Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: StianSalG på torsdag 08. september 2016, klokken 08:04
Men for brannfolkene kan jeg godt forstå skepsisen. Når de ser battericeller ligge slengt, skal det ikke mange hjernecellene til for å tenke seg at batteripakken er revet i stykker og dermed i verste fall kan spre sine onde krefter til resten av bilen. Ville du tatt borti en bil hvor du risikerte å få deg en meget kraftig karamell?

Nå tviler jeg sterkt på at brannmenn generelt jobber uten hansker og annet verneutstyr, så sjansen for å få en evt. karamell (som krever at man også har jordforbindelse med føttene) er vel mindre enn mikroskopisk. Eksplosjonsfaren er også borte i forhold til en fossilbil. Så om jeg skulle velge hvilken type brennende bil jeg ville gått bort til for å forsøke å redde en person er elbil førstevalget for min del.

Hydrogen eller annen gassbil, da kan jeg virkelig skjønne en eventuell skepsis. Da hadde jeg heller gått og gjemt meg bak noe rimelig solid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. september 2016, klokken 08:10
Ville du gått bort til en kollisjonsskadet fossilbil som brenner?

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. september 2016, klokken 13:09
Inntil videre har dette ingenting med autopilot å gjøre, selv om det hevdes "uklart" om den var i bruk.
Var visst 155km/t i 80-sone uten autopilot.

Bekreftet her:  http://learnbonds.com/131047/tesla-autopilot-fatal-crash-netherlands/
SitatCalifornia based electric vehicles producer, Tesla Motors Inc (NASDAQ:TSLA), has said that its Model S Sedan was not in autopilot mode during a fatal crash.The crash happened in the Netherlands,, and the EV was reportedly travelling at 96 MPH. 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

larssto

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 07. september 2016, klokken 16:21
"The fire was difficult to extinguish according to the firefighters. They reportedly didn't know how to approach the vehicle without being electrocuted – leaving the body of the driver in the vehicle."

Herregud.  Med så mange elbiler som det etterhvert kommer på veiene, så må de jo få seg noe kursing.  Og uansett, med de tjukke gummistøvlene og -hanskene de bruker, så skulle jo risikoen for å få støt være tilnærmet lik null.

Edit:  Uten at jeg tror det hadde vært mulig å redde fører i dette tilfellet.  Ser ut som han har truffet et tre på førersiden i svært høy hastighet, og at deler av trestammen har gått gjennom frontruten og inn i kupéen.

Iflg. rapporter i nederlansk media så konkluderte brannvesenet at bilfører var død da de ankom åstedet. De prioriterte derfor å foreta en kontrollert nedbrenning av bilen, istedet for å ta noen unødig risiko med sine egne mannskaper.
Model S, Stavanger

Øyvind.h

Nedbrenning? Bilen brant jo ikke på siden, bak, under eller inni. Det ser man på bildene. Var de redde på grunn av en brann i fronten da?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Det e jaggu meg masse en må tåle å høre når en kjøre batteribil. Siste "varsels-stikk" fra VG idag. Det dreie seg om en heilt anna sak,men NATURLIGVIS bli også Tesla dradd inn!

http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/usa-advarer-mot-samsung-telefon-paa-fly/a/23789248/

Utdrag:
"Litium-batterier har også tidligere fått skylden for branner og problemer med alt fra Tesla-biler til røykutvikling på flere av Boeings Dreamliner-fly."
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

NilsG

Litt festlig å se at det er så mange "eksperter" her inne som vet hvordan brannfolk jobber og hvorfor de tar de valg de gjør.......

For å si det veldig kort:
- Mannen i bilen var død! (Kollisjon i slike hastigheter er ikke forenlig med liv!)
- I hvert enkelt tilfelle skal man vurdere egen sikkerhet opp mot det man faktisk kan oppnå. (Selv om sjansen for at det skjer noe er minimal så bruker man bedre tid da det ikke er noen som helst gevinst å hente i forhold til liv og verdier, snarere tvert imot?) Kan man redde liv så "tøyes strikken" mye mere enn hvis det ikke kan reddes liv.
- Elbil er nytt for mange, dermed har man større usikkerhet, noe som påvirker valgene.
- Når vi skal håndtere elbil må vi bl.a bruke andre typer hansker enn vanlige brannhansker
- Det er mange myter som mange "eksperter" og medier er med på å holde liv i, dette påvirker oss.

Og når jeg først er i gang:
Å la et objekt som brenner brenne ut kan og er i mange tilfeller den riktige handlingen. Da sikrer man i stedet omkringliggende ting. Dersom man ikke er sikker på, eller vet, at man har nok vann tilgjengelig for flere timers innsats så er ofte svaret å la elbilen (eller til og med huset, eller hva som helst annet) brenne opp. Man bruker da den ressursen man har tilgjengelig mere fornuftig ved å hindre brannen i å spre seg.
For å forenkle litt til slutt så slukker vi enkelt brann i en elbil som brenner på samme måte som en hvilket som helst annen bil, dette såfremt batteripakka ikke brenner. Brenner den så kreves det store mengder vann for å holde på lenge med vedvarende kjøling, da kan det ofte være riktig ressursbruk å la den brenne "i fred"!

Hilsen brannmann
(Og nei jeg har ikke alle svarene og fasiten, men jeg påberoper meg å kunne mere om dette enn hvermannsen. Akkurat som en kirurg vet mere enn meg når det gjelder å operere en skulder.....)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Espen Hugaas Andersen

Du kan garantert mer enn hvermannsen. Men de som er på dette forumet er ikke hvermannsen. I hvert fall når det gjelder elbil. Du vet trolig mindre om brann i elbil enn flere personer på dette forumet.

Når det er sagt så syns jeg ikke dine betraktninger er feil. Sjansen for å få strøm i seg av en krasjet elbil er ganske mikroskopisk, så fremt man ikke stikker hånda inn i batteripakken eller begynner å samle sammen vrakdeler fra batteripakken, men når personen i bilen allerede er død er det heller ikke noen hast.

Så lenge de ikke ville bare stått og sett på selv om personen var i live så er det lite å utsette på brannvesenet i dette eksemplet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NilsG

Og det siste der var hovedpoenget mitt Espen! (Men det kan også være greit å være bevisst på at valg som profesjoner foretar kan være uforståelig for hvermansen.)
Hvis man ser nyhetsinnslaget som ligger i en av sakene så gir den en aldri så liten forklaring på hvorfor de i denne saken hadde en noe økt "frykt" (eller skal vi heller si oppmerksomhet for muligheten) for elsjokk selv om de hadde vel etablerte rutiner på plass. "The damage was so severe......" Så vidt jeg forstår saken så var batteripakka delvis ødelagt slik at komponenter lå "strødd utover"? Da er jo sjansen for å komme i kontakt med batteriet litt større  ;)

"Påstanden" din om at folk på elbilforum ikke er hvermansen blir vel (heldigvis) mindre og mindre sann...  ;)
Men ja, det er mange her inne som sitter med svært mye og god kunnskap som går langt utenpå meg og andre i mitt yrke i forhold til dette!! MEN det er og en del påstander her inne som er langt ut på viddene og når man da kaller profesjoner som kunnskapsløse (for å si det pent!) i forhold til de valgene som tas så blir det feil for meg. (Dette gjelder som jeg prøvde å si innen alle profesjoner)

Uansett må vi få bedre kunnskap, og det jobbes det faktisk aktivt med.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Espen Hugaas Andersen

#4988
Sitat fra: NilsG på fredag 09. september 2016, klokken 13:56
Og det siste der var hovedpoenget mitt Espen! (Men det kan også være greit å være bevisst på at valg som profesjoner foretar kan være uforståelig for hvermansen.)
Hvis man ser nyhetsinnslaget som ligger i en av sakene så gir den en aldri så liten forklaring på hvorfor de i denne saken hadde en noe økt "frykt" (eller skal vi heller si oppmerksomhet for muligheten) for elsjokk selv om de hadde vel etablerte rutiner på plass. "The damage was so severe......" Så vidt jeg forstår saken så var batteripakka delvis ødelagt slik at komponenter lå "strødd utover"? Da er jo sjansen for å komme i kontakt med batteriet litt større  ;)
Enig at man bør være litt forsiktig, men man bør ikke overdrive risikoen heller.

En batterimodul til Tesla har en maks-spenning på ca 24 V. Dette er en trygg spenning som man kan ta på uten hansker og trolig ikke merke at man er borti. Altså om man finner en maltraktert batterimodul i veikanten der det har vært en ulykke, så er det *tilnærmet ingen* risiko for å få støt.

I batteripakken i bilen har man 16 moduler i serie, noe som betyr at spenningen er rundt 400V. Dette er en svært farlig spenning. Men hva må til for å få støt ved å berøre f.eks karosseriet i en ulykke? Vel, da må enten pluss eller minus ha klart å komme i kontakt med chassis, og motpolen må ha klart å komme i kontakt med en annen bildel eller bakken og denne polen kan ikke være i kontakt med chassis. Deretter må du klare å komme i kontakt med begge polene samtidig. Så klart må også batteripakken ikke være skadet internt, slik at koblingene mellom cellene og mellom modulene (i hvert fall de fleste av de) fortsatt er intakte. Ikke nok med det, i ulykken, der polene klarte å komme i kontakt med alt mulig rart utenfor batteripakken, så kan ikke polene på noe som helst tidspunkt ha vært kortsluttet. Kortsluttes batteripakken så brenner sikringene på cellene øyeblikkelig, og helt uten dramatikk, noe som uskadeliggjør batteripakken.



Den største faren med batteriet er at cellene kan være varme uten at man er klar over det, og når man da plukker de opp så kan man brenne seg. Har man f.eks på seg en giftering må man også være forsiktig så man ikke kortslutter noe med gifteringen, da kan den bli ekstremt varm på kort tid og mer eller mindre brenne av deg fingeren.

Sitat fra: NilsG på fredag 09. september 2016, klokken 13:56"Påstanden" din om at folk på elbilforum ikke er hvermansen blir vel (heldigvis) mindre og mindre sann...  ;)
Men ja, det er mange her inne som sitter med svært mye og god kunnskap som går langt utenpå meg og andre i mitt yrke i forhold til dette!! MEN det er og en del påstander her inne som er langt ut på viddene og når man da kaller profesjoner som kunnskapsløse (for å si det pent!) i forhold til de valgene som tas så blir det feil for meg. (Dette gjelder som jeg prøvde å si innen alle profesjoner)
Skjønner at du kan bli provosert.

Når det gjelder dette forumet så vil det aldri bli tilfelle at hvermannsen kommer hit. Stort stett bryr hvermannsen fint lite om hvordan bilen fungerer, så lenge man kommer seg til og fra jobb, barnehage, osv. Forum er kanskje noe man oppsøker om man har en konkret feil man må få fikset, men mer ofte spør man bare familie og venner.

Sitat fra: NilsG på fredag 09. september 2016, klokken 13:56Uansett må vi få bedre kunnskap, og det jobbes det faktisk aktivt med.
Enig at det er viktig å få alminneliggjort kunnskapen. Å få lært opp brannmanskaper, ambulansepersonell og hvermannsen er ekstremt viktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jazzwheel

#4989
Det måtte en undertegning av en formell kontrakt om ansvarsfraskrivelse til før Tesla-mekanikerne kunne utbedre en ulyd ved bremsepedalen.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/gikk-opp-en-felgstoerrelse-da-ville-ikke-tesla-ta-ansvaret/a/23786015/

Edit:

– I dette tilfellet måtte hjulene av og på, og siden vi ikke vet hva som skjer med hjulene når vi tar dem av og på, er dette et forsøk på å bevisstgjøre kunden. Det er viktig å understreke at ansvarsfraskrivelsen kun gjelder selve endringen som kunden har gjort, sier Sandvold Roland.

Når jeg var inne med min bil oppfattet jeg det slik at de mente at garanti på forstilling osv bortfalt med uoriginale felger. Her mener de altså bare at de ikke vil gi garanti på tredjepartshjula om de skulle gå i stykker når de skrur dem av og på? Det er jo egentlig fair enough syns jeg, men fremkommer det av dokumentet man signerer på?

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. september 2016, klokken 18:58
Har man f.eks på seg en giftering må man også være forsiktig så man ikke kortslutter noe med gifteringen, da kan den bli ekstremt varm på kort tid og mer eller mindre brenne av deg fingeren.

Vet om folk som har prøvd dette ved å skulle koble fra pluss-polen på vanlig bilbatteri først, og har kommet borti gods med gifteringen som igjen var borti fastnøkkelen. Ikke bra! Og det var bare et vanlig 12V bilbatteri.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mogu

Sitat fra: cra på mandag 12. september 2016, klokken 13:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. september 2016, klokken 18:58
Har man f.eks på seg en giftering må man også være forsiktig så man ikke kortslutter noe med gifteringen, da kan den bli ekstremt varm på kort tid og mer eller mindre brenne av deg fingeren.

Vet om folk som har prøvd dette ved å skulle koble fra pluss-polen på vanlig bilbatteri først, og har kommet borti gods med gifteringen som igjen var borti fastnøkkelen. Ikke bra! Og det var bare et vanlig 12V bilbatteri.

Hvis du går over teppet ditt hjemme og tar i dørhåndtaket etterpå risikerer du å bli utsatt for flere hundre tusen volt spenning. Et godt eksempel på at spenningen har null og niks å si i dette tilfellet, det er strømmen som er farlig.

Hver celle i dette batteriet kan gi en strøm på ca. 6,7 Ampere(har ingen gode kilder på dette), mens det kun trengs rundt 0,1 ampere for å drepe et menneske. Det som redder deg er at kroppen din i seg selv er veldig lite ledende. Som det ble nevnt over blir saken en helt annen hvis du har noe ledende i mellom(for eksempel skiftenøkkel og giftering).
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Tuxedo

Selvsagt har spenning noe å si.  I følge Ohm's lov er det begrenset hvor mye strøm det er mulig å dytte gjennom en menneskekropp hvis spenningen er lav.  At man har en ring rundt fingeren endrer ikke på dette, side strømmen går gjennom ringen og ikke fingeren (men selve ringen kan bli veldig varm, da den er en mye bedre leder).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Motstanden i en kropp varierer avhengig av flere faktorer. En er kontaktflate, en annen er fuktighet. En ring vil gi en større kontaktflate enn om du berører et spenningsførende punkt direkte. I tillegg er det svette mellom hud og ring. Og svette inneholder salter.

En ring har derfor veldig mye å si hvor stor strøm en gitt spenning klarer å drive gjennom kroppen.

En god leder blir forresten ikke varmere enn en dårligere leder når disse er seriekoblet som vil være tilfelle ved spenningsgjennomgang via ring til kropp. Faktisk vil en god leder ha liten motstand og det vil utvikles mindre effekt over den, og følgelig vil den faktisk bli kaldere. Når en ring blir varm tenker man nok på at selve ringen kortslutter +/- slik at den får stor strømgjennomgang. Siden den har svært lav motstand skal det veldig liten spenning til for å drive stor strøm gjennom. Da vil det utvikles stor effekt over ringen og den kan faktisk smelte.

RaBalder


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA