Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Lokführer

Hadde svenskene hatt samme incentiver som Norge, så hadde det vært utrolig negativt for sin egen industri.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Amoss

Sitat fra: Lokführer på onsdag 22. oktober 2014, klokken 09:13
Hadde svenskene hatt samme incentiver som Norge, så hadde det vært utrolig negativt for sin egen industri.

Hadde svenskene hatt samme incentiver som Norge hadde nok Volvo vært nødt til å legge seg mer i selene for å lage noen gode elbiler, og det hadde vært godt nytt for NEVS.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krister461

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 22. oktober 2014, klokken 07:30
Tesla "flopper" i Sverige, dvs det er normal journalistisk jargon for manglende miljøpolitikk i nabolandet
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/10/22/0611/tesla-flopper-i-sverige
Tja, om det å selge flest av samtlige premiumbiler er å floppe så:
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-mest-salda-premiumbilen-i-sverige/

Stig O

Var et innslag på TV nyhetene i går om panikk salg og fallet i bruktbilprisene på Tesla. De burde kanskje sett litt på prisfallet blant premiumbiler i samme prisklasse etter ett år her også. At den tabloide interessen for Tesla er stor på godt og vondt er i hvert fall sikkert.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Øyvind.h

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. oktober 2014, klokken 11:06
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 22. oktober 2014, klokken 07:30
Tesla "flopper" i Sverige, dvs det er normal journalistisk jargon for manglende miljøpolitikk i nabolandet
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/10/22/0611/tesla-flopper-i-sverige
Tja, om det å selge flest av samtlige premiumbiler er å floppe så:
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-mest-salda-premiumbilen-i-sverige/

+1
Hvor mange Model S forventet egentlig DN at skulle selges årlig i Sverige? For de så vel ikke på Norge som en presis indikator for salg i andre land? Model S er egentlig en svinedyr, råsprek toppmodell og er svært ulik alle andre biler i sin klasse. Har du kjørt Model S er terskelen høy for å gå tilbake til fossil. Det betyr derimot ikke at det teknologiske skiftet vil gå raskt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Hegnar online er så langt den mest seriøse nettavisen med tanke på Teslas salg i Sverige. De har faktisk snakket med en svenske som kan litt om hvorfor det ikke selges så mange elbiler
http://www.hegnar.no/motor/artikkel522788.ece
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. oktober 2014, klokken 11:06
Tja, om det å selge flest av samtlige premiumbiler er å floppe så:
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-mest-salda-premiumbilen-i-sverige/
NEI,
å selge flest biler i lavvolum segmentet store og dyre luksusbiler er det motsatte av å floppe.

Men selvsagt er salgstallene i SE en flopp dersom du gjør feilen å omdefinere
S til en volum mellomklassebil slik den er konkurransevridd til i NO.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

BMW850

SKIEN: Billig bensin skaper kaos!! Vakter må holde styr på køene.

Er det ikke godt å slippe?  :)

http://www.ta.no/nyheter/article7653609.ece
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

JohanH

Sendte mail til sjefsredaktøren i Motor, samt Korsvoll idag:

Fikk først idag pakket ut papirutgaven av NAFs sitt magasin "Motor".

Leser her på trykk artikkelen "Nervøs på vinterføre" av Rune Korsvoll. Med fet skrift står "Ligg unna knappen". Med dette mener han at bilen blir farlig dersom man slår av antispinn og og 30% av effekten til antisladdsystemet. Han skriver "det finnes en knapp, eller rettere sagt et punkt, på den store berøringsskjermen hvor du kan slå av...".

Enten har Korsvoll ikke kjørt bilen eller så er han rett og slett svært uintelligent.

Man kan deaktivere Traction Control på en Model S, ved å trykke på "Settings" --> "Controls" -->"Driving" og så trykke på Traction Control fra "on" til "off" og så lese advarselen som kommer opp (hvor man frarådes å deaktivere TC) og klikke OK. Med andre ord - det er SVÆRT usannsynlig at noen gjør dette uten å aktivt oppsøke sladding og skrensing, f. eks. på inngjerded område eller ved banekjøring.

I neste stykke skriver han "Er du en liten tanke for hard på gassen oppstår det uførvarende hjulspinn og sladder, som kan få katastrofale følger på en vanlig landvei. Det skal en svært erfaren og forsiktig sjåfør til for mestre dette. Piggdekk er nødvendig. En Tesla på vinterføre har etter Motors mening for mye kraft."

For det første antar jeg at det som skrives her da gjelder en Model S med Traction Control deaktivert? Hvis ikke er alle utsagn over direkte feilaktige. Dersom man trykker hardt på gassen på dårlig føre skjer følge (jeg vet, jeg har kjørt bilen hele forrige vinter): INGENTING. Akkurat - det skjer ingenting dersom det er så glatt at ingen av hjulene får grep. Ikke antydning til hjulspinn. Dersom grepet er dårlig skjer følgede: bilen krabber sakte fremover uten antydning til skrens, sladd eller hjulspinn. Piggdekke er absolutt ikke nødvendig dersom man ikke skal kjøre på ren is.

Korsvoll foreslår videre en knapp som "halverer motoreffekten" for bruk om vinter. Som fremgår av fakta over så er en slik knapp helt unødvendig, da traction control gjør akkurat dette. På dårlig føre finnes absolutt ingen muligheter å benytte seg av dreiemomentet bilen kan yte.

Sammenfattningsvis er artikkelen totalt irrelevant (hvorfor skrive om hva som skjer dersom man slår av traction control???) og flere utsagn åpenbart, uomtvistelig og direkte feilaktige. Motor må i neste nummer gå ut med en korreksjon av det man klart å skrive. Dersom Motor ikke gjør dette forventer jeg at man i neste nummer skriver tilsvarende artikkel om alle andre bakhjulsdrevne biler med mer enn 200 hk effekt hvor det er mulig å deaktivere traction control (BMW, mange Mercedes, osv. osv.) - de blir akkurat like "livsfarlige" dersom man ikke "ligger unna knappen".

Uten at jeg velger å legge alt for mye vekt på det noterer jeg meg at et par sider før denne artikkel har samme Korsvoll klart å produsere artikkelen "De nye super-elbilene. Neste år kjører du på søppel" hvor han åpenbart helt uten research eller innsikt bare gulpet opp hva noen av de store produsente foret ham med. For eksempel kan jeg med 100% absolutt sikkerhet fortelle dere at ingen av hverken Toyotas eller Hondas sine hydrogenbiler kan fylles på 3 minutter. Det gjentas flere ganger i artikkelen at man kan produsere hydrogen fra enten elektrolyse av matavfall eller fra biogass i matavfall. Produsentene har så foret Korsvoll med argumentet at dermed blir hydrogenet produsert ved hjelp av fornybar vannkraft og søppel. Det man helt unngår å nevne er at elektrolyse er en svært sløsaktig måte å produsere hydrogen - energien man igjen får ut av hydrogenet i brenslecellen, som i sin tur driver elmotoren i bilen, er c.a 1/5-del av det man opprinnelig brukte i elektrolyseprosessen. Eller med andre ord det går med 5 ganger så mye elektrisk energi ved å først lage hydrogen som energibærer for en elbil sammenlignet med å bare lade en batteridreven elbil direkte fra strømnettet. Da er det ikke medregnet kostnader og belastning på miljø ved å transportere og distribuere hydrogenet. På intet sted er det heller nevnt noe om lekkasjeraten fra disse hydrogentankene som er betydelig, for så vidt ikke miljøskadelig i seg selv men et direkte sløseri med energi. Bare fordi vannkraft er fornybar er det ikke noe som man fritt kan sløse bort.

Nei, det er nok gode grunner til at hydrogenbiler vært i evig testing i de siste 15-20 år (slik artikkelen never) og at ingen av produsente vil fortelle hva bilene koster/skal koste (som fremgår av artikkelen).

Avsluttningvis kan man sikkert fra deres side hevde at jeg er "inhabil" som mangårig elbileier, nåværende Teslaeier og hydrogenskeptiker. Dog er alle mine påstander godt underbygget av fakta, som jeg gjerne kan spesifisere i detalj, mens Korsvolls to artikler etter min mening er et svært slett stykke arbeid.

Jeg har etter min forrige mail fått tilbakemelding fra sjefsredaktør Schøyen som bedyrer at Motor ikke har noen koblinger til noen fabrikkanter og heller ikke noe spesielt imot Tesla. Det påstanden blir ganske intetsigende og lite troverdig da jag idag leser magasinet.

Jeg ber igjen om å få en ORDENTLIG tilbakemelding på dette fra så vel redaktør som fra Korsvoll selv.
På forhånd takk,

Tuxedo

Sitat fra: JohanH på onsdag 22. oktober 2014, klokken 20:13
Sendte mail til sjefsredaktøren i Motor, samt Korsvoll idag:

[...]
Takk. Fikk nå en veldig god grunn til å melde meg ut av NAF (gjøres i morgen), som jeg har betalt kontingent til i 15 år. Snakker om bortkastede penger.  :'(
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

NegativeElectrode

#2875
+100 @JohanH

Edit: NAF/Motor/Korsvoll veier inn ganske tungt hos folk. Flere av mine bekjente som har vist til artikkelen, som også er referert over mange norske medier, og forsøkt å fraråde meg fra å bestille TMS.

For disse var det utenkelig at testen/prøvekjøring ikke var gjennomført profesjonellt. Korsvoll er ansett for å være en erfaren og troverdig biljournalist som man kan stole på. Tror ikke mange av lesere av Motor engang vil vurdere Tesla etter å ha lest den artikkelen.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tklev

Sitat fra: JohanH på onsdag 22. oktober 2014, klokken 20:13
Sendte mail til sjefsredaktøren i Motor, samt Korsvoll idag:


Kjempe! Er det lov å bruke denne meldingen som sitat i Facebook eller lignende? :)

krister461

Sitat fra: JohanH på onsdag 22. oktober 2014, klokken 20:13
Sendte mail til sjefsredaktøren i Motor, samt Korsvoll idag:
Nå vet jeg ikke hva som er hensikten med denne e-posten, men om målet er å få NAF til å nyansere seg eller til og med innse feil så tror jeg at man vil nå lenger om man selv har en litt mer ydmyk tilnærming.

Og, selv om jeg er enig i hovedbudskapet i e-posten, så er jeg generelt sett positivt overasket over NAFs bidrag i elbildebatten (da gjerne sett bort i fra Korsvolls bidrag). F.eks. med innspill som dette i tillegg til NAFs deltagelse i tv-debatter:
http://www.bt.no/meninger/debatt/Elbil-er-en-del-av-losningen-3208417.html

tklev

Har ikke fornyet NAF medlemskapet jeg heller - makan til svadaartikkel.. :-( Har fått mange spørsmål til den - helt utrolig hvor misvissende den er...

JohanH


Sitat fra: krister461 på onsdag 22. oktober 2014, klokken 20:41
Sitat fra: JohanH på onsdag 22. oktober 2014, klokken 20:13
Sendte mail til sjefsredaktøren i Motor, samt Korsvoll idag:
Nå vet jeg ikke hva som er hensikten med denne e-posten, men om målet er å få NAF til å nyansere seg eller til og med innse feil så tror jeg at man vil nå lenger om man selv har en litt mer ydmyk tilnærming.

Og, selv om jeg er enig i hovedbudskapet i e-posten, så er jeg generelt sett positivt overasket over NAFs bidrag i elbildebatten (da gjerne sett bort i fra Korsvolls bidrag). F.eks. med innspill som dette i tillegg til NAFs deltagelse i tv-debatter:
http://www.bt.no/meninger/debatt/Elbil-er-en-del-av-losningen-3208417.html

Jeg har allerede sendt en høflig og mer saklig e-post, men får ikke noe svar fra han der Korsvoll selv, så tenkte bsre prøve å pusje litt hardere nå. Men klart jeg skjønner det kommer lite ut av dette og jeg er ikke dum: selvfølgelig har de store produsentene og forhandlerne NAF i sin baklomme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA