Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Tesla-man

Generelt er jeg glad i levende tråder som svinger litt ut og inn av tema, og er ikke like happy for begrensninger, nay-sayers og regelryttere.  Moderatorer får gjøre som de vil, men til Car-El må det vel være lov å si at å ha en mening om kollektivfelt og drosjebruk for min del ikke er farget av egen næringsinteresse - men det er vel kanskje din? 

Egoisme?

Edit skriveleifer
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Råde

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 16. august 2014, klokken 13:38
Generelt er jeg glad i levende tråder som svinger litt ut og inn av tema, og er ikke like happy for begrensninger, nay-sayers og regelryttere.  Moderatorer får gjøre som de vil, men til Car-El må det vel være lov å si at å ha en mening om kollektivfelt og drosjebruk for min del ikke er farget av egen næringsinteresse - men det er vel kanskje din? 

Egoisme?

Edit skriveleifer
På samme måte er man kanskje farget av å være elbil entusiast og av å eie en elbil som (kanskje) er truet ut av kollektivfeltet.

Mitt virke er meget langt fra drosjeringen, men jeg støtter altså synspunktet at drosjer bør få beholde retten til å kjøre i kollektivfeltet. Jeg kan egentlig ikke forstå hvordan det plutselig ble vridd til at drosjene er "fremmedlegmet"?

Jeg et selvfølgelig helt enig i at tonen bør holdes vennlig i diskusjonen. Når det er sagt synes jeg hakkingen på drosjenæringen ble vel frekk..
e-Golf | X75D

sigurdi

Samtidig hva hjelper det å kaste ut 100 taxier mellom 07-09 når det er 1350 elbiler?
Tror ikke det blir lettere for de 120 bussene å komme frem, så hvorfor diskutere det i det hele tatt?

Konstruktive løsninger til den dagen feltet er mettet, hva med 2+ regelen på elbiler for å kjøre i kolektiv feltet?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Som jeg har skrevet før - problemet er jo ikke antall elbiler, men fossilbiler som venter på å komme inn i et av hovedfeltene. Sett opp samme type løsninger man har i andre land, med trafikklys på påkjørselen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tesla-man

Sitat fra: Råde på lørdag 16. august 2014, klokken 13:56

På samme måte er man kanskje farget av å være elbil entusiast

Enig i det - men der er vi vel alle like her inne vil jeg tro.

Ser forøvrig ikke at noen er frekke mot drosjenæringen.  Hentydninger om at folk ikke kan tenke og karakteristikker hvor man blir omtalt som egoist derimot....

Drosjer og kollektivfelt er bare noe jeg har en mening om, og den har jeg allerede uttrykt.  Argumentet for elbil i kollektivfeltet er jo noe helt annet; en fordel for å få folk til å velge miljøvennlig, spesielt i byene for å redusere lokal forurensning.  Som kjent er kollektivfeltene hovedsakelig rundt byene. Derfor er dette er virkningsfult insentiv og bør etter min mening få fortsette.

Når dette er sagt så er ikke drosjer og kollektivfelt noen stor sak for meg, så jeg lar det derfor være med dette. :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amoss

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 16. august 2014, klokken 16:34

Argumentet for elbil i kollektivfeltet er jo noe helt annet; en fordel for å få folk til å velge miljøvennlig, spesielt i byene for å redusere lokal forurensning.  Som kjent er kollektivfeltene hovedsakelig rundt byene. Derfor er dette er virkningsfult insentiv og bør etter min mening få fortsette.

Ja, det var en god å smart løsning å gi også elbiler tilgang til kollektivfeltet som jo er opprettet for å bedre fremkommeligheten for buss og taxi :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Insentivene er nettopp det. Insentiver. De er der for å få oss forbrukere til å velge elbil. Ellers så ville vel mesteparten valgt rimeligere bensin og diesel biler.

Disse insentivene kommer til å falle bort.
Gratis parkering -> forsvinner
Gratis bompenger -> forsvinner
Gratis ferger -> forsvinner
Kjøring i kollektivfelt -> forsvinner
0 Moms -> forsvinner
Engangsavgift -> kommer
Årsavgift -> kommer

Så kan man heller diskutere om 50 tusen biler er nok for å få folk til å se at elbil kan brukes som fossilbil? Er 2% av det totale bilmarkedet nok for å få ned utslippene? Hvilken av insentivene kan vi oppgi? Er det andre insentiver som vi heller kan få? Hva med utslippsfrie gater og/eller områder? Rushtidsavgift på "mangepenger" mens 0-utslipp slipper? Hvis differensiert årsavgift er på grunn av miljø, kjemp for at 0-utslippsbiler får lavere årsavgift enn bensin biler eller motorsykler.

Men å tro at disse fordelene vi har i dag, kommer til å "vare evig"...   Nei!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

krister461

Ingenting varer evig. Men det meste tyder på at de viktigste insentivene vil vare langt forbi 50000 biler, og det er i så fall riktig valg.

sn0le

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. august 2014, klokken 09:16
Øh, fra 7 til 9 er da 2 timer...
Hehe, det har du jaggu rett i. :)
Satt litt i ørska når jeg skrev innlegget trur jeg.
Da blir det en elbil hvert 5,33 sekund, konstant i 2 timer.
Blander man inn Taxier og busser i dette så skjønner jeg ikke at det er mulig.
2 timer med biler som kjører bumper-to-bumper.  :o
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

fredag

Sitat fra: Amoss på lørdag 16. august 2014, klokken 16:50
Ja, det var en god å smart løsning å gi også elbiler tilgang til kollektivfeltet som jo er opprettet for å bedre fremkommeligheten for buss og taxi :)

Kollektivfelt er KUN for buss. Og elbil.

Taxi kan kun kjøre i det feltet når det eksplisitt er skiltet for taxi også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Kollektivfelt
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt.
Sitat
Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Det er ingen som påstår at de kommer til å vare evig, tvert imot er alle innforstått med at de kommer til å forsvinne. Og det er bra, for det betyr at vi har oppnådd tilstrekkelig andel elbiler i personbiltrafikken. Dette vil kun skje dersom tilstrekkelige incentiver opprettholdes inntil elbiler er priskonkurransedyktige, ellers raser korthuset sammen. Hvem som skal vurdere når dette punktet er nådd, er jeg mer redd for. Politikere lytter gjerne til forskning når det gagner deres sak, men hvis opinionen legger elbilen for hat er jeg redd politikerne lystrer for å tekkes velgerne. Da er det game over.

Vi får håpe kunnskap seirer over maktbegjæret ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sigurdi

Er mye klipp og lim i media, klipper ut det de trenger for vinklingen de ønsker, gidder ikke sjekke kildematerialet engang.
Hadde tatt 10 min å ringe Tesla Norge, eller sjekket nettsidene. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA