Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 16. juli 2014, klokken 10:53
Kan jo være det blir sideliggende stolper,  som  dagens E i logoen. ;-)

Så klart!  Det tenkte jeg ikke på, men det kan forklare forskjellen, og da blir det jo fortsatt S E X selv om Ford prøver å drepe det ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

SCI

Teslas nye skal koste rundt 200.000 kroner
Elon Musk avslører detaljer rundt Tesla Model III.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel510754.ece
Tesla P85D
Nissan GTR
Solgt Tesla P85+

Car-El

"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m.
"t" er en variabel tid, altså alt fra et lite mikrosekund til hele evigheten.
At språkrådet ønsker fornorskning av en international standard (SI) bringer bare mere forvirring en glede av å lese hva folk skriver.

Kom også til å huske fra tiden min på ingeniørhøgskole med tele-elektronikk. Der var dem nøye på korrekt teknisk benevnelse. OG BARE BRUKE internationale benevnelser for å unngå sammenblanding.



Og at det ikke går å lade et 85kWh batteri i 10-15 timer med 3kW. Det går helt fint. Bare prøv.
Det ble ikke nevnt noe om hvor mange %SOC ved start av lading eller ved slutt. Her er va som var skrevet:
Arne Digermul kjøpte sin Tesla i mars i år og lader fortrinnsvis hjemme fra en vanlig stikkontakt med en effekt på 3 kWh. «Full tank» krever 10-15 timers lading. Superladerne har en effekt på 120 kWh, slik at ladetida blir betydelig redusert.

Så om han lader fra 30%SOC til 80%SOC så er det 50% av batteriets kapasitet. Og det stemmer bra med 10-15 timer.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m.
"t" er en variabel tid, altså alt fra et lite mikrosekund til hele evigheten.

Ok, så da må vi gå over fra å snakke om km/t til km/h?

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
OG BARE BRUKE internationale benevnelser for å unngå sammenblanding.

Aha, så da blir det mph vi skal bruke da? Vel, tror de færreste vil ha problemer med å klare å holde seg under 80mph på norske landeveier. Skal bli gøy når jeg legger meg ut på motorveien i 110mph neste gang ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

@Amoss

mph er ikke en SI-enhet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:11
@Amoss

mph er ikke en SI-enhet.

Sant det, og jeg skrev det også bare for å sette ting litt på spissen (du sa "internationale benevnelser" ikke "SI-enheter").  Joda, greit at kWh er en internasjonal standardbetegnelse, og helt sikkert det rette å bruke i internasjonale fora, eller på rene fag-fora. Men i norsk dagligtale mellom (til en stor del) ikke-faglærte mennesker om praktisk bruk av elektrisitet må den lovlige norske betegnelsen "kWt" være helt greit. Her i norge måler man tiden i "timer".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

#2166
Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m 3600s.
"m" er SI-enhet for m (lengde i meter,  En meter er definert som avstanden lyset (c) tilbakelegger i vakuum i løpet av 1/299 792 458 sekund. Da Franskmenn etter revulosjonen definerte SI systemet var 1m = 1/100000 av avstanden fra pol til ekvator, men så viste det seg at det var fo unøyaktig, og ble endret til en målestav prototyp som lå i Paris. Etterhver var ikke dette bra nok så nå er det definert med lys. Den eneste av de orginale prototypene som stadig brukes er kg loddet).

kWh og kWt er vel greit, værre er det med kW/h eller når artiklen skriver om effekt i kWh (effekt kW, energi kWh).

SI enhet effekt W
SI enheten for energi er J som er 1/3600Wh
(1kWh = 3 600 000 J)
Å erstatte kWh eller kWt med SI enheten J, er ganske upraktisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

@Amoss

Ahh..   Æ ser at en "standard" er rammet bort. Men det var nevnt tidligere om SI. (Dårlig unnskyldning.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Sitat fra: Griffel på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:02
Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m 3600s.
"m" er SI-enhet for m.


Du har rett !
Pokker ka feil æ skulle ta!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

HKS

E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)
Tesla Model S 90D

Tesla-man

Sitat fra: HKS på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:32
E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)

Stusser over disse som hardnakket dukker opp om igjen og om igjen i kommentarfeltene.  Ser ut til å være de samme personene med stadig nye nick.  Vel - underholdende er det å se hvor mye rart som rører seg i hodene poå enkelte.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

HKS

Sitat fra: Tesla-man på onsdag 16. juli 2014, klokken 14:01
Sitat fra: HKS på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:32
E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)

Stusser over disse som hardnakket dukker opp om igjen og om igjen i kommentarfeltene.  Ser ut til å være de samme personene med stadig nye nick.  Vel - underholdende er det å se hvor mye rart som rører seg i hodene poå enkelte.
Det er akuratt samme greie i alle saker om luftfart. Det koker alltid ned til en SAS vs. Norwegian debatt...
Brukeren Parker / Peter er legendarisk for trolling... :D
Tesla Model S 90D

Birger

Sitat fra: Tesla-man på onsdag 16. juli 2014, klokken 14:01
Sitat fra: HKS på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:32
E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)

Det er absolutt verst på finansnettsteder er min erfaring. Brukern Uromoment og Haugesundsjente er fasinerende. Jeg lurer av og til på om det er samme brukeren.

Stusser over disse som hardnakket dukker opp om igjen og om igjen i kommentarfeltene.  Ser ut til å være de samme personene med stadig nye nick.  Vel - underholdende er det å se hvor mye rart som rører seg i hodene poå enkelte.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Cowboystrekk

Haugesundsjenta, vestlandsjenta og Anja Pedersen er bruktbilselgeren Roald Orkelbog. Trolig har denne personlighetsforstyrrede personen flere ess i ermet. At han egentlig ønsker seg å være ei pen, ung jente er dog en ærlig sak. Hvor ærlig han er som bruktbilselger er en annen...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sn0le

#2174
Kan bekrefte det. Trykker på disqs-navnet "hennes".
Der er det en liten facebook-knapp, og den leder rett til Roald Orkelbogs facebook konto. :)

Postet dette i kommentarfeltet:
SitatSynd at debatten ødelegges av folk som helt klart ikke er objektive.
haugesundjenta, som kommer med mye svada er en av de.
Trykker man på navnet hennes, så får man opp disqus-profilen.
Der er det en facebook knapp som leder rett til profilen til en bruktbilforhandler i Førde.
Han lever primært av å selge bruktimporterte BMW'er.
Roald, har salget ditt av kakse-BMW'er gått så drastisk ned siden Model S kom at du må sitte på kommentarfeltene under pseudonym for å drive med skittkasting?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA