Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Nordtroms

Nå bor jeg for så vidt nokså lang unna kolletivfelter selv, men er det ingen av fossilbilistene som tenker på at den dagen det er slutt for elbiler i kollektivfeltene så kommer de til å bruke en halv time lengere på tur til jobb? De burde jo heller være glad for at noen kjører elbil slik at det blir bedre plass i de ordinære feltene!
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Veggen

Misunnelsen trumfer alltid rasjonaliteten  :'(

Råde

e-Golf | X75D

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

I Tromsø bruke nesten ikke bussene engang kollektivfeltene! En og annen fossil kjører fossilbilen sin der.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mecanica vergara

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 13. august 2014, klokken 16:31
Selv om det har vært en vekst på 800% siden 2009 "er det for tidlig å konkludere med at det er noe problem", sa han. Samtidig påpekte han ganske tydelig at de som har uttalt at dette er et stort problem "for stå for deres egne uttalelser".
// Hans
Dette er en uttalelse de store avisene velger å se bort i fra. Det som selger aviser er når direktøren fra Bærum blir truet med  utestengelse fra bussfilen. Og det vil jo være katastrofe for han :)
Jeg derimot har på en forunderlig måte klart å tilegne meg en Tesla uten å være direktør med millionlønn. Og jeg kjører E18 fem dager i uken uten å bry meg så mye om jeg får bruke kollektivfeltet eller ikke. 
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

janmb

Dersom elbilene fjernes fra kollektivfeltet på E18 gleder jeg meg til å høre sutringen fra alle buss- og taxisjåførene som plutselig må stå i kø sammen med alle andre fra Liertoppen til Asker i morgenrushet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

VigdisA

#2273
Det er så mye i Bærum ift offentlig kommunikasjon som ikke er på stell.

Kolsåsbanen (T-banen) som nå etter 10 års anlegg/ombygging endelig begynner å bli tilgjengelig igjen, men den er ikke forlenget slik den burde ha vært for å få unna de store befolkningsgruppene på Rykkin og Bærums verk.

Alle veier unntatt E18 og E16 er smale veier der det ikke er plass til å utvide noe = trangt og utrivelig for syklister.
Bærum er uansett forholdsvis langstrakt, og det er ikke alle som har tid og krefter nok til sykle hjemmefra til Oslo når man skal innom og levere eller hente i Barnehagen.
Det er lite pendlerparkeringer på togstasjonene og knutepunktene, og de er uansett dyre å basere seg på til daglig bruk.

På grunn av togutbygging til dobbelspor, er flere stasjoner stengt og under ombygging med tilhørende byggekaos og stengning av enda flere sideveier/alternativer til E18.
Busslinjene er fulle og har mange stopp, og kjører i de samme køene på småveiene som alle bilene.

På E18 er det selvfølgelig en del busser, men de blir mest hindret av andre fossilbiler som skal på, ikke av elbiler.
Selvfølgelig bor det direktører i Bærum, men det bor også mange "vanlige" folk der. Synes ikke det skal være et argument for at det er OK at alt er sånn. Det er mye som kunne vært bedre på dette strekket av E18.
Noe vil bli bedre over tid, mens det er flere ting som må gjøres - og jeg håper man ikke mister oversikten over helheten fordi avisene spiller opp de ulike partene mot hverandre for å skape overskrifter og "klikk" for egen inntjenings skyld.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Leaf_2014

Sitat fra: Nordtroms på onsdag 13. august 2014, klokken 20:17
Nå bor jeg for så vidt nokså lang unna kolletivfelter selv, men er det ingen av fossilbilistene som tenker på at den dagen det er slutt for elbiler i kollektivfeltene så kommer de til å bruke en halv time lengere på tur til jobb? De burde jo heller være glad for at noen kjører elbil slik at det blir bedre plass i de ordinære feltene!

Stort sett skal elbilistene uansett flette inn enkelte steder (feks Lysaker/Sjølyst). Der stopper det opp. Ikke sikker på at det går så mye saktere (i snitt for alle biler) om alle ligger i samme kø hele veien. For fossilbilistene går det nok kanskje tilogmed raskere, ettersom ikke elbiler "smetter" foran i køen på disse flettepunktene.

Hadde vært morsomt å lekt litt med no skikkelig køsimuleringsverktøy og tulletøyset med alle disse parametrene.
Leaf 2014

Thomas Parsli

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 14. august 2014, klokken 13:17
Stort sett skal elbilistene uansett flette inn enkelte steder (feks Lysaker/Sjølyst). Der stopper det opp.

Morsomt at du nevner de to stedene det er minst problemer på E18...

Lysaker sliter med fossilbillister som nesten stopper opp før avkjøringen ved Fornebu og skaper kø bakover.
Etter avkjøringen er det sjelden kø

Ved Sjølyst er det sjelden kø -og de dagene det er kø er det pga. avkjøringen (ved sjølyst eller bygdø).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leaf_2014

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. august 2014, klokken 13:40
Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 14. august 2014, klokken 13:17
Stort sett skal elbilistene uansett flette inn enkelte steder (feks Lysaker/Sjølyst). Der stopper det opp.

Morsomt at du nevner de to stedene det er minst problemer på E18...

Lysaker sliter med fossilbillister som nesten stopper opp før avkjøringen ved Fornebu og skaper kø bakover.
Etter avkjøringen er det sjelden kø

Ved Sjølyst er det sjelden kø -og de dagene det er kø er det pga. avkjøringen (ved sjølyst eller bygdø).

Thomas

Fornebuavkjøringen sliter med fossilbiler summen av alle bilene som skal av. Det samme gjør avkjøringene ved Bygdøy ettersom alle skal inn i samme kø. Nå kjører du kanskje inn om morgenen, jeg kjører motsatt (inn om ettermiddagen) og da er det ofte kø inn mot Sjølyst.
Leaf 2014

hkaspenberg

Akkurat i disse dager er det store problemer i ettermiddagsrushet ved Skøyen/Sjølyst/Bygdøylokket siden avkjørslen til Skøyen nå du kommer vestfra er blokkert. De bygger ny rundkjøring i krysset under "Skøyenlokket", et kryss jeg kjører (kjørte...) i gjennom hver dag og hvor jeg sjelden har opplevd avviklingsproblemer og aldri har sett noen ulykke... Resultatet er at trafikken i området rundt Karenlyst allé / Skøyen står i 7 steiner.

Dette er litt på siden av temaet, men jeg kan ikke dy meg:

Denne (mangel på trafikkmessig fornuftig) planlegging og bygging føyer seg inn i rekken av mange "vellykkede" prosjekter i Oslo den siste tiden, som stenging av Finnmarksgata, "firkantkjøringen" på Carl Berner, m.fl. Har noen forsøkt å kjøre fra vest mot øst gjennom Oslo mellom ring 1 og ring 2 uten å bli ledet ned til trafikkale propper som rundt Oslo S? Det er nesten helt umulig. I andre byer vi kan sammenlikne oss med, som f.eks. Stockholm, Gøteborg og København så planlegges det for trafikkflyt uten noen bestemte knutepunkter. At ikke vi kan lære ...

(På youTube skal det finnes en revyvise fra rundt 1950 hvor det harseleres med trafikkkorken i jernbanebroa ved Skøyen stasjon - nå snart 65 år senere kan vi sikkert dikte en tilsvarende vise ...)

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Bare vent til de begynner arbeidet på E18 mellom Asker og Oslo!  :o

Når det gjelder Skøyenlokket tror jeg gang, sykkelvei og forholdet for bussene er hovedgrunnen for utbyggingen.
Tviler sterkt på at trafikkavvikling blir bedre for andre enn kollektivtransport.

http://www.vegvesen.no/Europaveg/e18gsvrunskjskoyen/nyhetsarkiv/bygger-ny-rundkjøring-på-skøyen-i-sommer

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

satheesh.net

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 14. august 2014, klokken 14:31
Akkurat i disse dager er det store problemer i ettermiddagsrushet ved Skøyen/Sjølyst/Bygdøylokket siden avkjørslen til Skøyen nå du kommer vestfra er blokkert. De bygger ny rundkjøring i krysset under "Skøyenlokket", et kryss jeg kjører (kjørte...) i gjennom hver dag og hvor jeg sjelden har opplevd avviklingsproblemer og aldri har sett noen ulykke... Resultatet er at trafikken i området rundt Karenlyst allé / Skøyen står i 7 steiner.
// Hans

Makan' til "planlegging" skal man lete lenge etter. Overbevist om at Neandertalere var smartere enn den gjengen der. :-X

Nå "tvinger" de dessuten folk til å kjøre igjennom bomringen for å komme til Bygdøylokket. Håper folk er våkne og krever dette tilbake hvis de blir belastet. :-\

Kjørte igjennom sentrum for et par timer siden - angret tvert på det. De graver seriøst over alt! :(


@Thomas Parsli: Linken din ble ikke helt komplett. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA