Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

kjellan

Sitat fra: testO på tirsdag 16. september 2014, klokken 16:04
Samme sak i adressa også
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article10132734.ece

Glad jeg har sagt opp abonnementet!

Kjem også til å seie opp vårt abonnement  på Adressa !   
Aviser er forøvrig fritatt for Moms ........  sitter i glasshus ?

Forøvrig er det fantasipenger og ett eksempel på subsidiering er at ein elbil (Tesla) bruker 15 minutt kortare køtid enn ein Nissan frå Asker til Oslo. Samfunnets tap i køsitting er altså no blitt subsidier av elbil ....  heile 34 000 kr/år.

Fantastisk - fantastisk    og tyder på at oppdragsgivere for dette makkverket har god tid grei tilgang på subsid... penger sannsynligvis offentlige penger. Ett sugerør ein plass.

Påstanden om at elbiler ikkje betaler drivfstoffavgiftog dermed også er subsidiert med 8000 kr per år er også feil all den tid ca 50 % av strøm og nettleie prisen er nettopp ja, avgifter og moms.

Det er politisk bestemt at avgifter er som dei er intille dei blir endra.

Å fantasere om engangavgifter i fiktive regnestykker, avgifter som faktisk ikkje er reelle tyder på vrangforestillinger og virkelighets forstyrrelser.

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Rio

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:38
Sitat fra: Oreo på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:12
Samkjørt med DN også?
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/09/16/0528/forsker--elbiler-m-subsidieres-annerledes
Virker som de går til angrep mot Tesla. Store elbiler er fy å subsidiere, mens små (søte/stygge) er OK.
Forsåvidt har han et poeng i at en engangssum i subsidier ikke trenger å være så dumt. Men vet ikke helt om jeg er enig i det da. I Frankrike førte det jo bare til at mange Leaf'er ble solgt med subsidie og så eksportert til Norge.
Det er selvsagt ikke størrelsen på elbilen, men hvor mye den subsidieres. Artikkelen har mange gode poenger. En engangssum hadde vært fornuftig (istedenfor nullmoms). Bompengefritak bør også avvikles da det stimulerer til å kjøre fremfor å bruke kollektiv.

Bompengefritaket er nettopp viktig fordi det er bedre at folk kjører elektrisk i sentrum, enn de bruker eksosbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:51
Engangsssum gir ikke mening. For å ikke torpedere elbilsatsningen måtte summen være så høy at den ikke spilte noen rolle. Man kan ikke legge opp til at elbiler skal kun være bybil eller bil nr 2/3. Elbiler med lang rekkevidde må være oppnåelige for folk flest.

Men jeg er enig i at bompenger og parkering burde sees på. Jeg tenker at man kunne legge opp til at det var mulig å kreve inn bompenger fra elbil, men kun om man også innførte rushtidssatser, og kun i periodene der rushtidssatsene gjaldt. Da ville vi hindret at elbilister ble oppfordret til å kjøre i problematisk tidsperioder.

Parkering kunne man gjøre noe lignende med. Altså man må betale mellom kl 06:00 og 16:00 på hverdager, ellers er det gratis.

Og når kollektivfeltet blir fullt burde man legge opp til at elbiler med 2+ personer kan kjøre der. Når det så blir fullt igjen kan man øke til 3+ personer, og så 4+ personer.

Alternativt kan man argumentere for at man nettopp burde ha gratis "alt" i byer, for å få folk i byer over fra eksosbil til utslippsfri elbil.

Elbiler utgjør fremdeles en meget liten del av den totale bilparken, og derfor er det viktig å beholde insentivene for å få skiftet ut flest mulig. Mangler man penger bør man heller gjøre bensin osv dyrere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: MGI på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:46
Jeg skjønner ikke at folk tar seg så nær av disse overskriftene. Det er faktisk galskap å "sponse" oss i stedet for kollektivtransporten. Vi vet at våre goder tar slutt snart. Det er en kalkulert risiko vi bedriver. Desto flere som får Tesla, desto mer syting er det i dette forumet.

Å sitte i en kollektiv runkering for å rakke ned på Spetalen er like håpløst som enkelte av regnestykkene hans og de som sitter og disser elbilen i kommentarfeltene under artiklene om han. Den dagen noen på et anonymt forum får bedre avkastning på sine investeringer enn det Spetalen får, så skal jeg begynne å lytte.

1) Man har ikke "Rett" bare fordi man kan tjene penger.

2) Å stille kollektiv subsidiering opp mot avgiftsfritak er idioti. Problemet er ikke elbilene (som utgjør en forsvinnende liten del av den totale trafikken), men eksosbilene som forurenser, og da særlig i byer.

3) Uansett hva man måtte mene om det, bør det være en forutsetning at diskusjonen baserer seg på fakta, og ikke på at "noen liker ikke elbiler".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jazzwheel

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Ikke-snakk-ned-elbilen-Den-er-ikke-problemet-7707912.html

Klarte ikke å se at noen hadde postet denne allerede (den er ikke Teslaspesifikk)..

For en gangs skyld noe positivt, selv om kommentarfeltet selvfølgelig inneholder: "Bare kollektiv felt fra Asker til Oslo og motsatt er problem, de heter jo Tesla-felt nå."

TorAtle

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:30
Bompengefritaket er nettopp viktig fordi det er bedre at folk kjører elektrisk i sentrum, enn de bruker eksosbil.
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene. Derfor trenger vi bompengeavgift. Den kan forsåvidt være differensiert. Elbiler bidrar også, som andre biler, med veislitasjestøv.

Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Ronny

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 16. september 2014, klokken 23:46
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Ikke-snakk-ned-elbilen-Den-er-ikke-problemet-7707912.html

Klarte ikke å se at noen hadde postet denne allerede (den er ikke Teslaspesifikk)..

For en gangs skyld noe positivt, selv om kommentarfeltet selvfølgelig inneholder: "Bare kollektiv felt fra Asker til Oslo og motsatt er problem, de heter jo Tesla-felt nå."


Denne var fin:
Uten elbilens bidrag for å få ned klimautslippene, vil vi kunne oppleve unødvendige restriksjoner på bilbruk. Dette kan komplisere hverdagen for mange. Vi trenger elbilen.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

mariowing

Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:30
Bompengefritaket er nettopp viktig fordi det er bedre at folk kjører elektrisk i sentrum, enn de bruker eksosbil.
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.

Klart vi kan bygge oss ut av trafikale problemer, er det dummeste jeg hører når man argumenterer med det. Er bare å bygge det! Det er kun snakk om prioritering; fremkommelighet mot kostnader og størrelsen på veier mot bomiljø.

Og hvorfor må man sette kollektivtransport opp mot individuell transport? Vi må ha begge deler, folk kommer ikke til å ta kollektivt selv i storbyene når det tar lengre tid enn å kjøre bil. Da er det bedre at man bruker elektrisk bil enn eksosbil.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

tomrh

Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.
Trondheim har klart det, nordgående. Er blitt en drøm å pendle Stjørdal - Trondheim, ingen kø. Knuser alle kollektivalternativ rent tidsmessig. Ikke behov for kollektivfelt heller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Leif1

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:02
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.
Trondheim har klart det, nordgående. Er blitt en drøm å pendle Stjørdal - Trondheim, ingen kø. Knuser alle kollektivalternativ rent tidsmessig. Ikke behov for kollektivfelt heller.

Dette må helst ikke komme frem. Om rette karene skulle få vite dette er det fort gjort
å gjøre om ei fil eller to til sykkelfelt...
Konvertitt fra S til X

Erazor

Sitat fra: chal på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:10
Med fare for å gjenta meg selv: Journalister skriver det som selger, saklighet er ikke prioritert. Fortiden selger elbil nedrakking godt, derfor har vi dette til stadighet. Misunnelse gir nok et ganske godt salg.
(...)

Det er åpenbart at en Tesla-overskrift genererer flere klikk enn en generisk elbiloverskrift. Tesla engasjerer, så da trekker de både dem som misliker bilen (det være seg av misunnelse eller annet) og de som elsker den. Kommentarfeltene i Tesla-saker gløder, og mange klikk gir glade nettredaktører. Ingen grunn til å forandre på oppskriften når den fungerer.

Rio

Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:30
Bompengefritaket er nettopp viktig fordi det er bedre at folk kjører elektrisk i sentrum, enn de bruker eksosbil.
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene. Derfor trenger vi bompengeavgift. Den kan forsåvidt være differensiert. Elbiler bidrar også, som andre biler, med veislitasjestøv.



Joda, og det er nok bedre at folk går (eller holder seg hjemme), men poenget er å få folk til å kjøre utslippsfritt, fremfor eksosbiler (som er det realistiske alternativet).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fonberg

#2578
Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:17
Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:02
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.
Trondheim har klart det, nordgående. Er blitt en drøm å pendle Stjørdal - Trondheim, ingen kø. Knuser alle kollektivalternativ rent tidsmessig. Ikke behov for kollektivfelt heller.

Dette må helst ikke komme frem. Om rette karene skulle få vite dette er det fort gjort
å gjøre om ei fil eller to til sykkelfelt...

Jeg kommer også nordfra (Sveberg -> Trondheim), og en av grunnene til at det fungerer bra å kjøre til jobb (med mindre man må inn i midtbyen; der kan det være vanskelig å få parkert bilen) er jo nettopp at det begynner å bli bra vilkår for de som sykler. Flere på sykkel gir færre på bilveiene.

Sjøl sykler jeg til jobb når jeg kan, og kjører Tesla når jeg må. Digg å kjøre Tesla til jobb, men enda bedre å sykle :)

Edit: Det er kanskje å banne i kirka, men jeg synes det vil være fornuftig at elbiler må betale en redusert bomavgift. Det bør ikke være "gratis" å kjøre elbil heller (mtp. støv, asfaltslitasje osv).
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Per Magnus

#2579
Fra Aftenposten på lederplass http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Aftenposten-mener-Kollektivtrafikken-bor-fa-pengene-7708116.html:

"Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal kjøre elbil. Det sentrale er å redusere utslippene av klimagasser."

Spørsmålet er hvordan Aftenposten ser for seg å redusere utslippene av klimagasser dersom en ikke gjør noe med transportbransjen? Utrolig hvor sneversynt en ellers oppegående avis er når det gjelder utfasing av fosilbiler og innfasing elbiler. Håper Elbilforeningen fortsetter å ta til motmæle mot denne snevre tankegangen som Aftenposten presterer å komme med på lederplass.
Model X - 90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA