Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Brede på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:12
"Pedersen sier at de foreløpig ikke har noen planer om nye prisendringer." <--- To dager før prishoppet.  ;D

Nå vet jeg ikke om første del at setningen er journalistens tolkning, men sitatet fra Teslas pressetalsmann (uthevet) sier noe helt annet...

"Pedersen sier at de foreløpig ikke har noen planer om nye prisendringer.
– Vi endrer ikke prisene fra dag til dag, men så sjeldent som mulig. "

Men dette overrasket vel ingen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ofn

Tar utgangspunkt i at journalisten i reportasjen
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VJYdE8oAIA
oppgir at han totalt brukte 42t på turen fra Tromsø til Oslo i en TMS med 60 kWh batteri, hvorav 9t til lading.

Jeg har nyttet Google Maps til å beregne kjørelengder og kjøretid mellom SCene fra Tromsø til Oslo. Har tatt utgangspunkt i bil med 85 kWh batteri. Jeg har utfra kjørelengde til neste SC og fartsgrenser (rundt 80 km/t det meste av turen) anslått ladetid på hver enkelt SC. Overnatting er lagt til Vertshuset i Grong.

Tromsø. Start kl. 07:00 med fullt batteri.

159km, 2t 15min

Setermoen SC, 10min lading.

216,6km, 3t 49min (224km inkludert fergestrekning)

Innhavet SC, 30min lading.

179km, 2t 23min

Storjord SC, 35min lading.

202km, 2t 48min

Mosjøen SC, 35 min lading.

192km, 2t 35min

Grong SC. Ankommer kl. 22:40. Overnatter på Grong Vertshus. Kjører fra Grong kl. 07:00 neste morgen med bil fulladet.

196km, 2t 42min

Tesla Trondheim Lade. 1t lading på 22 kW AC.

196 km, 2t 44min

Alvdal SC, 25 min lading.

166 km, 2t 7min

Elverum SC, 25 min lading.

139 km, 1t 52min

Oslo. Ankommer kl 18:15.

Totaltid med overnatting 35t 15min. Total kjøretid 23t 15min. Total ladetid 3t 40 min (over-natten lading på Grong ikke inkludert). En erfaren elbilsjåfør kunne kortet ytterligere ned på ladetidene. Når det kommer SC på Klett sør for Trondheim kan man ytterligere korte ned 30-40 min i ladetid.

3t 40min vs 9t var stor forskjell. Med største batteripakke slipper man å lade til veldig høy SOC for å komme seg mellom SCene, og da går det raskt å lade. Plotter man ladeeffekt vs resterende tkm vil denne kurven også ligge høyere for det største batteriet.

Meget høy "Broder"-faktor i denne artikkelen.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

timingbeltkiller

Noen som er uenig i at  ladetid ved langkjøring er et micro problem med Tesla og et mega problem med øvrige EVs?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

snurrehue

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 21. desember 2014, klokken 07:19
Noen som er uenig i at  ladetid ved langkjøring er et micro problem med Tesla og et mega problem med øvrige EVs?

Generelt synes jeg ladetid er noe herk uansett. Noe jeg merket senest i går. La i vei med 90% på "tanken". Dame og baby om bord. Etter to timer er baby utålmodig, og ennå 1 time reisetid til supercharger, så vi må stoppe for ei ammepause. 10 minutter senere er baby fornøyd. Vi kjører videre. 1 time senere parkerer vi ved supercharger. Skulle mer enn gjerne kjørt videre siden baby nå sover sukkersøtt. Vi må tilbringe ca en halvtime ved SC for å få nok strøm. Baby liker ikke at vi står stille. Våkner. Vil ikke ha mat. Bleie har ennå god kapasitet. Prøver å trøste. Tar med baby på spasertur. Kaldt og guffent.

30 minutter senere, og litt mindre strøm tilført enn hva jeg hadde regnet med jeg skulle få, må vi bare forsøke å få kjørt i et forsøk på å få baby til å roe seg. Baby roer seg. Takk og pris! Men rekkeviddeestimatet bærer bud om en utfordrende tur videre. Det skal kunne gå, men jeg må vise måtehold. Kjører forsiktig, men forbruket likevel overraskende høyt. 2 timer senere: baby på ny utålmodig. Ca 45-60 minutter unna neste SC. Etter å ha tvunget seg gjennom barnegråt og utallige forsøk på å roe baby, må vi 20 minutter senere bite i det sure eplet og stoppe. Amme- og bleiepause.

15 ladefrie, men strømforbrukende, minutter senere er vi underveis. Kjører pent og pyntelig til neste SC, hvor vi har planlagt matpause. Parkerer ved SC, plugger i, og dropper planene om å ta baby over i vogna. Sover så fint i bilsetet, så vi konkluderer med at forsøk på å løfte baby over i barnevogna mest sannsynlig vil vekke baby. Drar med oss baby i bilsete inn på spisestedet. Må lade til nærmere 100% for å komme oss frem, og for å ha nok strøm til i dag grunnet svært dårlige lademuligheter ved destinasjon. Det tar tid. Myyyye tid. Litt over en time etter vi parkerte, er vi tilbake ved bilen. Baby har sovet hele tida.

Setter bilsetet forsiktig tilbake i ISOFIX-basen. Ørliten rykning i baby når setet klikkes på plass, men vi slipper med skrekken. Kobler fra, starter bilen, og kjører derfra. Halvtime senere: baby våkner! Og er utålmodig! Atter en stopp!

Ankom destinasjon med 30% igjen på batteriet. I løpet av natta har dette økt til hele 40%! Jepp, 10% ble tilført før sikringa gikk en gang i natt. Så da blir det lån av fossilt alternativ for å komme oss rundt på besøksrunda som er planlagt.

Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap, at de finner en fornuftig og praktisk løsning på det, og at det kommer raskest mulig hit til landet! Har en sterk mistanke om at jeg blir en av de første som melder meg på den ordningen.

turfsurf


Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 21. desember 2014, klokken 07:19
Noen som er uenig i at  ladetid ved langkjøring er et micro problem med Tesla og et mega problem med øvrige EVs?

Så lenge Tesla bygger ut nok SCer så er jeg enig :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 21. desember 2014, klokken 07:19
Noen som er uenig i at  ladetid ved langkjøring er et micro problem med Tesla og et mega problem med øvrige EVs?
Har forsøkt langkjøring med Leaf, og har nå kjørt en del lange turer med Teslaen. Turene kan ikke sammenlignes. Med Teslaen lades bilen i all hovedsak mens vi har pause. Med. Leafen må pausene vare lenger enn nødvendig pga lading, men så er heller ikke Leaf ment å være langturbil.
Og ja - den eventuelle forsinkelsen man får på de lengste turene er en bagatell når det kan gå månedsvis mellom hvert besøk på Supercharger. Ladet ved SC nå i helgen. Forrige gang var i juli. Har ellers i perioden aldri ladet andre steder enn hjemme og på destinasjon. Genialt!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thor2014

Sitat fra: sangiovese på søndag 21. desember 2014, klokken 08:30
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 21. desember 2014, klokken 07:19
Noen som er uenig i at  ladetid ved langkjøring er et micro problem med Tesla og et mega problem med øvrige EVs?

Generelt synes jeg ladetid er noe herk uansett. Noe jeg merket senest i går. La i vei med 90% på "tanken". Dame og baby om bord. Etter to timer er baby utålmodig, og ennå 1 time reisetid til supercharger, så vi må stoppe for ei ammepause. 10 minutter senere er baby fornøyd. Vi kjører videre. 1 time senere parkerer vi ved supercharger. Skulle mer enn gjerne kjørt videre siden baby nå sover sukkersøtt. Vi må tilbringe ca en halvtime ved SC for å få nok strøm. Baby liker ikke at vi står stille. Våkner. Vil ikke ha mat. Bleie har ennå god kapasitet. Prøver å trøste. Tar med baby på spasertur. Kaldt og guffent.

30 minutter senere, og litt mindre strøm tilført enn hva jeg hadde regnet med jeg skulle få, må vi bare forsøke å få kjørt i et forsøk på å få baby til å roe seg. Baby roer seg. Takk og pris! Men rekkeviddeestimatet bærer bud om en utfordrende tur videre. Det skal kunne gå, men jeg må vise måtehold. Kjører forsiktig, men forbruket likevel overraskende høyt. 2 timer senere: baby på ny utålmodig. Ca 45-60 minutter unna neste SC. Etter å ha tvunget seg gjennom barnegråt og utallige forsøk på å roe baby, må vi 20 minutter senere bite i det sure eplet og stoppe. Amme- og bleiepause.

15 ladefrie, men strømforbrukende, minutter senere er vi underveis. Kjører pent og pyntelig til neste SC, hvor vi har planlagt matpause. Parkerer ved SC, plugger i, og dropper planene om å ta baby over i vogna. Sover så fint i bilsetet, så vi konkluderer med at forsøk på å løfte baby over i barnevogna mest sannsynlig vil vekke baby. Drar med oss baby i bilsete inn på spisestedet. Må lade til nærmere 100% for å komme oss frem, og for å ha nok strøm til i dag grunnet svært dårlige lademuligheter ved destinasjon. Det tar tid. Myyyye tid. Litt over en time etter vi parkerte, er vi tilbake ved bilen. Baby har sovet hele tida.

Setter bilsetet forsiktig tilbake i ISOFIX-basen. Ørliten rykning i baby når setet klikkes på plass, men vi slipper med skrekken. Kobler fra, starter bilen, og kjører derfra. Halvtime senere: baby våkner! Og er utålmodig! Atter en stopp!

Ankom destinasjon med 30% igjen på batteriet. I løpet av natta har dette økt til hele 40%! Jepp, 10% ble tilført før sikringa gikk en gang i natt. Så da blir det lån av fossilt alternativ for å komme oss rundt på besøksrunda som er planlagt.

Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap, at de finner en fornuftig og praktisk løsning på det, og at det kommer raskest mulig hit til landet! Har en sterk mistanke om at jeg blir en av de første som melder meg på den ordningen.

Man kan vel konkludere med at med EL bil trengs en viss tilpasning.
Baby er etter min oppfatning  ikke så tilpasningsdyktig når det kommer til tid, og jeg har selv erfart samme som deg på vei til hytta.
På min tur til sør Sverige var jeg alene i bilen og klarer å tilpasse meg rett så bra. Lading på Uddevalla og Falkenberg passet utmerket med at jeg gjerne ville ha en kopp kaffe og benstrekker.

Brede

Da er det avgjort: det blir IKKE baby her i huset!  ;D

Muffinman


hgs

Etter 2 babyer de siste årene der 1 er oppkjørt i fossil og den andre i elbil er min konklusjon at babyen har mer å si enn bilen, men at baby nr 1 i en elbil om mulig hadde vært enda værre....
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Car-El

Dokker må få dokker Tesla tilpassa babyer! 

I sommer "torturerte" vi vår sønn igjennom 4700km. Han va grei igjennom 4698km. Han e "standardisert til TMS".  :D  Må vel si at han var nesten 2 år da. Og disse kilometerene ble kjørt over 4 uker.

Når det kommer til babyer så er det en utfordring. Babyen har sine behov og henter seg rennefart og driter i deres planer om stans, lading og spisepauser. Så det krever en mye mere fleksibel innstilling med babyer og elbiler.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Sitat fra: Car-El på søndag 21. desember 2014, klokken 17:52
henter seg rennefart og driter i deres planer om stans, lading og spisepauser.
...og muligens i skinnsetene  :-[

Øyvind.h

Sitat fra: Car-El på søndag 21. desember 2014, klokken 17:52
Dokker må få dokker Tesla tilpassa babyer! 

I sommer "torturerte" vi vår sønn igjennom 4700km. Han va grei igjennom 4698km. Han e "standardisert til TMS".  :D  Må vel si at han var nesten 2 år da. Og disse kilometerene ble kjørt over 4 uker.

Når det kommer til babyer så er det en utfordring. Babyen har sine behov og henter seg rennefart og driter i deres planer om stans, lading og spisepauser. Så det krever en mye mere fleksibel innstilling med babyer og elbiler.
Hadde en dagsetappe på 80 mil i sommer. Datteren min var blid helt til Uddevalla, men da klikket hun i vinkel.
Det førte faktisk til en ekstra pause på SC som vi egentlig ikke trengte :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eadie

Way off topic, men tror nok i disse tilfellene at unge, gjerne uerfarne, MØDRE har vel så mye å si for unødige stopp...,
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Råde

Sitat fra: eadie på søndag 21. desember 2014, klokken 18:25
Way off topic, men tror nok i disse tilfellene at unge, gjerne uerfarne, MØDRE har vel så mye å si for unødige stopp...,
Oooooooooo. Brannfakkel  ;D
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA