Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Råde på søndag 10. august 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Cobos på søndag 10. august 2014, klokken 11:28
Er det bare meg som ser det veldig ironiske i at Frp skrøt veldig når de reduserte statens inntekter fra formuesskatten med flerfoldige milliarder, men gråter sine stille tårer over alle avgiftene staten taper fra elbilene. Med andre ord er nå "bilpartiet" Frp igang med å ØKE bilavgiftene. Dette må jo virkelig være en hjertesak for velgerne deres...

Cobos
Plutselig må man tenke litt langsiktig, har FrP funnet ut. Plutselig må man være ansvarlige og sikre fellesskapet inntekter. Ikke lett det. Øk gjerne avgifter på fossilt, behold fritak på el og gi litt til hybrid også. Så blir alle unntatt oljeselskapene fornøyde...

Blir litt ironisk med tanke på at FrP veltet Willoch regjeringen på nettopp bilavgifter. Spesielt dersom også denne regjeringen skulle blitt veltet av samme årsak ;)

For, på samme måte som  at FrP den gang sto tro på sine valgløfter om å ikke støtte en avgiftsøking på biler/bilbruk og heller veltet regjeringen på dette, så bør Venstre/KrF gjøre det samme nå om ett forslag om å droppe forliket kommer på bordet og regjeringen velger å stå eller falle på en slik endring.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cobos

Råde: Misforstå meg rett, en slik løsning ville vært den logiske i mine øyne. Men mistenker at for Frp er det værre å øke avgiftne på bensin/diesel (bil eller drivstoff) enn å fjerne lettelsene på elbiler. Gitt deres originale grunnholdning er det et idiotisk valg, men mistenker at det gjør velgerne deres mindre irritert hvis de øker avgiftene på elbiler enn å legge til på bensin for å kompensere. Ellers i den økonomiske politikken er jo å kutte skatter/avgifter det Siv bruker pengene på.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Råde

Du har nok rett i det, Cobos. Det finnes flere fossile velgere enn elektriske :)
e-Golf | X75D

Muffinman

La oss si at man får gjennom innstramminger mtp elbilincentivene på statsbudsjettet. Når kan man forvente ikrafttreden?

petersv

1.1.2015 hvis ikke annet er spesifisert.

Muffinman

Det betyr altså at om det blir f.eks. mva fra den datoen rekker man fremdeles å få levering "late december".

Men så uforutsigbare tror jeg neppe at man velger å være. Jeg _skal_ ha en avgiftsfri TMS til i oppkjørselen til om jeg rekker det, men det ville jo vært greit at det i det minste ble et par års aldersforskjell på "søsknene".

OddB

Elbilinsentivene er en "gjøkunge" i denne og forrige regjerings "satsing" på en miljøvennlig og bærekraftig utvikling. De kom til som et "arbeidsuhell"  da elbilene ikke var noen trussel mot noe som helst.
Så for å harmonisere den med resten av innsatsen for å skape en bedre verden (dvs økt tempo i utvinning av tjæresandolje og gassutvinning i iskanten) vil det jo ta seg bedre ut å få fjernet inntrykket av at landet satser på en oljefri framtid ved å være best i klassen på utslippsfri transport...  :P
Har ingen illusjoner om at politikk handler om fornuftige vedtak.. Hvis disse vage utsagnene fra regjeringen får stå uten å bli konkretisert vil det allerede i dag kunne slå ut på bestillingene av elbiler reduseres kraftig. Det vil igjen kunne slå ut på Teslas evne til å trappe opp produksjonen. Det sender signaler ut i verden om at elbilsatsingen floppet i Norge - verdens beste elbil-land...

Krysser alle fingre på at Stortinget får satt rammene tydelig, og langsiktig, på plass.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

pekle

Neppe særlig sannsynlig, men i teorien kan de vedta ting med virkning fra samme dag som budsjettet legges fram.

OT: For en del år siden (2005?) ble f.eks hjemme-PC-ordningen strammet til med umiddelbar virkning i framleggelse av den høstens budsjett. Tidligere kunne man bestille nesten hva som helst som kunne kobles til en PC og få det finansiert via arbeidsgiver. Hva som var arbeidsrelevant ble selvsagt strukket så langt som mulig og jeg la inn bestilling på pc+utstyr for over 40k to dager før budsjettet ble lagt fram. Innstrammingen (til maks 10k så vidt jeg husker) hadde ikke tilbakevirkende kraft, så mange kolleger var svakt misunnelige da de subsidierte greiene mine ankom :)

fortoggale

Sitat fra: Amoss på søndag 10. august 2014, klokken 13:45
Sitat fra: Råde på søndag 10. august 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Cobos på søndag 10. august 2014, klokken 11:28
Er det bare meg som ser det veldig ironiske i at Frp skrøt veldig når de reduserte statens inntekter fra formuesskatten med flerfoldige milliarder, men gråter sine stille tårer over alle avgiftene staten taper fra elbilene. Med andre ord er nå "bilpartiet" Frp igang med å ØKE bilavgiftene. Dette må jo virkelig være en hjertesak for velgerne deres...

Cobos
Plutselig må man tenke litt langsiktig, har FrP funnet ut. Plutselig må man være ansvarlige og sikre fellesskapet inntekter. Ikke lett det. Øk gjerne avgifter på fossilt, behold fritak på el og gi litt til hybrid også. Så blir alle unntatt oljeselskapene fornøyde...

Blir litt ironisk med tanke på at FrP veltet Willoch regjeringen på nettopp bilavgifter. Spesielt dersom også denne regjeringen skulle blitt veltet av samme årsak ;)

For, på samme måte som  at FrP den gang sto tro på sine valgløfter om å ikke støtte en avgiftsøking på biler/bilbruk og heller veltet regjeringen på dette, så bør Venstre/KrF gjøre det samme nå om ett forslag om å droppe forliket kommer på bordet og regjeringen velger å stå eller falle på en slik endring.

Gutter og jenter på forumet. Jeg vet at mange av dere heller vil ha AP, SV og Rødt inn i regjeringskontorene enn dagens H/FrP. En slik endring vil naturligvis føre til en annen skattebelastning. Personlig finner jeg venstrefløyen kollektivt kognetivt dynsfunksjonelle med justerbare etiske kompass og manglende orienteringsevne i faktiske problemstillinger.

MEN - i dette forumet spiller det ingen rolle hva vi mener om partier og dets velgere. Jeg er her fordi jeg mener at vi har en kule å ta vare på og valg av kjøretøy er en av de endringer vi bør gjøre for at våre barnebarn også skal kunne leve på den. Dette skjenerer bilindustrien ekstremt; de finner det urettferdig at de får ugunstige konkurranseforhold. De søker minste motstands veg og en hybridløsning er langt enklere for dem enn en ren batteriløsning som krever fokus på optimalisering, kjemi og elektronikk samt ny infrastruktur.

Alle som kan enkel addisjon og subtraksjon vet at lavutslippsbilder slipper ut - mindre enn en Volvo Amazon men de slipper ut CO2, NoX og forbruker en avgrenset ressurs. Jeg mener vi må over på fornybar - rund baut.

Jeg vil derfor foreslå at alle på forumet som er enig med meg i sak - selv om de misliker mine andre politiske syn, kontakter finansministeren og samferdselsministeren i denne aften og ber dem om å etablere en overgansgsplan til fornybar landtransport med avgiftsfritak for nye biler inntil de fleste nyregistrerte er elektriske og avgiftsfritak på bruk av elektriske biler til de fleste bilene på veg er elektriske.

Kontaktinfo:
Finansminister Siv Jensen, siv.jensen@fin.dep.no
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, postmottak@sd.dep.no

Hverken Siv eller Ketil leser alle mailene selv men hvis mange skriver så får de beskjed - tro meg, de er interessert i hva det norske folk engasjerer seg i.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Amoss

Sitat fra: fortoggale på søndag 10. august 2014, klokken 17:11
Sitat fra: Amoss på søndag 10. august 2014, klokken 13:45
Blir litt ironisk med tanke på at FrP veltet Willoch regjeringen på nettopp bilavgifter. Spesielt dersom også denne regjeringen skulle blitt veltet av samme årsak ;)

Gutter og jenter på forumet. Jeg vet at mange av dere heller vil ha AP, SV og Rødt inn i regjeringskontorene enn dagens H/FrP.

Bare sånn for orden skyld siden du siterte meg: Jeg har overhode ikke gikk uttrykk for noe slikt her, og unngår bevist å blande inn partipolitikk i mine innlegg. De eneste gangene jeg evnt. gir uttrykk for noe politiske synspunkt så er det kun i enkeltsaker som er mer eller mindre relevante for forumet og saken som diskuteres. Om mine synspunkter i disse enkeltsaker skulle sammenfalle med partipolitikk fra FrP eller NKP - eller de heter kanskje "Rødt" nå? - er noe jeg overhode ikke bryr meg med.

Håper verken du eller noen andre trekker noen forhastede slutninger ang. min evnt. politiske tilhørighet basert på dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

19quiz76

Har en følelse av at FrP (+evt Høyre) ikke vil få med seg verken Venstre eller KrF på en innstramming av avgiftspolitikken rundt elbil. Ingen i opposisjonen vil trå støttende til, det ville være en veldig snodig håndsrekning og totalt imot det rødgrønne prinsipp. Her koster det dem ingenting å være prinsippfast heller.

I tillegg til å ta livet av et utstillingsvindu for fornybar energi, ville det være politisk selvskudd å knipe inn på en så vellykket og billig satsing. Her kan de (FrP) virkelig motbevise anklagene om at de er et uansvarlig parti, ved å tilbakevise at disse incentivene er kostbare for staten. Det finnes faktisk få troverdige analyser som konkluderer med nettopp det, derimot pekes det ofte på det enorme provenytapet som redusert avgift for lavutslippsmotorer medfører.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

fortoggale

Sitat fra: Amoss på søndag 10. august 2014, klokken 18:40
Håper verken du eller noen andre trekker noen forhastede slutninger ang. min evnt. politiske tilhørighet basert på dette.

Var ikke ment å trekke deg inn i en partipolitisk diskusjon mot din vilje. Jeg ser stadig vekk at de trekkes frem partipolitiske sympatier og antipatier - det finner jeg uheldig når det diskuteres en sak jeg tror vi enes om.

Partipolitikk blir da irrelevant og hører derfor hjemme andre steder - trur eg.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Amoss

Sitat fra: fortoggale på søndag 10. august 2014, klokken 20:52
Var ikke ment å trekke deg inn i en partipolitisk diskusjon mot din vilje. Jeg ser stadig vekk at de trekkes frem partipolitiske sympatier og antipatier - det finner jeg uheldig når det diskuteres en sak jeg tror vi enes om.

Partipolitikk blir da irrelevant og hører derfor hjemme andre steder - trur eg.

Godt å høre :)  Hadde vel normalt ikke reagert hadde jeg ikke nylig opplevd å bli politisk "fargelagt" og passert i bås av en annen debattant her. Han plasserte meg da (også?) i hva jeg oppfatter som hans motsatte "bås"/politiske farge av seg selv da vi var uenige om en sak.

Er helt enig i at partipolitisk tilhørighet er irrelevant her inne. Regner med at de fleste her er enige i at elbiler er god politikk :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 10. august 2014, klokken 19:15
Har en følelse av at FrP (+evt Høyre) ikke vil få med seg verken Venstre eller KrF på en innstramming av avgiftspolitikken rundt elbil.

Det er også fullstendig misforstått om noen tror Høyre eller FrP heller ønsker å fjerne elbilgodene. Det er lamme rykter fra kritikerne som sier det - har tilgode å se noe som helst av det fra partiene selv. Tvert imot har samferdselsministeren flere ganger tatt til orde for at fordelene definitivt skal leve lenge - antakelig langt lenger enn sutrekoret setter pris på - heldigvis.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

#2249
Sitat fra: janmb på mandag 11. august 2014, klokken 14:47
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 10. august 2014, klokken 19:15
Har en følelse av at FrP (+evt Høyre) ikke vil få med seg verken Venstre eller KrF på en innstramming av avgiftspolitikken rundt elbil.
Det er også fullstendig misforstått om noen tror Høyre eller FrP heller ønsker å fjerne elbilgodene. Det er lamme rykter fra kritikerne som sier det - har tilgode å se noe som helst av det fra partiene selv.
"Fullstendig misforstått" er nå å ta hardt i. FRP-representanten er jo ikke veldig tydelig i de sitatene som startet denne diskusjonen:

"- Betyr det at det er aktuelt å øke avgiftene for elbiler før 2017?

- Vi må forholde oss til regjeringserklæringen. Men så er det en kombinasjon, som også går på reglene for kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og mer. Jeg tror ikke det vil være riktig å si at alt dette skal videreføres ukritisk. Vi bør ha en gjennomgang med bakgrunn i det høye antallet elbiler man har i Norge i dag, mener Limi."

Men ja, jeg har også tro på at de viktigste elbilfordelene vil vare lenge - men det er ikke FRP jeg setter min lit til i så måte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA