Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Tai på torsdag 05. februar 2015, klokken 20:47
And here we go again....

http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html


Tai

Makan til tulleforsker, Norge eksporterer ca 2 mnd med elektrisk total produksjon i året. Vi har strøm for ca 14 mnd og bytter med Europa 2 for at ikke elproduksjon i Europa skal tape om natten grunnet treghet i elproduksjonen deres.
Dette er en skikkelig frekkis.

Hva var det han kalte seg - samferdsel forsker eller noe sånt ja da er det ikke rart at vi har et samferdsel som er helt i utakt med behovet. Både kollektivt og personbiler.

Muffinman

Dette var ille.
SitatMagnus Blaker er Side3s ekspert på bil og motor
Denne eksperten er nok aller flinkest til å ikke se gjennom egenprodusert tåke.

Rilum

Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Tai på torsdag 05. februar 2015, klokken 20:47
And here we go again....

http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html


Tai

Makan til tulleforsker, Norge eksporterer ca 2 mnd med elektrisk total produksjon i året. Vi har strøm for ca 14 mnd og bytter med Europa 2 for at ikke elproduksjon i Europa skal tape om natten grunnet treghet i elproduksjonen deres.
Dette er en skikkelig frekkis.

Hva var det han kalte seg - samferdsel forsker eller noe sånt ja da er det ikke rart at vi har et samferdsel som er helt i utakt med behovet. Både kollektivt og personbiler.

(bilde er hentet fra http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/18/469247.html)

Lurer på hvor mye denne fossen forurennser ??
Hadde vi bygd vannkraft av den, kunne den sikkert erstattet et kullkraft verk til i europa.

Lurer på hvorfor noen hele tiden klarer å spinne opp så mye tull for å prøve å sette Tesla i et dårlig lys  >:(

Hva med å slutte å raffinere olje, og bruke strømmen rett på bilen?
ref:
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Øggen

Synes bare det er merkelig at ingen regner slik på fossilbiler?? Om mann tar med co2 utslipp helt fra oljen går opp i plattformen og alt rundt, skulle vel en vanlig golf tdi hatt et co2 utslipp på ca 1500gram. Da blir det riktig å sammenligne, men tror nok "huggestabben Tesla" kommer best ut likevel.

NegativeElectrode

Det må legges til at det er den samme strømmiksen som brukes til raffinering av diesel og bensin, ca 1 kWt per liter ferdig produkt. Dette er god illustrert i videoen over her. Hvis elbilene går på kull, går diesel og bensinbiler på diesel/bensin + kull. Så har du såklart all letevirksomhet, produksjonsutstyr, transport som behøves for å bringe drivstoffet til pumpene.

Hvordan en journalist fortsatt ikke har klart å få med seg dette i 2015 er rart.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

samotholt

#3545
En el-bil som kjøres 1500 mil årlig og bruker 2 kwt pr. mil har et forbruk på 3000 kwt i året. Hvor mye bruker en normal norsk bolig? Om strømforbruk er et problem kan man vel ta tak der (eller kanskje vi burde innføre flere oljefyrer - olje har vi jo mer enn nok av).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

HåkonE

#3546
Magnus Blaker ville finne ut hvor møkkete en Tesla var i forhold til....ingenting.

Det viste seg at Tesla i alle fall er møkkete i forhold til å gå. Greit å få bekreftelsen. Det finnes forskning på hvordan en elbil som går på hele 100% kullkraft klarer seg mot en eksosbil. Om intensjonen var å sammenligne mot noe. Men det var det ikke. Det er jo gjort før.

Kina er forresten værstingene hva kullkraft angår...

"The final mix used in our calculations were: coal (79%), nuclear (2%), natural gas (2%), hydropower (16%), oil (2%), wind (0%), geothermal (0%), solar (6%), and biomass (0%)."

http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf

Likevel med en slik elendig vekting kommer elbilen bedre ut om man ser nærmere på tallene.

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/consultations/doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_(scientific_study).pdf

Undrer på om Magnus tidvis fyrer opp diesel-generatoren hjemme når han trenger strøm. For å ta unna når han bruker litt mye. Høres ut som en god idè. Generatoren slipper ut litt, men heldigvis kommer drivstoffet bare fra bensinstasjonen og ikke fra et kullkraftverk!

Over til noe helt annet.....i UK alene ble det i 2005 brukt 5600GWh direkte fra kullkraftverk bare for å raffinere olje. For å ikke snakke om oljesand og....

...huff...nå sporer jeg *helt* av. Det var jo ikke poenget med artikkelen. Tesla er møkkete. Sånn var det.

Hr. Blaker skriver også at forbrenningsmotorer har en effektivitet på opp til 60%. Litt krydring der av altså (med forbehold om at Blaker selv ikke sitter på en ny oppfinnelse som vil sikre han Nobels pris i fysikk). Greit nok, det er snart helg. Vi andre opererer får operere med 18-30% inntil videre..... :)

http://courses.washington.edu/me341/oct22v2.htm
http://mb-soft.com/public2/engine.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency
http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine#cite_note-9
http://www.inspiria.no/?ItemID=1271

Ellers er Europa i ferd med å stenge ned flere kullkraftverk. Forskere mener nemlig at det er kullkraftverkene som er problemet, ikke at vi bruker fornybar strøm. Det er visst litt energi i naturen, men ikke så mye olje....

..æsj...nå sporer jeg av IGJEN. Snart på tide å fylle på litt mer diesel på dieselgeneratoren slik at mor har leselys på senga. Tror den trenger en skvett olje også når jeg tenker over det. Men ikke for mye. Naboen er ikke så glad i all røyken... :) 

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

TRM

Sitat fra: Haknys på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:52
Magnus Blaker ville finne ut hvor møkkete en Tesla var i forhold til....ingenting.

Det viste seg at Tesla i alle fall er møkkete i forhold til å gå. Greit å få bekreftelsen. Det finnes forskning på hvordan en elbil som går på hele 100% kullkraft klarer seg mot en eksosbil. Om intensjonen var å sammenligne mot noe. Men det var det ikke. Det er jo gjort før.

Kina er forresten værstingene hva kullkraft angår...

"The final mix used in our calculations were: coal (79%), nuclear (2%), natural gas (2%), hydropower (16%), oil (2%), wind (0%), geothermal (0%), solar (6%), and biomass (0%)."

http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf

Likevel med en slik elendig vekting kommer elbilen bedre ut om man ser nærmere på tallene.

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/consultations/doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_(scientific_study).pdf

Undrer på om Magnus tidvis fyrer opp diesel-generatoren hjemme når han trenger strøm. For å ta unna når han bruker litt mye. Høres ut som en god idè. Generatoren slipper ut litt, men heldigvis kommer drivstoffet bare fra bensinstasjonen og ikke fra et kullkraftverk!

Over til noe helt annet.....i UK alene ble det i 2005 brukt 5600GWh direkte fra kullkraftverk bare for å raffinere olje. For å ikke snakke om oljesand og....

...huff...nå sporer jeg *helt* av. Det var jo ikke poenget med artikkelen. Tesla er møkkete. Sånn var det.

Hr. Blaker skriver også at forbrenningsmotorer har en effektivitet på opp til 60%. Litt krydring der av altså (med forbehold om at Blaker selv ikke sitter på en ny oppfinnelse som vil sikre han Nobels pris i fysikk). Greit nok, det er snart helg. Vi andre opererer får operere med 18-30% inntil videre..... :)

http://courses.washington.edu/me341/oct22v2.htm
http://mb-soft.com/public2/engine.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency
http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine#cite_note-9
http://www.inspiria.no/?ItemID=1271

Ellers er Europa i ferd med å stenge ned flere kullkraftverk. Forskere mener nemlig at det er kullkraftverkene som er problemet, ikke at vi bruker fornybar strøm. Det er visst litt energi i naturen, men ikke så mye olje....

..æsj...nå sporer jeg av IGJEN. Snart på tide å fylle på litt mer diesel på dieselgeneratoren slik at mor har leselys på senga. Tror den trenger en skvett olje også når jeg tenker over det. Men ikke for mye. Naboen er ikke så glad i all røyken... :)
Dagens innlegg! ☺
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Amoss

Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:01

Makan til tulleforsker, ...

Han var da ikke noen forsker? Så vidt jeg forsto var han en journalist, og siterte utvalgte deler av rapporter utarbeidet av forskere, og koblet dette sammen med sine egne konklusjoner for å skape det bildet han ønsket å skape.

Som man ofte ser er journalister generelt (ingen regel uten unntak!) mest ekspert på å fremstille seg selv som eksperter på områder de har liten innsikt i. Som vanlig ser jeg at jo mer man vet om det en journalist skriver om, jo mer oppgitt blir man av det man leser...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tønsberg

Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Muffinman

SitatNå er hun frisk!

En gladsak i et nyhetsbilde som i stor grad er preget av elendighet  :D

Trond.Strom

Sitat fra: TRM på fredag 06. februar 2015, klokken 00:28
Sitat fra: Haknys på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:52
Magnus Blaker ville finne ut hvor møkkete en Tesla var i forhold til....ingenting.

Det viste seg at Tesla i alle fall er møkkete i forhold til å gå. Greit å få bekreftelsen. Det finnes forskning på hvordan en elbil som går på hele 100% kullkraft klarer seg mot en eksosbil. Om intensjonen var å sammenligne mot noe. Men det var det ikke. Det er jo gjort før.

Kina er forresten værstingene hva kullkraft angår...

"The final mix used in our calculations were: coal (79%), nuclear (2%), natural gas (2%), hydropower (16%), oil (2%), wind (0%), geothermal (0%), solar (6%), and biomass (0%)."

http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf

Likevel med en slik elendig vekting kommer elbilen bedre ut om man ser nærmere på tallene.

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/consultations/doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_(scientific_study).pdf

Undrer på om Magnus tidvis fyrer opp diesel-generatoren hjemme når han trenger strøm. For å ta unna når han bruker litt mye. Høres ut som en god idè. Generatoren slipper ut litt, men heldigvis kommer drivstoffet bare fra bensinstasjonen og ikke fra et kullkraftverk!

Over til noe helt annet.....i UK alene ble det i 2005 brukt 5600GWh direkte fra kullkraftverk bare for å raffinere olje. For å ikke snakke om oljesand og....

...huff...nå sporer jeg *helt* av. Det var jo ikke poenget med artikkelen. Tesla er møkkete. Sånn var det.

Hr. Blaker skriver også at forbrenningsmotorer har en effektivitet på opp til 60%. Litt krydring der av altså (med forbehold om at Blaker selv ikke sitter på en ny oppfinnelse som vil sikre han Nobels pris i fysikk). Greit nok, det er snart helg. Vi andre opererer får operere med 18-30% inntil videre..... :)

http://courses.washington.edu/me341/oct22v2.htm
http://mb-soft.com/public2/engine.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency
http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine#cite_note-9
http://www.inspiria.no/?ItemID=1271

Ellers er Europa i ferd med å stenge ned flere kullkraftverk. Forskere mener nemlig at det er kullkraftverkene som er problemet, ikke at vi bruker fornybar strøm. Det er visst litt energi i naturen, men ikke så mye olje....

..æsj...nå sporer jeg av IGJEN. Snart på tide å fylle på litt mer diesel på dieselgeneratoren slik at mor har leselys på senga. Tror den trenger en skvett olje også når jeg tenker over det. Men ikke for mye. Naboen er ikke så glad i all røyken... :)
Dagens innlegg! ☺
+1
og om du vil kan du legge til følgende dersom du vil spore av litt mere fra at tesla er ille

Det er egentlig for lite fokus på beholde de gamle oljefyrene i dette landet. Som Magnus Blaker har vist oss er det et utslipp på 1350g co2/kWh med strøm. Dersom man fyrer med varmepumpe med gjennomsnittlig årsvarmefaktor på 3 gir dette et utslipp på 450g co2 per kWh varme. Den gamle oljefyren derimot har et utslipp på bare 301g co2/kWh varme. Nå må politikerne våkne opp og slutte å subsidiere utskiftning av oljefyr, dette er jo helt vanvittig sløsing med ressurser som bare medfører at man øker de globale co2 utslippene. Varmepumpegjengen betaler jo heller ingen mineraloljeavgift! Nå må vi få slutt på denne galskapen med en gang

Cato76

Hva foretrekker vi? Eller skal vi kanskje spørre neste generasjon?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

HåkonE

Flott illustrasjon Cato76. Tar med meg den videre.... :)

Dagens elbilnyhet:

Vil sponse elbilkjøpere med 86.000 kroner

http://www.tv2.no/2015/02/06/broom/elbil/6534929#comment-1838661324

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA