Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: dosmont på onsdag 02. mars 2016, klokken 16:21
For Teslaen avpasset farten til fartsgrensen/trafikkflyt etter forbikjøring, med påfølgende bremselys pga regen.
Teslaen legger seg brått inn, bremser (selv om han ikke nødvendigvis rører bremsepedalen er det kraftig reduksjon av hastighet), deretter gir han gass igjen. Jeg opplever det som forsøk på sende et signal.

Helt i starten av videoen ser det ut til at lastebilen er i ferd med å legge seg inn i høyre felt, og helt ute ved veiskulderen ser man antydning til at et påkjøringsfelt ender. Kan være en foranledning der vi ikke ser? Jeg tror ingen ville kjørt som han i Teslaen uten grunn. Men Teslaen kommer for raskt forbi til at det var nesten-kollisjon ved at lastebil la seg inn der Teslaen tenkte å legge seg ut.

Og å reagere med kraftig brems foran en lastebil (kanskje bare regen) bare fordi den blinker på deg med langlyset vitner om dårlig dømmekraft. Blir noen irritert og signaliserer det - tenk igjennom hva du gjorde og forsøk å ta lærdom :) Er du enig blir du kanskje en bedre sjåfør. Er du uenig, vel du møter sikkert aldri den andre sjåføren igjen. Kjør videre og fortsett med ditt. Ikke lek villmann. Alltid to sider av en sak, selv om mange mangler impulskontroll og selvinnsikt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dosmont

Han har lysene på lenge, ikke bare blinker.
Poenget mitt er at dette er en eskalerende situasjon som begge er delaktig i.
Hvis jeg har vært trailersjåfør, så har jeg ikke slått på langlysene i denne situasjonen.
Det at han legger ut denne filmen, vitner om at han ikke ser sitt bidrag med fremprovosere denne farlige situasjonen.

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øyvind.h

Ja du kan se på det blå veiskiltet på høyre side når han skrur av langlysene.
Men ja, jeg ser at det kan irritere. Uten at jeg opplever den typen kjøring som riktig respons på fjernlys.

Uansett - saken har sikkert to sider :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dosmont

ble nysgjerrig på foranledningen

Etter å ha sett del 2, så er all sympati til tesla eieren blåst bort!
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

emagic

Har dessverre opplevd noe av det samme, og det som fascinerer mest er at "menigheten" blir så utrolig gira på at "trosfellen" har rett og "motparten" har minst 50,5% av "skylda".

Selv om enhver som ser dette forstår at alle som brakechecker andre, uansett grunn, uansett hva slags bil partene kjører og uansett hvor "sur" man måtte finne på å være, utsetter andre trafikanter for en betydelig risiko.

Så kan man jo håpe at man ikke ender slik:

lunitiks

Sitat fra: dosmont på onsdag 02. mars 2016, klokken 17:12
ble nysgjerrig på foranledningen
[...]
Etter å ha sett del 2, så er all sympati til tesla eieren blåst bort!

Der røyk regen-teorien, gitt...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun

Årsaken er vel at lastebilen klemte seg ut i ve. filen og ga Tesla-sjåføren muligens en "nær-døden-opplevelse"- det ble ikke filmet.
Reaksjonen til teslaføreren vil jeg ikke forsvare. Trøsten er at det er 16 år siden- hadde man El-nummeret allerede den gangen :o
Saken er utførlig diskutert tidligere.

AppleKnocker

Trailere som bytter på å kjøre forbi hverandre i snilefart på en trafikkert motorvei? Dette er i utgangspunktet nok til å irritere på seg stein. Hvis de først er brødhuer nok til å drive med dette, holder jeg alle muligheter åpne for at de kan ha skapt farlige situasjoner tidligere på ferden.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Dette var jo helt greie forbikjøringer. Irriterer man seg over slikt har man ikke noe på veien å gjøre. Reagerer man slik som Pjotr burde man i tillegg blitt fratatt førerkortet på livstid, blitt behørig bøtelagt og fått litt tid å tenke i enerom med låst dør.

Amoss

Sitat fra: emagic på onsdag 02. mars 2016, klokken 17:48
Har dessverre opplevd noe av det samme, og det som fascinerer mest er at "menigheten" blir så utrolig gira på at "trosfellen" har rett og "motparten" har minst 50,5% av "skylda".

Hvor har du sett noen slik respons?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Det er misbruk av venstre felt på motorveien når trailer A kjører forbi trailer B, bare for at trailer B skal kjøre forbi trailer A umiddelbart etterpå. Disse tunge kjøretøyene har en maksfart som er under fartsgrensen, og da får de i det minste holde seg unna forbikjøringsfeltet når det er såpass mye trafikk. Slik idiotkjøring med trailer underbygger mistanken om at de i kjent stil hiver seg ut foran personbiler i trygg forvisning om førerne av personbilene har livet kjært og står på bremsen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jensjacob

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 02. mars 2016, klokken 18:20
Årsaken er vel at lastebilen klemte seg ut i ve. filen og ga Tesla-sjåføren muligens en "nær-døden-opplevelse"- det ble ikke filmet.
Reaksjonen til teslaføreren vil jeg ikke forsvare. Trøsten er at det er 16 år siden- hadde man El-nummeret allerede den gangen :o
Saken er utførlig diskutert tidligere.

Om man havde EL-nummeret dengang ved jeg ikke men jeg er ret sikker på at man ikke havde Teslaen. Datoen på videoen er nok ikke helt valid.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

petersv

Alle gjoer feil, alle gjoer dumme ting... Spist er spist og gjort er gjort.

jazzwheel

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. mars 2016, klokken 15:22
misstolker regen-bremselys som aktiv oppbremsing

Når man slipper fartspedalen med full regen er det aktiv oppbremsing, og nettopp derfor lysene kommer på. Det er ingen forskjell på regen-bremselys og skive-bremselys.

satheesh.net

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 03. mars 2016, klokken 04:13
Sitat fra: Amoss på onsdag 02. mars 2016, klokken 15:22
misstolker regen-bremselys som aktiv oppbremsing

Når man slipper fartspedalen med full regen er det aktiv oppbremsing, og nettopp derfor lysene kommer på. Det er ingen forskjell på regen-bremselys og skive-bremselys.

Forresten svært sjelden man ser bremselysene går på ved regen i low-modus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA