Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Tror fint Tesla kunne finne på å kjøpe en gammel fabrikk, bare den er stor nok og/eller har muligheter for videre utbygging. Men at NEVS skulle eie fabrikken er nok ganske uaktuelt.

Når jeg sjekker, så er fabrikken også bare 80.000 kvadratmeter. Til sammenligning har Gigafactory 1 når den er fullt utbygget ca 540.000 kvadratmeter i grunnflate og totalt over 1,3 millioner kvadratmeter med gulvareal. Hovedbygningen på Fremont har ca 510.000 kvadratmeter. (Og de holder på å bygge ut til ca 1 million kvadratmeter totalt.)

Gigafactory 3 skal bli en slags kombinasjon av fabrikken i Fremont og Gigafactory 1, der de skal produsere battericeller, batteripakker og biler (og kanskje også solceller), så fabrikken til NEVS blir jo veldig liten. Jeg tenker det Tesla trenger er i størrelsesordenen av 300.000 kvadratmeter i grunnflate og 600.000 kvadratmeter totalt. Da bør de ha mulighet til å produsere noe sånt som 25 GWh/år med batterier, og 300.000 biler per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:37
Tror fint Tesla kunne finne på å kjøpe en gammel fabrikk, bare den er stor nok og/eller har muligheter for videre utbygging. Men at NEVS skulle eie fabrikken er nok ganske uaktuelt.
...

Er ganske enig med deg i dette du skriver her. Men det som kan telle til Sveriges fordel er at det er relativt tynt befolket sammenlignet med andre land i EU, og at det derfor bør være enklere å skape rom for (videre) utbygging. Utgangspunktet fra Saab/NEVS i Trollhättan gir også relativt kort vei til utskipningshavn i Gøteborg.

... men på den annen side MÅ nesten bilene sendes med båt til resten av EU?
Model S 85D

gigafactory

Lurer på hvor mye de legger i solforhold? Hvis de har tenkt å produsere energi med egne solcellepaneler o.l. for at det skal være null nettoenergiforbruk, som planen er med GF-1, så er vel heller ikke de svenske skoger det optimale?

Amoss

Sitat fra: gigafactory på fredag 24. februar 2017, klokken 11:08
Lurer på hvor mye de legger i solforhold? Hvis de har tenkt å produsere energi med egne solcellepaneler o.l. for at det skal være null nettoenergiforbruk, som planen er med GF-1, så er vel heller ikke de svenske skoger det optimale?

Tja, ser ikke at det skal være så ille bare man hugger ned den skogen som skulle skygge?  Ellers er det vel mest vindmøller det går i på vestkysten av Sverige.
Model S 85D


Øggen

Sjølv med "dårligast" garanti, trur ej ikkje det blir et problem ut ifra tilbakemeldinger her på forumet.Men det e vel en kjennt sak at Tesla burde bli bedre på å tilpasse seg det norske markedet.

http://www.tv2.no/broom/9000193/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

BMW850

Angående sisteplass vedrørende garanti på batteriet. Tror Tesla nå bør gjøre som "de" sier, komme med en batterikapasitets-garanti. I tilfelle ikke det skjer bør vi etterspørre dette i større grad!!

Even Sandvold Roland sin er kommunikasjons- og PR-sjef i Norge:
"– Tesla tilbyr en bransjeledende åtte års batteri- og drivenhetsgaranti med ubegrenset kjørelengde, hvilket våre kunder er svært fornøyde med. Vi har ikke sett etterspørsel etter en kapasitetsgaranti, ettersom batteriene våre er av høy kvalitet, bilene våre har bransjeledende rekkevidde, og fordi vi er sterkt dedikerte til kundeservice. Vi setter imidlertid pris på, og vil kontinuerlig besvare, tilbakemeldinger fra våre kunder."
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mao

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Muffinman

Olje-Borten opptatt av elbilens omdømme. Jaja, du skal se at Dovre faller likevel...

Counterpointer

Og nok en gang så snakkes det om subsidier, som det ikke er!!

Siden det ikke brukes en krone på dette
, men staten får ikke potensielle avgiftskroner inn. Stor forskjell.

I tillegg klassikeren moms som vi ikke har hatt på over 50 år, mva derimot..........

Knut Røe

Syns det høres fornuftig ut.
De som har råd til bil til over en million trenger ikke 3-400 tusen i avgiftslettelser.
Virker mer rettferdig systemet i statene, 7500$ tax credit, thats it.
Bilpris <500k avgiftsfritt virker som en god løsning. Dette kommer før eller siden uansett og det er ikke noe unaturlig å begynne å snakke om dette nå. Tar uansett 2-3 år som regel før noe slikt blir innfaset.
At noen av dere ikke liker visse politikere bør ikke komme i veien for å diskutere politikk generelt.
Mange her inne vil nok til og med like dette, verdien på Teslaen deres vil jo gå opp vil mange hevde.

Cobos

Helt praktisk lurer jeg litt på hvordan de skal gjøre dette? De har jo fjernet avgifter på hk for alle biler. Bilavgift på elbiler nå ville jo knapt nok gitt noen effekt med 0 i CO2 utslipp. Med andre ord er det snakk om at de bare får x kroner i avdrag på vanlig 25% mva da. Så vi snakker om kanskje maks 75 000kr mindre i mva slik at en Ampera til 300k ikke får mva. Med andre ord de legger på 75k på en Tesla til 600k eller 225k på en Tesla til 1,2 mill. Det gjør naturligvis noe med salget av 1,2 mill modellene men vet ikke om dette er en stor sak. Hovedpoenget er jo at elbilene ikke slipper ut  CO2.

Da ser jeg naturligvis bort fra det faktum at Borten-Moe burde holde kjeft når det kommer til subsidier med tanke på at hans eget oljeselskap har nok av disse. I motsetning til elbilene.

Cobos

PS: Personlig lurer jeg på når Spetalen skal begynne å rose Tesla, nå som han har gjort seg ferdig med sin pump-and-dump av hydrogenaksjer.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Espen Hugaas Andersen

Verken SP eller AP er i regjering, så man kan stort sett bry seg fint lite om hva de mener.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mazzbot

Igjen så ønsker regjeringen å straffe de som gjør det bra i Norge . Syntes avgiftene er helt feil . Da kan de vel skru opp prisen på bensin til 30 kr literen for bensin biler som koster over 1 mill da ?



Er vel enighet om fritak for mva og engangsavgift til 2020?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA