Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Foleson

Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Muffinman

Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....
S60 kanskje? Da kan man doble ladetiden i forhold til 85, jfr. bb sin videodokumentasjon.

Foleson

Virker nesten ikke slik, men han er så opptatt av "full tank" i artikkelen sin. Jeg skjønner ladetidene hvis han stoppet på hver superlader for å fylle 100%. Kanskje han aldri har blitt fortalt at 80% er både nok strøm og mye raskere med tanke på tidsbruk for å komme fra lader til lader?
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

cairnz

Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....

Det kommer nok fordi han har stått over 90% SOC på alle Superladerne.. Det er kun de laderne hvor du havner på 22kW-lading neste at det lønner seg å stå på SC til du lader med mindre enn 22kW. Det betyr at det burde vært nok med typisk 25-40 min (avg 35) på Setermoen, Innhavet, Saltdal, Mosjøen, Grong, Alvdal og Elverum, eller rundt 4 timer total lading. Gitt at han ikke har kjørt som en tufs, så burde det rekke med 2 timer i Trondheim - så total ladetid på 6 timer hadde nok vært mer "reellt".

Men, er det første gangen, så lader man nok heller 20 minutter ekstra hver plass, enn å stresse med rekkevidden.

Nok en gang ser vi at media skriver "lader gratis" - uten å nevne at kostnaden for å få superlading er inkludert i bilen (en kostnad som er ca 5% av en Leaf).

Elbilist

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. desember 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....
S60 kanskje? Da kan man doble ladetiden i forhold til 85, jfr. bb sin videodokumentasjon.

Fra saken:
"kjørecomputeren på den digre skjermen i Tesla Model S melder om en rekkevidde på 280 kilometer før batteriet er tomt."

Mon tror hvor land tid han hadde brukt hvis han kjørte en S85 og ladet på annenhver lader?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Dennis

#3201
Ser ut som det er en S60 ja, sjekket opp skiltnummer og den er oppført med 1999kg i egenvekt. En S85/P85 er oppgitt til 2100kg egenvekt.


Med tanke på hvor mye lengre man kommer, og at lade hastighet er en god del raskere på 85 pakken så er det jo veldig merkelig å kjøre en S60 på en slik lang tur for å skrive artikkel om Model S når de fleste uansett har 85 pakken.
Er jo langt unna bare en fylling som på vanlige biler, men med 85 pakken hadde man nok sikkert nesten halvert ladetiden på turen og ikke blitt så tragisk framstilt som i den artikkelen.

tomrh

Men det kommer jo godt fram hvorfor elbiler, ja selv Tesla, fortsatt må subsidieres. Er jo bare å lenke til denne artikkelen om noen fossilhuer påstår noe annet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

mrydningen

Står jo i teksten at det er en S60, burde kanskje sende han en mail og innformere om at ladetiden er langt treigere på den enn en S85 slik at han kan tilføre det i artikkelen ;)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

Dennis

Sitat fra: mrydningen på mandag 15. desember 2014, klokken 14:57
Står jo i teksten at det er en S60, burde kanskje sende han en mail og innformere om at ladetiden er langt treigere på den enn en S85 slik at han kan tilføre det i artikkelen ;)

Så ikke det istad, så må lære meg å lese bedre :P
Men bør uansett komme litt bedre fram på toppen av artikkelen at dette er den med minste batteripakken og det med ladetiden ja.

ofn

Som oftest når journalister skal teste rekkevidde og ladetid påelbiler så har historien vist at de har bestemt seg på forhånd hva konklusjonen skal være. I dette tilfelle at TMS bare er egnet i kollektivfeltet ut og inn av Oslo. For å få denne konklusjonen velger han bilen med minste batteripakke, 60 kwh, og lader til høy SOC ved hver ladestasjon, noe som tar mye mer tid enn å lade til 80% SOC.

Skal man kjøre langturer med TMS velger man 85 kWh batteri og lader til maks 80% SOC på ladestasjonene. Da ville det nok gått langt raskere. Men da er det ikke sikkert journalisten ville fått den konklusjonen han ønsket.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Muffinman

#3206
Sitat fra: mrydningen på mandag 15. desember 2014, klokken 14:57
Står jo i teksten at det er en S60

Mulig jeg ser litt dårlig (er jo i beste risikoalder), men det eneste jeg finner om S60 er dette:
SitatSelv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt å kjøre fra en lader til den neste.
Og ingenting om hvilken bil de faktisk bruker på turen.

Her er for øvrig bb sin video som viser at superlading tar omtrent nøyaktig dobbelt så lang tid på 60 (25 vs 50 minutter for å fylle 20 mil):



Men det at de bruker en S60 og at journalisten ikke er klar over forskjellen i ladetid gjør nok at han bommer en smule med konklusjonen.

SSK

Får litt flashback til John Broder's test når man ser på temperaturen han har i bilen  :o

P85D

turfsurf

Sitat fra: ofn på mandag 15. desember 2014, klokken 15:19
Skal man kjøre langturer med TMS velger man 85 kWh batteri og lader til maks 80% SOC på ladestasjonene.

80% er ofte unødvendig. Jeg lader nødvendig til neste superlader (estimert) + 5mil buffer i bunn. Kjørte Danmark ned til Tyskland og tilbake via Sverige på dette viset, rene ladestopp var stort sett 15-20 min.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Jeg praktiserer 5 mil buffer sommers tid når jeg er ganske sikker på ruta, det doble på vinterstid spesielt om turen går over fjelloverganger. Dumt å ta sjanser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA