Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 05. september 2014, klokken 08:37
Uffda, den nye E-Golf kan ikke ta imot mere enn 3,7kW AC. Bare hurtig ladning på Cambo ladere. Ikke så mang av de enda. Det er nesten 13 timer for 24kW. Lykke til!

Det er nesten som at de ikke vil at du skal bruke e-Golf til langkjøring.
24 kWh / 3.7kW = 6.49h, ikke "nesten 13"
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 05. september 2014, klokken 08:37
Uffda, den nye E-Golf kan ikke ta imot mere enn 3,7kW AC. Bare hurtig ladning på Cambo ladere. Ikke så mang av de enda. Det er nesten 13 timer for 24kW. Lykke til!

Det er nesten som at de ikke vil at du skal bruke e-Golf til langkjøring.

VW tilbyr e-Golf med 7,4kW lader i USA. Den tilbys ikke her, og min mistanke om hvorfor går i retning av at VW holder på å utvikle en 11kW lader istedenfor for Europa. Evt. også med 22kW opsjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NegativeElectrode

Sitat fra: Thor2014 på søndag 31. august 2014, klokken 16:01
Sitat fra: Car-El på søndag 31. august 2014, klokken 15:09
Sitat fra: bjoris på søndag 31. august 2014, klokken 13:44
Det riktige tallet EL-Car er vel 400-500 gram, dieselen lages ikke på dieselpumpa, men det glemmes til stadighet i disse diskusjonene derfor er de også meningsløse.

Hentet fra: http://www.ecoscore.be/en/how-calculate-co2-emission-level-fuel-consumption

How to calculate the CO2 emission level from the fuel consumption?

Diesel:

1 liter of diesel weighs 835 grammes. Diesel consist for 86,2% of carbon, or 720 grammes of carbon per liter diesel. In order to combust this carbon to CO2, 1920 grammes of oxygen is needed. The sum is then 720 + 1920 = 2640 grammes of CO2/liter diesel.

An average consumption of 5 liters/100 km then corresponds to 5 l x 2640 g/l / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

Petrol:

1 liter of petrol weighs 750 grammes. Petrol consists for 87% of carbon, or 652 grammes of carbon per liter of petrol. In order to combust this carbon to CO2, 1740 grammes of oxygen is needed. The sum is then 652 + 1740 = 2392 grammes of CO2/liter of petrol.

An average consumption of 5 liters/100 km then corresponds to 5 l x 2392 g/l / 100 (per km) = 120 g CO2/km.


Så da dieselslugga bruke 0,8 (sommer) og 0,9 (vinter), som er forsiktige tall blir da 2,112kg CO2 pr. mil (sommer) og 2,376kg CO2 pr. mil (vinter).
Og dermed har vel jeg under estimert CO2 utslippet alt for mye, men trodd på det bilfabrikkanten "lyver" om.

Men det er vel fortsatt langt fra sannheten?
Sies jo ingen ting om produksjonen av petrolium som må legges til?

Det er viktig å få med hele kjeden i regnskapet. For olje/gassproduksjon er den ganske omfattende og begynner med letevirksomhet, deretter er det prøveboring, bygging av plattformer og andre oljeinstallasjoner, raffinering, transport, avbrenning på oljefeltet. Listen er så lang at jeg kommer ikke på alt her. Dette er utslipp som må kontinuerlig legges til i regnskapet ved forbruk av petroluemsbasert drivstoff. For elbiler som kjører på sol/vind/vannkraft er regnskapet markant mye bedre.

En bra kilde finner dere her http://cleantechnica.com/2013/06/20/electric-cars-arent-greener-myth-debunked/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

TeslaSvein63

Man må ta med at det går ca 4,5 kw skitten strøm, gjerne beregnet fra kullkraftverk / olje, for å produsere en l diesel / bensin. Så kommer all infrastrukturen i tillegg. Dvs at hvis man kutter ut produksjon av diesel / bensin i størrelsesorden spart pr mil med EL-bil, grovt regnet 1 l pr mil, så går man jo i overskudd med strøm og dobbelt mengde spart CO2 utslipp.  ::)

Havebigfun

#2419
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 05. september 2014, klokken 11:00
En bra kilde finner dere her http://cleantechnica.com/2013/06/20/electric-cars-arent-greener-myth-debunked/
Interessant lesing- det som slår meg mest er at de landene som "bugner" av sol har de verste CO2-tall- Med litt vilje kan det ikke være vanskelig å få gjort noe med utslippenene i Australia, India osv.
I Egypt var det et heftig strømsammenbrudd i disse dager- AC krevde for mye. Med solpaneler på takene kan slike sammenbrudd bli historie- spørs om vilje (-og økonomi) :)
Scatec solar jobber med dette- ikke bare Elon er visjonær

NegativeElectrode

Tror Australia er på vei til å tenke fornybart etter en periode med klimaendringsfornektende politikere.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Car-El

I så fall så må produksjon av solceller, vindmøller og vannkraftverk taes med kjeden for å lage strøm. For å ikke snakke om kraftlinjer. Selv om dette er en "engangs" miljøbelastning så må det også taes med. Så for å gjøre dette enkelt så er det bedre å se enhetene (bilene) for seg selv.

Så tilbake til tråden! Er det noe tull disse norske mediene vil at vi skal lese i dag?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Geirr

Er det mulig å komme tilbake til topic nå?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Jejl


Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jejl

Sitat fra: Griffel på fredag 05. september 2014, klokken 20:46
Sitat fra: Jejl på fredag 05. september 2014, klokken 20:24
http://www.tu.no/forskning/2014/09/05/elbiler-koster-norge-opptil-80.000-kroner-per-tonn-spart-co2.-en-klimakvote-koster-30-kroner

Noen som gidder å bruke litt tid på å informere denne virkelighetsfjerne "professor" Anders Skonhoft.
Nei, det tror jeg uansett ikke nytter.
Kanskje ikke, men det kan være til nytte for andre som leser artikkelen.

MartinP

Med argumenten til Skonhoft blir Norge et foregangsland på klimaområdet hvis alle i landet kjörer Hummer og kjöper klimakvoter - er en noe snever syn av en professor som tror at et politisk definert kvotemarked (som alle medlemstater i EU mener er så dårligt tilpasset verkligheten at det krever radikale reformer) gir en korrekt verdi på utslippsreduksjoner, spör du meg.

M@Do

Skonhoft har vært hardt ute mot miljø regnskapet på elbiler tidligere også.
Da svarte elbilforbundet med å ta han på manglende kilder, noe han fortsatt mangler.

http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3210-elbiler-reduserer-utslippene

Havebigfun

Problemet med slike "guruer" som Skonhoft, Holtsmark, Stray- Spektalen og andre predikanter er at de vrir sannhetsoppfattningen til folk flest. Bare man gjentar en påstand ofte nok blir det en sannhet- derfor er det viktig at de tas hver gang slik at de ikke får anledning til å spre sitt vrangbilde.

Tesla-man

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 06. september 2014, klokken 09:08
Problemet med slike "guruer" som Skonhoft, Holtsmark, Stray- Spektalen og andre predikanter er at de vrir sannhetsoppfattningen til folk flest. Bare man gjentar en påstand ofte nok blir det en sannhet- derfor er det viktig at de tas hver gang slik at de ikke får anledning til å spre sitt vrangbilde.

Helt rett.  Nettopp derfor bør elbilforeningen være langt mer proactive og fremoverlent I det offentlige ordskiftet.  Slik det er nå så er det noen få private ildskjeler som forsvarer/svarer på de samme tåpelige påstandene om og om igjen.  Elbilforeningens viktigste oppgave I disse dager må være å informere med fakta og underbygge med troverdige kilder.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA