Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

BMW850

Eget felt for elbiler utredes i Oslo.

"Hennes idé er å la busser og kanskje drosjer få dagens kollektivfeltet alene. På dagens E18 er tanken at felt to av tre blir et såkalt miljøfelt – reservert for el- og nullutslippsbiler, næringstrafikk og også for biler med såkalt kamerat- eller samkjøring. Det siste feltet må bensin- og dieselbiler med én eller to personer slåss om".

Da tenker jeg "vi" blir ennå bedre likt ;)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/eget-felt-for-elbiler-utredes-i-oslo/a/23298359/
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ew

Hva i alle dager er det NTB driver med?

http://www.dagbladet.no/2014/09/18/nyheter/fritid/bil/okonomisk_politikk/35329590/

SitatTesla Model S subsidieres med mellom 500.000 og 700.000 kroner, og koster forbrukerne fra i underkant av en halv million.
Som vanlig ingen henvisning til hvor de henter det fra, men mistenker den er det gode gamle "om Model S hadde vært en dieselbil"-klisjéen. Jeg synes det er litt ekkelt hvor mye gørr disse journalistene lirer av seg for å hause opp stemninga. Liker ikke alt det sinnet som kommer frem i kjølvannet av slike artikler. Det gjelder for så vidt ikke bare i "elbildebatten", men generelt i norske media. Hvorfor er folk så sinna?
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Thor2014

Sitat fra: BMW850 på torsdag 18. september 2014, klokken 02:14
Eget felt for elbiler utredes i Oslo.

"Hennes idé er å la busser og kanskje drosjer få dagens kollektivfeltet alene. På dagens E18 er tanken at felt to av tre blir et såkalt miljøfelt – reservert for el- og nullutslippsbiler, næringstrafikk og også for biler med såkalt kamerat- eller samkjøring. Det siste feltet må bensin- og dieselbiler med én eller to personer slåss om".

Da tenker jeg "vi" blir ennå bedre likt ;)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/eget-felt-for-elbiler-utredes-i-oslo/a/23298359/

Kommer ikke til å skje.

NegativeElectrode

#2613
Så lenge det aldri har blitt utarbeidet en avgiftsmodell for elbiler kan min ikke si at det skulle vært avgifter på 500000-700000 for TMS. Noe inntekter trenger staten, og noe bør det koste å velge bil foran enda bedre alternativer. Men elbilen vil alltid være et bedre alternativ enn de bilene som i dag har avgifter. De henter tall ut av luften.

Journalistene og avisene lever av presestøtte samt inntekter fra løssalg (med annonser) og sidevisninger hvor det blir vist reklame. For å selge mest mulig er det bare å skrive kontroversielle artikler som nører opp under misnøye og urettferdighet. Logikk er ikke noe tema.

I Norge står holdningen om at omntrent alt vi foretar oss (unntatt taxfree) skal generere inntekter til staten sterk. Å lette på avgifter i stedet for å øke avgifter er litt uvanlig. Tror det vipper folk litt av pinnen, særlig nar man kan kjøpe en rask bil uten avgifter. Slikt skal man straffes for i Norge med høye avgifter.  Mer tradisjonelt tester vel bilfabrikantene ut tekniske nyvinninger på racer/rallybiler og de dyreste modellene sine. Tesla har bare satt en slik  veien og lar kjøperne være beta-brukere. Ved å kjøpe Tesla får man direkte tilgang til fremtidens teknologi, og starter fra dag 1 med å redusere utslipp.

Å få gjennomført endringer (enten det er teknologiske eller f.eks. i helsevesenet) i Norge er ikke enkelt. Uansett hva man gjør er det noen som roper og hyler om at dette er feil. Ofte vinner de som roper høyest, selv om argumentene ikke er logiske. Da røykeloven ble innført var det ganske mye støy. I dag er det vel få som savner sigarettrøyken på utesteder, og ingen skjønner lengre hva som var problemet. Håper det samme skjer med elbilene, og parallellene til helseskader og uheldige effekter av røyking og eksosbiler er jo slående.

(Redigert mange ganger)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

HåkonE

Litt merkelig at de drar inn Tesla i *hver eneste artikkel om elbil*, og klistrer bilder av Tesla over hele forsiden. Man får inntrykket av at elektrisk bil er = Tesla.

Når Tesla i realiteten står for ca. 15% av elbilene på veien (løst regnet fra antall solgte Tesla, og snart 50k solgte elbiler). Det er jo ikke rart folk blir provosert når man leker med tall på den måten, og slenger inn ord som luksusbiler, bil nr. 2 og Asker-pendlere.

Og er lavere skatt på en vare egentlig subsidiering? Jeg trodde ikke det slik jeg har tolket ordet tidligere?   http://no.wikipedia.org/wiki/Subsidie

Jeg nevner til folk på jobben at jeg vurderer Tesla. Respons:

-Du, jeg leste at det ikke var lønnsomt om du regner på det.
-Det er ikke miljøvennlig allikevel har de funnet ut nå. Mye mer CO2 enn fossilbil.
-Levetiden på Tesla er visst bare noen få år. Spesielt batteri og motor.

Det er åpenbart at denne skjønnlitteraturen fra diverse mennesker (med ofte kamuflerte motiv) forkledd som seriøs forskning i norske avisers svar på Se & Hør legger igjen dype spor hos folk flest. Man kan jo miste troen på demokrati av mindre.

"Heldigvis" tvinges vi over på mer miljøvennlige alternativ enten vi vil eller ikke. Men det er jo synd med all denne udokumenterte støyen i media.


OleJA

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 18. september 2014, klokken 08:38
Så lenge det aldri har blitt utarbeidet en avgiftsmodell for elbiler kan min ikke si at det skulle vært avgifter på 500000-700000 for TMS.

Dette er bare bullshit basert på en forutsetning om at Model S slipper ut CO2 på lik linje med en eksosbil med 320kW. Beregner man Model S som en hybridbil, som burde være et fornuftig utgangspunkt dersom det skulle vært engangsavgift, så får vi:

Resultat (i norske kroner)
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:    81 621,00
Avgift for motoreffekt:            0,00
Avgift for CO2:          - 93 811,00
Avgift for NOx:                  46,14
Tillegg for minstesats: 13 380,86
Engangsavgift:          - 12 143,86

Totalt i engangsavgift(minstesats):  3 626,00
Vrakpantavgift:                               2 400,00
Total i avgifter for dette kjøretøyet:  6 026,00

- Trekker da fra vekt av batteriet i hht. regler for hybridbiler slik at egenvekt havner på 1500kg.
- Motoreffekt skal oppgis som maks kontinuerlig effekt, dvs 69kW i hht. vognkortet
- Må legge in CO2 og NOX med 1gr, siden mindre ikke aksepteres.

Faktisk havner da bilen på en negativ engangsavgift, og det legges på ca 13kKr for å nå
minstesatsen!

Merker jeg blir mektig irritert over dette gnålet om subsidier basert på helt feilaktige forutsetninger

Kalkulator på:

http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import-av-bil/innforsel-av-bil/kalkulator-import-av-kjoretoy
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

NegativeElectrode

Sitat fra: OleJA på torsdag 18. september 2014, klokken 09:19
Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 18. september 2014, klokken 08:38
Så lenge det aldri har blitt utarbeidet en avgiftsmodell for elbiler kan min ikke si at det skulle vært avgifter på 500000-700000 for TMS.

Dette er bare bullshit basert på en forutsetning om at Model S slipper ut CO2 på lik linje med en eksosbil med 320kW. Beregner man Model S som en hybridbil, som burde være et fornuftig utgangspunkt dersom det skulle vært engangsavgift, så får vi:

Resultat (i norske kroner)
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:    81 621,00
Avgift for motoreffekt:            0,00
Avgift for CO2:          - 93 811,00
Avgift for NOx:                  46,14
Tillegg for minstesats: 13 380,86
Engangsavgift:          - 12 143,86

Totalt i engangsavgift(minstesats):  3 626,00
Vrakpantavgift:                               2 400,00
Total i avgifter for dette kjøretøyet:  6 026,00

- Trekker da fra vekt av batteriet i hht. regler for hybridbiler slik at egenvekt havner på 1500kg.
- Motoreffekt skal oppgis som maks kontinuerlig effekt, dvs 69kW i hht. vognkortet
- Må legge in CO2 og NOX med 1gr, siden mindre ikke aksepteres.

Faktisk havner da bilen på en negativ engangsavgift, og det legges på ca 13kKr for å nå
minstesatsen!

Merker jeg blir mektig irritert over dette gnålet om subsidier basert på helt feilaktige forutsetninger

Kalkulator på:

http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import-av-bil/innforsel-av-bil/kalkulator-import-av-kjoretoy

Burde vært sent til alle avisredaksjoner  8) 8) 8) 8)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

mariowing

Det er som du sier ikke laget regelverk for avgiftsberegning av el-bil så det er et bra utgangspunkt å regne avgift for en ladbar hybrid. Dog effektberegnes ikke elmotoren i hybridbilene i det hele tatt, kun eksosmotoren. I tillegg gis det 15% fradrag i egenvekten for disse bilene, ikke for hele vekten av batteriet.

Da blir avgiftene på ca 45 000 (spiller ingen rolle om man oppgir 0 kwh som motoreffekt siden det kun er elektromotor eller 69 kw som er kontinuerlig effekt siden CO2 fradraget er større enn effektavgiften).

I tillegg kommer mva som du vel har glemt. Mva beregnes av bilens pris før avgift så vidt jeg har forstått, på en 600 000 kroners Tesla blir dette 150 000. Da ender vi med ca 200 000 i tapte avgifter for en solgt TMS. Fortsatt langt unna den halve millionen eller mer som brukes titt og ofte i media.

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2014/Bilkalkulator/

De input jeg brukte i kalkulatoren var som følger:
Egenvekt: 1785
Co2: 0
Nox: 0
Effekt: 69 eller 0


Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Cowboystrekk

Sitat fra: mariowing på torsdag 18. september 2014, klokken 09:39
Det er som du sier ikke laget regelverk for avgiftsberegning av el-bil så det er et bra utgangspunkt å regne avgift for en ladbar hybrid. Dog effektberegnes ikke elmotoren i hybridbilene i det hele tatt, kun eksosmotoren. I tillegg gis det 15% fradrag i egenvekten for disse bilene, ikke for hele vekten av batteriet.

Da blir avgiftene på ca 45 000 (spiller ingen rolle om man oppgir 0 kwh som motoreffekt siden det kun er elektromotor eller 69 kw som er kontinuerlig effekt siden CO2 fradraget er større enn effektavgiften).

I tillegg kommer mva som du vel har glemt. Mva beregnes av bilens pris før avgift så vidt jeg har forstått, på en 600 000 kroners Tesla blir dette 150 000. Da ender vi med ca 200 000 i tapte avgifter for en solgt TMS. Fortsatt langt unna den halve millionen eller mer som brukes titt og ofte i media.

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2014/Bilkalkulator/

De input jeg brukte i kalkulatoren var som følger:
Egenvekt: 1785
Co2: 0
Nox: 0
Effekt: 69 eller 0
Tror jeg endte opp med at avgiftene for Teslaen ender opp rundt 160 000 - 240 000 avhengig av modell og utstyrsnivå (og dermed pris). F.eks veier 60 110 kg mindre og gir endel tusen mindre i avgift, mens makser du ut utstyret så blir MVAen ganske så høy.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Foleson

Ser at det er NTB som kontinuerlig spyr ut disse påstandene. De er konsekvente i å omtale avgiftsfritak som subsidie, og i å bruke de skyhøye tallene fra Spetalen. NTB er vel i lomma på First House tipper jeg. Også er det interessant å se at diverse redaksjoner sprer feilaktig informasjon på denne måten. Journaliststanden fornekter seg ikke i å fremvise lavt kunnskapsnivå. (Ikke akkurat elbilspesifikt dette siste)
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Griffel

Sitat fra: OleJA på torsdag 18. september 2014, klokken 09:19

Total i avgifter for dette kjøretøyet:  6 026,00
+MVA 25% av 800000
Altså Totalt: rundt 200000 + MVA på alle tilbehørs pakker.

På den annen side ville ingen finne på å kjøpe en Tesla med dieselmotor om den var en halv million dyrere.
Men et reelt avgiftstap er nok i størrelsesorden 150-200000.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Foleson på torsdag 18. september 2014, klokken 10:04
Ser at det er NTB som kontinuerlig spyr ut disse påstandene. De er konsekvente i å omtale avgiftsfritak som subsidie, og i å bruke de skyhøye tallene fra Spetalen. NTB er vel i lomma på First House tipper jeg. Også er det interessant å se at diverse redaksjoner sprer feilaktig informasjon på denne måten. Journaliststanden fornekter seg ikke i å fremvise lavt kunnskapsnivå. (Ikke akkurat elbilspesifikt dette siste)
Det er klart at avgiftsfritak virker subsidierend, ellers hadde de vel ingen hensikt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

Sitat fra: Foleson på torsdag 18. september 2014, klokken 10:04
Ser at det er NTB som kontinuerlig spyr ut disse påstandene. De er konsekvente i å omtale avgiftsfritak som subsidie, og i å bruke de skyhøye tallene fra Spetalen. NTB er vel i lomma på First House tipper jeg. Også er det interessant å se at diverse redaksjoner sprer feilaktig informasjon på denne måten. Journaliststanden fornekter seg ikke i å fremvise lavt kunnskapsnivå. (Ikke akkurat elbilspesifikt dette siste)

De norske mediehusene som er i økonomisk krise for tiden er et lett bytte for de som kan fore dem med lettsolgte påstander. Som alltid er det mye lettere å spre desinformasjon enn kompliserte fakta. Folk gidder ikke lese 10 setninger som forklarer hvordan elbilen reduserer utslipp. En overskrift som spiller på "supersubsidiert Tesla" blir en kanon mot sprettert i tabloidavisene.

At de selv er subsidierte vil de helst ikke snakke om utenom når pressestøtten skal innvilges på neste års statsbudsjett. Da er det krise hvert eneste år. At vi har de raskeste klimaendringene noensinne er underordnet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jakoys

Utforming av retorikk og språk for å snakke ned elbiler smaker mye av kommunikasjonsbyrå som kjører en kampanje for en kunde for å påvirke holdninger i samfunnet. Til slikt brukes media som nyttige idioter for alt det er verdt.

Min personlige mistanke går i retning av et japansk bilmerke som har gjort strategiske valg om andre energibærere. Men det er bare en magefølelse og helt ubegrunnet.

Men kanskje vi skulle kjørt en dugnad med litt detektivarbeide for å snuse etter koblinger mellom journalister og kommunikasjonsbyråer og også kommunikasjonsbyråer og bilfabrikanter.

Øyvind.h

Består NTB av en haug journalister, eller tar de inn nyhetspakker fra mediebyråer etc?
Feilaktige påstander om alt fra subsidier og avgifter, til forurensning og salg videreformidles helt ukritisk og blir "etablerte sannheter" i befolkningen.
Jeg forstår at mange vil elbilen til livs (oljebransjen, bilselgere mm), og disse skyr nok ingen midler i sin PR-kamp. Men det burde være mulig å komme til bunns i kilden til all denne grunnløse hetsen vi nå ser.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA