Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Ronny

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:29
Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:372,1 tonn vs ~1,3 tonn. Det er den andre bilen som får mesteparten av G-kreftene.
Det er nok ikke så enkelt. Kreftene av kollisjonen vil påvirke de to bilene ganske likt.

Det som gjør at Model S kommer best ut av en slik situasjon er at deformasjonssonene på bilen er dimensjonert i forhold til vekten.

Man kan se på det slik, om fronten på en bil skal bremse 2,1 tonn ned fra 80 km/t til 0 km/t, så må fronten absorbere 500 kJ, mens om fronten på en bil skal bremse 1,3 tonn ned fra 80 km/t til 0 km/t, så må fronten absorbere 315 kJ. Fronten er altså svakere på den mindre bilen, fordi den er designet til en mindre last. Energien i en kollisjon vil fordele seg likt mellom bilene. Og f.eks i en frontkollisjon der 630 kJ frigjøres, så vil hele deformasjonssonen til den mindre bilen være oppbrukt, mens deformasjonssonen til den større bilen vil kun være ~60% oppbrukt.

Bakenden til Model S er nok beregnet til å tåle en bil som kommer kjørende i god fart mens Model S er stillestående. Ihvertfall hvis man har barneseter.

De i den tyngste bilen vil oppleve mindre g-krefter dersom de har samme fart, går vi helt i ytterkant på forskjellige biler viser det tydelig. Feks ved et 50 tonns vogntog mot en micra, der vil vogntoget merke lite, og micraen vil ikke bare stoppe, men akselerere bakover i tillegg. Et annet moment er at deformasjonssonene på små biler er kortere enn på store, dermed stopper de på kortere tid.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Sjøhyene

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Oreo

Som generellt bilinteressert måtte jeg titte innom denne artikkelen på E24 angående årets "feteste bil":
http://e24.no/bil/aarets-feteste-bil/stem-frem-aarets-feteste-bil/23223073

Her er ikke Tesla nevnt med et eneste ord, men tror du ikke det dukker opp i kommentarfeltet her også.
"Uromomentet" slenger ut en sammenligning av Tesla og Volvo (som forøvrig heller ikke er nevnt i artikkelen!). Det som er ennå mer underholdende/tragisk er diskusjonen som følger deretter.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017


19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Tønsberg

Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Brede

#2031
Noen begynner å bli desperate :D

(gjelder elbil generelt)

"Norge er blitt en søppelplass for el-biler"

http://www.dagbladet.no/2014/06/13/nyheter/bil/motor/toyota/hegnarno/33821407/

cairnz

Søppelplass ja.. det er vel det mest dekkende begrepet for "nybiler" .. ? :)
Elbilist

tomrh

Mye bra i kommentarfeltet faktisk. Toyota-forhandleren blir skikkelig avkledd der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

afitch80

Ingen bombe at det kommer fra Toyota leiren. De merker nok alle elbilene på salget av Prius. Jeg vil si at det stikk motsatte av Toyota. Norge er vel det eneste landet som gjør det riktig..

Lurer på hva Toyota sentralt mener om det denne forhandleren sier. Han snakker jo på en måte på vegne av Toyota..
Før amerikansk, nå tysk.

Amoss

Sitat fra: Brede på fredag 13. juni 2014, klokken 09:50
http://www.dagbladet.no/2014/06/13/nyheter/bil/motor/toyota/hegnarno/33821407/

SitatHan mener alle godene kjøperne av elbiler får er urettferdige, da elbilene ikke er et godt nok alternativ for majoriteten av markedet.

Jeg trodde dette var ett argument for å beholde initiativene på elbiler.... 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Johnny

Sitat fra: mrjalle på fredag 13. juni 2014, klokken 08:32
"Tesla-sjåfør mistet lappen"

http://m.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/dalane/Tesla-sjafor-mistet-lappen-3441407.html#.U5qanokayc0

Det bare bekrefter at illusjonen om at det det ikke er så farlig å strekke litt på beina om natta, forlengst er knust :(
TMS og eGolf.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Jeg tror at fartsbøllene vil manifestere seg uavhengig av biltype...

Det handler mer om personlighet enn om redskapen. Men så vil vel personligheten ha noe å si for hvilken redskap som velges. Men overskriften "Tesla kan gi fartsbøller" vitner om en nesten ubegrenset mangel av forståelse for noe som egentlig ikke er så fryktelig komplekst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA