Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

cra

Hadde vært najs med produksjon hos søta bror. Hadde vært najsere med produksjon her på berget naturligvis siden Norge er/bør være elbil-nasjon nr1, men det er kanskje ikke så mye som ligger til rette sånn uten videre. I sverige står det vel noen fabrikklokaler der de nærmest bare kan slå på lysa og starte produksjon.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Øggen på torsdag 23. februar 2017, klokken 13:56
Kanskje "fake news"som e populært for tida, men..... Tesla fabrikk i sverige??

http://www.tv2.no/broom/8947988/

Nja, nyheten er jo at Sverige "frir" til Tesla, ikke at Tesla har svart ja :)  Så det er nok sikkert korrekt, en rekke andre EU-land har jo alt også gjort seg "gifteklare" overfor Tesla. Vi har jo selv en minister som prøvde å "fri" da Elon var på ett direktesendt event. i Stavanger sist år....

Det morsomme med denne nyheten er at jeg jo trakk frem Saab fabrikkene som ett alternativ for Tesla så snart det begynte å bli spekulert om en Europeisk Tesla fabrikk - som den gang havnet i Tilburg. Problemet idag er vel at NEVS eier fabrikken, noe jeg tviler på at Tesla vil gå med på om de skulle produsere noe der.

SitatPressesjef for Nevs vil ikke kommentere ryktene direkte, men skriver i en mail til P4 Väst at de gjerne vil bygge biler for andre produsenter.

– Vi ser at Nevs og Trollhättan kan være en interessant samarbeidespartner for andre bilprodusenter når det gjelder både produksjon og utvikling. Det er en del av vår strategi å øke kapasiteten på vårt anlegg. Men vi kommenterer ikke dialogen vi fører rundt dette, skriver hun.

NEVS ser tydeligvis for seg at det i så fall skulle være DE som skulle lisensprodusere for Tesla, ikke at det skal bli Tesla som produserer i disse lokalitetene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rollep

Sitat fra: cra på torsdag 23. februar 2017, klokken 14:05
Hadde vært najs med produksjon hos søta bror. Hadde vært najsere med produksjon her på berget naturligvis siden Norge er/bør være elbil-nasjon nr1, men det er kanskje ikke så mye som ligger til rette sånn uten videre. I sverige står det vel noen fabrikklokaler der de nærmest bare kan slå på lysa og starte produksjon.
Og ikke minst finnes det i Sverige ledig arbeidskraft som har erfaring med å produsere biler som holder høy byggekvalitet. Eneste problemet er vel, som sagt, at kineserne eier fabrikklokalene per idag.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

gigafactory

Jeg er litt skeptisk til hvor keen Tesla er på å ta i bruk gamle fabrikker. Snakkes mye om "alien dreadnought", mao ikke en konvensjonell produksjonslinje. Tipper de gjør seg en del erfaringer i Fremont nå som de vil ha blanke ark til å kopiere i Europa. Har det ikke også vært snakk om både celle- og bilproduksjon under samme tak? I så fall trenger de "litt" plass og frihet til å gjøre det de vil med bygningsmassen.

turfsurf

Tviler på at Tesla ser seg tjent med å bruke gammelt ræl nei. Var nok greit for å komme i gang, men nå satser de jo på å revolusjonere bilproduksjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Tror fint Tesla kunne finne på å kjøpe en gammel fabrikk, bare den er stor nok og/eller har muligheter for videre utbygging. Men at NEVS skulle eie fabrikken er nok ganske uaktuelt.

Når jeg sjekker, så er fabrikken også bare 80.000 kvadratmeter. Til sammenligning har Gigafactory 1 når den er fullt utbygget ca 540.000 kvadratmeter i grunnflate og totalt over 1,3 millioner kvadratmeter med gulvareal. Hovedbygningen på Fremont har ca 510.000 kvadratmeter. (Og de holder på å bygge ut til ca 1 million kvadratmeter totalt.)

Gigafactory 3 skal bli en slags kombinasjon av fabrikken i Fremont og Gigafactory 1, der de skal produsere battericeller, batteripakker og biler (og kanskje også solceller), så fabrikken til NEVS blir jo veldig liten. Jeg tenker det Tesla trenger er i størrelsesordenen av 300.000 kvadratmeter i grunnflate og 600.000 kvadratmeter totalt. Da bør de ha mulighet til å produsere noe sånt som 25 GWh/år med batterier, og 300.000 biler per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:37
Tror fint Tesla kunne finne på å kjøpe en gammel fabrikk, bare den er stor nok og/eller har muligheter for videre utbygging. Men at NEVS skulle eie fabrikken er nok ganske uaktuelt.
...

Er ganske enig med deg i dette du skriver her. Men det som kan telle til Sveriges fordel er at det er relativt tynt befolket sammenlignet med andre land i EU, og at det derfor bør være enklere å skape rom for (videre) utbygging. Utgangspunktet fra Saab/NEVS i Trollhättan gir også relativt kort vei til utskipningshavn i Gøteborg.

... men på den annen side MÅ nesten bilene sendes med båt til resten av EU?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

gigafactory

Lurer på hvor mye de legger i solforhold? Hvis de har tenkt å produsere energi med egne solcellepaneler o.l. for at det skal være null nettoenergiforbruk, som planen er med GF-1, så er vel heller ikke de svenske skoger det optimale?

Amoss

Sitat fra: gigafactory på fredag 24. februar 2017, klokken 11:08
Lurer på hvor mye de legger i solforhold? Hvis de har tenkt å produsere energi med egne solcellepaneler o.l. for at det skal være null nettoenergiforbruk, som planen er med GF-1, så er vel heller ikke de svenske skoger det optimale?

Tja, ser ikke at det skal være så ille bare man hugger ned den skogen som skulle skygge?  Ellers er det vel mest vindmøller det går i på vestkysten av Sverige.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


Øggen

Sjølv med "dårligast" garanti, trur ej ikkje det blir et problem ut ifra tilbakemeldinger her på forumet.Men det e vel en kjennt sak at Tesla burde bli bedre på å tilpasse seg det norske markedet.

http://www.tv2.no/broom/9000193/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

BMW850

Angående sisteplass vedrørende garanti på batteriet. Tror Tesla nå bør gjøre som "de" sier, komme med en batterikapasitets-garanti. I tilfelle ikke det skjer bør vi etterspørre dette i større grad!!

Even Sandvold Roland sin er kommunikasjons- og PR-sjef i Norge:
"– Tesla tilbyr en bransjeledende åtte års batteri- og drivenhetsgaranti med ubegrenset kjørelengde, hvilket våre kunder er svært fornøyde med. Vi har ikke sett etterspørsel etter en kapasitetsgaranti, ettersom batteriene våre er av høy kvalitet, bilene våre har bransjeledende rekkevidde, og fordi vi er sterkt dedikerte til kundeservice. Vi setter imidlertid pris på, og vil kontinuerlig besvare, tilbakemeldinger fra våre kunder."
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mao

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Muffinman

Olje-Borten opptatt av elbilens omdømme. Jaja, du skal se at Dovre faller likevel...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA