Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: 692 på torsdag 30. juni 2016, klokken 18:27
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 30. juni 2016, klokken 17:54

Når dieseler bruker i, betyr det intercooler, dvs ladeluftkjøler.

TDi er Turbo Diesel intercooler

Måske i Norge, i resten af verden er det:

TDI - Turbocharged direct injection (https://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_direct_injection)


Ikke i følge dansk Wikipedia https://da.wikipedia.org/wiki/TDI_(motor)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Beamer Screamer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. juni 2016, klokken 12:56
Det er kanskje faktisk "injection". Før 1980-tallet ble det brukt forgassere, og bokstaven kan være noe fra denne tiden der de ville skille mellom bensinbiler med forgasser og bensinbiler med direkte innsprøytning.

i'en til BMW står for Injection ja. Den hadde mening på '80 tallet da samme motor ble levert både med forgasser og innsprøytning for å skille de to.

På '90 tallet mistet bokstaven helt sin betydning da alle modeller hadde en "i". Så begynte diesel å gjøre seg gjeldende og da fikk "i" igjen betydning for å symbolisere bensin vs "d" for diesel.

Nå har alle bensinere gått over fra indirekte innsprøytning til direkte innsprøytning, men heter fortsatt bare "i". I tillegg har man jo nå "e" for (del)elektrisk drift, samt x-drive, s-drive, iPerformance, og M-Performance for AWD, RWD, plug-in og halvveis-M.

Rart at TDI ikke betyr noe med Diesel. Turbocharged Direct Injection beskriver jo også virkemåten i de fleste moderne bensinmotorer.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Jejl


lunitiks

HAHAHHAHA æ flire mæ ihjæl

Sitat
Consumer Reports kommer med fire anbefalinger til Tesla i forbindelse med autopilot-problemene:
1. Koble fra auto-styre-funksjonen inntil man har et system som krever at sjåføren har hendene på rattet
2. Slutt å kalle systemet «autopilot»
3. Lær opp sjåførene så de vet når og når de ikke skal bruke systemet
4. Test alle sikkerhetskritiske systemer fullt ut før lansering

"Autopilot-problemene". Fjotthøu
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kanutten

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 16:06
HAHAHHAHA æ flire mæ ihjæl

Sitat
Consumer Reports kommer med fire anbefalinger til Tesla i forbindelse med autopilot-problemene:
1. Koble fra auto-styre-funksjonen inntil man har et system som krever at sjåføren har hendene på rattet
2. Slutt å kalle systemet «autopilot»
3. Lær opp sjåførene så de vet når og når de ikke skal bruke systemet
4. Test alle sikkerhetskritiske systemer fullt ut før lansering

"Autopilot-problemene". Fjotthøu

Jeg for min del synes dette virker som fornuftige råd. Punkt 1 er kanskje ikke helt nødvendig, men resten av punktene henger vel på greip.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

lunitiks

#4821
Javel, @Kanutten, jeg tar gjerne denne diskusjonen:

- Hvorfor henger det på greip å slutte å kalle det Autopilot? Hva er galt med "Autopilot"? Selv i et fly må piloten være våken og beredt på å ta over styringen når som helst. Det heter tross alt ikke "Autonomous"!

- Hvorfor henger det på greip at Tesla skal "Lære opp sjåførene"? Mener CR virkelig at det ved hver overlevering av ny bil skal gjennomføres trening i bruk av Autopilot? Jeg mener, seriøst? Holder det ikke bøttevis med de advarslene som faktisk fremkommer sort på hvitt når du skal aktivere AP?

At Tesla ikke har "testet" AP før lansering finner jeg ikke bare usannsynlig. Det er beyond ludicrous.

Dummeste jeg har lest i dag. (Altså ikke din post Kanutten, men det CR-innlegget)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Det bør ikke være mulig å slippe rattet med autopiloten aktivert. Og hvis det gjøres noe med denne svakheten, så faller vel de andre punktene fra CR i stor grad bort. I det minste blir de mindre viktige.


Slik det er nå, så kreves det null opplæring ved overgang fra en Volvo 1975-modell til Tesla med "autopilot". Tesla-føreren har i beste fall noen få sekunder å reagere på når autopiloten gjør feil.

I et vanlig rutefly, så kreves det at pilotene har opplæring for den bestemte flytypen. Og de har sannsynligvis flere titalls sekunder å reagere på de ytterst få gangene autopiloten gjør noe dumt.


Tesla-autopiloten er kun en avlastning med tanke på å faktisk bruke egne muskler for å styre bilen. Både øynene, hjernen og hendene må være klare til å ta over på et øyeblikks varsel. Dette er realiteten, men mange førere ser ikke ut til å ha forstått dette. Og Tesla har ikke vært tydelige på dette hvis man kun leser reklamer og det som kommer frem i media.

Det går IKKE an å forvente at folk leser manualen i en bil. Jeg vil anta at 90% aldri rører den. Og av de resterende 10%, så er vel minst 5% folk som skal sjekke rett dekktrykk.

Jeg tør påstå at CR har sitt på det tørre med dette innlegget. Så får vi håpe at det blir deteksjon av hendene på rattet i neste versjon, og ikke full deaktivering.

lunitiks

Har du prøvd AP krl? Det er allerede "deteksjon" av hender på rattet ettersom du må nudge når bilen randomly ber deg om det. Hvis du "håper" at det kommer en finger print identification greie som føler nevene dine på skinnrattet til enhver tid kan du vente lenge
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kanutten

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 16:29
Javel, @Kanutten, jeg tar gjerne denne diskusjonen:

Hvilken diskusjon? Jeg sier bare at for meg virker dette fornuftig. Du mener åpenbart noe annet, men det er helt greit for meg.

Min tolkning av ulike hendelser omtalt i media tyder på at enkelte misforstår hva Tesla Autopilot faktisk er, slik at den bl. a. får skylden for ulykker.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Jeg liker heller ikke begrepet autopilot.  Det har tradisjonelt vært brukt om automatiske styresystemer for fly, hvor autopiloten i våre dager tar seg av hele flyvningen med unntakt av take-off og landing (og selv disse to blir mer og mer automatisert).  Mange eksempler på at begge de "menneskelige" piloten har duppet av i en time på langdistanseflyvninger før de blir vekket av resten av crewet.

Hvis det er noe slikt folk forventer av Tesla's "autopilot", så bør den jo kalles noe annet.  F.eks. "automatisk filholder".
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Det er jo bare et "merkenavn". Hva så om det het "automatisk filholder, automatisk nødbrems, trafikkoppmerksom cruisekontroll"? Det er jo fremdeles automatikk - det er jo fortsatt det samme systemet.

Fatter ikke at Autopilot er så problematisk. For meg er det en flott og enkel betegnelse på en pakke med automatiserte kjørefunksjoner.

Blir artig å se hva det egentlig var som gikk til h... da denne fyren, angivelig i titalls kilometer i timen over fartsgrensen, suste inn i en trailer som stod stille / kom fra venstre en kryssende vei, og hva noe som helst automatikksystem kunne gjort med det
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 17:08
Har du prøvd AP krl? Det er allerede "deteksjon" av hender på rattet ettersom du må nudge når bilen randomly ber deg om det. Hvis du "håper" at det kommer en finger print identification greie som føler nevene dine på skinnrattet til enhver tid kan du vente lenge
Jeg har vel kjørt rundt 15.000 km med autopilot aktivert. Mest fordi det er underholdende. Men brukt rett, så er det også sikkerhetsmessig bra, fordi det er mindre sannsynlig at både autopiloten og føreren gjør feil samtidig. Men det er ikke bra at man kan slippe rattet i over et halvt minutt av gangen. Det er alt for enkelt å misbruke autopiloten slik den er nå.

Det fullt mulig å legge en proximity-detektor under ratt-trekket, slik at du får kapasitiv sensing på om du berører rattet. Da slipper man også å "nudge" jevnlig som du beskriver. Noe som hadde vært en forbedring. Og så er det kanskje mulig å være litt mindre streng med berøring av rattet ved køkjøring i under 15 km/t. Da skjer ikke ting så raskt.

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA