Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 19. november 2014, klokken 20:29
http://e24.no/bil/tesla-model-x-faar-hengerfeste/23339278
Sitat
I onsdagens melding kan Tesla avsløre at bilen kan utstyres med hengerfeste, som, ifølge dem, første elbil og her vil man kunne montere utstyr som både kan bære ski og sykler.
Men kan den trekke henger, og i såfall vekt?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-med-jenny-skavlan-pa-ranetur-fra-tyrigrava-til-nordkapp-1.12053166

  – Vi har til og med fått melding fra en som kjører Tesla, sier Martinsen og ler.
  – El-bil! Jeg vet vi ikke hvor langt den rekker, legger Edvardsen til.

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Havebigfun

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. november 2014, klokken 20:47
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 19. november 2014, klokken 20:29
http://e24.no/bil/tesla-model-x-faar-hengerfeste/23339278
Sitat
I onsdagens melding kan Tesla avsløre at bilen kan utstyres med hengerfeste, som, ifølge dem, første elbil og her vil man kunne montere utstyr som både kan bære ski og sykler.
Men kan den trekke henger, og i såfall vekt?
Ryktene sier ja og noe over 2 tonn

Griffel

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 19. november 2014, klokken 21:08
Sitat fra: Griffel på onsdag 19. november 2014, klokken 20:47
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 19. november 2014, klokken 20:29
http://e24.no/bil/tesla-model-x-faar-hengerfeste/23339278
Sitat
I onsdagens melding kan Tesla avsløre at bilen kan utstyres med hengerfeste, som, ifølge dem, første elbil og her vil man kunne montere utstyr som både kan bære ski og sykler.
Men kan den trekke henger, og i såfall vekt?
Ryktene sier ja og noe over 2 tonn
Hvorfor legger de da vekt på "utstyr som både kan bære ski og sykler"?
Min far sa bestandig: "to ting  en ikke skal tro på er, rykter og dementier."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. november 2014, klokken 21:21
Hvorfor legger de da vekt på "utstyr som både kan bære ski og sykler"?
Min far sa bestandig: "to ting  en ikke skal tro på er, rykter og dementier."
De er vel fordi model X ikke kan ha ski og sykler på taket. Men musken har jo sagt at ski skal kunne plasseres under setene...dog, blir det spennende å se endelig løsning.

Når hengerfeste kommer til model S må jeg kanskje vurdere å bytte bil. :)

cra

Sitat fra: hma på onsdag 19. november 2014, klokken 20:51
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-med-jenny-skavlan-pa-ranetur-fra-tyrigrava-til-nordkapp-1.12053166

  – Vi har til og med fått melding fra en som kjører Tesla, sier Martinsen og ler.
  – El-bil! Jeg vet vi ikke hvor langt den rekker, legger Edvardsen til.


Det er vel minimum to prikker i "råner-sertifikatet" for å ikek ha fått med seg sånn noenlunde hva rekkevidda er på Tesla, er det ikke?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 20. november 2014, klokken 10:25
Sitat fra: hma på onsdag 19. november 2014, klokken 20:51
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-med-jenny-skavlan-pa-ranetur-fra-tyrigrava-til-nordkapp-1.12053166

  – Vi har til og med fått melding fra en som kjører Tesla, sier Martinsen og ler.
  – El-bil! Jeg vet vi ikke hvor langt den rekker, legger Edvardsen til.


Det er vel minimum to prikker i "råner-sertifikatet" for å ikek ha fått med seg sånn noenlunde hva rekkevidda er på Tesla, er det ikke?  ;D

Det er det sikkert (har vist ikke noe "råner-sertifikat", så mulig jeg tar feil her ;) ). Men på den mer seriøse siden, så lenge man befinner seg i "superladerland" så bør det ikke være så store problemer å holde følge - i alle fall med litt minimum samarbeid fra resten av gruppen. Men... Så vidt jeg vet er det ikke planlagt superladere helt frem til Nordkapp, og de siste milene blir nok Teslaen "akterutseilt". Så noen får gå på Tesla og si "Hei, nå har dere en kjempeanledning til å vise hva dere duger til overfor hen haug med bil-entusiaster!  Eneste som må til er de siste par superladerne helt opp til Nordkapp må på plass innen Juli neste år....". ;) 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Det er 65 mil  fra Setermoen  til Nordkapp.  Dvs 2-3 timer lading underveis.
22kW-ladere finnes  i Alta.  Burde  vært  en til rundt  Storslett.  TOCN betaler ladere hvis noen finner 400V der.

Hvis 500+ fossilbiler skal tanke et par ganger underveis  kan det hende de også får litt logistikkproblemer
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Oreo

#3008
Et bra tiltak av TOCN sitt ladefond, MEN et enda bedre PR stunt av Tesla om de greier å hoste opp en SC som gjør Nordkapp lett tilgjengelig. Om ikke annet en mobil SC for anledningen. Det skulle bli tidenes "In your face" til rånerne.

PS. Får håpe de er utstyrt med dobbeltlader de som blir med  ???
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

snurrehue

Sitat fra: hma på onsdag 19. november 2014, klokken 20:51
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-med-jenny-skavlan-pa-ranetur-fra-tyrigrava-til-nordkapp-1.12053166

Hva vil skje dersom for eksempel 10 Model S skal delta? Hvordan vil det gå mtp ladelogistikken? Vurderer litt å melde meg på, men ser det kan bli litt utfordrende.

Amoss

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 12:43
Hva vil skje dersom for eksempel 10 Model S skal delta?

Da vil dere antagelig havne i rekordbøkene som verdens lengste kolonnekjøring med elbiler ;)

Ang. ladelogistikken så blir det nok som nevnt noe logistikkproblemer med fylling av de andre bilene også....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

snurrehue

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. november 2014, klokken 13:31
Da vil dere antagelig havne i rekordbøkene som verdens lengste kolonnekjøring med elbiler ;)

Ang. ladelogistikken så blir det nok som nevnt noe logistikkproblemer med fylling av de andre bilene også....

Joda, selvsagt vil påfyllingslogistikken på fossilbilene også skape utfordringer om det er et par tusen av de som skal rulle denne løypa. Men de har følgende fordeler:
- rekkevidde ca 600-1200 kilometer med noenlunde lovlig kjøring, dvs 600-1200 kilometer mellom hver fylling. Dvs at hver av de behøver 1-2 fyllinger underveis.
- det tar ca 3 minutter pr bil.
- det er tross alt en del bensinstasjoner opp gjennom landet, og hver av de har 4-8 pumper
- mest sannsynlig blir ikke dette en eneste lang kortesje på 2000-4000 biler, men spredt utover døgnet. Bensinstasjonene vil få det hektisk, men jeg tviler på det blir noe enormt problem.

Jeg tror faktisk 10 Model S vil få større utfordringer enn 2000 fossilbiler på denne turen.

Amoss

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
- rekkevidde ca 600-1200 kilometer med noenlunde lovlig kjøring, dvs 600-1200 kilometer mellom hver fylling. Dvs at hver av de behøver 1-2 fyllinger underveis.

1 til 2 fyllinger tur/retur Nordkapp? :O  Det tror jeg nok er litt vel optimistisk ;)  Håper alle er utstyrt med bleier, da neppe så mange klarer å holde blæra så lenge. Mine er faringer er at jo flere som skal kjøre samlet, jo saktere går det - flere stopp, lengre tid pr. stopp osv.


Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
- det tar ca 3 minutter pr bil.

Pr. bil ja (men ikke 3 minutter for å fylle nok til 1200km!). 3 * 500 = 1500 minutter = 25 timer ;)  Jada, her kan nok en tre til 8 fylle på en gang, men jo flere biler det er, jo mindre problem blir det å holde følge med lading.

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
- mest sannsynlig blir ikke dette en eneste lang kortesje på 2000-4000 biler, men spredt utover døgnet. Bensinstasjonene vil få det hektisk, men jeg tviler på det blir noe enormt problem.

Jo mer spred utover denne kortesjen er ment å være, jo mindre problem vil Teslaene ha. Det kunne være ett problem dersom hele kortesjen måte stoppe samtidig med Teslaene, men om dette ikke er nødvendig så tviler jeg på at det blir noe reelt problem. Det største problemet kunne være å finne lading til 10 elbiler på samme hotell/camping på overnattingsstedene :p

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
Jeg tror faktisk 10 Model S vil få større utfordringer enn 2000 fossilbiler på denne turen.

Som sagt - ikke enig forutsatt bruk av superladere. Med 22kw lading (og i alle fall om det kun er ett eller to ladepunkter) så får du nok rett. Men blir spennende å se til sommeren :)  Hadde jeg hatt en Tesla skulle jeg jaggu ha slengt meg med selv ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

snurrehue

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. november 2014, klokken 14:46
Jo mer spred utover denne kortesjen er ment å være, jo mindre problem vil Teslaene ha. Det kunne være ett problem dersom hele kortesjen måte stoppe samtidig med Teslaene, men om dette ikke er nødvendig så tviler jeg på at det blir noe reelt problem. Det største problemet kunne være å finne lading til 10 elbiler på samme hotell/camping på overnattingsstedene :p

Som sagt - ikke enig forutsatt bruk av superladere. Med 22kw lading (og i alle fall om det kun er ett eller to ladepunkter) så får du nok rett. Men blir spennende å se til sommeren :)  Hadde jeg hatt en Tesla skulle jeg jaggu ha slengt meg med selv ;)

Det vil nok ikke være så veldig rett frem selv med superladere. Pr nå mangler superlader mellom Dombås og Grong (strekning på 480 kilometer), og mellom Grong og Storjord (400 kilometer). På superladerne på Storjord og Innhavet er det bare 4 ladeplasser, og jeg antar de er bygget som andre superladere med to og to som deler, og dermed lav hastighet dersom det er lading på både A og B-laderne samtidig.

Skulle jeg kjørt turen (ca 2000 kilometer) med min tidligere BMW 5-serie med rekkesekser, ville jeg behøvd 2 påfyllinger underveis. Tilsvarende med dieselpurka (Skoda) hadde jeg bare behøvd en påfylling, for så å ankomme Nordkapp med nok diesel til å komme meg halvveis tilbake. Men rånerne som blir med har nok sikkert tildels biler og gassfot som tilfredsstiller flere stasjonseiere langs ruta.
For øvrig går det an å late vannet uten å måtte parkere foran pumpene på bensinstasjonene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA