Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: cra på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:15
Noen hint om hva det dreier seg om? Kan være greit å vite essensen slik at man kan vite hva det dreier seg om uten å spandere er klikk. I alle fall hvis det er snakk om en søppelartikkel.  ;)

Tesla bruker penger, og noen har ment å ha regnet seg frem til at de må utvide aksjekapitalen for å ikke gå tom for penger...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Sitat fra: Amoss på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:55
Sitat fra: cra på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:15
Noen hint om hva det dreier seg om? Kan være greit å vite essensen slik at man kan vite hva det dreier seg om uten å spandere er klikk. I alle fall hvis det er snakk om en søppelartikkel.  ;)
Tesla bruker penger, og noen har ment å ha regnet seg frem til at de må utvide aksjekapitalen for å ikke gå tom for penger...
Ja, man tror at Tesla vil fortsette å bruke like mye penger videre uten at de vil begynne å tjene noe på investeringene. Det er slik økonomer tenker....  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

Sitat fra: tomrh på onsdag 13. mai 2015, klokken 11:14
Sitat fra: Amoss på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:55
Sitat fra: cra på onsdag 13. mai 2015, klokken 08:15
Noen hint om hva det dreier seg om? Kan være greit å vite essensen slik at man kan vite hva det dreier seg om uten å spandere er klikk. I alle fall hvis det er snakk om en søppelartikkel.  ;)
Tesla bruker penger, og noen har ment å ha regnet seg frem til at de må utvide aksjekapitalen for å ikke gå tom for penger...
Ja, man tror at Tesla vil fortsette å bruke like mye penger videre uten at de vil begynne å tjene noe på investeringene. Det er slik økonomer tenker....  ::)

De drar vel inn noen USD på batteriene sine ser det ut til
https://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/05/13/0927/Tesla/tesla-i-ferd-med--knuse-verdensrekorden
Tror ikke det er tilfeldig med den batterllanseringen nå. Hegnar burde vel klare å sette sammen ulik informasjon til noe mer en enkeltvise klikkvennlige overskrifter? Nja, det er vel ikke så viktig å gi leserne noe mer kunnskap når man tjener mer penger på å la være ;)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:49
Hegnar burde vel klare å sette sammen ulik informasjon til noe mer en enkeltvise klikkvennlige overskrifter? Nja, det er vel ikke så viktig å gi leserne noe mer kunnskap når man tjener mer penger på å la være ;)

Dette er kopiert så å si rått fra utenlandske medier - inklusive ulve-overskriften.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

ABC Nyheter med lignende overskrift men med overraskende  ::) innsikt. Bedre enn Hegnar ihvertfall.
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/05/13/224011/pengene-renner-ut-av-kassen-hos-tesla
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Ikke overraskende lite refleksjon hos Broom over hvordan mva og kjøpsstøtte vil kunne straffe den elbilen som faktisk viser hva elbiler er gode for
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/05/16/224207/derfor-kan-tesla-snart-bli-mye-dyrere
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

krister461

"Denne støtten er ventes å bli et flatt beløp, og ikke stå i forhold til det bilene koster."

Hvor har de dette fra? For meg virker det som dikting...

Sandvika

Sitat fra: krister461 på søndag 17. mai 2015, klokken 14:01
"Denne støtten er ventes å bli et flatt beløp, og ikke stå i forhold til det bilene koster."

Hvor har de dette fra? For meg virker det som dikting...
http://e24.no/privat/slik-blir-de-nye-bilavgiftene/23447920
Man erstatter momsfritaket med et tillskudd. Tilskuddet vil få et tak som trappes ned med teknologiutviklingen.

Regnestykket på en Tesla som i dag koster 600.000 vil da i prinsippet bli
600``x1,25(mva) =750``-150``(tilskudd) = 600``altså ingen endring

Når taket på tilskuddet blir satt ned til feks 50``da vil alle biler som koster mer enn 200``(200 x25% mva sats= 50mva) få samme fradraget og under alle praktiske forhold så blir dette da å regne som et flatt beløp.

Det er ikke helt urimelig at man betale like mye mva. for et panotak og vinterhjul på en Tesla som på en tilsvarende bil.



krister461

Sitat fra: Sandvika på mandag 18. mai 2015, klokken 11:01
Sitat fra: krister461 på søndag 17. mai 2015, klokken 14:01
"Denne støtten er ventes å bli et flatt beløp, og ikke stå i forhold til det bilene koster."

Hvor har de dette fra? For meg virker det som dikting...
http://e24.no/privat/slik-blir-de-nye-bilavgiftene/23447920
Man erstatter momsfritaket med et tillskudd. Tilskuddet vil få et tak som trappes ned med teknologiutviklingen.
Her tror jeg man bør lese kilden og ikke diverse artikler. Her med mine uthevinger:
"Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller."

Sandvika

Sitat fra: krister461 på mandag 18. mai 2015, klokken 11:17

Her tror jeg man bør lese kilden og ikke diverse artikler. Her med mine uthevinger:
"Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller."
Ser ikke noen vesensforskjell. Hva skulle motivasjonen være for å endre regelverket om det ikke var for å kunne diskriminere på støtten/fritaket pr. bil? Det er vel strengt tatt også en en liten selvmotsigelse når det står at "Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak som gradvis reduseres".

Cowboystrekk

Jeg ser ikke noe problem med et tilskuddstak. Den dagen dette inntreffer så vil vi ha konkurrerende modeller med over 30 mil rekkevidde og plass til familien. At man f.eks skal måtte betale 100 000 ekstra på en Tesla Model X til 1 million mener jeg er helt rettferdig, man premieres uansett kraftig for å velge miljøvennlig :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

krister461

Sitat fra: Sandvika på mandag 18. mai 2015, klokken 12:09
Sitat fra: krister461 på mandag 18. mai 2015, klokken 11:17

Her tror jeg man bør lese kilden og ikke diverse artikler. Her med mine uthevinger:
"Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller."
Ser ikke noen vesensforskjell. Hva skulle motivasjonen være for å endre regelverket om det ikke var for å kunne diskriminere på støtten/fritaket pr. bil? Det er vel strengt tatt også en en liten selvmotsigelse når det står at "Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak som gradvis reduseres".
Det er en stor vesensforskjell mellom en ordning med et tak og en ordning med et flatt beløp som Broom beskriver.

Det er også en vesensforskjell mellom at det "kan fastsettes et tak" og at ordningen "vil få et tak", uten at den er så stor. Det er jo størrelsen på et evt. tak som er spennende, men tar man med setning "uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller" så tyder jo det på et relativt høyt tak som da kun vil påvirke de dyreste Tesla-modellene.

Sandvika

Sitat fra: krister461 på mandag 18. mai 2015, klokken 12:42
Sitat fra: Sandvika på mandag 18. mai 2015, klokken 12:09
Sitat fra: krister461 på mandag 18. mai 2015, klokken 11:17

Her tror jeg man bør lese kilden og ikke diverse artikler. Her med mine uthevinger:
"Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller."
Ser ikke noen vesensforskjell. Hva skulle motivasjonen være for å endre regelverket om det ikke var for å kunne diskriminere på støtten/fritaket pr. bil? Det er vel strengt tatt også en en liten selvmotsigelse når det står at "Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak som gradvis reduseres".
Det er en stor vesensforskjell mellom en ordning med et tak og en ordning med et flatt beløp som Broom beskriver.

Det er også en vesensforskjell mellom at det "kan fastsettes et tak" og at ordningen "vil få et tak", uten at den er så stor. Det er jo størrelsen på et evt. tak som er spennende, men tar man med setning "uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller" så tyder jo det på et relativt høyt tak som da kun vil påvirke de dyreste Tesla-modellene.
Man skriver i prinsippet at taket skal ned og at det kan gå ned i to setninger etter hverandre. Når regelverket er på plass så tror jeg dette taket kommer fort. "Uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller" Tanken er nok at mye av reduksjonen i støtte skal kompenseres gjennom lavere priser fra produsentene, derav "

En ting er sikkert, uansett hvordan det blir, "subsidie hatet" vil iallefall ikke forsvinne.

Amoss

Sitat fra: Øggen på mandag 18. mai 2015, klokken 14:20
En ting er sikkert, uansett hvordan det blir, "subsidie hatet" vil iallefall ikke forsvinne.

Helt klart, og det vil få mer kjøtt på beina, da incentivet vil ha gått over fra å være ett avgiftsfritak til en reel subsidie.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA