Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Tror det begynner å haste litt med Model 3.
M3 er helt avgjørende for om TM skal kun bli en varig nisjeprodusent av dyre storbiler
eller i tillegg en fabrikant i volumsegmentet.

Nå ser det ut til TM forblir eneste elbilprodusent med gratis hurtiglading i hele bilens
levetid innbakt i salgsprisen.
I så fall har TM skaffet seg varig monopol på de ca 60% av verdens befolkning
som ikke har adgang til hjemmeladning.
For kommersiell hurtiglading til alle kjørte km er mye dyrere enn drivstoffet til fossilbilene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Jalla

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 10. mars 2015, klokken 18:16
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Tror det begynner å haste litt med Model 3.
M3 er helt avgjørende for om TM

M3 er noe helt annet enn Model 3 fra TM. Den første BMW M3 kom i 1985.

mr_Utopia

#3707
Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. mars 2015, klokken 18:14
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:56
Men at det nå er under 3 uker leveringstid på toppmodellen, helt klart er en trend om at det er en endring til begrensing i etterspørsel.

Og det finnes ingen mellomting?  At produksjonskapasiteten begynner å nærme seg etterspørselen?  Klart, er mye vi ikke vet, så ingen kan si helt sikkert den ene eller andre veien. Men når du trekker frem at de i USA operer med under en måneds leveringstid i slutten av kvaretalet, så sier det egentlig svært lite... Ikke glem at Tesla "kvartalsoptimaliserer" leveringene - så (så å si) all produksjon i mars er øremerket hjemmemarkedet, mens produksjonen i april/mai fortrinnsvis skal gå til andre markeder.



I rest my case.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13109.msg334893.html#msg334893


Barclays auto analyst Brian Johnson called that move "a departure from the past - indicating that Tesla production isn't as much a build-to-order model as it has been historically."

Skulle nesten tro jeg leste artikkelen før jeg postet. Men det gjorde jeg altså ikke.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:58
Skulle nesten tro jeg leste artikkelen før jeg postet. Men det gjorde jeg altså ikke.

Nei, men du kan ha lest en av de zillion andre lignende artikler de siste halvannet året eller så... At den så å si samme historien gjentas gang på gang så fort noen klarer å finne noen tall å koke spikersuppe på, gjør dem ikke mer sanne...  Det eneste vi - og de - faktisk vet, er at produksjonen øker og salget øker så å si i takt med produksjonen. Noen "opp og ned" blir det med biler i transitt rundt om kring i verden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


mr_Utopia

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. mars 2015, klokken 23:17
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:58
Skulle nesten tro jeg leste artikkelen før jeg postet. Men det gjorde jeg altså ikke.

Nei, men du kan ha lest en av de zillion andre lignende artikler de siste halvannet året eller så... At den så å si samme historien gjentas gang på gang så fort noen klarer å finne noen tall å koke spikersuppe på, gjør dem ikke mer sanne...  Det eneste vi - og de - faktisk vet, er at produksjonen øker og salget øker så å si i takt med produksjonen. Noen "opp og ned" blir det med biler i transitt rundt om kring i verden.


Ja,  for såvidt enig med deg det. Det har vært massevis av artikler og negativitet rettet mot Tesla å lese overalt hele tiden. Sikkert mange med agenda hit og dit.

Men det som nå er et faktum er at det er (var) 20 dagers leveringstid i USA på toppmodellen av  Tesla Model S. Det er såvidt jeg vet en helt ny situasjon som ikke har vært siden Tesla Model S ble lansert. Det motbeviser det Tesla hevder at de hele tiden har vært begrenset av produksjonskapasitet.

Det er klart at man ikke kan tolke +- et par tusen biler i inventory som et bevis på at det går åt skogen. Men tilbud og etterspørsel er "brutalt". Etterspørsel er som regel prissensitiv. Tilbud i dette tilfelle er vel det som de har planlagt å produsere. Økt pris => lavere etterspørsel.

Det jeg håper er at de prioriterer å lage billigere biler også, gjerne billigere versjoner av Tesla Model S. F.eks. "Business Edition", som da gir et fornuftig utstyrsnivå. (Jeg driver og bygger garasje og forbereder for Tesla lading om 2 år. Under 400k er mitt budsjett. Ribbet bil med hengerfeste og firehjulsdrift er det jeg trenger.)

aness

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:38
Men det som nå er et faktum er at det er (var) 20 dagers leveringstid i USA på toppmodellen av  Tesla Model S. Det er såvidt jeg vet en helt ny situasjon som ikke har vært siden Tesla Model S ble lansert. Det motbeviser det Tesla hevder at de hele tiden har vært begrenset av produksjonskapasitet.

Det eneste det viser er at det nærmer seg kvartalsslutt.

Historisk sett har Tesla prioritert levering mot slutten av kvartalet uansett hvor i verden det er snakk om, og at de da prioriterer å levere den dyreste modellen (med mest profitt) til nærområdet er ingen overraskelse.

Grovt sett så betyr det at europeiske/kinesiske/japanske/australske biler bygges fram til midten av kvartalet, og så bygger de amerikanske biler resten av kvartalet.

Jeg er ganske sikker på at hvis du ringer dem om en uke og sier at du vil ha levert en P85D med alt på fabrikken 31. mars, så er det en eller annen stakkar et annet sted i verden som må vente litt lenger på sin bil.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:38
Men det som nå er et faktum er at det er (var) 20 dagers leveringstid i USA på toppmodellen av  Tesla Model S. Det er såvidt jeg vet en helt ny situasjon som ikke har vært siden Tesla Model S ble lansert. Det motbeviser det Tesla hevder at de hele tiden har vært begrenset av produksjonskapasitet.

Joda, mener bestemt at jeg har lest om dette ved tidligere kvartals-slutt også, og med de samme dommedagsprofeti-artikler som følge. Husk at her snakker man om en toppmodell som prioriteres fremfor billigere modeller i produksjons-/levering-køen, og at det er snakk om hjemmemarkedet som altså prioriteres overfor eksportmarkedet i slutten av kvartalet. Om jeg ikke husker feil så kunne man få levert en 2WD Model S på så vidt over en måned her i slutten av november i fjor - altså såfremt man bestilte så den kunne rekke frem før nyttår.

Med andre ord - dette er (så langt vi kan vite) KUN snakk om prioritering av produksjon og levering, ikke redusert etterspørsel. Klart, før eller siden vil nødvendigvis den stadig økende produksjonen "ta igjen" etterspørselen, spesielt etter som bilen blir dyrere i eksportmarkedene. Men tror egentlig de har "timet" dette godt med introduksjonen av Model X. Hadde de sett noen problemer med etterspørselen, så hadde de nok ligget mer i selene for å få Model X på veien tidligere. Fremskynder de leveringene av MX så er det ett sterkere signal om at produksjonskapasiteten overstiger etterspørselen enn dette med kort leveringstid i slutten av kvartalet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


mr_Utopia

@Amoss.

Jeg er enig i det kan være en god forklaring med at de reserverer produksjon for hjemmemarked i slutten av Q.

Jeg har ikke så lang fartstid på Tesla forum☺

OleJA

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:38
Det jeg håper er at de prioriterer å lage billigere biler også, gjerne billigere versjoner av Tesla Model S. F.eks. "Business Edition", som da gir et fornuftig utstyrsnivå. (Jeg driver og bygger garasje og forbereder for Tesla lading om 2 år. Under 400k er mitt budsjett. Ribbet bil med hengerfeste og firehjulsdrift er det jeg trenger.)

Ny Model S til under 400k - Dream on mr_Utopia. Model S er, og kommer alltid til å være i det øvre prissegmentet. Det som nok derimot kommer til å endre seg er at man kanskje får større batteri, mer utstyr osv, til den samme prisen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Dag A.

Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Amoss

Sitat fra: Dag A. på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:01
Hva skal vi gjøre vi som ikke liker "halvspiste epler" :P

http://www.side3.no/motor/apple-sjefen-vil-ikke-avvise-at-han-kan-kjpe-tesla/8553403.html

Neste overskrift:
Teslasjefen avviser at han vil selge til Apple (eller noen andre) ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnkl

Ikkje om Tesla dette, men MB S 500 Coupé 4Matic (sjølv om linjene minner om noko kjent  :) )

http://www.bt.no/bil/Denne-bilen-far-terningkast-6-499909_1.snd

Den fossile biljournalisten lovpriser denne bilen og lyden den lagar, og "den setter rekord for 0-100 km/t med kun 4,4 sekunder".

Men han må kome med ein liten inrømmelse inne i hyllesten

"En langt rimeligere vei til superytelser er en Tesla Model S.;D ;D ;D
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Dag A.

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:03
Sitat fra: Dag A. på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:01
Hva skal vi gjøre vi som ikke liker "halvspiste epler" :P

http://www.side3.no/motor/apple-sjefen-vil-ikke-avvise-at-han-kan-kjpe-tesla/8553403.html

Neste overskrift:
Teslasjefen avviser at han vil selge til Apple (eller noen andre) ;)

Tesla har en markedsverdi på 24 milliarder.

Apple har en KONTANT beholdning på 127 milliarder.

Hvis eple bestemmer seg så blir det nok rått parti.....
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA