Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Krishell

Syns det er bra. Gir hardere konkurranse på fornybar energi som er enda bedre.. ikke minst lagring

HåkonE

#3361
Sitat fra: Muffinman på søndag 04. januar 2015, klokken 08:46
http://www.tv2.no/2015/01/03/broom/snoscooter/ferge/6405048

Snøscooterforbud på ferge i Finnmark. Og sannelig....

Sitat- Synes virkelig synd på dem... Her er det knapt nok lov til å gå på ferga, og nikkersadelen spytter etter oss fra Teslaene sine

Hatere med lite å ta seg til.

Tydeligvis. Nok en gang..... Elbil må være veldig truende om en artikkel om Alfa Romeo design og motorer ikke kan stå på egne ben.....  ;D

http://www.tv2.no/2015/01/04/broom/alfa-romeo/ny/2-liter/6382111

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 05. januar 2015, klokken 16:21
Positivt for Tesla, men også en forsterkning av myten om hvem som kjøper TMS
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/se-hva-tesla-klarte-i-fjor-1.8682580

Nei, jeg synes ikke det? Det ble solgt litt fler TMS enn Leaf i Bærum, mens på landsbasis ble det solgt litt fler Leaf enn TMS. Utslaget er ganske lite i forhold til gjennomsnittsinntekten til de som bor i Bærum.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

mj

Det vil vel si at omtrent 90% av alle solgte Teslaer befinner seg utenfor Asker og Bærum. Burde vel da heller avkrefte myten om at det bare er ''rikfolk'' som kjøper Tesla.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16


Havebigfun

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 05. januar 2015, klokken 22:30
Om 85D på finn.no
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/01/05/215160/tesla-med-4x4-na-kan-du-snike-i-koen
"Innstegsprisen med firehjulsdrift er 613.000 kroner - da med 85 kWh-motoren på 380 hk" :o
Journalister har idag vel knapt avsluttet ungdomsskolen.

HåkonE



Griffel

#3371
Sitat fra: Messel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:30
Teslas firehjulstrekker knuser superbilene

Aftenposten:
Sitat
firehjulsdrevne versjonen av Model S yter vanvittige 1140 Nm. Det er dobbelt så mye som den nevnte Ferrari-en. Man må lete blant de råeste tuningbilene for å finne maken til dreiemoment.
Nok en gang viser en at sammenligning av dreimoment er meningsløs. Spesielt når en sammenligner ulike motorteknologier.

En standard elektromotor som leverer 1000Nm kan gjerne være på 20kW, og en annen standard elektromotor med samme moment kan være på 650kW.
Du kan også kjøpe standard elektromotorer på 600kW som leverer nær 30000Nm, altså 25 ganger det som aftenposten kaller vanvittig. Momentet er tilgjenglig fra 0 omdr. til normturtall for elektromotoren mens bensin motoren har det i et begrenset turtallsområde og er mer avhengig av gear. Hva motoren har av moment er derfor ganske uten interesse. Spørsmålet er hvordan dette omdanes til skyv fra drivhjulene via gearing.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jazzwheel

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:54
Nok en gang viser en at sammenligning av dreimoment er meningsløs. Spesielt når en sammenligner ulike motorteknologier.

At Ola Nordmann ikke nøyaktig skjønner relasjonen mellom hk og Nm er vel ikke en bombe - det er gjennomgående selv på dette forumet :)

Dennis

Bare å se på alle som tror den diesel bilen sin er så bra fordi den har 400-500nm i moment. Men flytter seg likevel ikke fortere til 100 enn hva samme bil med bensinmotor gjør med halvparten av momentet og like mange hk.

Må se på effektkurver ++ hjelper lite med masse moment når man bare har det fra 1600-2200 rpm slik som mange diesel biler har hvis motoren ikke kun skal brukes innafor der.


cairnz

#3374
Det har vel litt med at mange folk ikke vet at hk (hestekrefter) bare er et uttrykk for kraft (Nm) ved en gitt omdreining (5252 rpm).

Dermed har man de morsomme utregningen som at en P85 med 600Nm kun yter 6,85hk hvis motoren spinner rundt med 60rpm (en gang i sekundet), mens hvis den spinner med 600 rpm (ti ganger i sekundet), så er ytt effekt 68,5hk. Så kommer jo spørsmålet om man måler i metriske hestekrefter eller engelske? For metriske hestekrefter er tallet 5180, ikke 5252.

Det mest riktige og anbefalte er jo å måle effekt i SI-enheten (Watt). Og det vet vi jo at bilen allerede gjør.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA