Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

eha

#4965
Huffda, nok en dødsulykke i en Model S. Denne ser ikke bra ut.

https://electrek.co/2016/09/07/tesla-driver-dies-burning-model-s-hitting-tree-tesla-investigation/

Edit: Jeg ser at dette var i et utenlandsk medium, men lar den stå. Jeg regner med at norske medier kaster seg over nyheten ganske snart... Skal bli interessant å se hvilken vinkling de velger...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Vanskelig å se hvor bilen har brent? I hvert fall ikke på siden, i kupe eller bak? Dermed antakelig ikke under og ikke i batteri. Bilen ser i det hele tatt ganske hel ut, bortsett fra kollisjonsskader.

Ser at en har kommentert med kjennskap til veien hvor det skjedde (80-sone pen landevei) og at bilen må ha kjørt mye raskere enn fartsgrensen for å krasje.

Inntil videre har dette ingenting med autopilot å gjøre, selv om det hevdes "uklart" om den var i bruk.

Og som du sier eha - media kaster seg sikkert over denne, ettersom det er en Tesla. En kollidert Mercedes (som faktisk også har autopilot, bortsett fra at den er katastrofalt dårlig sammenlignet med Teslas) ville ikke skapt overskrifter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. september 2016, klokken 13:09
Inntil videre har dette ingenting med autopilot å gjøre, selv om det hevdes "uklart" om den var i bruk.

Det er vel bare medias måte å si at de klør i fingrene etter å kunen skrive det, og vil gjøre det så snart det er minste lille tegn til at det var tilfelle.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. september 2016, klokken 13:09
Vanskelig å se hvor bilen har brent? I hvert fall ikke på siden, i kupe eller bak? Dermed antakelig ikke under og ikke i batteri. Bilen ser i det hele tatt ganske hel ut, bortsett fra kollisjonsskader.

SitatUpdate: Other Dutch media reports claim that the fire originated from the batteries falling out of the broken battery pack.

Og man ser også enkeltceller som ligger på veien og brenner på noen av bildene. Samme som vi så med den bilen som satte seg fast i en bygning for en tid tilbake. Altså - selve bilen ser ikke ut til å ha vært i brann, men det har vært brann i enkeltceller og/eller moduler e.l. som har falt ut og ligger strødd på veien.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Aha. Trodde det var nødbluss for å synliggjøre ulykken!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

#4971
"The fire was difficult to extinguish according to the firefighters. They reportedly didn't know how to approach the vehicle without being electrocuted – leaving the body of the driver in the vehicle."

Herregud.  Med så mange elbiler som det etterhvert kommer på veiene, så må de jo få seg noe kursing.  Og uansett, med de tjukke gummistøvlene og -hanskene de bruker, så skulle jo risikoen for å få støt være tilnærmet lik null.

Edit:  Uten at jeg tror det hadde vært mulig å redde fører i dette tilfellet.  Ser ut som han har truffet et tre på førersiden i svært høy hastighet, og at deler av trestammen har gått gjennom frontruten og inn i kupéen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Enig @Tuxedo. Skremmende å tenke at hvis man selv en gang sitter fastklemt i en brennende elbil, så står brannmannskapet nølende og ser på  >:(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner

Hva forventer dere av folk som jobber for slikt og ingenting?  På brannkurs hos oss sa en brannmann at de bare lot bilene brenne... Hadde jeg hatt så lite kunnskap om min jobb som de har, så tror jeg sjefen hadde funnet en ny mann. Men det er mulig røyken har ødelagt hjernen til en del av dem..
Mistenker det, når en brannmann fortalte meg at det var like mye arbeid etter en elbil ulykke som en fossilbil pga all batterisyren... :(

lunitiks

Mulig det er vi / media som misforstår. Håper det. Men det er uansett utrivelig / urovekkende som elbileier å få slike inntrykk gjentatte ganger (kobles fort til brokelandsheia, der brannmannskapets håndtering var et tema).

En sak for elbilforeningen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Knut Erling Øen

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 07. september 2016, klokken 16:21
"The fire was difficult to extinguish according to the firefighters. They reportedly didn't know how to approach the vehicle without being electrocuted – leaving the body of the driver in the vehicle.

Merkelig artikkel - og deler av teksten får en til å tro at bilen brant og at det var grunnen til at sjåføren ikke ble reddet ut. Ut fra bildene ser det ikke ut som det har vært noe brann i bilen, men kun i noen løsrevne deler av batteriet - for så vidt i overensstemmelse med artikkelens overskrift... ???
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Amoss

Sitat fra: Knut Erling Øen på onsdag 07. september 2016, klokken 21:47
Merkelig artikkel - og deler av teksten får en til å tro at bilen brant og at det var grunnen til at sjåføren ikke ble reddet ut. Ut fra bildene ser det ikke ut som det har vært noe brann i bilen, men kun i noen løsrevne deler av batteriet - for så vidt i overensstemmelse med artikkelens overskrift... ???

Velkommen til den 4. statsmakt, der ordet man vil formidle ikke behøver å ha noen relasjon til virkeligheten ;)

Kortversjonen av artikkelen:
"Det vi ønsker å si er at mannen brant levende inne i bilen mens brannmenn sto å så på og ikke kunne slukke da dette var en slik idiotisk elbil, og at ulykken skjedde pga autopilot. Dessverre er ikke dette noe vi kan si rett ut, da virkeligheten er en smule anderledes, men ikke desto mindre er det det inntrykket vi ønsker at du skal sitte igjen med." ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på onsdag 07. september 2016, klokken 22:39
Velkommen til den 4. statsmakt, der ordet man vil formidle ikke behøver å ha noen relasjon til virkeligheten ;)

Kortversjonen av artikkelen:
"Det vi ønsker å si er at mannen brant levende inne i bilen mens brannmenn sto å så på og ikke kunne slukke da dette var en slik idiotisk elbil, og at ulykken skjedde pga autopilot. Dessverre er ikke dette noe vi kan si rett ut, da virkeligheten er en smule anderledes, men ikke desto mindre er det det inntrykket vi ønsker at du skal sitte igjen med." ;)

I og med den artikkelen stod i Electrek, tviler jeg sterkt på at de har noe interesse av å fremstille bilen som en "idiotisk elbil".

Men for brannfolkene kan jeg godt forstå skepsisen. Når de ser battericeller ligge slengt, skal det ikke mange hjernecellene til for å tenke seg at batteripakken er revet i stykker og dermed i verste fall kan spre sine onde krefter til resten av bilen. Ville du tatt borti en bil hvor du risikerte å få deg en meget kraftig karamell?

Øyvind.h

#4978
Ville du gått bort til en kollisjonsskadet fossilbil som brenner?

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. september 2016, klokken 13:09
Inntil videre har dette ingenting med autopilot å gjøre, selv om det hevdes "uklart" om den var i bruk.
Var visst 155km/t i 80-sone uten autopilot.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: StianSalG på torsdag 08. september 2016, klokken 08:04
I og med den artikkelen stod i Electrek, tviler jeg sterkt på at de har noe interesse av å fremstille bilen som en "idiotisk elbil".

Sant nok, men tror ikke electrek selv har vært "on site" og intervjuet brannfolkene eller tatt bilder. Disse viderebringer i dette tilfellet bare nyhetene fra lokale media, som f.eks. http://nl.s5.webdigital.hu/nieuws/autofabrikant-tesla-moet-brandweer-helpen-bij-bergen-slachtoffer-dodelijk-ongeluk som de direkte siterte i innlegget, og sitat "Other Dutch media".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA