Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Leif1

Alle må da ha anledning til å ytre seg, selv om vi er uenige i det de sier.
Det er mer et generelt problem i samfunnet nå at noen kan komme med et
oppgulp på nett, og folk faktisk tar det for god fisk. I nettopp elbildebatten er
dette et problem. Særlig når noen underskriver med tittel siv.ing eller lignende.
En trenger ikke å ha den helt store forståelsen for å få med seg at vi ikke kan
fortsette i det uendelige på den begrensede ressursen olje er.
På enkelte kan det virke som en må skrive det på en hammer og slå det inn i hodet på de.

Konvertitt fra S til X

janmb

Sitat fra: krister461 på onsdag 25. juni 2014, klokken 07:52
Oi, du må være ganske gammel for å finne på å ha sånne meninger janmb. Mangel på balanserte meninger finner du nok av i alle aldersgrupper, noe jeg synes ditt innlegg illustrerer fint. ;-)

Ja, jeg føler meg eldre og eldre for hver dag som går. Merkelig nok.

Budskapet mitt er helt enkelt at ungdomspolitikere mer eller mindre hele tiden utviser mer ekstreme synspunkter enn mer voksne gjør, og at det i seg selv er et symptom på den bakenforliggende umodenheten som årsak.

Ytre seg må selvsagt alle ha rett til, men å delta i det politiske systemet vårt bør definitivt ha en nedre aldersgrense, og gjerne en del høyere enn den er per i dag.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

JO

Det er nå ett paradoks at elbiler er momsfrie mens en sykkel eller en bussbilett ikke er.
Det er helt ålreit å mene at elbilgodene er for gode. Det er helt legitimt å synes at det er tull an elbiler skal kjøre gratis i bomringen, eller ta gratis ferje for den saks skyld.
Det er faktisk ikke tåpelig å mene at i stedet for å hjelpe elbiler burde man hjelpe sykling/kollektivtransport.

For min del kan gjerne elbiler kastes ut av kollektivfeltet, moms og bompenger innføres. Jeg nyter godt av dette i dag, men det er ikke fornuftig politikk. Det elbiler skal ha en fordel på er engangsavgiftene og kanskje en lavere sats for årsavgift som i dag.
Svart Model S Levert 11 Mars

cra

#2088
Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 25. juni 2014, klokken 13:41
Det er nå ett paradoks at elbiler er momsfrie mens en sykkel eller en bussbilett ikke er.

Nei, det er jo fordi at uten insentivene ville så godt som ingen kjøpt elbil, mens en sykkel eller bussbillett har alle som trenger/har lyst på en råd til.

Edit: Og for min del vikke hverken sykling eller kollektivtransport være et alternativ på noen som helst måte. Kanskje med unntak av jobbreise et par ganger i uka, da kunne jeg kanskje tatt buss.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JO

Vel både sykkel og kollektivtransport er overlegne som miljøtiltak. Nå er jeg klar over at elbil insentivene ble opprettet for å skape ett marked. Biltrafikk må reduserers uansett elbil eller ikke spesielt rundt de store byene.
For Tesla sin del er det en bil som ville stått på egne ben, men ikke i samme antall her til lands, men så er det heller ikke en menneskerett å kjøpe "dyre biler".
Svart Model S Levert 11 Mars

kjølholdt

Som gjentatt mange ganger før , de ivrigste forkjemperne for kollektiv transport befinner seg som regel på grunerløkka i Oslo.Norges beste kollektiv tilbud. Prøv landsbygda i Norge baser deg på buss , da bør man helst ikke ha et liv utenom det å reise med kollektiv transport.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Bent

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 25. juni 2014, klokken 13:41
Det er nå ett paradoks at elbiler er momsfrie mens en sykkel eller en bussbilett ikke er.
Elbilinsentivene er ikke der for å belønne flinke borgere for å være mijøbevisste. De er innført som et rent pragmatisk tiltak for å kunne oppfylle nasjonale miljømål og for å få til dette må man enten slutte å produsere olje i Nordsjøen, eller eventuelt så må man lure alle nordmenn til å bytte ut fossilbilen med elbil.

Det er ikke noen stor bombe at norske politikere har gått for sistnevnte, og alfa og omega da er å faktisk klare å lure alle til å kjøpe seg elbil. Dette gjør de ved å gi sykt gode betingelser for elbil. Ikke fordi noen fortjener disse fordelene men fordi det er eneste vei mot det overordnede miljømålet.

Å selge flere sykler vil ikke hjelpe nevneverdig fordi folk som sykler kjører også allikevel mye bil, og det eneste som virkelig monner vil fremdeles være å lure disse menneskene til å bytte ut til elbil. Dessuten er det ikke kostnaden som hindrer folk i å kjøpe sykkel, det er evnen eller viljen til å faktisk sykle. Å redusere kostnaden ville ha liten eller ingen effekt selv om å øke graden av syklister hadde vært et overordnet mål.

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 25. juni 2014, klokken 13:41Det er helt ålreit å mene at elbilgodene er for gode. Det er helt legitimt å synes at det er tull an elbiler skal kjøre gratis i bomringen, eller ta gratis ferje for den saks skyld.
Det er faktisk ikke tåpelig å mene at i stedet for å hjelpe elbiler burde man hjelpe sykling/kollektivtransport.

For min del kan gjerne elbiler kastes ut av kollektivfeltet, moms og bompenger innføres. Jeg nyter godt av dette i dag, men det er ikke fornuftig politikk. Det elbiler skal ha en fordel på er engangsavgiftene og kanskje en lavere sats for årsavgift som i dag.
Det er pr i dag en overveldende majoritet av fossilbiler i Norge. Dette viser at elbilpolitikken foreløpig er mislykket, men økningen i salget antyder at det kan være riktig vei å gå på lengre sikt. Dette er grunn til å styrke elbilfordelene fordi nå vet vi at det kan virke, og at vi faktisk vil kunne oppnå miljøforpliktelsene på dette viset. Vi må bare gjøre mer av det, over lengre tid.
Tesla Roadster, 25Mm

Geirr

[Kansje en ide å flytte denne diskusjonen til 'Elbilen i samfunnet' eller noe slikt....?]
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Car-El

Det er INSENTIVER. Dette skal ikke vare evig med "elbil-godene". Og hadde bare ikke Tesla eksistert så hadde ikke denne diskusjonen vært. For da hadde folk sett på elbilen som en artig liten boks (som Spetalen nevnte i et debattprogram) for spesielt interesserte.

Så dermed så tenker jeg at det er missunnelse og uvitenhet som får folk til å rakke ned på elbil-brukere (les: Tesla-eiere) og insentivene.

I den senere tid har sangen "Tom Fat" fra Staut vert i hodet mitt. Og oftere og oftere ved slike diskusjoner som her.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

De ti prosentene av omsetningen Tesla har i Norge er sterkt medvirkende til at Tesla er i stand til å utvikle "folkebilen" for alle som ikke er millionerer som oss.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Foleson

Sitat fra: OddB på onsdag 25. juni 2014, klokken 14:43
De ti prosentene av omsetningen Tesla har i Norge er sterkt medvirkende til at Tesla er i stand til å utvikle "folkebilen" for alle som ikke er millionerer som oss.

Amen, men jeg er ikke overrasket over at SU og SV'ere for den del ikke klarer å følge den logikken der de sitter langt inne i misunnelseståka si.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Havebigfun

Sitat fra: SKH på onsdag 25. juni 2014, klokken 14:36
[Kansje en ide å flytte denne diskusjonen til 'Elbilen i samfunnet' eller noe slikt....?]
Nå har vi vært OT en stund- enig med SKH

Amoss

Sitat fra: Foleson på onsdag 25. juni 2014, klokken 16:16
Amen, men jeg er ikke overrasket over at SU og SV'ere for den del ikke klarer å følge den logikken der de sitter langt inne i misunnelseståka si.

Rett skal være rett - SV'ern som fikk uttale seg så dette. Det var bare ("de umodne") i SU som ikke så den større sammenhengen her.

Sitat fra: janmb på onsdag 25. juni 2014, klokken 13:35
Budskapet mitt er helt enkelt at ungdomspolitikere mer eller mindre hele tiden utviser mer ekstreme synspunkter enn mer voksne gjør, og at det i seg selv er et symptom på den bakenforliggende umodenheten som årsak.

Og nettopp dette - og denne angjeldende saken - viser med tydelighet behovet for ungdomspartier. Her kan unge og kanskje litt umodne politisk engasjerte mennesker få utfolde seg og debattere viktige politiske saker, og via dette - og "korreks" (som i angjeldende sak) få tilbakemeldinger som får dem til å modne og lettere se de større sammenhengene man kanskje ikke like lett ser når man er ung og idealistisk.

Selv mener jeg ikke ungdomspartiene egentlig er mer "ekstreme" enn hovedpartiene, men at de ofte ikke like godt ser de store sammenhengene og den reele politiske situasjonen i samme grad. Så jeg sier absolutt ja til politiske ungdomspartier, og at de skal få lov til å uttale seg på en offentlige arena. Men det påligger oss som publikum - og ikke minst journalistene som bringer uttalelsene ut i offentligheten - å huske at ungdomsparti (og for den sak skyld enkelt representanter for hovedpartiet) != hovedpartiet og derfor må tillegges mindre vekt enn uttalelser fra partiet selv.

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 25. juni 2014, klokken 16:58
Sitat fra: SKH på onsdag 25. juni 2014, klokken 14:36
[Kansje en ide å flytte denne diskusjonen til 'Elbilen i samfunnet' eller noe slikt....?]
Nå har vi vært OT en stund- enig med SKH

Sant nok og greit for meg :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Car-El på onsdag 25. juni 2014, klokken 04:07
Æ har bare to ord æ vil få fram no.


svartsjuke

Missunnelse


Dette er, for å si det på godt norsk "vås".

Å tro at enhver som er uenig med deg er det på grunn av "svartsjuke" eller "missunnelse" sier mer om deg enn om dem.

Her er det DU som ikke presenterer argumenter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: janmb på onsdag 25. juni 2014, klokken 07:26
Sitat fra: Rio på tirsdag 24. juni 2014, klokken 17:48
Du må tåle at folk er uenig med deg, uten å ønske at de har "taleforbud", osv.

For min del skulle jeg gjerne sett at ALL ungdomspolitikk var avviklet. Mennesker under 18 (eller helst 25) er ikke modne nok til å ha balanserte meninger i det hele tatt. Noe ungdomspolitikere fra alle partier demonstrer med rimelig jevne mellomrom.

Og at du overhodet skriver noe slikt viser jo nettopp hvor viktig ungdomspolitikk er.

Bare i løpet av de siste par dagene har Unge Høyre hatt ryggrad til å stå opp mot populismen og ta standpunkt mot både det idiotiske tiggerforbudet og kontantstøtten.

Videre, det er faktisk de unge som skal leve her lengst, og derfor de som kan kan forvente planlegger lengst inn i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA