Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leif1

"The mad professor..."

Steike svarte hvor sneversynt går det an å bli?
Konvertitt fra S til X

BMW850

Rekordvekst av klimagasser grunnet bruken av fossilt brennstoff:


http://www.yr.no/nyheter/1.11922516
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cowboystrekk

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 09. september 2014, klokken 18:50
"The mad professor..."

Steike svarte hvor sneversynt går det an å bli?
Zero svarte svært godt ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Leif1

Vi trenger flere som han her i Zero ja.
Synd det bare ser ut til å være "ytterliggående" miljøfolk som engasjerer seg i dette. (Ytterliggående med positivt fortegn)
Det bør være innlysende for flere at vi må gjøre noe snart.
Musk sa det fint i et intervju. Vi spiller russisk rulett med klimaet, og oddsene blir dårligere og dårligere, ettersom vi legger i ei ekstra kule i kammeret for hvert år som går. På enkelte kan det virke som det er om å gjøre å få brukt opp oljen så kjapt som overhodet mulig.
Konvertitt fra S til X

Rio

Kanskje de to syklet, og ble påkjørt av elbilister! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnehelge

Ikke kun Tesla, men denne undersøkelsen forteller at 8 av 10 nordmenn er positive til EL-bil.
http://www.tb.no/kjør/stor-undersokelse-8-av-10-vestfoldinger-er-positive-1.8574862
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

kjellan

Livsløpanalyser av biler med ulike fossil og bio drivstoff, inkludert batteribiler, frå brønn til eksos og materialgjenvinning er utført i vedlagte artikkel.

Denne artikkelen gir ein sammeligning av miljøeffekter frå vugge til grav og inkluderer effekter av oljeproduksjon, raffinering etc samt ulike kilder til strømproduksjon.

Den er med utgangspunkt i europeisk strømproduksjon og det er Nissan Leaf som er batteribilen som er brukt som eksempel.

Nytt for meg er at resirkulering altså materialgjenvinning av batteriet gir ein veldig positiv effekt på CO2 emisjon sett i eit livløpanalyse fordi ein ikkje trenger å grave nye materialer ut av bakken.

Dette positive er noko som ikkje er poengtert i debatten som pågår. Tvert imot så prøver enkelte å framstille batteriet som eit gjenvinningsproblem !

Som det frangår i konklusjonen er denne type analyser vanskelig å utføre, men forfatterane sin konklusjon er at batteribil gir nest lavast klimaeffekt (bio ethanol E85 er faktisk lavast) med angitt sensitivitet til type strømproduksjon.

Tittel :
"A Range-Based Vehicle Life Cycle Assessment Incorporating
Variability in the Environmental Assessment of Different
Vehicle Technologies and Fuels"

www.mdpi.com/1996-1073/7/3/1467/pdf


Analysen tar utgangspunkt i Belgiske forhold med levetid på bil lik 13,7 år og 230500 km kjrelengde før gjennvinning.

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Chlangum

Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. september 2014, klokken 17:41
Dersom NN som kjører 15000 km/år bytter ut sin Audi med en Tesla som benytter norsk vannkraft sparer han ca 3 tonn CO2 per år. Samtidig vil han da spare så mye penger at han tar 4 turer mer enn vanlig med fly til kanariøyene dermed går dette opp i opp, altså er ikke elbilen miljøvennlig. Flyreisene kan derimot gjøres klimanøytral for 300kr hos SAS, derfor er det mer miljøvennlig å fly til kanari enn å bruk elbil. Hilsen professor Flipp Flopp.

Haha, den der var virkelig dagens? Sa han professoren virkelig det?
Det er vel heller slik at flere velger å benytte bilen til ferie etter at dem fikk Tesla. I hvertfall nå i begynnelsen.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

VigdisA

Sitat fra: Chlangum på onsdag 10. september 2014, klokken 02:04
Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. september 2014, klokken 17:41
Dersom NN som kjører 15000 km/år bytter ut sin Audi med en Tesla som benytter norsk vannkraft sparer han ca 3 tonn CO2 per år. Samtidig vil han da spare så mye penger at han tar 4 turer mer enn vanlig med fly til kanariøyene dermed går dette opp i opp, altså er ikke elbilen miljøvennlig. Flyreisene kan derimot gjøres klimanøytral for 300kr hos SAS, derfor er det mer miljøvennlig å fly til kanari enn å bruk elbil. Hilsen professor Flipp Flopp.

Haha, den der var virkelig dagens? Sa han professoren virkelig det?
Det er vel heller slik at flere velger å benytte bilen til ferie etter at dem fikk Tesla. I hvertfall nå i begynnelsen.
Kan bare snakke for vår familie, men vi har kjørt mindre med fly det siste året, og det blir nok bilferie for oss med Tesla neste år også.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: Chlangum på onsdag 10. september 2014, klokken 02:04
Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. september 2014, klokken 17:41
Dersom NN som kjører 15000 km/år bytter ut sin Audi med en Tesla som benytter norsk vannkraft sparer han ca 3 tonn CO2 per år. Samtidig vil han da spare så mye penger at han tar 4 turer mer enn vanlig med fly til kanariøyene dermed går dette opp i opp, altså er ikke elbilen miljøvennlig. Flyreisene kan derimot gjøres klimanøytral for 300kr hos SAS, derfor er det mer miljøvennlig å fly til kanari enn å bruk elbil. Hilsen professor Flipp Flopp.

Haha, den der var virkelig dagens? Sa han professoren virkelig det?
Det er vel heller slik at flere velger å benytte bilen til ferie etter at dem fikk Tesla. I hvertfall nå i begynnelsen.

Jepp. Vi var ikke i nærheten av noe fly i sommerferien, men kjørte over 8000km i Teslaen i løpet av 3,5 uker. Det forbrukte vel ca. 2000kWh, noe solcelleanlegget mitt vil produserer på ca. 3 uker på den tiden neste sommer når alt er montert opp. Vi kommer altså til å produsere strømmen raskere hjemme enn vi klarer å bruke den opp på biltur.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: VigdisA på onsdag 10. september 2014, klokken 03:07
Kan bare snakke for vår familie, men vi har kjørt mindre med fly det siste året, og det blir nok bilferie for oss med Tesla neste år også.

Vi gjorde vår faste ferietur med Teslaen i stedet for med Caravelle + campingvogn i år. Totalt drøyt 2.900km, og med vogn har Caravella et forbruk på 1,2l diesel pr mil. All kjøringa var selvsagt ikke med vogn, men mesteparten ville vært det. Alt i alt sparte vi ca 1/3m3 diesel, som skulle tilsvare ca 880kg CO2 (Forbehold om regnefeil og bruk av feil tall - korriger meg gjerne)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: Chlangum på onsdag 10. september 2014, klokken 02:04
Haha, den der var virkelig dagens? Sa han professoren virkelig det?
Nei ha sa ikke det ordrett. Det var mitt sammedrag av utsagnet og kommentarspaltens-støttespillere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Jeg har så langt erstattet nærmere 39.000km dieselkjøring med elektrisk. 3000 av dem erstattet en flytur for 4 til Spania. Og dette har skjedd på litt over 10 måneder. Regner med at min bil allerede er godt i minus når det gjelder CO2 utslipp i forhold til fossilbil, produksjonen tatt med.

Sitat...noe solcelleanlegget mitt vil produserer på ca. 3 uker på den tiden neste sommer når alt er montert opp. Vi kommer altså til å produsere strømmen raskere hjemme enn vi klarer å bruke den opp på biltur.
Og dette er en tanke som virkelig tiltaler meg; å kjøre bil på kortreist solenergi. Nå er det vel knapt økonomisk gevinst å snakke om, men faktisk noe jeg kunne tenkt meg som hobbyprosjekt. Hvis jeg bare hadde hatt tid. Men all den tid det kan lades gratis på SC, jobb og hoteller vil inntjeningen av et slikt prosjekt for min del bli veldig nært null.

Chlangum

Sitat fra: VigdisA på onsdag 10. september 2014, klokken 03:07

Kan bare snakke for vår familie, men vi har kjørt mindre med fly det siste året, og det blir nok bilferie for oss med Tesla neste år også.

Jepp, samme her. Kun flydd i jobbsammenheng siden jeg fikk Tesla'en til Jul i fjor
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA