Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Thomas Parsli

"Åpner vi opp for at én eller to får lade, sitter vi plutselig med 20-30 elbil-eiere som vil lade om kort tid"

Behovet er mao. både stort og akutt. Det er derfor best å ikke gjøre noe som helst.

"- Vi håper å få en løsning med elbil-eiere i fremtiden, men neppe før om fem år, sier han."

Som er en dannet måte å si "Jeg hater elbiler" på...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Busa

Elbileiere som bor i borettslag hvor det argumenteres med at lading av elbil belaster felles kostnadene i borettslaget, bør kreve at borettslaget kobler motorvarmer anlegget fra strømnettet, da det også belaster felleskost for elbileieren!
Citroen C-0
Renault Gr.Espace 2.2 dci, IV
Westfield Megabusa 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

Oreo

Typisk meglere: "det lar seg selvfølgelig gjøre"
Lover gull og grønne skoger bare du kjøper salgsobjektet dems.
Uansett så er jo styret lite løsningsorientert. Vet om et tilsvarende tilfelle på Flatåsen i Trh der en Teslaeier ikke fikk lade bilen sin. Han flyttet heller enn å selge bilen  ;)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Teslanewbie

#2958
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. november 2014, klokken 09:48
"Åpner vi opp for at én eller to får lade, sitter vi plutselig med 20-30 elbil-eiere som vil lade om kort tid"

Behovet er mao. både stort og akutt. Det er derfor best å ikke gjøre noe som helst.

"- Vi håper å få en løsning med elbil-eiere i fremtiden, men neppe før om fem år, sier han."

Som er en dannet måte å si "Jeg hater elbiler" på...




Thomas

Molboland.. Noen steder er missunnelsen større enn kjønnsdriften.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

19quiz76


Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. november 2014, klokken 09:48
"Åpner vi opp for at én eller to får lade, sitter vi plutselig med 20-30 elbil-eiere som vil lade om kort tid"

Herlig med folk som har skjønt vervet sitt - hvis det er 20-30 stykker som ikke går gjennomslag for sine ønsker, er det feil folk som sitter i styret ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

fonberg

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 12. november 2014, klokken 11:38

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. november 2014, klokken 09:48
"Åpner vi opp for at én eller to får lade, sitter vi plutselig med 20-30 elbil-eiere som vil lade om kort tid"

Herlig med folk som har skjønt vervet sitt - hvis det er 20-30 stykker som ikke går gjennomslag for sine ønsker, er det feil folk som sitter i styret ;)

Ser ikke bort fra slike (u)strategiske valg på sikt påvirker verdien på boligene i borettslaget det gjelder i negativ retning. Tilsvarende for borettslag som legger til rette for elbillading på linje med motorvarmerplasser, og profilerer dette. Denne ekstraverdien ved en bolig ønskes jo av stadig flere i takt med at antall elbiler øker. Og behovet for hjemmelading er samtidig mye større/viktigere for elbil-eiere, enn behovet er for motorvarmere hos utslippsbil-eiere.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

snurrehue

Sitat fra: Busa på onsdag 12. november 2014, klokken 10:23
Elbileiere som bor i borettslag hvor det argumenteres med at lading av elbil belaster felles kostnadene i borettslaget, bør kreve at borettslaget kobler motorvarmer anlegget fra strømnettet, da det også belaster felleskost for elbileieren!

Jeg bodde for noen år siden i et borettslag hvor det var enkelte plasser tilgjengelig med motorvarmeruttak. Hvem som helst kunne søke på disse, og plassene kostet et fast beløp i måneden.

Det er uansett forskjell på en motorvarmer som kanskje trekker 2 kWh pr økt, og en elbil som trekker 15-60 kWh pr lading. En kamerat av meg bor i et sameie med felles garasjeanlegg. 2 av de 18 husstandene har skaffet seg Model S, og disse lader da selvfølgelig i garasjeanlegget. Etter at disse kom har strømforbruket i garasjeanlegget økt med i snitt mer enn 70 kWh pr døgn, dvs over 2000 kWh pr måned. Dette var jo naturligvis ikke de 16 andre særlig interessert i å betale, så det endte med en ordning med måler på hvert uttak. Dette ble ordnet med en installasjonskost som elbileier må svare for, og kvartalsvis avlesning og fakturering av forbruk. Den ene Tesla-eieren hadde visstnok slått seg skikkelig vrang og nektet fullstendig for at dette var noe han skulle betale. Så nå er det temmelig dårlig stemning i det nabolaget. 

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. november 2014, klokken 13:16
En kamerat av meg bor i et sameie med felles garasjeanlegg. 2 av de 18 husstandene har skaffet seg Model S, og disse lader da selvfølgelig i garasjeanlegget. Etter at disse kom har strømforbruket i garasjeanlegget økt med i snitt mer enn 70 kWh pr døgn, dvs over 2000 kWh pr måned.

Det var jo helt enormt mye. Over 35kWh pr. bil pr. dag er omkring 13.000kWh pr. år, eller nok til å kjøre hver av bilene minst 50.000km uten å lade andre steder overhodet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Foleson

#2963
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. november 2014, klokken 13:30
Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. november 2014, klokken 13:16
En kamerat av meg bor i et sameie med felles garasjeanlegg. 2 av de 18 husstandene har skaffet seg Model S, og disse lader da selvfølgelig i garasjeanlegget. Etter at disse kom har strømforbruket i garasjeanlegget økt med i snitt mer enn 70 kWh pr døgn, dvs over 2000 kWh pr måned.

Det var jo helt enormt mye. Over 35kWh pr. bil pr. dag er omkring 13.000kWh pr. år, eller nok til å kjøre hver av bilene minst 50.000km uten å lade andre steder overhodet.

Har det økt med 2000 kWh per måned, så er det enten to særdeles kjøreglade teslaeiere, eller så er det noen som har koblet seg inn på anlegget og legger skylda på elbilene.

Når det er sagt, jeg parkerer i fellesgarasje og har lagt opp en egen 32A kurs fra sikringsskapet med måler. Vi har ikke egentlig et styre som sådan og ordner så langt ting relativt uformelt oss i mellom. Er for tiden eneste elbil i garasjen, så ingen konflikt om strømmen, men om det kommer flere så får de legge opp strøm til seg selv, og så skal vi nok klare å organisere lading slik at ikke vi overbelaster "et gammelt anlegg". Er glad for at jeg har det litt lettere enn andre med naboer og sameier og slikt.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

sn0le

@snurrehue:
Det der hørtes mye ut.
Selv med frisk forvarming og frisk kjørestil og mange kilometer så skal det godt gjøres at 2 Teslaer bruker 70kWh pr døgn hele mnd.
Kanskje 70kWh enkelte dager, men ikke hver dag gjennom hele mnd. Da må det være noe annet som står og trekker strøm.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. november 2014, klokken 13:16
Dette ble ordnet med en installasjonskost som elbileier må svare for, og kvartalsvis avlesning og fakturering av forbruk. Den ene Tesla-eieren hadde visstnok slått seg skikkelig vrang og nektet fullstendig for at dette var noe han skulle betale. Så nå er det temmelig dårlig stemning i det nabolaget.
Høres ut som ikke hele historien her er kjent? Ingen normale personer vil nekte å dekke ekstrakostnader man påfører et borettslag/sameie uten videre?
Måler på hver plass og fakturering av forbruket er det eneste rette. Jeg tror mitt forbruk ender på rundt 5000kWh per år for rundt 20.000km. Da er forvarming osv medregnet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: sn0le på onsdag 12. november 2014, klokken 14:08
@snurrehue:
Det der hørtes mye ut.
Selv med frisk forvarming og frisk kjørestil og mange kilometer så skal det godt gjøres at 2 Teslaer bruker 70kWh pr døgn hele mnd.
Kanskje 70kWh enkelte dager, men ikke hver dag gjennom hele mnd. Da må det være noe annet som står og trekker strøm.

Vet at en av de har en arbeidsdag hvor han mesteparten av tida befinner seg i bilen, og det forundrer meg ikke om han parkerer bilen for kvelden med nesten tom tank. Tviler sterkt på at han tar seg tid til å lade opp underveis dersom han vet han kommer seg hjem. Så om han alene står for 50-60 av disse kWh, forundrer meg ikke. Men skal møte min kamerat i neste uke. Kan høre da hvordan det går. Det voldsomme forbruket merket de sist vinter, så det var nok en del oppvarming også med i regnestykket. Er ikke akkurat så mye isolasjon i veggene på garasjeanlegget. 

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. november 2014, klokken 14:18
Jeg tror mitt forbruk ender på rundt 5000kWh per år for rundt 20.000km. Da er forvarming osv medregnet.

For min del er det svært få kWh som dras over den private strømregning. Det meste av lading skjer på jobb og andre steder. Men hadde jeg derimot hatt "gratislading" hjemme, som i et borettslag uten ladeordning, så hadde jeg ikke orket å ta meg bryet å lade andre steder, og heller tatt all ladingen hjemme.

NegativeElectrode

Lading i borrettslag er kanskje verdt en egen tråd @administrator?

Jeg tviler på at noen få elbiler trekker mer strøm enn 10-15 eksosbiler med motor- og kupevarmer som stort sett slår inn samtidig på morgenen før alle skal avgårde på jobb. Lading utenom morgenen på hverdager burde ikke ha noen betydning for det elektriske anlegget dersom det er lov å bruke motorvarmer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. november 2014, klokken 14:47
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. november 2014, klokken 14:18
Jeg tror mitt forbruk ender på rundt 5000kWh per år for rundt 20.000km. Da er forvarming osv medregnet.

For min del er det svært få kWh som dras over den private strømregning. Det meste av lading skjer på jobb og andre steder. Men hadde jeg derimot hatt "gratislading" hjemme, som i et borettslag uten ladeordning, så hadde jeg ikke orket å ta meg bryet å lade andre steder, og heller tatt all ladingen hjemme.
5000kWh er bilens totale forbruk i løpet av ett år, med 20.000km tilbakelagt. Dvs. ikke skille mellom gratis/ikke gratis lading. Lader nesten bare hjemme, fordi jeg sjelden står så lenge andre steder at lading utgjør noe mer enn noen få kronestykker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA