Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Dennis

#3420
Hvor mye bør vi som har kjøpt oss ny (el)bil dekke av utslipp fra transport av deler og av bilen?

De 14 største frakteskipene slipper alene ut mer SOx og NOx enn all verdens biltrafikk gjør.
http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

Eller bare det at skipstrafikk i Norge alene slipper ut mer enn hva alle bilene gjør.
En annen ting er jo at vedfyring slipper også ca det samme som Norges biler gjør om vinteren, bør vel heller ha høy avgifter på vedkuber også da? vedkubbe skatt?

Greit at en elbil hjelper helt klart litt på lokalt utslipp, men å kjøre rundt å tro man redder Jorda ved å kjøre elbil eller å betale penger i avgifter er vel å ha litt høye tanker.
Har heller aldri merket noe ubehag etter å ha jobbet timesvis om dagen med tuning av biler inni en garasje med dårlig utlufting. (Heldigvis ikke diesel og mest E85 men uansett :p) Så tror enkelte overdriver en god del når man går rundt ute å hoster og harker og mumler fossilbil luft for seg selv.


Øyvind.h

#3421
Å kjøpe elbil på nåværende tidspunkt betyr at man bidrar til å dra igang elbil-produksjonen støtte en overgang fra fossilmotor til elmotor. Det betyr at man fint kan se sitt kjøp i en større sammenheng og føle at man bidrar, uten at man nødvendigvis trenger påstå at man redder jorden. Og utslipp er det fra bilproduksjon/bruk uansett hva man kjører...

Den vanvittige besparelsen en elbil har fra vugge til grav sammenlignet med fossilbil bør ikke undervurderes, såfremt man mener personbilen bør bestå inntil andre transportformer overtar.

Angående eksos er vel statistikk fra WHO en god pekepinn. Ingen tvil om at dieseleksos er kreftfremkallende, uavhengig av om en selv har fått kreft av eksponering eller ei. Det blir som røyking på bar - mange var helt likegyldige frem til røyken forsvant.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

En elbil gjør liten forskjell, men om fortjenesten på å produsere og selge denne brukes til å lage enda bedre elbiler (og båter, fly, og energilagring for ustabil fornybar kraft osv) gir det mening i å premiere elbilene.

Som det også har vært nevnt mange ganger før her inne, så oppstår ikke diesel og bensin i pumpene. Hele produksjonslinjen skaper forurensning, som tildels faktisk er subsidiert. For å lete etter, produsere, transportere og raffinere behøves det store mengder energi og materiell som også krever en god del energi for å produseres.

Elbiler fjerner etterspørsel etter denne virksomheten, blant annet behovet for oljetankere som er blant de store forurensende skipene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Dennis

Det jeg er uenig i er at det blåses opp som at biltrafikken i dag er så veldig ille og årsaken til alle verdensproblemer når det bare er en liten promille av utslipp men likevel er de som skal skattes mest. Er helt for at man bruker gulrot for å få folk over på elbil, men å bruke pisk å sette opp avgifter ytterligere på vanlige biler er jeg ikke noe for. Eller at man skal se "ned" på de som velger å kjøre vanlig bil.
Elbil er enda til dags dato ikke bra nok til å erstatte bilen for veldig mange, men når den blir det. Så vil det meste gå av seg selv.

Cato76

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:08
Tatt ut av luften, men sånn omtrent:
For hver 10000 km du kjører med din dieselbil dør det 1 menneske av hjerte- og lungesykdommer.

Tatt ut av luften, men vi hadde vel vært få mennesker igjen på denne planeten dersom 1 menneske døde for hver 10000 fossil kjørte km.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

NegativeElectrode

De totale utslippene knyttet til produksjon og forbruk av fossilt brennstoff er mye større det som kommer ut av eksosrøret.

Jeg har ikke noen agenda mot eksosbilene, men mener media, endel samfunnsøkonomer og finansakrobater er veldig selektive i sin argumentasjon mot elbiler. Hadde disse folkene tatt inn over seg alle fordeler og ulemper med elbiler og eksosbiler ville avgiftsbildet blitt deretter, noe som neppe ville vært særlig fordelaktig for eksosbilene og oljeprodusentene/transportørene. De slipper antageligvis veldig billig unna. Utviklingen av elbiler ville også gått mye raskere med en reell avgiftbelastning for eksosbilene og industriene de er avhengige av.

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

GOS

Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:26
Hvor mye bør vi som har kjøpt oss ny (el)bil dekke av utslipp fra transport av deler og av bilen?

De 14 største frakteskipene slipper alene ut mer SOx og NOx enn all verdens biltrafikk gjør.
http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

Eller bare det at skipstrafikk i Norge alene slipper ut mer enn hva alle bilene gjør.
En annen ting er jo at vedfyring slipper også ca det samme som Norges biler gjør om vinteren, bør vel heller ha høy avgifter på vedkuber også da? vedkubbe skatt?

Greit at en elbil hjelper helt klart litt på lokalt utslipp, men å kjøre rundt å tro man redder Jorda ved å kjøre elbil eller å betale penger i avgifter er vel å ha litt høye tanker.
Har heller aldri merket noe ubehag etter å ha jobbet timesvis om dagen med tuning av biler inni en garasje med dårlig utlufting. (Heldigvis ikke diesel og mest E85 men uansett :p) Så tror enkelte overdriver en god del når man går rundt ute å hoster og harker og mumler fossilbil luft for seg selv.

Du er enda ung, Dennis. Skavanker fra det ene eller andre kommer sikkert frem hos deg også når du blir eldre
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Amoss

Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:49
Er helt for at man bruker gulrot for å få folk over på elbil, men å bruke pisk å sette opp avgifter ytterligere på vanlige biler er jeg ikke noe for.

Nå lever vel vi her i Norge, hvor avgiftene på (fossil-)biler alt er rimelig høye. Så ikke så viktig å øke avgiftene så mye mer her, som å få også andre land til å sette opp bilavgiftene på sine eksosutslippende biler - og unnta elbilene. Da kommer nok etterspørselen på elbiler til å øke en god del der også.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Sitat fra: Dennis på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:49
Det jeg er uenig i er at det blåses opp som at biltrafikken i dag er så veldig ille og årsaken til alle verdensproblemer når det bare er en liten promille av utslipp men likevel er de som skal skattes mest. Er helt for at man bruker gulrot for å få folk over på elbil, men å bruke pisk å sette opp avgifter ytterligere på vanlige biler er jeg ikke noe for. Eller at man skal se "ned" på de som velger å kjøre vanlig bil.
Elbil er enda til dags dato ikke bra nok til å erstatte bilen for veldig mange, men når den blir det. Så vil det meste gå av seg selv.

Det er mye fokus på antall drepte i trafikken hvert år. Alle er enige om at dette er viktig å få gjort noe med, og at målet er null drepte i trafikken.

Det er 10-20 ganger så mange som dør av luftforurensning hvert år, i forhold til antall drepte i trafikkulykker. Omtrent like mange dør av luftforurensning som av røyking. Men det er merkelig stille om dette. Ikke noe mål om at antall drepte av luftforurensning skal reduseres. Ikke engang de enkleste tiltak settes i verk.

http://www.nrk.no/nordland/luftforurensning-skyld-i-450.000-dodsfall-i-europa-1.12086975

http://www.bbc.com/news/health-30349398

http://www.londonlovesbusiness.com/business-news/london-transport/air-pollution-crisis-uks-toxic-air-killing-as-many-as-smoking/9378.article

Britiske forskere kobler mer enn halvparten av luftforurensingsdødsfallene til diesel-utslipp.

Det går an å vri avgiftene, slik at diesel blir dyrere enn bensin, dieselbiler blir dyrere enn bensinbiler, og bompasseringer med dieselbil blir dyrere enn for bensinbil.

En dieselbil slipper ut 70 ganger mer NO2 enn en bensinbil. På dager med stor forurensning i storbyene bør åpenbart dieselbiler forbys å kjøre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emagic

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:19
Bilselgere vil ikke ta i Tesla:

http://www.tv2.no/a/6446007

Dette er jo ganske forståelig om man tenker på at ansvar rundt bruktbilhandel i Norge ansvarliggjør selgeren i svært stor grad.  Det finnes en del triste eksempler på folk som har klaget på "skjulte feil og mangler" etter kjøp.

Var nettopp en sak i Asker og Bærums budstikke om Birger N Haug som selger "gamle men kurante" biler som "vrak" for å forsøke å slippe unna forhandleransvaret.

http://www.budstikka.no/nyheter/skulle-kjope-bruktbil-matte-skrive-under-pa-at-bilen-var-et-vrak-1.8681986


Emagic



Thomas Parsli

Hadde bare Tesla hatt ordentlig garanti...

Thomas
(/sarkasme)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA