Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Car-El

Sitat fra: eadie på søndag 21. desember 2014, klokken 18:25
Way off topic, men tror nok i disse tilfellene at unge, gjerne uerfarne, MØDRE har vel så mye å si for unødige stopp...,


Oj! Oj! Oj!
Æ har bare et spørsmål før du forsvinner fra denne jorda: E du lei av livet?
(Det der hadde æ aldri i livet turt å skrive! Æ vil leve litt til!)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

TorAtle

Sitat fra: sangiovese på søndag 21. desember 2014, klokken 08:30
Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap

Løsningen er ikke battery swap men så enkel at det kanskje kan være vanskelig å se den. "Bytt ut" 75% av det dyre batteriet med en forbrenningsmotor. Aksepter batteriets begrensning og bruk det til pendling og andre småturer i hverdagen. Det er ingen krise å bruke bensin når man skal ut på langtur.
2014 BMW i3

turfsurf


Sitat fra: TorAtle på søndag 21. desember 2014, klokken 19:31
Sitat fra: sangiovese på søndag 21. desember 2014, klokken 08:30
Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap

Løsningen er ikke battery swap men så enkel at det kanskje kan være vanskelig å se den. "Bytt ut" 75% av det dyre batteriet med en forbrenningsmotor. Aksepter batteriets begrensning og bruk det til pendling og andre småturer i hverdagen. Det er ingen krise å bruke bensin når man skal ut på langtur.

Kanskje vanskelig å skjønne, men jeg er totalt uinteressert i å ha med noen som helst form av fossilt drivstoff i min bil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf


Sitat fra: eadie på søndag 21. desember 2014, klokken 18:25
Way off topic, men tror nok i disse tilfellene at unge, gjerne uerfarne, MØDRE har vel så mye å si for unødige stopp...,
Det er nok mye i det. Når vi fikk Model S var nr 3 litt over året. Ikke vært unødig hemmet av det, men husker med gru tilbake på bilturer med første jenta...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på søndag 21. desember 2014, klokken 19:31
Sitat fra: sangiovese på søndag 21. desember 2014, klokken 08:30
Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap

Løsningen er ikke battery swap men så enkel at det kanskje kan være vanskelig å se den. "Bytt ut" 75% av det dyre batteriet med en forbrenningsmotor. Aksepter batteriets begrensning og bruk det til pendling og andre småturer i hverdagen. Det er ingen krise å bruke bensin når man skal ut på langtur.

Så spørs det jo om kjøremønsteret støtter denne løsningen da. Teslaen vår går vel ihvertfall 80% av kjørelengden på langkjøring (200+ km på en dag). Det ville blitt mye bensinbruk da. Siden de vanlige hybridene bruker mindre bensin på bensindrift enn plug-in hybridene ville vi muligens brukt mindre drivstoff på å kjøre en vanlig Prius fremfor Ampera eller Outlander.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: TorAtle på søndag 21. desember 2014, klokken 19:31
Sitat fra: sangiovese på søndag 21. desember 2014, klokken 08:30
Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap

Løsningen er ikke battery swap men så enkel at det kanskje kan være vanskelig å se den. "Bytt ut" 75% av det dyre batteriet med en forbrenningsmotor. Aksepter batteriets begrensning og bruk det til pendling og andre småturer i hverdagen. Det er ingen krise å bruke bensin når man skal ut på langtur.
Totalt uinteressant.
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leif1

Sitat fra: TorAtle på søndag 21. desember 2014, klokken 19:31
Sitat fra: sangiovese på søndag 21. desember 2014, klokken 08:30
Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap

Løsningen er ikke battery swap men så enkel at det kanskje kan være vanskelig å se den. "Bytt ut" 75% av det dyre batteriet med en forbrenningsmotor. Aksepter batteriets begrensning og bruk det til pendling og andre småturer i hverdagen. Det er ingen krise å bruke bensin når man skal ut på langtur.

Ingen krise?
Jo visst ville det vært en krise å bli avhengig av bensinstasjoner igjen.
Konvertitt fra S til X

TorAtle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. desember 2014, klokken 20:28
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?

Det er for å få bilen billigere og lettere, slik at andre også har råd til å kjøpe den.
2014 BMW i3

krister461

Sitat fra: TorAtle på søndag 21. desember 2014, klokken 23:19
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. desember 2014, klokken 20:28
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?

Det er for å få bilen billigere og lettere, slik at andre også har råd til å kjøpe den.
Putte en ekstra fossilmotor i en Tesla for å få den billigere?!?

Nei, masseproduksjon og effektivisering er det som gjelder...

Øyvind.h

Sitat fra: TorAtle på søndag 21. desember 2014, klokken 23:19
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. desember 2014, klokken 20:28
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?

Det er for å få bilen billigere og lettere, slik at andre også har råd til å kjøpe den.
Så du foreslår å erstatte noen kanskje 2-300kg batteri med 150-200kg fossilmotor, bensintank, eksosanlegg osv? Og gi bort frunken som er genial? Høres ikke fornuftig ut. Uansett er prisene på batterier på vei ned, samtidig som kapasitet/energitetthet øker. Retningen er med andre ord ganske tydelig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TorAtle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. desember 2014, klokken 23:23
Så du foreslår å erstatte noen kanskje 2-300kg batteri med 150-200kg fossilmotor, bensintank, eksosanlegg osv? Og gi bort frunken som er genial? Høres ikke fornuftig ut. Uansett er prisene på batterier på vei ned, samtidig som kapasitet/energitetthet øker. Retningen er med andre ord ganske tydelig.

Kanskje så mye som 350-400kg batteri er overflødig til hverdags. Retningen er tydelig, men tidspunktet er ikke helt her enda. Hvis man sier nei til hybrid så sier man samtidig ja til at alle som ikke kan kjøpe en TMS skal fortsette å kjøre ren bensin/dieselbil. Jeg etterlyser en mer pragmatisk holdning. Endel har allerede begynt å kjøre "hybrid". En bensin/diesel-bil pluss en liten el-bybil.
2014 BMW i3

Amoss

Sitat fra: TorAtle på søndag 21. desember 2014, klokken 23:42
Kanskje så mye som 350-400kg batteri er overflødig til hverdags. Retningen er tydelig, men tidspunktet er ikke helt her enda. Hvis man sier nei til hybrid så sier man samtidig ja til at alle som ikke kan kjøpe en TMS skal fortsette å kjøre ren bensin/dieselbil. Jeg etterlyser en mer pragmatisk holdning. Endel har allerede begynt å kjøre "hybrid". En bensin/diesel-bil pluss en liten el-bybil.

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor så mange absolutt må inn på Tesla forumet for å "selge" hybrider eller kortrekkevidde elbiler... Greit, de har helt klart sin bruk de også, og debatten om det ene eller det andre er sikkert en spennende debatt å ta, men Tesla har gjort ett klart valg på det punktet - store batterier og lang rekkevidde uten eksos. Antar da at de fleste som leser her er interessert i biler som passer til dette valget, og vil gå til andre underforums for å debattere alternative løsninger.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#3297
Cellevekten i Model S er rundt 320kg. Pakken totalt kanskje 550kg.
Om du foreslår å ta bort 400kg er det ikke rare batteriet man sitter igjen med. Resultatet er at man blir totalt slave av lading. Man må plugge i etter omtrent hver eneste tur. Batteriet slites mye mer pga liten størrelse, hurtiglades tregt/ikke i det hele tatt. Og behovet for ladestasjoner blir helt absurd høyt fordi så stor andel av turene kan gjennomføres med kun hjemmelading.
Høres stressende ut.

Hybrid er løsningen for en del på nåværende tidspunkt, men jeg opplever det som en sovepute. Kunne ikke tenke meg å gå over til hybrid nå, og jeg har vært nesten inne i Tyskland med Teslaen.

Diesel burde for øvrig vært forbudt å selge for lenge siden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

arnehelge

Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

VigdisA

Isføre da i såfall, ikke snøslaps og glatt i alle fall
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA