Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Larsuh på onsdag 04. september 2013, klokken 11:49
Mer CO2 fra Tesla Model S enn BMW 520i

http://www.hegnar.no/okonomi/article740263.ece
Er det noen som forstår hvordan de kommer frem til CO2 utslipp på 156g/km i bidrag fra produksjon? Er dette fremdeles bassert på latterlige 7500km årlig kjørelengde?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fonberg

Sitat fra: OleJA på onsdag 04. september 2013, klokken 11:54
Sitat fra: Larsuh på onsdag 04. september 2013, klokken 11:49
Mer CO2 fra Tesla Model S enn BMW 520i

http://www.hegnar.no/okonomi/article740263.ece
Er det noen som forstår hvordan de kommer frem til CO2 utslipp på 156g/km i bidrag fra produksjon? Er dette fremdeles bassert på latterlige 7500km årlig kjørelengde?

Det står i artikkelen at det er regnet ut fra en total kjørelengde på 150.000 km. Det må vel sies å være et pessimistisk anslag for Model S med 85 kwh batteri?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

OleJA

Sitat fra: fonberg på onsdag 04. september 2013, klokken 12:02
Sitat fra: OleJA på onsdag 04. september 2013, klokken 11:54
Sitat fra: Larsuh på onsdag 04. september 2013, klokken 11:49
Mer CO2 fra Tesla Model S enn BMW 520i

http://www.hegnar.no/okonomi/article740263.ece
Er det noen som forstår hvordan de kommer frem til CO2 utslipp på 156g/km i bidrag fra produksjon? Er dette fremdeles bassert på latterlige 7500km årlig kjørelengde?

Det står i artikkelen at det er regnet ut fra en total kjørelengde på 150.000 km. Det må vel sies å være et pessimistisk anslag for Model S med 85 kwh batteri?

Dvs 23.400kg CO2 for å produsere en Model S, det er lite troverdig :o
Selve batteriet som utpekes som den største synderen krever ca 75kg CO2 pr kW, dvs totalt 6.375kg. Kan jo lure på hvor de da mener det går med 17.000 kg ekstra CO2.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

el-fanboy

#243
I regnestykkene tar man fortsatt ikke høyde for at mer og mer av strømproduksjonen kommer fra fornybare ressurser - såvel for kraften som går til produksjon av bil og kraften som går til lading. I regnestykkene her antar man status quo på energiproduksjonsfronten. De spinner også videre på gamle artikler:

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article722409.ece

Edit: Her er en amerikansk artikkel som tar for seg tilsvarende påstander framsatt i USA:
http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv

(Kort oppsummert, i regnestykkene for fossilbil tar man kun inn utslipp fra produksjon pluss utslipp fra tank-to-wheel, mens for elbil tar man med utslipp fra produksjon pluss utslipp well-to-wheel. Skal man gjøre en fair sammenlikning må man ta med well-to-wheel på fossilbilene også, og da blir regnestykket ganske annerledes.)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

ewilmann

Man kan stille spørsmål rundt motivene bak artikkelen som her diskuteres. Her er nemlig kilden:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full
Model S 2013
Model 3 2019

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Amoss

Egentlig gammelt nytt for oss på forumet, men greit å se at missforståelsen nå er oppklart :)

http://www.hegnar.no/motor/article740302.ece
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


OddB

Sitat fra: flashgaardon på onsdag 04. september 2013, klokken 14:32
Enda en grunn til å ikke stemme SP :-)

http://e24.no/bil/borten-moe-vil-ha-slutt-paa-elbil-hypen/21523506
At en så ung mann til de grader kan være så gammeldags og lite visjonær ! Snakk om å ikke ha skjønt det !

(Han burde tvinges til å spise lunsj med Elon Musk en dag, der han kan få høre hvorfor det er viktig med bærekraftig transport, og hvorfor det eksperimentet vi driver på med for å finne ut om vi ødelegger klima ved å fylle atmosfæren med CO2 er tåpelig, i og med at vi går tom for fossile brensel snart uansett....)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

VigdisA

#249
Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 14:54
Sitat fra: flashgaardon på onsdag 04. september 2013, klokken 14:32
Enda en grunn til å ikke stemme SP :-)

http://e24.no/bil/borten-moe-vil-ha-slutt-paa-elbil-hypen/21523506


(Han burde tvinges til å spise lunsj med Elon Musk en dag, der han kan få høre hvorfor det er viktig med bærekraftig transport, og hvorfor det eksperimentet vi driver på med for å finne ut om vi ødelegger klima ved å fylle atmosfæren med CO2 er tåpelig, i og med at vi går tom for fossile brensel snart uansett....)
Helt utrolig, ja han burde tatt en prat med Elon. - og vi er alle millionærer...hvor er millionen min?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

TS

#250
Sitat fra: VigdisA på onsdag 04. september 2013, klokken 16:41
Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 14:54
Sitat fra: flashgaardon på onsdag 04. september 2013, klokken 14:32
Enda en grunn til å ikke stemme SP :-)

http://e24.no/bil/borten-moe-vil-ha-slutt-paa-elbil-hypen/21523506


(Han burde tvinges til å spise lunsj med Elon Musk en dag, der han kan få høre hvorfor det er viktig med bærekraftig transport, og hvorfor det eksperimentet vi driver på med for å finne ut om vi ødelegger klima ved å fylle atmosfæren med CO2 er tåpelig, i og med at vi går tom for fossile brensel snart uansett....)
Helt utrolig, ja han burde tatt en prat med Elon. - og vi er alle millionærer...hvor er millionen min?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

En klysete rikspolitiker uten bakkekontakt .. Ingen kontakt med folket.. Langtidsmarinert i norsk råolje og kan derfor ikke se klart ....

Jeg foreslår at Tesla Owners Club neste år lager en anonym undersøkelse blant Model S  eiere på :
Inntektsnivået i husstanden
Hva slags bil de ellers ville ha kjøpt og kjørt om ikke S fantes
Hvor mange km (og beregner NoX/CO2 ).
Boligtype
Anslått verdi på bolig
Bosted (indre by, ytre by, landlig etc)
Andre vesentlige parametre

Vi legger dette frem for politikere slik at de kan få et mer nyansert bilde av kundegruppen og valgene som er tatt. 

Til nå har media formidlet til de at det er en sportsbil, ikke familiebil som jeg tror de fleste velger den som

.. Ja, den er rask fra 0-100, på størrelse med en Porsche Panamera, og penere enn en Jaguar,  men det er vel ikke derfor alle velger den ..
Det er vel bare en grunn til at vi trenger kortere betenkningstid ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

Kanskje noen som er et typisk "A4-menneske"  kunne ofre seg å stille opp til et intervju, gjerne i DN  ? :)
Der fokus kunne være på at det er EN bil som dekker alle behov, er en sikker bil og like økonomisk som de fleste familiebiler.  (Og ikke nevne et ord om 0-100 )

Å dra inn noen miljøargumenter ville vel være å gå for langt ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 17:17
Kanskje noen som er et typisk "A4-menneske"  kunne ofre seg å stille opp til et intervju, gjerne i DN  ? :)
Der fokus kunne være på at det er EN bil som dekker alle behov, er en sikker bil og like økonomisk som de fleste familiebiler.  (Og ikke nevne et ord om 0-100 )

En god idè :)  ... og ikke glemme langtursfordelene via superladerne.

Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 17:17
Å dra inn noen miljøargumenter ville vel være å gå for langt ??

Tja, skader vel ikke å nevne dem. Selv "Ola Dunk" må da ha lov til å bry seg i det minste litt om miljøet, både lokalt og globalt. Men klart, blir litt bortkastet om man gjør det til noe hovedargument. At "miljøfreaker" som f.eks. Hauge, eller profilerte politikere midt i en valgkamp, kjøper en ELbil overrasker eller overbeviser ingen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 17:33
Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 17:17
Kanskje noen som er et typisk "A4-menneske"  kunne ofre seg å stille opp til et intervju, gjerne i DN  ? :)
Der fokus kunne være på at det er EN bil som dekker alle behov, er en sikker bil og like økonomisk som de fleste familiebiler.  (Og ikke nevne et ord om 0-100 )

En god idè :)  ... og ikke glemme langtursfordelene via superladerne.

Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 17:17
Å dra inn noen miljøargumenter ville vel være å gå for langt ??

Tja, skader vel ikke å nevne dem. Selv "Ola Dunk" må da ha lov til å bry seg i det minste litt om miljøet, både lokalt og globalt. Men klart, blir litt bortkastet om man gjør det til noe hovedargument. At "miljøfreaker" som f.eks. Hauge, eller profilerte politikere midt i en valgkamp, kjøper en ELbil overrasker eller overbeviser ingen.
Nå viste jo den uhøytidelige undersøkelsen om partitilhørighet vi hadde her for en studn siden at over halvparten av Teslaeierne sverger til Høyre og Frp så jeg tror vi kan la være å flagge miljøaspektet for høyt... :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 18:20
Nå viste jo den uhøytidelige undersøkelsen om partitilhørighet vi hadde her for en studn siden at over halvparten av Teslaeierne sverger til Høyre og Frp så jeg tror vi kan la være å flagge miljøaspektet for høyt... :P

Finnes det noen som er 100% enig i alt som kommer i fra ett politisk parti? Selv om man velger å stemme på ett bestemt parti kan man fortsatt uttale seg stikk i mot det partiet på enkeltsaker. Personlig finner jeg vel knapt ett parti (i alle fall av betydning) der jeg ikke kan være enige med dem i noen saker, og det er definitivt ikke noe parti der jeg ikke har problemer med deler av partilinjen. Så valget for min del dreier seg mest om å finne det minste av en haug med onder :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA