Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 16:06
HAHAHHAHA æ flire mæ ihjæl

Sitat
Consumer Reports kommer med fire anbefalinger til Tesla i forbindelse med autopilot-problemene:
1. Koble fra auto-styre-funksjonen inntil man har et system som krever at sjåføren har hendene på rattet
2. Slutt å kalle systemet «autopilot»
3. Lær opp sjåførene så de vet når og når de ikke skal bruke systemet
4. Test alle sikkerhetskritiske systemer fullt ut før lansering

"Autopilot-problemene". Fjotthøu

Jeg for min del synes dette virker som fornuftige råd. Punkt 1 er kanskje ikke helt nødvendig, men resten av punktene henger vel på greip.

lunitiks

#4816
Javel, @Kanutten, jeg tar gjerne denne diskusjonen:

- Hvorfor henger det på greip å slutte å kalle det Autopilot? Hva er galt med "Autopilot"? Selv i et fly må piloten være våken og beredt på å ta over styringen når som helst. Det heter tross alt ikke "Autonomous"!

- Hvorfor henger det på greip at Tesla skal "Lære opp sjåførene"? Mener CR virkelig at det ved hver overlevering av ny bil skal gjennomføres trening i bruk av Autopilot? Jeg mener, seriøst? Holder det ikke bøttevis med de advarslene som faktisk fremkommer sort på hvitt når du skal aktivere AP?

At Tesla ikke har "testet" AP før lansering finner jeg ikke bare usannsynlig. Det er beyond ludicrous.

Dummeste jeg har lest i dag. (Altså ikke din post Kanutten, men det CR-innlegget)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Det bør ikke være mulig å slippe rattet med autopiloten aktivert. Og hvis det gjøres noe med denne svakheten, så faller vel de andre punktene fra CR i stor grad bort. I det minste blir de mindre viktige.


Slik det er nå, så kreves det null opplæring ved overgang fra en Volvo 1975-modell til Tesla med "autopilot". Tesla-føreren har i beste fall noen få sekunder å reagere på når autopiloten gjør feil.

I et vanlig rutefly, så kreves det at pilotene har opplæring for den bestemte flytypen. Og de har sannsynligvis flere titalls sekunder å reagere på de ytterst få gangene autopiloten gjør noe dumt.


Tesla-autopiloten er kun en avlastning med tanke på å faktisk bruke egne muskler for å styre bilen. Både øynene, hjernen og hendene må være klare til å ta over på et øyeblikks varsel. Dette er realiteten, men mange førere ser ikke ut til å ha forstått dette. Og Tesla har ikke vært tydelige på dette hvis man kun leser reklamer og det som kommer frem i media.

Det går IKKE an å forvente at folk leser manualen i en bil. Jeg vil anta at 90% aldri rører den. Og av de resterende 10%, så er vel minst 5% folk som skal sjekke rett dekktrykk.

Jeg tør påstå at CR har sitt på det tørre med dette innlegget. Så får vi håpe at det blir deteksjon av hendene på rattet i neste versjon, og ikke full deaktivering.

lunitiks

Har du prøvd AP krl? Det er allerede "deteksjon" av hender på rattet ettersom du må nudge når bilen randomly ber deg om det. Hvis du "håper" at det kommer en finger print identification greie som føler nevene dine på skinnrattet til enhver tid kan du vente lenge
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kanutten

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 16:29
Javel, @Kanutten, jeg tar gjerne denne diskusjonen:

Hvilken diskusjon? Jeg sier bare at for meg virker dette fornuftig. Du mener åpenbart noe annet, men det er helt greit for meg.

Min tolkning av ulike hendelser omtalt i media tyder på at enkelte misforstår hva Tesla Autopilot faktisk er, slik at den bl. a. får skylden for ulykker.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Jeg liker heller ikke begrepet autopilot.  Det har tradisjonelt vært brukt om automatiske styresystemer for fly, hvor autopiloten i våre dager tar seg av hele flyvningen med unntakt av take-off og landing (og selv disse to blir mer og mer automatisert).  Mange eksempler på at begge de "menneskelige" piloten har duppet av i en time på langdistanseflyvninger før de blir vekket av resten av crewet.

Hvis det er noe slikt folk forventer av Tesla's "autopilot", så bør den jo kalles noe annet.  F.eks. "automatisk filholder".

lunitiks

Det er jo bare et "merkenavn". Hva så om det het "automatisk filholder, automatisk nødbrems, trafikkoppmerksom cruisekontroll"? Det er jo fremdeles automatikk - det er jo fortsatt det samme systemet.

Fatter ikke at Autopilot er så problematisk. For meg er det en flott og enkel betegnelse på en pakke med automatiserte kjørefunksjoner.

Blir artig å se hva det egentlig var som gikk til h... da denne fyren, angivelig i titalls kilometer i timen over fartsgrensen, suste inn i en trailer som stod stille / kom fra venstre en kryssende vei, og hva noe som helst automatikksystem kunne gjort med det
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 17:08
Har du prøvd AP krl? Det er allerede "deteksjon" av hender på rattet ettersom du må nudge når bilen randomly ber deg om det. Hvis du "håper" at det kommer en finger print identification greie som føler nevene dine på skinnrattet til enhver tid kan du vente lenge
Jeg har vel kjørt rundt 15.000 km med autopilot aktivert. Mest fordi det er underholdende. Men brukt rett, så er det også sikkerhetsmessig bra, fordi det er mindre sannsynlig at både autopiloten og føreren gjør feil samtidig. Men det er ikke bra at man kan slippe rattet i over et halvt minutt av gangen. Det er alt for enkelt å misbruke autopiloten slik den er nå.

Det fullt mulig å legge en proximity-detektor under ratt-trekket, slik at du får kapasitiv sensing på om du berører rattet. Da slipper man også å "nudge" jevnlig som du beskriver. Noe som hadde vært en forbedring. Og så er det kanskje mulig å være litt mindre streng med berøring av rattet ved køkjøring i under 15 km/t. Da skjer ikke ting så raskt.

Kanutten


Tuxedo

#4825
Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 18:26
Blir artig å se hva det egentlig var som gikk til h... da denne fyren, angivelig i titalls kilometer i timen over fartsgrensen, suste inn i en trailer som stod stille / kom fra venstre en kryssende vei, og hva noe som helst automatikksystem kunne gjort med det
Jeg tror ikke at "artig" er det ordet som ligger meg nærmest, men når det er sagt, så har han sannsynligvis sovnet eller fått et illebefinnende. At han skal ha sett Harry Potter på medbragt video-spiller er det ingen som helst troverdighet i (ta alle mediehistorier med en stor klype salt).  Et velfungerende anti-kollisjonssystem kunne åpenbart stanset bilen før det gikk galt.  Her var det en rett, oversiktlig strekning, hvor både sjåfør og system burde sett situasjonen minst 5 - 10 sekunder i forkant.  Det er ikke gjort i en håndvending for en trailer å foreta en 90-graders sving for deretter å krysse en kjørebane.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

#4827
"which anticipates a side-impact collision and repositions you to minimize the effect."

Yeah, big news.  Å bli skutt ut av cockpit har vært en vanlig feature på jagerfly siden femtitallet.

Kanutten

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:17
"which anticipates a side-impact collision and repositions you to minimize the effect."

Yeah, big news.  Å bli skutt ut av cockpit har vært en feature på jagerfly siden femtitallet.

???

Tuxedo

#4829
Sitat fra: Kanutten på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:22
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:17
"which anticipates a side-impact collision and repositions you to minimize the effect."

Yeah, big news.  Å bli skutt ut av cockpit har vært en feature på jagerfly siden femtitallet.

???
Det var en spøk... ;D

Men lurer på hvordan Mercedes faktisk klarer å flytte folk inne i bilen når kollisjonen er nært forestående.

Edit: "Reposition" kan også bety å få en bedre holdning.  Kan være det de mener.  (Men den blir jo veldig kortvarig, da).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA