insideevs.com/ev-battery-makers-2016-panasonic-and-byd-combine-to-hold-majority-of-market/
Når GF1 er i full drift vil det nok se ganske annerledes ut, men det er mange som bygger batterifabrikker for tiden, det er big business.

Espen Hugaas Andersen

For å produsere 100 mill elbiler per år med 75 kWh batteri trengs det 7,5 TWh med batterier per år. Produksjonskapasiteten til dette dukker ikke opp over natten. Konkurrentene til Tesla vil nok fortsette å jage etter Tesla, men så lenge etterspørselen er større enn tilbudet, så vil alle elbilprodusenten gjøre det bra, Tesla inkludert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger``n på søndag 09. juli 2017, klokken 21:48
Varta er vel ikke noe stort merke internasjonalt.
Batterier er ikke så spesielt som mange tror, det er en helt vanlig internasjonal handelsvare.
Du kan se grafen her så har faktisk Panasonic tapt markedsandeler selv om de har jobbet med Tesla: http://insideevs.com/ev-battery-makers-2016-panasonic-and-byd-combine-to-hold-majority-of-market/
Når GF1 er i full drift vil det nok se ganske annerledes ut, men det er mange som bygger batterifabrikker for tiden, det er big business.
Jeg kan også nevne at det bygges egentlig ganske få nye fabrikker. Det f.eks LG Chem holder på med er å utnytte eksisterende kapasitet bedre, og så bygger de noen mindre nye fabrikker som vil stå ferdig om noen år. Det er de færreste batteriprodusentene som tør satse uten faste leveransekontrakter, og det er fortsatt få bilprodusenter som har innsett hvor lite tid de har til få dyttet ut attraktive elbiler. Planene er stort sett for 2020 og senere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

«Det ligger an til at batterimarkedet kommer til å nærmest flomme over med billige kinesiske batterier.»

https://www.tu.no/artikler/tesla-gigafactory-til-tross-markedet-vil-flomme-over-av-billige-kinesiske-batterier/396817
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Litt pinlig at TU ikke har fått med seg at dagens plan er 150GWt med 105 i celleproduksjon. Planen om 35 er gammel, og det endrer styrkeforholdet mellom Tesla og de kinesiske drastisk. Merk også at mye av de kinesiske er LiFePO4 batterier som ikke presterer like godt som dyrere teknologi. For Europeiske produsenter er det verdt å merke seg at BYD også er bilprodusent så bruker i praksis all sin egen produksjon. Så ja batteritilgang ER et problem for konkurrenter som skal lage mer en 10k biler altså genuin masseproduksjon.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Amoss

... også litt pinlig at de ikke ser ut til å ha fått med seg at Daimlers "batterifabrikk" kun er en batteri-pakke fabrikk som får tilsendt battericeller fra andre fabrikker, formodentligvis i Asia.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA