Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Anew

Åpenbart. Og omtrent like overraskende som at det finnes hydrogen på solen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Amoss

Sitat fra: krister461 på fredag 15. august 2014, klokken 10:32
Avgifter kommer ikke over natten. Så hele 2015 er nok fredet.

Teoretisk kan de endre dette på revidert statsbudsjett med f.eks. virkning i fra 1. juli 2015. Men dette er lite trolig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thor2014

Er det noen grunn til at vanlige drosjer kan kjøre i kollektivfelt?

Sjøhyene

Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. august 2014, klokken 14:57
Er det noen grunn til at vanlige drosjer kan kjøre i kollektivfelt?

Fundert på deg jeg og. Kan ikke helt se logikken i det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. august 2014, klokken 14:57
Er det noen grunn til at vanlige drosjer kan kjøre i kollektivfelt?

Ikke annet enn at "Taxi" vel er definert som "kollektivtrafikk"?

Edit: Eller for å si det på en annen måte: Hva er forskjellen mellom ett bussfelt og ett kollektivfelt?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. august 2014, klokken 14:57
Er det noen grunn til at vanlige drosjer kan kjøre i kollektivfelt?

Drosjer er en del av kollektivtransporten -uten drosjer ville det vært langt flere biler på veien.
Det er samfunnsøkonomisk er dårlig ide å la kollektivtransport stå i kø sammen med fossilbiler,
det inviterer heller ikke til mer bruke av kollektivtransport (som faktisk er et mål).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Tuxedo

#2301
Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. august 2014, klokken 14:57
Er det noen grunn til at vanlige drosjer kan kjøre i kollektivfelt?
Det ville jo fort blitt absurd dyrt for kunden å stå å stampe en halvtime i kø, i tillegg til at drosjen effektivt ikke ville vært tilgjengelig for nye turer mens den stod i kø.

Jeg tror det ville vært veldig vanskelig å få drosjenæringen til å gå rundt i storbyene hvis de ikke fikk bruke kollektivfeltet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

fredag

Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. august 2014, klokken 14:57
Er det noen grunn til at vanlige drosjer kan kjøre i kollektivfelt?

Kun når det er skiltet for buss OG taxi. Ikke når det kun er skiltet for buss.

I Bjørvika er det flere veier som kun er skiltet for buss, men ikke taxi. I disse veiene kan vi elbiler kjøre, men ikke taxi.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Thor2014

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 15. august 2014, klokken 14:58
Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. august 2014, klokken 14:57
Er det noen grunn til at vanlige drosjer kan kjøre i kollektivfelt?

Fundert på deg jeg og. Kan ikke helt se logikken i det.

Jeg spurte samme spørsmål til en driftsleder i drosjenæringen.
Han hadde ikke noe svar.
Jeg ser jo argumentene dere kommer med, men kan ikke si meg enig bortsett fra at en taxi kan erstatte noen biler slik at det blir bedre plass med tanke på parkering.  Kjører den samme turen 5 ganger bruker den like mye plass i veien som 5 biler.
At det er dyrt faller litt utenfor? Min tid er heller ikke akkurat gratis så hvis jeg bare betaler litt ekstra kommer det en bil og kjører meg forbi alle andre som står i kø....

Tuxedo

Poenget er vel at de som ikke har bil, men som baserer seg på kollektivtrafikk, vil måtte trenge taxi i ny og ne når det ikke passer å ta buss, trikk eller tog.  Uten taxier ville det være mye vanskeligere å være ren kollektivbruker.  Følgelig vil det være gunstig for kollektivbruken å gi taxier optimale arbeidsforhold, slik at de kan minimere kostnadene sine.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Ludvig

#2305
Men er det lenger noen unnskyldning for taxinæringen å ikke kjøre med nullutslipp?


Edit: jajaja...off topic!
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

Philip Marlowe

Drosjene kjører jo blinde og andre funksjonshemmede til og fra jobb samt pasienter til behandling. 
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Thor2014


RE

Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. august 2014, klokken 17:49
Ny rekkevidde på Roadster

http://m.dinside.no/929942/tesla-oppgraderer-batteripakke
Jeg synes dette er utrolig positivt. At de faktisk videreutvikler teknologien for en bil de solgte <3000 eksemplarer av, og som ikke lenger produseres viser at de tar eksisterende kunder på alvor, og prøver å dekke behovene som er i markedet de opererer.
Jeg håper og tror at de vil fortsette dette også når model S ikke lenger produseres. Hadde vært kult (om kanskje sju-åtte års tid) å ha mulighet til å bytte til et batteri med f.eks. halv vekt og tilsvarende rekkevidde som i dag, evt dobbel rekkevidde og samme vekt...
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Havebigfun

Sitat fra: RE på fredag 15. august 2014, klokken 19:23
Jeg håper og tror at de vil fortsette dette også når model S ikke lenger produseres. Hadde vært kult (om kanskje sju-åtte års tid) å ha mulighet til å bytte til et batteri med f.eks. halv vekt og tilsvarende rekkevidde som i dag, evt dobbel rekkevidde og samme vekt...
Det kan du gå ut ifra- det er bare spørsmålet når det skjer.
Mtp Roadster er denne ikke SC-kompatibel- det er muligens derfor det kommer ny batteripakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA