Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

sn0le

Kommentarfeltet er vel stengt for natten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: sn0le på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:12
Kommentarfeltet er vel stengt for natten.

Kunne se andre kommentarer der - flere av de jeg så sist jeg var innom.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NilsG

Her er SnOles brilliante svar sånn i tilfelle det er slettet...:

"Roald Orkelbog :
Vi kan jo regne litt på det.
En VW Golf TDI 2014-modell bruker 0,38 til 0,47 liter diesel på mila ifølge VW's egne brosjyrer. Tar man høyde for Norsk topografi, skandinavisk vinter etc så kan dette fort føre til et forbruk som er høyere enn det.
La oss ta et rundt tall, 0,5 liter diesel pr mil.

Så tar vi 300.000km og finner ut hvor mange liter drivstoff som går med på denne kjøringen.
Det burde gi oss 15.000 liter diesel.
En liter diesel avgir 2,6kg CO2 når den forbrennes.
Ifølge tall fra Statoil Retail så er livsløpsutslipp for en liter diesel 3,1kg som følge av utslipp under utvinning og produksjon/raffinering + transport.
Sannsynligvis er dette tallet potensielt høyere avhengig av hvor denne dieselen er laget og hvilke energikilder som benyttes for raffineringen.

Da har vi altså 15.000 liter diesel, såfremt denne Golfen har et snittforbruk på 0,5 liter på mila i alle de årene den er på veien.
Det gir et CO2-utslipp på 46,5 tonn bare fra drivstoffet.
Produksjon av en bil fører også til utslipp, hvilket du er inne på.

Her er en rapport fra Vestforsk som viser bla tall for en Golf A4 75hk/55kW.
http://sip.vestforsk.no/pdf/Personbil/BilProduksjon.pdf

Her ser man i tabell 9 se at for denne lille Golfen så slippes det ut ca 4,5 tonn CO2 under produksjon. Videre ser man at det er en viss sammenheng mellom hestekrefter og CO2-utslipp under produksjonen.
Så det er ikke urimelig at det fører til et større utslipp å lage toppmodellen Golf TDI med 184hk i forhold til den kjipeste modellen med 90hk.

Dette bringer oss opp i 51 tonn CO2 utslipp fra produksjon av bilen "din" og fra forbrenning av drivstoffet, samt produksjonen av drivstoffet. Dette er et minimumstall, og vil være høyere jo mere drivstoff bilen bruker.
Hvis bilen bruker 0,6 liter på mila så er totalen 60,3 tonn CO2.
Hvis bilen bruker 0,7 liter på mila så er totalen 69,6 tonn CO2.

Videre vil bilen "din" slippe ut 46 milligram NOx pr kjørte kilometer ved et forbruk på 0,5 liter pr mil.
Det gir et NOx-utslipp på 13,8 kg i løpet av disse 300.000km.
Merk at dette er for 90hk versjonen av Golf TDI, for 150hk og 184hk versjonen så kan dette tallet være over dobbelt så stort.

Så nå kan jo du, som er ekspert på Tesla-utslipp, vise til noe håndfast som viser at produksjonen av en Tesla Model S fører til MINST 51 tonn CO2-utslipp.
For du farer vel ikke med løgn, herr Orkelbog?

Kan også nevne at i mitt regnestykke er det ikke tatt med utslipp for Golfen på skifte av motorolje, oljefilter, girkasseolje, clutch, luftfilter, bremseklosser, bremseskiver, servo-olje, registerreim, vannpumpe, viftereimer etc etc.
For dette er jo ting som må skiftes for at den bilen skal kunne kjøre 300.000km, eller tar jeg feil?

Ser frem til svaret ditt. :)"
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

Sitat fra: NilsG på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:21
Her er SnOles brilliante svar sånn i tilfelle det er slettet...:

"Roald Orkelbog :
Vi kan jo regne litt på det.
En VW Golf TDI 2014-modell bruker 0,38 til 0,47 liter diesel på mila ifølge VW's egne brosjyrer. Tar man høyde for Norsk topografi, skandinavisk vinter etc så kan dette fort føre til et forbruk som er høyere enn det.
La oss ta et rundt tall, 0,5 liter diesel pr mil.

Så tar vi 300.000km og finner ut hvor mange liter drivstoff som går med på denne kjøringen.
Det burde gi oss 15.000 liter diesel.
En liter diesel avgir 2,6kg CO2 når den forbrennes.
Ifølge tall fra Statoil Retail så er livsløpsutslipp for en liter diesel 3,1kg som følge av utslipp under utvinning og produksjon/raffinering + transport.
Sannsynligvis er dette tallet potensielt høyere avhengig av hvor denne dieselen er laget og hvilke energikilder som benyttes for raffineringen.

Da har vi altså 15.000 liter diesel, såfremt denne Golfen har et snittforbruk på 0,5 liter på mila i alle de årene den er på veien.
Det gir et CO2-utslipp på 46,5 tonn bare fra drivstoffet.
Produksjon av en bil fører også til utslipp, hvilket du er inne på.

Her er en rapport fra Vestforsk som viser bla tall for en Golf A4 75hk/55kW.
http://sip.vestforsk.no/pdf/Personbil/BilProduksjon.pdf

Her ser man i tabell 9 se at for denne lille Golfen så slippes det ut ca 4,5 tonn CO2 under produksjon. Videre ser man at det er en viss sammenheng mellom hestekrefter og CO2-utslipp under produksjonen.
Så det er ikke urimelig at det fører til et større utslipp å lage toppmodellen Golf TDI med 184hk i forhold til den kjipeste modellen med 90hk.

Dette bringer oss opp i 51 tonn CO2 utslipp fra produksjon av bilen "din" og fra forbrenning av drivstoffet, samt produksjonen av drivstoffet. Dette er et minimumstall, og vil være høyere jo mere drivstoff bilen bruker.
Hvis bilen bruker 0,6 liter på mila så er totalen 60,3 tonn CO2.
Hvis bilen bruker 0,7 liter på mila så er totalen 69,6 tonn CO2.

Videre vil bilen "din" slippe ut 46 milligram NOx pr kjørte kilometer ved et forbruk på 0,5 liter pr mil.
Det gir et NOx-utslipp på 13,8 kg i løpet av disse 300.000km.
Merk at dette er for 90hk versjonen av Golf TDI, for 150hk og 184hk versjonen så kan dette tallet være over dobbelt så stort.

Så nå kan jo du, som er ekspert på Tesla-utslipp, vise til noe håndfast som viser at produksjonen av en Tesla Model S fører til MINST 51 tonn CO2-utslipp.
For du farer vel ikke med løgn, herr Orkelbog?

Kan også nevne at i mitt regnestykke er det ikke tatt med utslipp for Golfen på skifte av motorolje, oljefilter, girkasseolje, clutch, luftfilter, bremseklosser, bremseskiver, servo-olje, registerreim, vannpumpe, viftereimer etc etc.
For dette er jo ting som må skiftes for at den bilen skal kunne kjøre 300.000km, eller tar jeg feil?

Ser frem til svaret ditt. :)"

@Sn0le: Jeg vil gjerne ha denne kommentaren i en artikkelform. Kan du skrive om og sende den til meg? Så publiserer jeg den på Elbilfakta.no - finn en passende oversikt også.

Ps! Godt svar og gode fakta!

petersv

Dette blir en smule off topic, så beklager det. Men er det noen som har funnet noen lekkasjer fra dagen budsjett som har med elbilinsentivene å gjøre?

petersv

Sitat fra: petersv på onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:49
Dette blir en smule off topic, så beklager det. Men er det noen som har funnet noen lekkasjer fra dagen budsjett som har med elbilinsentivene å gjøre?

Omregistreringsavgiften kuttes med 35%

http://livebeta.dagbladet.no/statsbudsjettet_2015#/message/74977

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

janosat


Øggen



sigurdi

Ser litt slik ut ja.
Er nok dette som gjelder fremover, men fra å vise prototype på bane, til at det ligger klar i produserte biler som får dette altiveret med en software oppdatering er jo litt forskjell. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Hyperstress

Kanskje motsatt? Kanskje Tesla hadde intel på at Audi skulle vise dette den 19., og at de ville derfor komme dem i forkjøpet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Dette er jo gjort av Mercedes på Top Gear :) for vel to år siden?

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA